handdator

Visa fullständig version : Halvmaran 9 augusti


Linnet
2003-06-23, 22:13
Har eftersom jag går skadad och väntar på operation i höst, och för att få tillbaka lite kondition om jag inte kan bli stark bestämt mig för att satsa på löpning i sommar.

Tanman har hjälpt mig lägga upp ett program som ser ut som följer

dag1: 12-13 km löpning

dag2: 5 kilometer tempopass

dag3: 12-13 km löpning.

Har tyvärr p.g.a. sjukdom och studentfirande slutfört min tredje vecka först nu vilket betyder att tre träningsveckor tagit fem veckor att genomföra. Påbörjade idag vecka nummer fyra med 13 kilometer i ett ganska bra tempo.

Är för tillfället pinsamt dåligt tränad men känner att jag redan börjat få små men ändå märkbara resultat av träningen.
Eftersom jag hållt på med löpning tidigare är det möjligt att det snart lossnar, speciellt om jag kunde plocka av mig några kilo vilket bara det skulle förbättra mina tider avsevärt. Så vad är då mina tider? Dagens pass gick på 75 minuter vilket ger en kilometertid på 5,42. tiden är ett steg i rätt riktning och jag hoppas på ett grymmt tempopass på onsdag.

Nu kanske alla bjässar(och spinkisar också för den delen) undrar varför jag lägger upp en journal för min konditionsträning?! Jo jag har nämligen utmanat ett gäng kompisar på halvmaran den 9 augusti. Risken är att jag som kunnat hoppa ifrån dem på ett ben för något år sen får stryk av hela högen, något som skulle reta mig till döds!:insane: Kom gärna med kommentarer om ni känner för det, anars låt bli.

måndag 23 juni 13 kilometer 75 minuter.

Oskis
2003-06-23, 22:32
lycka till visa polarna vem som bestämmer :kickass:

Niclaaas
2003-06-23, 22:35
tänkte du uppdatera den här lite oftare än den förra? :D

got get ´em girl! :cheers:

Pinglan
2003-06-24, 05:48
Det kommer att bli roligt att fälja din löpning Linnet! Med all sannolikhet kommer jag att sitta här och dregla av löparabstinenes när du skriver om dina långpass ;) Vad siktar du på för tid på halvmaran? Eller nöjer du dig helt enkelt med att sopa banan med dina kompisar och struntar i tiden?
Ett stort lycka till från Pinglan:cheers: :thumbup:

Linnet
2003-06-24, 08:11
Niclaaas>, en fråga som inte är helt obefogad, men jag tror att det kommer gå bättre med den här journalen. Förra journalen försökte jag ha under skolterminen, något som jag ej lyckades med då jag fann det omöjligt att kombinera min träning med studierna. Nu är det sommarlov och jag har mycket mer tid att träna på. Jag skulle nog gärna utöka antalet pas t.o.m. men jag känner att det skulle vara dumdristigt då jag inte har den grundträning som skulle krävas för detta.

Pinglan och oskis> Tack för de vänliga orden, målet är att inte bli sist, jag har en reel chans att ta en av dem och en chans på den andre, men tjejen i sällskapet som mer eller mindre elitsatsar på medeldistans har jag nog tyvärr inga förhoppningar om att slå. Givetvis skall jag göra mitt bästa, men tiden är nog för knapp för att få upp flåset så mycket. Min enda förhoppning är att hon inte har tränat på den här distansen och därför är ovan vid att springa såpass långt. Tid, duger det inte att komma i mål?:confused: Nä skämt och sido en tid under två timmar och helst under en och femtio skulle jag se som acceptabelt, klarade jag under en och femtio skulle jag dessutom vara väldigt nöjd.

Mallan
2003-06-24, 09:17
Tjenare Linnet!

Har du lagt byggandet pa hyllan helt och hallet eller planerar du att komma tillbaka!?

Kämpa pa nu sa ska du se att du klara Halvmaran, inom önskad tid, lätt som en plätt!
:kickass:

Linnet
2003-06-24, 09:32
Mallan> Vill inget hellre än att komma tillbaka, något jag också kommer att göra! Tyvärr har det visat sig att jag kommer bli tvungen att genomgå en titthålsoperation. Jag var på undersökning på sankt görans sjukhus i början av juni och de kom fram till att ett ingrepp skulle bli nödvändigt. Läkarna tror att jag har fått en kronisk inflammation i axeln + att jag eventuellt har skadat något/några ledband. Jag känner dock att jag istället för att gå ner till gymmet och bara köra ben, (något jag gjorde i början av min skadeperiod) vill satsa på att återfå något av min forna kondition. Alltså kommer jag satsa på kondition fram tills det att jag har opererats och jag kan börja återtåget. en annan anledning är den att jag under mitt senaste till största delen fysiskt innaktiva år sett att även jag riskerar att förslappas och jag har lagt på mig en hel del fettvikt.

Vad gäller muskelmassan känner jag att eftersom jag varit borta så länge från styrketräningen så har jag antagligen mer eller mindre tappat allt jag byggt upp ändå. När jag väl kommer tillbaka vill jag inte heller lägga ner konditionsträningen helt, utan jag hoppas då kunna kombinera min styrketräning med kondition.

Vi får hoppas att jag någon gång i höst kan ta över discotronen och ynka mig över min patetiska styrka för att sedan bli både stark och vältränad om många år.

Linnet
2003-06-24, 16:15
Så har man kommit hem efter första försöket på teoriprovet för körkort. Hade iofs gått såpass bra att det troligen blir det enda. Jag svävar på små moln!:angel: (symboliserar mig svävandes). Imorgon kommer jag att köra 4,5 eller 6 kilometers tempopass beroende på hur min vänstra vad känner sig (har idag djävulusisk träningsvärk efter gårdagens distanspass) återkommer imorgon med vidare uppdateringar!


Klart slut teoritjut!

Linnet
2003-06-25, 21:36
Dagens pass blev vidrigt! Anledningen stavas MJÖLKSYRA! Tog med mig en kompis på dagens tempopass, han tvingade mig att köra tills jag nästan spydde, huga vad jobbigt det var. Känns väldigt skönt nu efteråt och jag är säker på att jag antagligen inte lyckats ta ut mig lika mycket utan hans hjälp. Något som är skrämmande och som jag misstänker har med styrketräningen att göra är att mjöllsyratåligheten är lika med noll, det i kombination med att jag är ootroligt otränad för tillfället gör att det räcker med att titta på löparskorna för att benen skall kännas som stockar.

