handdator

Visa fullständig version : "Det funkar för mig" kan stämma


Doctor Snuggles
2008-09-03, 14:21
http://en.wikipedia.org/wiki/Nutrigenomics
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_diet_nutrition_bo dybuilding/applied_nutrigenomics

Hur gener påverkar vår respons på olika nutrienter. Väldigt intressanta saker. Skulle kunna förklara varför vissa studier verkar visa motsatta resultat. Nämns i t-nation artikeln t.ex. att en studie med möss med en annan genetisk uppsättning gav andra resultat än liknande studier.

Scratch89
2008-09-03, 16:06
Det här är inte helt nytt under solen; folk har olika förhållanden mellan muskelfibrer, svarar olika på lågkolhydrats/lågfettsdieter och får olika stimuli av samma preparat. Intressant dock att T-nation skrivit en artikel om det.

Doctor Snuggles
2008-09-03, 19:27
Det här är inte helt nytt under solen; folk har olika förhållanden mellan muskelfibrer, svarar olika på lågkolhydrats/lågfettsdieter och får olika stimuli av samma preparat. Intressant dock att T-nation skrivit en artikel om det.

Visserligen inte, men det är fortfarande väldigt outforskat. Visst vet man vissa genetiska markörer som indikerar en predisposition till vissa sjukdomar, men det vore jävligt coolt att kanske i framtiden kunna få en korrekt karta över sina gener för att få reda på vilken kost och vilka nutrienter som påverkar ens hälsa, tillväxt osv bäst.

Scratch89
2008-09-03, 21:06
Både och. Det vore väl kul om man på papperet kunde få reda på att typ lågfettsdiet och DC-träningsupplägget vore the shizzle för dig, men det kanske inte vore lika roligt att få reda på alla ens defekta gener. Kul att veta att man aldrig kommer bli särskilt bra på att spela gitarr, bygga muskler, sjunga, måla eller helt enkelt har en sänkt livskvalitet p.g.a dåliga lungor och hjärta.

Lite OT, men ändå.

shut teh face
2008-09-04, 07:08
Karta över ens gener? Jag blickar längre framåt där vi kan manipulera generna exakt som vi vill.

Ch4rles
2008-09-04, 07:24
Karta över ens gener? Jag blickar längre framåt där vi kan manipulera generna exakt som vi vill.

Om man som jag nyss spelat BioShock känns inte det som en bra idé :)

Sverker
2008-09-04, 18:25
Karta över ens gener? Jag blickar längre framåt där vi kan manipulera generna exakt som vi vill.

Knappast i vår egna kropp. Lär ju bli några miljarder olika celler vi måste manipulera. Däremot så ligger världen öppen för att manipulera vår avkomma*gah!*

shut teh face
2008-09-04, 19:38
Knappast i vår egna kropp. Lär ju bli några miljarder olika celler vi måste manipulera. Däremot så ligger världen öppen för att manipulera vår avkomma*gah!*
Jag tror att långt i framtiden kan vi manipulera oss själva. En förändring i genkoden och samtidigt en direktförändring i aktiva celler man har. :)

Sverker
2008-09-04, 20:00
Låta ett retrovirus specifikt föra in nytt DNA i våra muskelceller.



Tjaa...varför inte.