handdator

Visa fullständig version : U-/J-VM har börjat


Nitrometan
2008-09-03, 08:48
Nu har U- och J-VM börjat i Sydafrika.

Här finns resultat:
http://www.powerlifting-ipf.com/worlds/worjun2008.htm

Änsålänge verkar inga svenska lyftare ha gått in i tävlingen.

Spännande.

Ett par ryssar dock.

Damien Thorne
2008-09-03, 09:17
Vilka från Sverige är med?

Emil Johansson, Umeå Power, 82.5kg (Torsdag 17.00-21.45)
Mattias Westberg (Monstermatte från Kolozzeum), Umeå Power, 125kg (Lördag 13.00-16.45)

?
?
?

Nitrometan
2008-09-03, 09:23
Enligt info på SSF's sida:

Junior VM Styrkelyft Sydafrika 1-6 sept
Damer
56 - Angelica Brage - Köpings AK
75 - Lucia Christensen - Västra AK
Herrar
82,5 - Emil Johansson - Umeå Power
125 - Mattias Westberg - Umeå Power
Coach: Jouni Holmgren
Domare: Leif Josefsson

sweetkarolina
2008-09-03, 10:07
Nu har U- och J-VM börjat i Sydafrika.

Här finns resultat:
http://www.powerlifting-ipf.com/worlds/worjun2008.htm

Änsålänge verkar inga svenska lyftare ha gått in i tävlingen.

Spännande.

Ett par ryssar dock.

Angelica bommade ut sig i böjen.

Damien Thorne
2008-09-03, 10:21
Angelica bommade ut sig i böjen.

Hur är reglerna angående det? Får hon ändå köra bänk och mark?

Carolinew
2008-09-03, 11:21
Shit vilka imponerande vikter... :Virro

Hallberg
2008-09-03, 12:15
Hur är reglerna angående det? Får hon ändå köra bänk och mark?

2:a i mark på 160 kg och 3:a i bänk på 85... Synd med böjen

Nitrometan
2008-09-03, 12:36
Hur är reglerna angående det? Får hon ändå köra bänk och mark?
Japp. Eftersom man även tävlar om medaljer i grenarna på VM.

Fetknoppen
2008-09-03, 13:57
Angelica bommade ut sig i böjen.

Jag har pratat med både Angelica och Juoni. Tydligen var bedömningen väldigt hård, samtidigt som tekniken inte riktigt stämde för henne. Hon gjorde alla sina tre böjar med viss mersmak, men det blev underkänt och domarna visade upp olika spadar varje lyft.

Enligt Juoni var hon tillräckligt djup, även om det var på gränsen, och inga andra fel kunde han se. Hon såg ut att vara lite svagare än de bästa passen på träning och tekniken var lite sämre. Både Juoni och Angelica funderade över vad det kunde bero på. Att hon var nervös sågs som en del av förklaringen eller i vart fall en bidragande orsak.

Angelica är naturligtvis besviken eftersom VM-guldet gick på 405kg, bara fem kg över hennes personliga rekord. Det är tråkigt men samtidigt en del av idrotten. Ingen elitidrottare lyckas varje gång och jag vet att hon är enormt seriös i sin satsning och att hon kommer igen ännu bättre när hon får smälta det här.

Burni
2008-09-04, 10:43
Jag har pratat med både Angelica och Juoni. Tydligen var bedömningen väldigt hård, samtidigt som tekniken inte riktigt stämde för henne. Hon gjorde alla sina tre böjar med viss mersmak, men det blev underkänt och domarna visade upp olika spadar varje lyft.

Enligt Juoni var hon tillräckligt djup, även om det var på gränsen, och inga andra fel kunde han se. Hon såg ut att vara lite svagare än de bästa passen på träning och tekniken var lite sämre. Både Juoni och Angelica funderade över vad det kunde bero på. Att hon var nervös sågs som en del av förklaringen eller i vart fall en bidragande orsak.

Angelica är naturligtvis besviken eftersom VM-guldet gick på 405kg, bara fem kg över hennes personliga rekord. Det är tråkigt men samtidigt en del av idrotten. Ingen elitidrottare lyckas varje gång och jag vet att hon är enormt seriös i sin satsning och att hon kommer igen ännu bättre när hon får smälta det här.

Väldigt synd! Det är bara att bita ihop och komma igen!
Vad gick hon in på i knäböjen?

Fetknoppen
2008-09-04, 20:26
Väldigt synd! Det är bara att bita ihop och komma igen!
Vad gick hon in på i knäböjen?