Jag vet iofs att jag kan råda bot på detta med träning, förhoppningsvis kommer så att ske också!

Vill bara säga att Lord of the Rings verkar vara en lysande bok såhär 130 sidor in i storyn, Tolkiens språk är så otroligt mustigt och karaktärerna intressanta och väl beskrivna :kickass:

Skall nu återgå till nämnda bok, nästa pass bör bli på fredag, då är det dags att springa 13 kilometer för att avsluta min fjärde träningsvecka.

Linnet
2003-06-26, 18:50
Torsdag den 26/6 kände mig pigg och fräsch så jag bestämde mig för att cykla 15 kilometer, både trevligt och samtidigt lite förbränning. I med snäckorna och iväg, olyckligtvis dog batterierna till freestylen efter några hundra meter men jag orkade inte vända utan jag fick klara mig utan musik.

Hade tänkt slappa hela dagen, men precis som jag satte mig med boken ringde dem från jobbet och undrade om jag kunde ta ett fyratimmarspass. Snäll och fattig som man är sa man ja. Sitter alltså här och har precis kommit hem, nu skall jag slappa resten av dagen, och ha det riktigt skönt!

Imorrgon blir det löpning och övningskörning på körskolan, något som också nästan borde räknas som träning så svett som jag är efter en halvtimmes körning!

Linnet
2003-06-27, 20:38
27/6

Dagen D som i Duktig sprang sista passet på min fjärde vecka och jag satte med min kompis hjälp säsonsbästa med 8 minuter! 13 kilometer gick på 1,06,55. Detta ger en kilometertid på 5,15 vilket är en sänkning med 27 sekunder per kilometer. Jag medger att jag inte hade lyckats komma i närheten utan min otroligt vältränade kompis hjälp. :kickass:

Jag kämpade som ett djur, jag hade kunnat fylla tiolitershinkar med mjölksyra, och jag fick en schackningsperiod 4 kilometer före mål, men jag kom igen ca 1,5 kilometer innan då jag fick vittring på en bra tid.

Dagens tråkiga nyhet är att min cykel är slut, kransarna fram och bak måste bytas, vilket skulle gå på 2000kr något jag inte är villig att lägga på min trotjänare. Blir till att köra på den i sommar och hoppas att den inte brakar före höstens cykelrea.

Lord of the rings har inte försämrats hittills snarare tvärtom, mystiken tätnar och imorgon måste jag gå upp 5,30 för att hinna inställa mig på jobbet.


Ge mig några månader till och jag blir riktigt farlig!

Linnet
2003-06-27, 21:09
Behold the liar! Jag har ljugit gott folk! Jag trodde jag sänkt mig från 5:42 per kilometer till 5:15 sanningen är att jag sänkt mig från 5:25 till till 5.09 Jag är nära att spränga feminutersgränsen och igen gå under fem minuter per kilometer! Tänka sig att knubbsälar kan springa! Fan vilken tändvätska hårdträningen fortsätter i jakt på ännu bättre tider!

no1fitness
2003-06-28, 04:43
Lycka till !!!:thumbup: :kickass:

Värmland är det finaste landskapet...

Gud vad du springer fort. Jag kan i nödfall springa som HIIT i 20 minuter, men orken och benhinnorna tar slut samtidigt...:smash:

Pinglan
2003-06-28, 12:28
Originally posted by Linnet
Behold the liar! Jag har ljugit gott folk! Jag trodde jag sänkt mig från 5:42 per kilometer till 5:15 sanningen är att jag sänkt mig från 5:25 till till 5.09 Jag är nära att spränga feminutersgränsen och igen gå under fem minuter per kilometer! Tänka sig att knubbsälar kan springa! Fan vilken tändvätska hårdträningen fortsätter i jakt på ännu bättre tider!

Satan vad bra du är Linnet :hbang: :bow: Jag har sprungit ett helt liv (nästan) men ändå inte kommit under 5min/km på distanser på 1 mil och uppåt. Orättvisa, det är vad det är! :thumbup: :D

Linnet
2003-06-28, 14:41
Tack Pinglan och no1fitness> Är mycket nöjd, men jag har sprungit milen på 39:46 eller något sånt en gång i tiden. Sitter faktiskt här efter att jag fick gå hem från jobbet och efter att ha sovit i ca 5 timmar. Tror att kroppen regerat på ansträngningen igår för efter 3 timmars lugnt arbetande kändes kroppen som efter 10 timmars råstress utan rast!

Kan det vara så som jag tror eller är jag bara vek? I alla fall får vi hoppas jag är kry till på måndag då nästa träningsvecka börjar,har en känsla av att jag inte kommer tokrusa det passet utan köra det i ett lite mer normalt tempo.

Niclaaas
2003-06-28, 14:48
5min/km i 13km är rätt bra, ser bra ut :thumbup:

Niclaaas
2003-06-28, 14:51
glömde fråga....vad är personbästa förut när du sprang och vad har du för mål nu?

Linnet
2003-06-28, 14:54
Jo jag är nöjd, kan jag bli lite mindre av en knubbsäl skulle det sänka tiden ytterligare, hoppas jag får vara riktigt frisk så jag kan träna bra hela sommaren, då skall ni få se en kille som gör kilometertider låååååååååångt under 5 min/km. Men som sagt måste se till, att det inte blir för mycket :cheers: :eating: vilket gått bra på sistone och hålli i med träningen.

Niclaaas> runt 39:46 på milen var personbästat, och mitt mål är en halvmara som går 9 augusti plus att jag vill förbättra allmänkonditionen så att jag har en bra grund att stå på då jag i höst (förhoppningsvis) är tillbaka på gymmet. Jag har bestämt mig för att inte släppa konditionsträningen då, sen om det blir i form av HIIT eller hur det blir så tänker jag försöka kombinera de båda. Kondition ger så mycket för hälsan och välmåendet att jag kan offra lite massa för dens skull, sen är inte mitt mål att bli som Marjus Ruhl direkt!

