handdator

Visa fullständig version : Naprapat och sjukgymnast gav helt olika diagnos samt rehabplaner


Black Star Abyss
2008-09-03, 13:30
Sen en tid tillbaka har jag försökt ta itu med mina bråkiga axlar, det rör sig om skarp, huggande smärta på framsidan av axlarna vid bänkpress och militärpress. Tidigare i år var jag hos en naprapat, vars behandlingsplan jag inte hade råd att fullfölja. Idag var jag hos en sjukgymnast, som gav en helt annan diagnos mot naprapaten.

Naprapaten

* Framåtrullade axlar
* Dålig skulderbladsmuskulatur/rygg

+ Stretcha axlar, fram och bak, samt sidan av ryggen
+ Träna latsdrag och rodd
+ Regelbunden massagebehandling

Sjukgymnasten

* För svaga axlar, ryggen har inte ett skit med saken att göra

+ Börja träna axlarna långsamt från 25-30 reps med bara ett set.
+ Gör inte militärpress, alls

Så mycket kan det skilja.

Martin Löwgren
2008-09-03, 20:23
Jag är på bådas sida och förstår hur båda tänker. Naprapatens råd låter lite mer utförligt och du behöver verkligen stärka upp den interscapuläramuskulaturen samt rotatorcuffen.

Fortsätt gå hos sjukgymnasten och förklara vad jag och den andra Naprapaten sagt så får han bestämma vad han tycker.

Dr. House ger ofta helt olika diagnoser mot sina kollegor. Har han ofta rätt? Nja.

Det är inte enkelt att ställa diagnos och båda dessa terapeuter verkar vara på rätt spår.

Mvh

Black Star Abyss
2008-09-04, 01:09
Tack för inputen, kan bli förvirrande när ord står mot ord även om jag ville tänka att "båda antagligen har rätt på något sätt".

Jag tränar ju rotatorkuffen nu men har efter information jag tagit del av på detta och andra forum blivit förvirrad, vissa säger att man ska fokusera på utåtrotation och andra säger att man ska köra båda lika mycket osv.

För min del så känns det som att det är utåtrotationen som är för stel och svag, blir verkligen jättekämpigt i ytterläget så jag vill tro att det är detta jag bör stärka och stretcha. Om du har några allmänna rekomendationer för hur man ska fördela träningen på utåt/inåtrotation så vore jag jättetacksam.

Beepfaaarp
2008-09-04, 07:28
Infraspinatus är kort, musklerna mellan skulderbladen sträckta, bröstmusklerna korta och subscapularis sträckt?

Om det stämmer så borde du om du lägger handen bakom ryggen med handryggen innåt inte kunna flytta den bort från kroppen?

mini
2008-09-04, 07:37
Nu är inte jag utbildad, och jag gick inte på någon utredning gällande mina axlar mer än att jag fick kollat att det inte var något som syntes på magnetröntgen, men gissningsvis berodde min smärta med samma symptom som dina på att det var trångt för senorna i axeln. Jag slutade träna biceps. Har varit smärtfri ca ett år.

Black Star Abyss
2008-09-05, 01:31
Om det stämmer så borde du om du lägger handen bakom ryggen med handryggen innåt inte kunna flytta den bort från kroppen?

Jag kan flytta ut den från kroppen.

Beepfaaarp
2008-09-05, 15:23
Jag kan flytta ut den från kroppen.

Sjukgymnasten låter vettig.

Black Star Abyss
2008-09-05, 15:49
Glömde att naprapaten sa någonting om korslagda muskelfibrer också. Det är rena gregiskan för mig, någon som har några tankar om detta? Jag fortsätter dock med stretchning, rotatorkuff övningar och ryggträning.

L-Sami
2008-09-05, 16:20
Huggande smärta i framsida axeln och gör ont vid pressövningar, låter som en tendinit. Om det nu är tendinit (inflammation i en muskelsena), då är det inte helt fel med cirkulationsträning (30 reps) tills smärtan går över för att få bort vätskan från problemområdet.

machine gun
2008-09-05, 16:25
Huggande smärta i framsida axeln och gör ont vid pressövningar, låter som en tendinit. Om det nu är tendinit (inflammation i en muskelsena), då är det inte helt fel med cirkulationsträning (30 reps) tills smärtan går över för att få bort vätskan från problemområdet.

Vid supraspinatustenditit, så gör det även ont att lyfta armen rakt ut från kroppen.

(nu var det kanske inte supraspinatus du syftade på, men ändå)

Beepfaaarp
2008-09-05, 16:33
Sätt handen på magen och tryck mot kroppen. Gör det ont?