Hon gick in på 155kg, vilket är 2,5kg under personbästa. Det kan tyckas vara en saftig ingångsvikt men hon har böjt 165kg med fint djup och mersmak bara för några veckor sedan.

O.W.
2008-09-04, 20:33
Norskan i 60an är sjukt stark

2. Hanssen Tutta Kristine

Knäböj 167,5 kg
Bänk 112,5
Mark 170
Sammanlagt 450

Det är en tangering av svenska senior rekordet tex.

Damien Thorne
2008-09-04, 21:11
Nån som vet hur det gick för Emil?

Nitrometan
2008-09-05, 07:45
Nån som vet hur det gick för Emil?
Bom. Tyvärr.

— Johansson Emil 1986 SWE 79,06 0,6878 — — — — Out — 0

Nitrometan
2008-09-05, 07:47
Alexey Sorokin vann 82,5:an med 837,5 kg - ganska bra för en junior (1985).

Vladimir Sholskiy bann 90:an med 905 kg. :thumbup:

Sjukt starka killar.

Edit: Tre bästa poängen till ryssar änsålänge.

O.W.
2008-09-05, 07:50
4. Christensen Lucia 1985 SWE 71,54 0,9802 165,0 5 107,5 3 170,0 5 442,5 433,75 7

Börje H
2008-09-05, 07:53
Bom. Tyvärr.


Förgrymmade onge!

Ryssarna är starka.

O.W.
2008-09-05, 08:04
Förgrymmade onge!

Ryssarna är starka.

Jagar du in honom i snickarboa? Och skicka 130kgfinsksisu på ryssarna!


Nu är det bara MonsterMatte kvar att hoppas på, får hoppas han gör ett fint resultat.

LindaS
2008-09-05, 10:59
4. Christensen Lucia 1985 SWE 71,54 0,9802 165,0 5 107,5 3 170,0 5 442,5 433,75 7

Synd att det inte blev medalj, men som alltid, bra stabil lyftning av Lucia.
Bra jobbat Tjejen! *flex*

Burni
2008-09-05, 11:13
Bom. Tyvärr.

— Johansson Emil 1986 SWE 79,06 0,6878 — — — — Out — 0

Är det bara jag som tycker att han bommar ut sig alldeles för ofta?

Nitrometan
2008-09-05, 12:02
4. Christensen Lucia 1985 SWE 71,54 0,9802 165,0 5 107,5 3 170,0 5 442,5 433,75 7
Weeee! *flex* Riktigt bra!

Synd att det inte räckte till medalj.

Är det bara jag som tycker att han bommar ut sig alldeles för ofta?
Nä. Det finns säkert fler. ;)

Klenmenren
2008-09-05, 13:29
Är det bara jag som tycker att han bommar ut sig alldeles för ofta?

Å andra sidan blev han ju världsmästare förra året. Guld och bom vartannat år, då har man iaf satsat med rätt målsättning. Det är ju mer värt än en livstids 5:e platser med 9 godkända lyft t.ex...

Nitrometan
2008-09-05, 14:15
Å andra sidan blev han ju världsmästare förra året. Guld och bom vartannat år, då har man iaf satsat med rätt målsättning. Det är ju mer värt än en livstids 5:e platser med 9 godkända lyft t.ex...
Bra poäng.

Jag har ingen koll på alla hans starter. SM, EM, VM osv.

50/50 kanske är OK.

stahlberg
2008-09-05, 15:16
Skillnaden mellan Angelicas och Emils utbomningar var den, att Angelica blev europamästare i juni och bommade ut sig på VM, medan Emil bommade ut sig både på EM och på VM.

Så gott som alla tävlingslyftare bommar ut sig någon gång i sin karriär. Men man ska få resultat oftare än man bommar ut sig. Och man ska enligt min åsikt inte bomma ut sig i två tävlingar i följd. Även om Emil hade otur i samband med sin utbomning i juni (denhär gången var jag inte på plats och vet inget om tävlingens gång) så spelade han högt från början till slut. Då borde en väckarklocka börjat ringa, så att han fått resultat denhär gången. Det kan inte vara särskilt trevligt att åka till Ukraina och Sydafrika och bomma ut sig bägge gångerna.

Någonstans har diskuterats hur små anslagen för J/U-landslagen är. Det var för stor procent utbomningar i årets JVM för att det ska kunna godkännas. Det gör dessutom att förbundet, som enligt uppgift först ville skicka bara två lyftare, på sätt och vis får vatten på sin kvarn.