Linnet
2003-06-28, 20:02
Som fattig student utan pengar och utan träninshorts har jag lånat kläder av pappa och pinsamt nog även av kära mor. Mina underbara föräldrar bestämde sig tydligen för att ändra på detta och köpte ett Newlineställ till mig:thumbup: Världens mest löpvänliga och prisvärda träningskläder, inget dyrt skit som Adidas eller Nike och minst lika bra (enligt min mening bättre). De hade köpt en tröja och världens coolaste träningsplagg TIGHTS! Finns inget skönare att springa i! Älskar mina päron :love: De skämmer bort mig och stöttar mig alltid när jag behöver något (inte bara materiella ting som tur är).

Är fortfarande helt slut, nä dags att vila.

Pinglan
2003-06-29, 07:49
Originally posted by Linnet
Mina underbara föräldrar bestämde sig tydligen för att ändra på detta och köpte ett Newlineställ till mig:thumbup: Världens mest löpvänliga och prisvärda träningskläder, inget dyrt skit som Adidas eller Nike och minst lika bra (enligt min mening bättre). De hade köpt en tröja och världens coolaste träningsplagg TIGHTS! Finns inget skönare att springa i!

Håller med dig Linnet, Newlines löparkläder är riktigt bra, har massor av kläder från deras sortiment. Grattis till det perfekta valet av föräldrar ;)

Linnet
2003-06-29, 11:47
Pinglan>Jo, jag läntar till att inviga kläderna på måndag.

jag mår mycket bättre idag, känner mig piggare och så. Var lite orolig för att jag skulle bli sjuk, men efter mycket sovande och en väldigt lugn dag igår verkar kroppen må prima igen! Vänstra vaden som har för vana att knyta ihop sig efter låndistansen är också bra, tror inte jag ens kommer ha träningsvärk imorgon.

Idag går höjdhoppsgalan i Båstad någon mer än jag som planerar att se den? Både Christian Olsson och den unge (läs jämnårige med undertecknad) talangen Linus Thörnblad deltar. Tråkigt bara att man missar F1 loppet från Magny Cours :(

Linnet
2003-06-30, 18:57
30/6

Dagens pass som skulle ha varit 13 kilometer löpning blev avbrutet eftersom min högra fot somnade! Vet inte riktigt vad det är, jag har haft liknande upplevelser förut, hålfoten (på insidan bakom stortån men under hålfoten) krampar lite och sen får jag stickningar som inte släpper, inte ens efter att man knutit upp skorna och gått en bit. Stickningarna släpper men inte krampkänslan. Någon som vet vad det kan bero på och vad
man kan göra?

Apropå stick, jag fick mitt livs första getingstick under rundan idag, klart överdramatiserat enligt min mening, sett stora karlar bli hysteriska då en geting kommit i närheten och det var inte värre än att ta en spruta! Antagligen är jag väldigt hård! :) Får se om jag försöker ta igen distansen eller om jag helt enkelt lever med ca 4-5 kilometer mindre löpning den här veckan.

Nästa pass blir på onsdag, då blir det antingen tempo eller ett nytt försök på 13 kilometer.

spinkoo
2003-06-30, 18:58
Haha vilken lat fot som somnar när du springer i linnet :MrT:

Linnet
2003-06-30, 18:59
Hellre en lat fot än att hela kroppen är det!;)

spinkoo
2003-06-30, 19:00
Var det där en peek eller :naughty: :cryout:

Linnet
2003-06-30, 19:04
Om vi säger så här moderatorerna funderar på att flytta din "tränings"dagbok till kategorin allmänt då den innehåller allt annat än träning!:D

spinkoo
2003-06-30, 21:38
Typiskt :D

Linnet
2003-07-03, 15:31
3/7

En dag försenad körde jag veckans tempopass, kändes bra, sprang intervaller på känn, d.v.s. utan tidtagning. Kändes bitvis som att drivet i steget och flytet i löpningen börjar komma, ännu ett pass på vägen mot nya höjder kondismässigt.

Linnet
2003-07-03, 22:16
Fan vad det suger att inte kunna styrketräna!:( Sitter här och är jättesugen på att köra ett tungt överkroppspass, blir 16 månader sen sist det hände, och jag tycker allmänt synd om mig själv! Visst löpning är kul och det känns som att den går framåt, men att inte ha möjligheten att gå ner och köra hur man vill är otroligt frustrerande! Jag hoppas jag får genomgå min operation snart, annars känns det som att jag inte kommer orka hålla humöret uppe längre! Inte hjälper det att tänka på att andra har det värre heller, det gör inte min situation bättre! Visst det låter lite hårt och säkert ganska bortskämt, so what jag är väl bortskämd, och jag hatar den djävla svenska sjukvården som inte funkar för fem öre! Persson borde inte få hyckla som han gör, vård, skola, omsorg my ass! Jag behöver uppmuntring, snälla någon ge den till mig!

Pinglan
2003-07-03, 22:34
Originally posted by Linnet
Fan vad det suger att inte kunna styrketräna!:( Sitter här och är jättesugen på att köra ett tungt överkroppspass, blir 16 månader sen sist det hände, och jag tycker allmänt synd om mig själv! Visst löpning är kul och det känns som att den går framåt, men att inte ha möjligheten att gå ner och köra hur man vill är otroligt frustrerande! Jag hoppas jag får genomgå min operation snart, annars känns det som att jag inte kommer orka hålla humöret uppe längre! Inte hjälper det att tänka på att andra har det värre heller, det gör inte min situation bättre! Visst det låter lite hårt och säkert ganska bortskämt, so what jag är väl bortskämd, och jag hatar den djävla svenska sjukvården som inte funkar för fem öre! Persson borde inte få hyckla som han gör, vård, skola, omsorg my ass! Jag behöver uppmuntring, snälla någon ge den till mig!

Stackars Linnet :( vad är det egentligen för problem du har med axeln, du har säkert berättat det någon gång men jag är ju gammal och gamla människor har ibland problem med minnet ;)

Man kan inte hela tiden ta hänsyn till att det finns andra som har det värre, då skulle det ju aldrig vara synd om någon! Man måste ju jämföra sin egen hälsa med hur man är van att må eller hur man skulle vilja må.

Är det då så illa i din axel att du inte kan köra någonting alls på gymmet. inte ens lite lätt träning? Nu är det kanske ändå inte lätta vikter du vill köra med men lätt är ju bättre än inte alls, eller vad tycker du?

Det här var väl inte så hemskt mycket uppmuntran kanske, men du ska veta att jag lider med dig och hoppas att du orkar hålla humöret och gnistan uppe :love: Kom igen Linnet!

