handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Viktminskning


Luthor
2008-09-03, 19:36
Hejsan

jag hade några frågor

jag hade tänkt gå ner i vikt till runt 85-87

jag är

Lång: 187 cm
Vikt: 93 kilo

jag skulle väl säga att jag är bättre byggd än den vanliga svensken.
har hållt på med styrketräning till och från samt kampsport i några år nu.

men mina funderingar är om det här är för lite mat eller vad man ska säga.
jag vill gå ner i vikt så fort som möjligt sen hur tungt det är spelar ingen roll.

jag är arbetslös så jag kliver upp runt 12.00 :P börjar med en morgonpromenad i ca 60-65 minuter eller liknande joggingrunda.

13.00 tonfiskburk 160 g

16.00 tonfiskburk 160 g

18.00 middag t.ex. pasta med köttbullar skinksallad eller liknande. liten portion

20.00 60-65 minuters promenad eller jogging. vissa dagar är det 2 timmar kampsport

21.00 tonfiskburk 160 g


det är bara bomba på med förslag!

tack på förhand

Luthor
2008-09-03, 19:44
glömde tillägga att jag brukar ta 10-15 oliver eller en gurkskiva till tonfisken med. och vad kan man byta ut tonfisken med om när man blir leds

Eddie Vedder
2008-09-03, 19:52
13.00 tonfiskburk 160 g

16.00 tonfiskburk 160 g

18.00 middag t.ex. pasta med köttbullar skinksallad eller liknande. liten portion

20.00 60-65 minuters promenad eller jogging. vissa dagar är det 2 timmar kampsport

21.00 tonfiskburk 160 g


det är bara bomba på med förslag!


Jag vill inte verkar dryg men vad tror du själv att du skulle få för förslag här?



...ja just precis, skär ner på tonfisken och variera dig mer! Inga fel alls på tonfisk men det där är ju sjukt mycket och en så obalanserad kost är verkligen värdelöst. Vet knappt var jag skall börja, det är fruktansvärt dålig variation och nästan helt fettfritt. Inga grönsaker så långt ögat kan nå bortsett från skinksallad vilket låter som en typisk "isbergssallad-gurka-och-tomat"-sallad vilket är mest vatten.

Broccoli, spenat, vitkål, grönkål, kokta morötter, lök, paprika, gröna ärter, blomkål. Frukt är inte fel det heller, tvärtom.

Basvaror som potatis, havregryn, kött, fågel, ägg och fet fisk, mjölkprodukter såsom ost till önskad fetthalt, mjölk/fil/yoghurt, ris och baljväxter etc. Det känns som du saknar det mest grundläggande i kostväg och det där är inget att leva på mer än under en mycket mycket kort tid.

jaosef
2008-09-03, 20:06
Få ordning på maten som eddie skriver. I övrigt är detta en bra tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Luthor
2008-09-03, 20:22
tack :P

men hur ofta ska man äta då och hur mycket?
jag har aldrig haft någon bra koll på kost
det är ju en hel vetenskap det här.

sist jag gick ner i vikt gjorde jag liknande fast då var jag grovt överviktig
155 kilo vägde jag sen gick jag ner till 100 med hjälp av en liknande diet, men nu har jag haft uppehåll bra länge och det känns som att det spelar ingen roll vad jag gör så går jag inte ner något.

Jag fick ju självklart massa löshud av den viktdroppen och ska göra en operation om 3 månader så jag vill gå ner så mycket i vikt jag kan på dom 3 månaderna så resultatet blir så bra som möjlgt.

så hjälp uppskattas väldigt mycket

Eddie Vedder
2008-09-03, 20:26
tack :P

men hur ofta ska man äta då och hur mycket?


Hur ofta spelar liten roll. Ät tre gånger om dagen om det känns bra. Vill du ta något mellanmål så gör det om du känner att det passar bättre. Vissa upplever en mer jämn hunger av flera måltider och vissa är som jag, d.v.s. att massa småmål är en bra garanti för att ALDRIG få vara mätt utan ständigt hungrig.

Så jag käkar hellre tre eller eventuellt fyra måltider på en dag men så får jag känna mig mätt då också och inte peta i mig småmål hela tiden.

Mängden beror ju helt på ditt energibehov och hur fort du vill gå ner i vikt.

Luthor
2008-09-03, 20:40
tack för ditt svar

det klargjorde några saker.

men som sagt har jag 3 månader på mig att gå ner så mycket som möjligt.
så jag vill att det ska gå så fort som möjligt.

själva mängden mat och tiderna har jag inga problem med jag kan vara hungrig någon gång ibland men det är inget problem har fått lätt för att koppla bort det av nån anledning.

men hur skulle jag kunna variera måltiderna för att att jag ska få i mig det jag behöver och gå ner maximalt?

tack i förhand