Burni
2008-09-05, 16:01
Å andra sidan blev han ju världsmästare förra året. Guld och bom vartannat år, då har man iaf satsat med rätt målsättning. Det är ju mer värt än en livstids 5:e platser med 9 godkända lyft t.ex...
Att göra ett bra resultat vartannat år är inte godkänt! Speciellt inte när man bommar ut sig resten av tävlingarna man ställer upp i. Jag vet inte exakt vad det kostar att skicka en person till ett VM i Sydafrika men bara en flygbiljett kostar ca 9000:-. Räknar man in hotell, traktamente och anmälningsavgifter så är det uppemot 14-15 000kr. Om du nu tycker att det är bra med lite chansningar som går hem alldeles för sällan så kan ju du betala dom pengarna istället för förbundet.

Det var uppe ett förslag på ett möte i förbundet för några år sedan där man pratade om att Sverige hade alldeles för många utbomningar och att de som bommar ut sig inte skulle bli uttagna. Var tog det förslaget vägen?

jebu
2008-09-05, 16:22
Nu är det bara MonsterMatte kvar att hoppas på, får hoppas han gör ett fint resultat.

Enligt rykte så är formen mycket god, träning/test lyften tidigare i veckan gick och kändes väldigt bra. Även psyket hördes vara på topp!

/Martin

jebu
2008-09-05, 16:24
Att göra ett bra resultat vartannat år är inte godkänt! Speciellt inte när man bommar ut sig resten av tävlingarna man ställer upp i. Jag vet inte exakt vad det kostar att skicka en person till ett VM i Sydafrika men bara en flygbiljett kostar ca 9000:-. Räknar man in hotell, traktamente och anmälningsavgifter så är det uppemot 14-15 000kr. Om du nu tycker att det är bra med lite chansningar som går hem alldeles för sällan så kan ju du betala dom pengarna istället för förbundet.

Det var uppe ett förslag på ett möte i förbundet för några år sedan där man pratade om att Sverige hade alldeles för många utbomningar och att de som bommar ut sig inte skulle bli uttagna. Var tog det förslaget vägen?

Sedan kan magsjuka påverka lite också....

O.W.
2008-09-05, 17:29
Sedan kan magsjuka påverka lite också....

Var han magsjuk nu? Om så är det ju förstås en förklaring, han vägde ju in rätt lätt. Dock bör man nog anpassa ingångarna om man är/varit magsjuk. Jag skriver detta utan att veta vad han hade för ingångar nu.

Är det bara jag som tycker att han bommar ut sig alldeles för ofta?

Bara för att undersöka lite så räknade jag och han har bommat ut sig på ca 14% av 49 tävlingsstarter(med reservation för att jag missat någon), det inkluderar både SL och bänk.

Det är ju helt klart aldrig roligt att bomma ut sig vet vi som har gjort det.

Å andra sidan blev han ju världsmästare förra året. Guld och bom vartannat år, då har man iaf satsat med rätt målsättning. Det är ju mer värt än en livstids 5:e platser med 9 godkända lyft t.ex...

Absolut ska man satsa när man har chansen det håller jag absolut med om och då händer sånna här saker ibland. Samtidigt kan man vända på det och säga att väldigt många som blivit världmästare inte bommar ut sig ofta. Det finns ju också andra valörer.


Det var uppe ett förslag på ett möte i förbundet för några år sedan där man pratade om att Sverige hade alldeles för många utbomningar och att de som bommar ut sig inte skulle bli uttagna. Var tog det förslaget vägen?

Jag kommer inte ihåg något sådant förslag. Men jag tror nog det här är något som landslagsledningen har i bakhuvudet och om det står mellan två likvärdiga lyftare så har nog den som får resultet större chans att gå före i längden.

Fetknoppen
2008-09-05, 21:22
Jag tänker inte ta ställning i diskussioner som rör enskilda lyftare, däremot kan jag kosta på mig att skriva några ord om lyftning och utbomningar i största allmänhet.

Som jag ser det är något grundläggande fel i träningen om man missar ut sig många ggr under karriären. Ett vanligt fel tror jag är att lyftarna tränar för lite med den utrustning de ska använda på tävling. När utrustningen blir extremare, vilket den helt klart blivit under 2000-talet, så kan den dels hjälpa lyftaren att prestera klart bättre resultat, men den blir också svårare att bemästra och det krävs fler träningstillfällen för att lära sig hantera den.