Linnet
2003-07-03, 23:20
Pinglan> Jag vet att du kan sätta dig in i min situation p.g.a. att du själv har problem med axlarna. Mitt problem är antingen en kronisk inflammation i axeln och/eller en ledbandsskada på ette eller flera ledband. Jo visst kan jag gå ner på gymmet och köra rotatorcuffövningar och dylikt, med väldigt lågbelastning och många reps. Under 6 månader körde jag också mycket ambitiöst och provade flera olika program och gjorde detta med liov och lust. Under tiden körde jag ben så tungt jag kunde, men vissa övningar t.e.x. knäböj hindrar axeln mig från att köra tungt, de som är kvar är övningar såsom benpress, legcurl, benspark och liknande allt annat kan bara köras på lätta vikter då axeln är involverad antingen som stabilisator eller direkt. Tillslut kände jag att jag inte klarade av att gå ner på gymmet då det snarare ökade på min frustration dessutom krävde sista gymnasieåret mycket tid, så jag valde att ägna mig helhjärtat åt studierna detta året. Eftersom jag pendlade 6 mil till och från skolan och gick upp mycket tidigt hade jag inte allt för mycket tid över. Känner att jag inte orkar med mer lätt meningslös rehabträning som varken gör till eller från! Suget däremot är jättestort då jag verkligen gillar att styrketräna! Om min operation inte blir av tidigt i höst, då kommer jag nog inte palla mer utan istället falla ner i självömkan och skita i allt vad träning heter! Detta är också delvis anledningen till att jag springer, även om det inte kan fyllaluckan är det åtminstone träning, jag slipper känna mig lika otränad, så vi bygger upp en bra kondis igensom jag kan utnyttja då jag kommer tillbaka till gymmandet, läkarna tror att jag kan börja marschen tillbaka sex veckor efter operationen, men eftersom jag inte har ett datum känns den avlägsen och är en klen tröst.

Nog med självömkan, tack för de vänliga orden, hur är det själv, kommer du att slippa operation? Läste om svullnaden, kan man inte prova Kortison? En läkare jag gick till hade den teorin om mig att samma klämning uppstod påmin sena, och vi provade därför två kortisoninjektioner, tyvärr utan effekt. Tydligen kan det dock vara bra vi den situationen, har du provat det? Hoppas du blir bra snart!

Pinglan
2003-07-04, 07:10
Usch, vad det låter trist med din axel. Hoppas verkligen du kan få ett fastställt datum för operation snart så att du kan se ett slut på ditt väntande. Varför kan du inte få ett fastställt datum? Finns det ingen form av turordning eller väntelista på sådanan operationer? Har du ingen försäkring som kan täcka kostnaden om du går till en privat vårdgivare för operation? Har du kollat upp vad det skulle kosta? Visst, det är för jävligt att behöva bekosta en operation själv, men ibland är det inte så hemskt dyrt (beroende på vad för operation som ska utföras) och ibland kan det vara värt det med tanke på väntetider osv.

Jag är osäker på om en kortisonspruta skulle hjälpa i min situation. det är ju så med kortison att man måste veta exakt vilken struktur det är som är inflammerad och sedan träffa exakt rätt med sprutan. jag har hört många som blivit bra med hjälp av en spruta men minst lika många där det inte har hjälpt ett dugg (som i ditt fall). I mitt fall av konstant överbelastning skulle jag tro att både senor, ledband och bursa är inflammerade och det går ju inte att sätta en spruta i alla strukturer. Dessutom skulle säkert problemen återkomma direkt när jag började träna igen eftersom problemet från början uppstått pga att jag är för vek i axlarna, ffa när de arbetar i ytterlägen. Nej, i mitt fall får jag nog fortsätta köra och stå ut med smärtan tills dess att musklerna kring axelleden blivit starkare och kan hålla allt på plats. När jag når dit så borde inflammationerna och tillhörande svullnader lägga sig och smärtan försvinna. låt oss hoppas på att det blir så i alla fall!

Ha det bra Linnet och ge inte upp dina planer på att kunna komma igång med styrketräning igen!

Linnet
2003-07-04, 10:17
Pinglan> jag har redan utnyttjat vårdgarantin och skall opereras på Sankt Görans sjukhus, idrottsläkaren som jag gick till i Värmland sa att de är bäst i Sverige på axlar. Operationen skall utföras i början på hösten och jag kommer bli kallad 2-4 veckor i förväg, på det här stället tjänar jag ca ett år jämfört med värmland. En privat operation skulle bli dyr och jag behöver trots allt inte vänta mer än kanske 2-3 månader på operation (ta i trä) därför är inte de pengarna motiverade att lägga ut i dagsläget.

Kör på och bli bra, så lovar vi varandra att komma igång ordentligt i höst! :cheers:

Pinglan
2003-07-04, 10:24
Originally posted by Linnet
Pinglan> jag har redan utnyttjat vårdgarantin och skall opereras på Sankt Görans sjukhus, idrottsläkaren som jag gick till i Värmland sa att de är bäst i Sverige på axlar. Operationen skall utföras i början på hösten och jag kommer bli kallad 2-4 veckor i förväg, på det här stället tjänar jag ca ett år jämfört med värmland. En privat operation skulle bli dyr och jag behöver trots allt inte vänta mer än kanske 2-3 månader på operation (ta i trä) därför är inte de pengarna motiverade att lägga ut i dagsläget.

Okej, då förstår jag! Skönt att få komma till ett ställe där de är garanterat bra på det som ska göras!

Originally posted by Linnet

Kör på och bli bra, så lovar vi varandra att komma igång ordentligt i höst! :cheers:
Det tummar vi på Linnet :thumbup:

Linnet
2003-07-07, 12:25
6/7

Blev 15 kilometers cykling, istället för löpning. Skulle inte tränat alls, men jag blev så otroligt förbannad att jag var tvungen att avreagera mig. Mina betyg från gymnasiet visade sig bli lägre än förväntad, de var på inget sätt dåliga, men de var en stor besvikelse! Jag är nu dömd till att läsa upp mina betyg, måste läsa upp matten, men plockar nog in ett gäng ämnen till för att öka min konkurrenskraft. Är fortfarande på pissdåligt humör, vi har personalfest ikväll vette fan om jag orkar gå!

Pinglan
2003-07-07, 12:33
Originally posted by Linnet
6/7

Blev 15 kilometers cykling, istället för löpning. Skulle inte tränat alls, men jag blev så otroligt förbannad att jag var tvungen att avreagera mig. Mina betyg från gymnasiet visade sig bli lägre än förväntad, de var på inget sätt dåliga, men de var en stor besvikelse! Jag är nu dömd till att läsa upp mina betyg, måste läsa upp matten, men plockar nog in ett gäng ämnen till för att öka min konkurrenskraft. Är fortfarande på pissdåligt humör, vi har personalfest ikväll vette fan om jag orkar gå!
Skittråkigt att du blev så besviken :( Men nu måste du ta nya tag, det blir alltså till att läsa upp ämnen precis som du redan har planerat, värre än så är det ju inte min vän! Sedan ska du ju SJÄLVKLART gå på festen ikväll, är det någon gång man ska gå på fest så är det ju när man behöver muntras upp :cheers: ! Kom igen nu Linnet, livet går vidare trots lite sämre betyg än förväntat :thumbup:

Linnet
2003-07-10, 11:07
10/7

Pinglan> gick på festen, var riktigt trevligt!

Kan också meddela att följetongen med min axel Äntligen fått ett datum för operation. Den 16 september skall jag infinna mig på sjukhuset och den 17 skall jag opereras. Känns härligt att ha ett datum och se fram emot. Nä nu sticker jag till Arvika på festival om några timmar, återkommer nästa vecka med träning och annat träningsrelaterat. :cheers:

Pinglan
2003-07-10, 11:52
Originally posted by Linnet
10/7

Pinglan> gick på festen, var riktigt trevligt!

Kan också meddela att följetongen med min axel Äntligen fått ett datum för operation. Den 16 september skall jag infinna mig på sjukhuset och den 17 skall jag opereras. Känns härligt att ha ett datum och se fram emot. Nä nu sticker jag till Arvika på festival om några timmar, återkommer nästa vecka med träning och annat träningsrelaterat. :cheers:
Underbart att höra min vän! Nu ska du se att allt ordnar sig med axel och styrketräning och hela baletten. Ha det så trevligt på festivalen :cheers:

Linnet
2003-07-15, 12:30
Hemma från festivalen och sjuk, blir ingen riktigt bra rytm i mitt tränande, men vi ger inte upp. skall bli frisk och sen fortsätta, förhoppningsvis så snart som möjligt.

Linnet
2003-07-17, 13:17
Tänkte lägga ut mitt matschema för den närmaste veckan

Frukost: Mjölk/fil All bran, ett glas juice, en eller två mackor kornelle med en skiva ost på varje, kaffe.

Lunch pasta/ potatis/ ris, fisk, fågel eller ett vegetriskt proteinalternativ, sallad, vatten att dricka, kaffe.

middag, samma som lunch

Kvällsmat, en burk lättkesella med äpple eller grönsak.

återkommer ikväll med ett löppass, blirnog endast 9 kilometer då jag är lite seg och det är VARMT!

P.s. Funderar på att gå ner till gymmet och köra ben en gång i veckan , för att kicka igång dessa till operationen, tjänar jag något på detta tro, typ att nervsystemet är berett på träning, givetvis prioriteras löpningen före styrkan fram till operation.

Linnet
2003-07-18, 15:52
Blev nio kilometers löpning igår, kändes bra, förutom att jag sprängde mig de första 4,5 kilometerna och fick slita riktigt ont andra halvan. Man blir härdad psykiskt av att träna på det viset, men det är väldigt jobbigt!

Idag blir det cykling till stranden, kommer bli en nätt tur på 15 kilometer tur och retur, börjar bli lite hårdare och lättare, något som det också underlättar min löpning.

Linnet
2003-07-21, 12:59
Blkev 6 kilometers löpning i fredags, skulle egentligen inte tränat, men huvudet ville annat. Det kändes bra, får se omdet troligtvis blir ett pass ikväll, är så varmt att det antagligen inte blir jättelångt.

Återkommer med uppdateringar då i så fall.

Linnet
2003-08-04, 00:05
4/8 Tro inte att jag lagt av, jag tränar fortfarande, men jag har varit borta och jobbat mycket så jag har missat att uppdatera dagboken, har ingen vidare motivation att fortsätta uppdatera heller, därför är risken stor att denna träningsdagbok går i graven.

Pinglan
2003-08-04, 05:54
Originally posted by Linnet
4/8 Tro inte att jag lagt av, jag tränar fortfarande, men jag har varit borta och jobbat mycket så jag har missat att uppdatera dagboken, har ingen vidare motivation att fortsätta uppdatera heller, därför är risken stor att denna träningsdagbok går i graven.
Nej men Linnet!!!! Så kan du väl inte göra:( Jag vill ju veta hur det går för dig, med löpningen, operation, halvmara, styrketräningscomeback och alltihop! Svik mig inte nu :cryout: ;)

Linnet
2003-08-04, 15:43
Oki Pinglan, träningen har på senaste tiden blivit något kortare distanser, ca 4-9 kilometer, anledningen har varit att jag sprungit med min kära moder och andra personer som inte varit värst pigga på längre distanser.

Om det blir någon halvmara eller ej, det vet jag inte, två av tre kompisar har hoppat av, och det viktiga för mig är att jag tränar, inte att jag springer lopp.

Skulle uppskatta att ca fem pass inte har blivit bokförda sen sist, alla runt 6 kilometer, och nu idag har jag precis avslutat 6 kilometers löpning i lugnt tempo.


För er umebor kan jag säga att det finns en liten chans/risk att jag blir umebo till hösten, står på reservplats till juris kanditatutbildningen där, och svar kommer den 8:e augusti.

Hoppas jag kommer in, men Umeå ligger väldigt lång hemifrån:(

Pinglan
2003-08-04, 20:04
Härligt Linnet, nu är jag nöjd och glad igen :thumbup: Härligt att kunna springa ihop med mamsen, förstår att du vill anpassa distanserna så att hon vill hänga med!
Håller tummarna för att du kommer in på utbildningen :cheers:

Linnet
2003-08-06, 18:09
6/8

Igår var det löpning sex kilometer som gällde och idag har det blivit 7 kilometers promenerande i ganska högt tempo.