Jag har träffat många lyftare genom åren och besökt många olika föreningar. Något som jag nästan alltid reagerar över är hur lite det tränas med dräkt, lindor och bänkpresströjor. Det rimmar illa med den uttalade målsättningen att prestera bäst när det gäller- alltså på tävlingspodiet. Vill man bli bra på tävling måste man träna tävlingslikt. Det innebär kanske att så mycket som 50% av alla träningstillfällen ska innefatta träning med tävlingsutrustning. Lång tid innan tävlingen kan man fokusera på att bygga muskler och öka sin styrka, och ju närmare tävlingen man kommer desto mer måste fokus läggas på tävlingslik träning. Tävlingslik träning innebär tunga vikter och få reps så att man lär sig hantera de vikter man har fysisk kapacitet för att klara av.

Om man är elitlyftare och lägger allt för lite tid på träning med utrustning, och samtidigt har extremt tight utrustning för att detta kan ge mycket hjälp och fina tävlingsresultat, ja då kommer man alltid att befinna sig i riskzonen för utbomningar.

Att bara dra på sig tävlingsdräkten några veckor före tävling och i bästa fall hinna med att göra ett eller ett par godkända tävlingslyft är i mina ögon inte att vara seriöst idrottande. Vill man lyckas på tävling ska man ha större vana av att lyfta tungt med utrustning än av att lyfta tungt utan utrustning. Tyvärr tror jag att detta är förklaringen till många utbomningar.

En annan nackdel med att bomma ut sig ofta/regelbundet är att man missar viktiga tävlingserfarenheter. Det är förvisso en viktig erfarenhet att se att världen inte går under om man missar ut sig, men nog får man snabbare god rutin om man majoriteten av sina tävlingar klarar ex 7 av 9 lyft. Dessutom är denna erfarenhet- där man inte missar ut sig- viktig den dag man verkligen har chansen att vinna en stor tävling. Rutinen behövs när man har chans att lyckas för att då kunna hålla nerverna i styr.

För mig är allt ovanstående en självklarhet och väldigt logiskt. Hur många tror exempelvis att Kajsa Bergqvist tränade mer tresteg än höjdhopp? Inte jag i alla fall.

Nitrometan
2008-09-06, 06:30
En ryss bommade ut sig i hundringen. En utbommad ryss ser man inte så ofta.

Men en sak jag undrar över...

— Ibrahim Muhamued 1985 NGR 95,58 0,6204 220,0 14 — — — RD — 0


RD?

Jag tittade på listan över förkortningar som IPF använder på sina resultatlistor:
Abbreviations:
nb - New pers. bestlifts; n - National Record; c - Continental Record; w - World Record; cp - Competition's Record;
1..4 - Master's Record; j - Junior's Record; s - Subjunior's Record; ps. - Personally; # - the refused attempt.
Out - Disqualification; DR - Removed by a Doctor; TD - Technical Disqualification; DD - Doping Disqualification.

DR finns, men inte RD.

:confused:

sweetkarolina
2008-09-06, 07:47
Någonstans har diskuterats hur små anslagen för J/U-landslagen är. Det var för stor procent utbomningar i årets JVM för att det ska kunna godkännas. Det gör dessutom att förbundet, som enligt uppgift först ville skicka bara två lyftare, på sätt och vis får vatten på sin kvarn.


Nu tycker jag du yttrar dig över vad du själv vet. *screwy*
Förbundet VILL skicka alla som har skäl att vara på VM, men ekonomin tillåter det inte alltid. Förbundet tog tex bort en domare från sydafrika för att kunna skicka en lyftare istället. Men nånstans måste man sätta en gräns vilken sattes till 4 lyftare och det var dom 4 lyftare som på förhand ansågs ha chans på medaljerna.
Förbundet får fan inget vatten på nån kvarn, förbundet vill jobba för sportens bästa och se goda resultat av lyftarna på tävlingar för att inspirera andra till att satsa. Ju fler medaljer vi får, desto mer växer vi. Du får det att låta som att förbundet vill motarbeta landslagen och du kunde inte ha mer fel.

Förresten kostade en biljett till sydafrika ca 18 000:- utan ev anslutningsresa till arlanda.