Eftersom jag känner att känslan i löpningen inte infinner sig har jag bestämt mig för att försöka gå ner lite vikt för att se om det kan göra susen. Jag tänker därför försöka gå promenader de dagar jag inte tränar och jag försöker nu också ta tag i kosten för att få resultat. Jag känner mig inte särdeles motiverad, men det har jag iofs inte gjort på hela sommaren, något som också gjort att jag inte fått särskilt bra resultat. jag kan bara hoppas att motivationen och lusten infinner sig om resultaten börjar gå min väg, jag vet att jag kan bara jag kommer igång ordentligt, något som har visat sig svårare än jag trodde.

Bamse
2003-08-06, 20:03
Originally posted by Linnet
För er umebor kan jag säga att det finns en liten chans/risk att jag blir umebo till hösten, står på reservplats till juris kanditatutbildningen där, och svar kommer den 8:e augusti.

Hoppas jag kommer in, men Umeå ligger väldigt lång hemifrån:(

Haha, du kommer trivas med spinningbrudarna på IKSU :D

Linnet
2003-08-06, 21:41
Bamse> Det tror jag säkert, men får jag bara axeln ihoplappad så ämnar jag göra er hardcorelyftare sällskap och visa er vad en värmlandspöjke kan! (dvs, om några år då jag tränat ikapp och förbi nivån jag låg på innan skadan).

Ifall det nu skulle bli Umeå, kan bamsingen visa mig vart skåpet skall stå?! :cheers:

Bamse
2003-08-06, 22:03
Originally posted by Linnet
Ifall det nu skulle bli Umeå, kan bamsingen visa mig vart skåpet skall stå?! :cheers:

Vadå, barskåpet eller? :D

Bamse
2003-08-06, 22:06
BTW, har du ställt dig i bostadskö? :MrT:

Iiiinte det lättaste att hitta lgh här :( Läste att endast 40 % av studenterna (25 000 stycken?) har ett förstahandskontrakt.

Vilken reservplats låg du på förresten?

Linnet
2003-08-06, 22:08
Ja, för något träningsskåp lär väl inte vara aktuellt eller :booty:

Nä, du tränar säkert på bra, hoppas att det rullar på fint för dig, nä nu skall jag lägga mig, god natt:sleep:

Bamse
2003-08-07, 10:39
Betyg: 18,02
Högskoleprov: 1,50

Resultatet efter andra urvalet.

Fixade du det? :hbang:

Linnet
2003-08-07, 12:50
Nope, är inte ens behörig, p.g.a. för lågt mattebetyg, jag är för närvarande 14 reserv, blir nog till att läsa upp, och går det bra blir nog inte Umeå aktuellt i framtiden, men jag hade osis då betygena för juridik sköt i höjden i år.

Anyway, idag blev det sex kilometer löpning, i lugnt tempo, var ganska skönt och det kändes lite bättre än normalt. Ikväll blir det bio, och imorgon blir det nog sex kilometers löpning, alternativt promenad.

Slartibartfast
2003-08-07, 13:04
AARGH! Jag bara MÅSTE fråga: Vad ska du se för film!? :confused:

*Aaah, sinnesfrid*

Linnet
2003-08-07, 13:56
Slartibart> Jag skall ge dig sinnefrid genom att tala om för dig att filmens namn är Bruce Almighty. Tycker att Jim Carrey är mycket rolig, även om vissa av hans filmer inte varit super, så har många av dem varit riktigt bra! En bra komedi slår dessutom det mesta.

Har du fått frid nu? Annars rekommenderar jag att du lägger dig ner i ett mörkt rum och slappnar av, tänk på något trevligt, du känner hur kroppen blir tyngre, och tyngre. Du känner att du inte orkar röra en muskel (hur fasen tänkte gympaläraren att det skulle vara en avslappnande tanke?)

Vill äta onyttigheter! Måste äta, fan, äta nyttigt är svårt, men än så länge är jag stark!

Slartibartfast
2003-08-08, 06:58
Ja, sinnesfriden har infunnit sig och jag är igen ett med kosmos. :thumbup:

Jag bara läste att du skulle på bio och surfade vidare, sen började det störa mig otroligt att jag inte visste vilken film det var, så jag måste komma tillbaka och fråga :D I´m a nutcase.

Var Bruce Almighty bra? Har själv tänkt fara och kolla den.

Linnet
2003-08-08, 13:28
8/8

Dagens pass blev sex kilometer löpning, de första tre kilometrarna kändes otropligt lätta, de nästföljande tre kiometrarna kändes mindre lätta! Fy farao, motivationen är inte på topp, men jag hänger i.

Slartibartfast> Filmen var ganska bra, man skrattade bitvis ganska ordentligt, men storyn var inte särskilt orginell. Man gick ifrån biosalongen och var lite småglad, utan att tänka något mer på filmen. Mitt betyg är tre :laugh: :laugh: :laugh: utav fem möjliga. Ja det var de hele som man brukar säga, ikväll blir det teater, och för Slartibarts skull säger jag redan nu att det är hemsöborna med Västanåteatern som jag skall se.

Slartibartfast
2003-08-08, 13:35
Originally posted by Linnet
för Slartibarts skull säger jag redan nu att det är hemsöborna med Västanåteatern som jag skall se.

PUH! Tack! :thumbup:

Hemsöborna har jag sett :D

Linnet
2003-08-10, 11:27
10/8

hade en dag igår då jag tillät mig själv äta onyttigt, resultatet blev 4 öl och en pizza, och jag har ågren över mitt glupska ätande. Jag tänkte angripa problemet genom att äta nyttigt sex dagar och utföra någon form av aerobisk aktivitet sex dagar utav sju, på den sjunde bara slappa och unna mig en pizza, el dylikt, det jag undrar är om det verkar lite väl mycket med fyra öl och en pizza?

Och för er som börjar skrika disko, och annat kan jag bara säga att jag vill minska i vikt av hälsoskäl, inte av fåfänga (träningen är inte kul vid min nuvarande vikt).

Hoppas att jag efter jul kan dra igång med styrketräning och då skall ni få se på andra bullar!

Ikväll blir det sju kilometers promenerande, jag pallar inte morgonpromenader, men jag antar att de inte är helt bortkastade om jag går dem på kvällen?

Det var det hela, uppdaterar efter nästa pass, vilket blir måndag.

Linnet
2003-08-11, 18:50
11/8

Dagens pass blev 6 kilometer löpning. Det var varm och kvavt, och jag bestämde mig därför för att ta det lugnt, tiden blev för mig även i nuvarande form mediokra 29,30 men åtminstone en snittid per kilometer under 5 minuter.