O.W.
2008-09-06, 16:45
"Mattias W klarade tre medaljer vid JVM i Sydafrika klass 125
Sammanlag 850 silver
Knäböjningar 350 silver
bänkpress 225 brons (miss på 240 p g a rumplyft)
marklyft 275 Nära pers på 285
Bra jobbat Mattias
- Jag var någorlunda nöjd med resultaten.
Nu blir det jakt resten av året på några svenska juniorrekord i klass 125, sa Mattias direkt efter tävlingen"

PB i böj och sammanlagt måste det varit.

mini
2008-09-06, 16:46
Bra avslutning för det svenska laget. Grattis Mattias.

130kg finsk sisu
2008-09-06, 16:50
Bra att matte fick ut sin styrka i böj nu! Grattis!

Fetknoppen
2008-09-07, 12:41
"Mattias W klarade tre medaljer vid JVM i Sydafrika klass 125
Sammanlag 850 silver
Knäböjningar 350 silver
bänkpress 225 brons (miss på 240 p g a rumplyft)
marklyft 275 Nära pers på 285
Bra jobbat Mattias
- Jag var någorlunda nöjd med resultaten.
Nu blir det jakt resten av året på några svenska juniorrekord i klass 125, sa Mattias direkt efter tävlingen"

PB i böj och sammanlagt måste det varit.

Jag pratade nyss med Mattias. Det var pers med 10kg i böj och 10kg sammanlagt. Han radar upp bra tävlingar nu. Lyckas både på EM och VM:thumbup:

stahlberg
2008-09-07, 17:06
sweetkarolina : Jag använde fel ord. Naturligtvis vill förbundet skicka så många som möjligt. Vad jag menade var just att förbundet (enligt Jouni) planerade att skicka två lyftare just pga ekonomisjka skäl. Vad jag menade med att förbundet på sätt och vis fick vatten på sin kvarn var naturligtvis, att man - om ekonomin är lika ansträngd i framtiden - kanske väljer att skicka ett mindre lag istället för ett (enligt vad ekonomin tillåter) maxstort. Fast vi ska hoppas att så inte är fallet.

Jag håller med Fetknoppen om att man ska träna med utrustning. En annan sannolik orsak till utbomningar tror jag är de som kollar träningslyften och säger att de är godkända fastän de inte är det.

stevebc
2008-09-07, 17:11
Alexey Sorokin vann 82,5:an med 837,5 kg - ganska bra för en junior (1985).

Vladimir Sholskiy bann 90:an med 905 kg. :thumbup:

Sjukt starka killar.

Edit: Tre bästa poängen till ryssar änsålänge.:eek:

HELT sanslöst! Helt makalöst!

Nitrometan
2008-09-07, 20:36
Stort grattis till Matte! Mycket bra med en VM-medalj!

Janne L
2008-09-10, 13:32
Det verkar vara dags för mig att göra mitt första inlägg.

Det första jag undrar lite över är vad som är godkänt enligt Burni? Om man blir världsmästare vart annat år inte är bra nog. Du måste ha otroliga meriter som kan göra ett sådant uttalande då de flesta som tävlar aldrig kommer att få uppleva att de blir världsmästare.

Till Ståhlberg kan jag försäkra att vi inte godkänner grunda böjar. Vi vet också att Emil måste gå ner mycket mer än godkänt djup då det vekar vara svårt för många att se djupet på honom. Vi ska också arbeta:whipped: med några tekniska förändringar och se om det kan göra någon skillnad.

Det man kan diskutera är den konstiga bedömning som råder ute på tävlingarna. Enligt ett tidigare inlägg så var Angelicas böjar godkänt djup men ändå röda lampor. Juryn klev in och ändrade ett lyft för Lucia som först blev underkänt. Emils sista böj tyckte två Jurymedlemmar att det var ett godkänt lyft men det räckte tyvärr inte. Det är sådana saker förbundet måste jobba med. Så att våra lyftare har en rättvis chans när de är ute och tävlar.

Till sist, varför var det tänkt att skicka 2 st. domare till Sydafrika om vi inte har råd att skicka lyftare dit?

LindaS
2008-09-10, 14:36
Det verkar vara dags för mig att göra mitt första inlägg.

Det första jag undrar lite över är vad som är godkänt enligt Burni? Om man blir världsmästare vart annat år inte är bra nog. Du måste ha otroliga meriter som kan göra ett sådant uttalande då de flesta som tävlar aldrig kommer att få uppleva att de blir världsmästare.

Till Ståhlberg kan jag försäkra att vi inte godkänner grunda böjar. Vi vet också att Emil måste gå ner mycket mer än godkänt djup då det vekar vara svårt för många att se djupet på honom. Vi ska också arbeta:whipped: med några tekniska förändringar och se om det kan göra någon skillnad.

Det man kan diskutera är den konstiga bedömning som råder ute på tävlingarna. Enligt ett tidigare inlägg så var Angelicas böjar godkänt djup men ändå röda lampor. Juryn klev in och ändrade ett lyft för Lucia som först blev underkänt. Emils sista böj tyckte två Jurymedlemmar att det var ett godkänt lyft men det räckte tyvärr inte. Det är sådana saker förbundet måste jobba med. Så att våra lyftare har en rättvis chans när de är ute och tävlar.

Till sist, varför var det tänkt att skicka 2 st. domare till Sydafrika om vi inte har råd att skicka lyftare dit?Det verkar ju heltokigt, vad är då juryn till för, undrar jag?(Retorisk fråga). På veteran-sm i bänkpress fick en lyftare 3-0 underkänt för ojämn press, men juryn ändrade till godkänt lyft.

sweetkarolina
2008-09-10, 20:18
Till sist, varför var det tänkt att skicka 2 st. domare till Sydafrika om vi inte har råd att skicka lyftare dit?

Eftersom jag alltid ändå lägger näsan i blöt vid sådana här frågor..

Budgeten godkändes av distrikten på årsmötet.

Varför just två domare dit får du fråga Johnny Wiklund om.

Burni
2008-09-10, 21:42
Det verkar vara dags för mig att göra mitt första inlägg.

Det första jag undrar lite över är vad som är godkänt enligt Burni? Om man blir världsmästare vart annat år inte är bra nog. Du måste ha otroliga meriter som kan göra ett sådant uttalande då de flesta som tävlar aldrig kommer att få uppleva att de blir världsmästare.

Till Ståhlberg kan jag försäkra att vi inte godkänner grunda böjar. Vi vet också att Emil måste gå ner mycket mer än godkänt djup då det vekar vara svårt för många att se djupet på honom. Vi ska också arbeta:whipped: med några tekniska förändringar och se om det kan göra någon skillnad.

Det man kan diskutera är den konstiga bedömning som råder ute på tävlingarna. Enligt ett tidigare inlägg så var Angelicas böjar godkänt djup men ändå röda lampor. Juryn klev in och ändrade ett lyft för Lucia som först blev underkänt. Emils sista böj tyckte två Jurymedlemmar att det var ett godkänt lyft men det räckte tyvärr inte. Det är sådana saker förbundet måste jobba med. Så att våra lyftare har en rättvis chans när de är ute och tävlar.

Till sist, varför var det tänkt att skicka 2 st. domare till Sydafrika om vi inte har råd att skicka lyftare dit?

Jag har inte påstått att det är något negativt att bli världsmästare, däremot är det negativa att bomma ut sig. Rätta mig om jag har fel, men Emil har 3 st VM och 2 EM starter, varav han har bommat ut sig på 2 VM och 1 EM. Med lite enkel matte kan man konstatera att på EM/VM-tävlingar så bommar han ut sig 60% utav starterna. Alla gångerna har han bommat ut sig i böjen, det kan inte vara en slump, eller?

monstermatte
2008-09-10, 22:56
Emil blev tyvärr magsjuk/matfögiftad i sydafrika, varav han gick ner över två kg på bara 3 dagar. Sedan var domarna extremt hård mot Emil i bedömningen. I sin ingång tyckte vi alla (svenska lyftar samt Jouni) att Emil var djup,men underkänd med 3 röda lampor. Vi valde heller inte att sänka ingångarna då uppvärmningen såg bra ut och Emil tyckte att det kändes ok.

Detsamma gällde Angelicas lyft. Där kan ja lova att ena av hennes böjar var bra/godkänd. Trots det underkänd.

Samma fall gällde också Lucias böjar då de var massa strul. Där hon bl.a fick gå om en böj som skulle vara godkänd. Och självklart tar det massa energi från bänken och marken.

Det som jag tycker är så sjukt är att det var en flertal ryska och ukrainska böjar som var grundare än t.ex Emils böjar men ändå gick igenom, då ryska och ukrainsak domare dömde. Det visar att många ryska och ukrainska domare trycker vit på flera av deras lyftare så länge det inte är överdrivet grunt, medans de söker fel hos lyftare som kan tänkas konkurrera om medaljer mot deras lyftare.

Det var säkerligen en orsak att bedömningen var väldigt hård mot Emil och Angelica då dom på förhand ansågs vara hot att ta medaljer.