Blev tyvärr ingen promenad igår, fanns tyvärr ingen tid, men jag genomförde en annan pulshöjande aktivitet i en timme. Jag och två kompisar bestämde oss för att ta tillfället och flög en timme med brorsan. Kan säga att Liseberg är ingenting i jämförelse med vad en busig pilot kan hitta på! Pulsen var bitvis ganska hög! Dagen avslutades med en timmes frisbeekastande, så jag tror inte det gjorde så mycket att det inte blev någon promenad.

Kan även rekommendera ett jättebra band som heter Paris, håll ögonen öppna för dessa :kickass:

Pinglan
2003-08-11, 19:54
Oj, flygning låter spännande. Vad var det för flygplan ni flög i då? Litet, stort eller mittimellan?
Allt under 5 min/km är lysande enligt mig! Således var ditt pass lysande, grattis :thumbup:

Linnet
2003-08-11, 21:21
Pinglan> planet är ett Litet plan, en fyrsittsare. Har givetvis varit uppe med bror min flera gånger tidigare, men p.g.a. hariga medpassagerare har han aldrig "busflugit" tidigare vilket var en spännande upplevelse.

Tackar för berömmet, men tyvärr kändes passet som de flesta andra passen högst mediokert, och har man gjort samma distans 7,5 minuter bättre känns det givetvis inte som något att yvas över. Dock känns det bra om jag kan hålla i och försöka äta btra och träna när jag nu inte ens är motiverad. Att jobba hårt och prestera i medgång är inte alls svårt, utan tvärtom kommer resultaten utav sig självt. Jag är nere i min djupaste formsvacka under min träningskarriär, och följdaktligen kommer jag vara väldigt stolt över mig själv när jag tagit mig ur den.

Fram tills dess gäller det bara att bita ihop och kämpa på, hoppas börja känna lite resultat snart och se en resultatförbättring. Men det jag främst letar efter är känslan i löpningen, med känslan kommer också löpglädjen vilken lyst med sin frånvaro, och bara visat sig i små korta glimtar.

Börjar kanske rent av bli lite av en riktig träningsdagbok detta, nästa uppdatering imorgon, med ytterligare sex kilometers löpning.

Linnet
2003-08-12, 20:26
12/8

Skulle ha sprungit idag, men tyvärr hade jag spränghuvudvärk så det var bara att stanna inne.

Måste säga att jag äter strikt och bra, trots att jag är sugen på att äta hela tiden, dock funderar jag på om jag äter för lite. Har inget proteinpulver hemma för tillfället, men jag skall inhandla protec + funderar på att öka med en shake och en eller några frukter så att jag äter fem istället för fyra gånger om dagen. Vet att sex gånger om dagen rekommenderas, och jag åt så tidigare när jag inte hade skadat mig. Tyvärr tyckte jag att jag började lägga på mig vikt lite väl snabbt då. Får ta mig en funderare på detta.

Hoppas jag kan uppdatera med ett genomfört pass imorgon. Tänkte mäta omkretsen runt magen på lördag morgon, sttartade för någon vbecka sedan med en omkrets på 95 cm, och mitt första mål är att ta mig under 90, för att sedan satsa vidare.

Pinglan
2003-08-13, 07:59
Tror absolut att du bör prova att öka till 5 måltider om dagen! Krya på dig från huvudvärken och lycka till med 90cm-målsättningen :thumbup: Jobba på, du är jätteduktig :cheers:

Linnet
2003-08-13, 10:36
13/8

Idag blev det 6 kilometers löpning, men jag som hade bestämt mig för att springa fort idag, gick in i väggen ordentligt. Kroppen lydde inte och jag såg svarta prickar dansa framför ögonen, med tanke på huvudvärken igår och hur det kändes idag, kanske jag skall gå imorgon istället för att springa.

Känns trots allt bra att jag börjat komma igång, både med kontinuerlig träning och bättre ätande, även om det inte är den perfekta dieten så innehåller den inte onyttigheter. Lyckats hålla mig ifrån kakor, godis och glass helt och hållet, vilket känns bra.

Pinglan> Du är en ängel vet du det? :thumbup: Du har alltid något snällt och peppande att säga, det hjälper mig verkligen att hålla motivationen uppe! :love:

Vi får se vad som sker imorgon, förhoppningsvis mår jag bra och kan träna även då.

Linnet
2003-08-14, 21:32
14/8

Mådde kasst större delen av dagen, med rejäl huvudvärk. Dock piggnade jag till såpass mycket på kvällen att jag gick ut och promenerade sju kilometer i rask takt i spöregn, det tog en timme. Var bara att dra på sig regnjackan och sätta på Clawfinger i hörlurarna. Är som vanligt stolt över mig själv som orkar fortsätta äta ordentligt och träna bra. Vi får se hur det känns imorgon om det blir promenad eller löpning, på lördag är det min slappdag, med antagligen ingen träning och en pizza+ kanske någon öl.

Linnet
2003-08-15, 21:57
15/8

Blev blixtinkallad till jobbet, därför ingen träning idag, dock rör man sig väldigt mycket på jobbet, och sen gick jag hem i snabb takt, så förbränningsmässigt tror jag inte jag har tappat idag.

Imorgon blir det slappt, men tänkte mäta omkretsen runt magen på morgonen, har jag inte minskat några centimetrar blir jag väldigt besviken!

Pinglan
2003-08-16, 07:07
Originally posted by Linnet
Pinglan> Du är en ängel vet du det? :thumbup: Du har alltid något snällt och peppande att säga, det hjälper mig verkligen att hålla motivationen uppe! :love:
:) Tack Linnet, det var roligt att höra! Men som sagt, jag tycker verkligen att du är jätteduktig som kämpar på trots att du har en del motgångar på vägen! Lycka till med mätningen idag!

Linnet
2003-08-16, 11:00
16/8

Morgonmätning, 90.5 cm omkrets runt magen. har alltså minskat 4.5 cm i omkrets på två veckor. Vikten låg på 74.5 vilket ger en viktminskning på 2.5 kilo. Takten har alltså varit ganska hög på viktminskningen hittills men jag antar att takten kommer minska naturligt när jag fortsätter med det hela. Känns skönt att resultaten börjar komma, och tänka sig bra kost och träning ger resultat, vem kunde ana det:kickass:

Pinglan
2003-08-16, 14:02
Vilka fina resultat du fick! Grattis!!!! BRA jobbat :hbang: :cheers:

Linnet
2003-08-16, 16:47
Pinglan> tack ännu en gång för stödet, jag uppskattar det verkligen :love:

Nytt mål, 85 cm tar det hela i etapper om fem cm. Sitter här och njuter under min slappdag, som redan innehållit ett wienerbröd och en bit sockerkaka, undrar vad mer som slinker ner innan dagens slut? Några:cheers: lär det åtminstone bli och säkert lite mer :eating:

Klart slut.