Detta är något som måste göra något åt då det ger ett oseriöst skimmer över sporten.

tano
2008-09-10, 23:18
Emil blev tyvärr magsjuk/matfögiftad i sydafrika, varav han gick ner över två kg på bara 3 dagar. Sedan var domarna extremt hård mot Emil i bedömningen. I sin ingång tyckte vi alla (svenska lyftar samt Jouni) att Emil var djup,men underkänd med 3 röda lampor. Vi valde heller inte att sänka ingångarna då uppvärmningen såg bra ut och Emil tyckte att det kändes ok.

Detsamma gällde Angelicas lyft. Där kan ja lova att ena av hennes böjar var bra/godkänd. Trots det underkänd.

Samma fall gällde också Lucias böjar då de var massa strul. Där hon bl.a fick gå om en böj som skulle vara godkänd. Och självklart tar det massa energi från bänken och marken.

Det som jag tycker är så sjukt är att det var en flertal ryska och ukrainska böjar som var grundare än t.ex Emils böjar men ändå gick igenom, då ryska och ukrainsak domare dömde. Det visar att många ryska och ukrainska domare trycker vit på flera av deras lyftare så länge det inte är överdrivet grunt, medans de söker fel hos lyftare som kan tänkas konkurrera om medaljer mot deras lyftare.

Det var säkerligen en orsak att bedömningen var väldigt hård mot Emil och Angelica då dom på förhand ansågs vara hot att ta medaljer.

Detta är något som måste göra något åt då det ger ett oseriöst skimmer över sporten.

Konstigt att inga ord har yttrats om detta, som tydligen uppmärksammades på ett tydligt sätt av de närvarande svenskarna. I vilken annan sport som helst skulle detta ha disskuterats flitigt, istället för att kasta personangrepp på dem egna representanterna. Nej här i sverige ska det till invändiga strider och konflikter mellan styrkelyftsklubbarna. Är det så vi vill ha det? Ska inte sveriges styrkelyftare kunna stå enade? Om något så känns det som detta kastar ett oseriöst skimmer över det hela.

Förövrigt kan inte alla bara gå ut med öppna namn när dem skriver sina synpunkter. Vad är det? Är det feghet som gör att man inte kan stå för det man skriver? Kom igen vilken dagisnivå ligger detta på?

stahlberg
2008-09-11, 01:21
Jag vet naturligtvis inte om just klubben i Umeå tillåter grunda böjar på träning (vilket de enligt Janne L alltså inte gör). Jag uttalade för övrigt rent allmänt, att det att träningskompisarna godkänner för grunda böjar på träning ofta kan leda till att lyftare får underkänt på tävling.

Jag har varit med på bl.a JVM i Fankrike 2007 och JEM i Ukraina 2008. Det är beklagligt att trenden tycks vara den, att domarna kräver djupare böjar än regelbokens bild på godkänt. Men så är det. Ifjol krävdes djupa böjar, men i år i Ukraina krävdes skrattretande djupa böjar i vissa klasser.

Emil tycks ha haft maximal otur i årets internationella tävlingar. Rent allmänt borde man kanske fundera på vad man ska göra för att så många lyftare inte ska bomma ut sig. Ifjol i Frankrike och i år i Ukraina tycker jag nog antalet utbomningar var godkänt (enligt mitt minne bommade en lyftare ut sig i Frankrike och en i Ukraina), eftersom man måste räkna med att någonkan bomma ut sig fastän det inte ärönskvärt.

Men att ha ett lag med fyra lyftare och två utbomningar är inte godkänt, oberoende av vilka svårigheter lyftarna (och coacherna) råkar ut för. Utan att anklaga just utbommarna i Sydafrika (Emil eller Angelica) så borde man ändå fundera på vad man ska göra. Det är varken roligt för lyftarna eller billigt för förbundet att bomma ut sig, i synnerhet om lyftarna har rest runt halva jordklotet.

Fetknoppen
2008-09-11, 15:36
Det är sjukt att sporten har blivit domarnas idrott istället för lyftarnas. Om man betänker vad som står i regelboken "att man hellre ska fria än fälla om man är osäker" så borde det leda till att en parallell knäböj i 50% av fallen blir godkänd, detta eftersom ett djup blott en mm under parra är godkänt. Domare av idag dömer efter ett helt annat regelverk än det som IPF ska följa. Jag tycker att det är vansinne och förstör idrotten. På något sätt får jag en uppfattning av att domare bedömer varandra, och att den rådande uppfattningen är att man presterar bättre ju hårdare man bedömer lyftarna. Tragiskt om det är så det fungerar.

Lukaspappa
2008-09-11, 16:00
Tycker hela den här skiten luktar värre än surströmming*spy* För det första är domarna definitivt inte opartiska när de sitter och dömer. Klart som fan att det är lätt för en domare att ge rött till nån som är en stark konkurrent till en landsman till den domaren. Jag har sett sånt med egna ögon och nu verkar det om möjligt ännu värre.

För det andra så tror jag, som Fetknoppen skriver, att domarna dömer varandra. Om en domare ger vitt och de andra två ger rött så känner domaren kanske att "nu missade jag nåt". Enkel psykologi. Även som domare vill man vara bra, inte bara som lyftare. Men problemet med partiska domare tror jag är värre.

Nån borde göra en "Ara" och markera att så där får det inte gå till. Dock blir det inget medialt intresse som det blir för brottningen på ett OS, så effekten lär väl utebli.

stahlberg
2008-09-11, 17:32
De största problemen gäller böjdjupet. Det är ett problem att man kan träna knäböjning med ett djup som är godkänt enligt regelboken, men att det sedan kan krävas ett ännu djupare djup för att bli godkänd på tävling. Det är klart att det underlättar något om man vet om det, men enligt min åsikt ska reglerna i regelboken följas - också (och inte minst) av de internationella domarna.

Eftersom en domares synsinne berättar för honom/henne att en böj är tillräckligt djup påverkar många faktorer, t.ex ögonens höjd, huvudets ställning, lyftarens kroppsställning och -byggnad, domarens rekationsförmåga i vändningen på hur domaren upplever djupet. Men en erfaren domare borde ha sett tillräckligt många lyft för att kunna se om ett lyft är godkänt eller ej.

En viktig faktor är förstås domarens placering under lyftet. För att med säkerhet kunna avgöra lyftets djup (så gott det går) borde domaren förstås sitta rakt på sidan av lyftaren, med ögonen i samma höjd som "lyftdjupet". Detta är omöjligt pga att passarna då skulle vara i vägen. Om domarna då sitter som i Ukraina - snett bakom lyftaren - är det (enligt min uppfattning) något svårare att se djupet, varför ett något större djup behövs för att domarna ska uppfatta att det är godkänt. Men också huvuddomarna som sitter nästan rakt framför lyftarna är mycket snabba att döma underkänt på djupet, trots att de i rimlighetens namn borde ha ganska svårt att bedöma det.

Å ena sidan är det mycket viktigt att man kräver godkända djup och annars regelrätta lyft. Annars skulle det lätt bli så att "vad som helst" går igenom, samtidigt som lyften skulle bli fulare rent stilmässigt. Men å andra sidan bör regelboken och reglerna följas, så att alla ska kunna veta hurdana lyft (t.ex vilket böjdjup) som krävs.

Juryn sitter ofta placerad långt borta från lyftarna, och ofta ganska olämpligt för att kunna se böjdjupet. Bortsett från att jurymedlemmarna ibland verkar sitta och sova så har de också när de är vakna rätt svårt att bedöma just böjdjupet. Men de kan förstås ingripa i fall där de ser att domarna dömt felaktigt.

Men ändå bör man kräva av domarna - och i all synnerhet av internationella domare - att de ska döma korrekt, och att juryn ingriper bara i undantagsfall.
Domarna borde kunna ansvara för bedömningen.

När juryn ingriper borde den göra det snabbt och beslutsamt. Exempelvis när Emil Johansson mist sin sista knäböjning i Ukraina för att han inte stod rak före sista lyftet och därmed blev utan squat-signal - vilket inte var rätt i just det lyftet - så vände sig svenska lagledningen till juryn. Den svenske(!) jurymedlemmen förklarade då att domarna dömt rätt. Emil tog av sig dräkten. Då hade juryn ändrat sig, och beviljade Emil ett nytt försök. Här råkade han ut för två oriktigheter : 1) huvuddomaren gav inte squatsigna med motivering att Emil inte stod rak fastän han gjorde det och 2) juryn meddelade att domarnas bedömning varit riktig fastän den inte varit det. Visserligen ändrade sig juryn, men det hade varit en överraskning om Emil klarat lyftet efter detta. Om juryn var osäker på sitt beslut borde den meddelat att den sammanträder och besluter efter detta, och inte först meddela ett beslut som den sedan ändrade.