Linnet
2003-08-18, 12:05
17/8

40 minuters promenerande, och en halvtimmes pingisspelande blev summan av gårdagen. Mår fortfarande inte tipptopp så jag tror inte att det blir någon löpning idag, istället blir det antagligen en promenad. En vecka kvar till skolan börjar, ser inte fram emot detta, skulle mycket väl kunna tänka mig ett förlängt sommarlov (antar att alla tycker så synd om mig som bara fått tre månaders ledighet). Byxorna sitter lite lösare, och matnojan är konstant!

klart slut.

Linnet
2003-08-18, 18:53
18/8

40 minuters gräsklippning, det blev dagens pass. Har haft rejält ont i huvudet idag också. Hoppas att det släpper snart, innan det gör det är det inte att tänka på annat än lättare motion. Känns tufft, men jag tror att det släpper snart.

klart slut.

Maaattias
2003-08-18, 21:34
tjena du som springer så mkt... bara en enkel fråga? Hur värderar man att springa på ett rullband gemtemot att springa i ett motionsspår? De känns ju klart lättare att springa på rullband å så tror du det gör stor skillnad?? kanske dumfråga men... :nono: :cool:

Linnet
2003-08-19, 10:56
Ingen dum fråga alls. För mig är skillnaden stor, personligen tycker jag träningen är roligare i ett motionaspår, speciellt då mina slingor är väldigt kuperade. Om man springer i en jämn fart på ett motionsspår bör man kunna prestera bättre tider än på motsvarande distans i naturen. Personligen gör jag dock inte det, och det beror på att löpning på band är något bland det mest omotiverande som finns!

Men tider på bana är bättre än de i terräng, därför bör även band ge dig en fördel gentemot naturen.

Maaattias
2003-08-19, 12:10
okej tack för svaret.. i örigt tycker jag din träning ser bra ut! kör hårt! :thumbup:

Linnet
2003-08-19, 13:44
Tack för berömet, det värmer!

Mår bättre idag, men fattig student som jag är måste jag jobba, men mår jag lika bra imorgon blir det ett löppass. Har ju dessutom så gott som dagliga pass i bilen då jag försöker ta körkort, pulsen är i alla fall hög under dessa vansinnesfärder! Var nära att skrapa bilskolebilen igår när jag skulle parkera den efter passet :em: Tur att jag känner läraren så han var förstående.

Maaattias
2003-08-19, 15:35
okej hehe.. Jag har börjat övningsköra en del ganska lungt ännu... Har ett tag kvar innan jag tar körkortet.. kolla gärna in min träningsdagbok! kör hårt! :thumbup:

Linnet
2003-08-20, 21:52
20/8

Dagens pass blev löpning 7,5 kilometer i ett ganska bra tempo. Första löppasset på en vecka faktiskt. Tänkte nog försöka springa imorgon också om allt känns bra.

Nästa termin närmar sig med stormsteg, hoppas jag kommer klara av att fortsätta på den inslagna banan med bra mat och träning, än har jag mycket träning framför mig innan jag når den form jag vill, och när jag väl är där vill jag behålla den också. (obs form avser hurpass vältränad man är, inte måttet runt magen i första hand).

Gonatt!

Linnet
2003-08-24, 12:28
24/8

Dagens pass 6 kilometers löpning, vid mätningen igår hade midjemåttet ökat med en cm, jag är något förbryllad, men får väl helt enkelt försöka köra på. Har iofs bara kört två ordentliga träningspas denna veckan, och det kanske var det som gjorde att resultatet blev som det blev.

C ya

Linnet
2003-08-25, 15:14
25/8

Blev 4 kilometers löpning och två kilometers gång idag. De fyra första kilometrarna infann sig känslan för första gången på riktigt länge. Tyvärr fick jag avbryta löppasset p.g.a smärta på ett centralt placerat ställe på kroppen, som gjorde ont när jag sprang på. detta händer ibland, och går i regel över på en dag.

Skolstart imorgon blä! Tror nästa pass blir på onsdag, blir ev ett pass imorgon om jag har tid.

Ikväll skall jag heja fram Christian Olsson och Stefan Holm till nya svenska guld!:hbang:

Linnet
2003-08-28, 10:40
27/8 sex kilometer löpning, kändes riktigt bra de första tre kilometerna, sen blev det tyngre, men avslutade ändå passet med en positiv känsla. Hoppas att man kanske är på gång nu, fortsätter det på den här känslan kanske träningen rent av kan bli kul.

Linnet
2003-08-28, 10:44
28/8

Sex kilometer löpning, tränade nu på morgonen då det var riktigt svalt. Var lite seg efter passet igår, men det kändes ändå ganska bra som helhet. Tog det medvetet lite lugnare och satsade på att få ett jämnt tempo under passet , något som jag lyckades bra med.

Nästa pass blir på fredag, eller troligtvis lördag. Har även beställt protec + tre kilo, så det kommer väl bli en drink efter träning i fortsättningen.

Pinglan
2003-08-28, 20:42
Heja Linnet, du kör så det ryker ser jag :hbang: Bra jobbat :cheers: Härligt att den rätta känslan för löpningen börjar infinna sig, nu kan inget stoppa dig :bpump: :thumbup:

Linnet
2003-09-19, 17:59
19/9

Sitter här nyopererad och tänkte bara officiellt Lägga ner den här dagboken. Tränar gör jag, men endast sjukgymnastik flera veckor framåt, därför är det ingen idé att ha kvar den här träningsdagboken. Men vem vet förhoppningsvis dröjer det inte länge innan jag kan lägga upp en ny träningsdagbok med riktig träning!

Fram tills dess kan ni vara säkra på att Linnet gör sitt yttersta för att bli frisk!

Pinglan
2003-09-19, 18:21
Hoppas du blir frisk snabbt så du kan börja skriva en ny dagbok snart :thumbup: Kämpa på nu som du ju alltid har gjort! Lycka till!