handdator

Visa fullständig version : Dummaste frågan/påståendet av en nybörjare?


Hank
2008-09-02, 23:17
Jag vet, bättre att fråga och verka okunnig än att tiga och förbli det. Frågar man inget får man inget veta.

Men ikväll fick jag nog den roligaste/dummaste frågan jag någonsin hört talas om av en bekant som precis börjat träna. Och ja, jag försäkrar att det är på riktigt.

I quote;

- Jonas / säger:
kan magmusklerna tränas pga vad man äter?
- Jonas / säger:
sedan jag ätit gröt som frukost så har jag haft träningsverk i magen varje dag nästan

Känner ni till något uttalande som kan komma i närheten av denna så dela gärna med er :Virro

victor_n
2008-09-02, 23:37
har väl fått klassiska frågan av bekanta!

Random kompis:
Kan jag åka dit för doping om jag använder ett krafftigt kreatin?

mrko
2008-09-03, 00:00
1. "Vadå? Man blir ju inte stark av doping, bara stor."

2. "Jag tränar inte ben för jag går mycket på jobbet"

Samma snubbe som klämt ur sig båda...

Honken
2008-09-03, 00:25
"Jag vill inte köra låga reps för då blir man stor."

"Det är inte imponerande med människor som kan bänka 200-300kg, det är coolare om de kan köra tunga vikter på 10-12 reps för det bevisar att de har kontroll."

"Är där mycket kalorier i en banan? Blir man fet?".

Musselbank
2008-09-03, 01:53
- Tja, vad är skillnaden..?

Tillfrågad om huruvida han körde kondition el. styrketränade.

King Grub
2008-09-03, 07:25
Nybörjares frågor tycker jag inte är dumma. Om samma påståenden kommer från någon som tränat ett antal år kan man börja fundera. Det är väldigt ofta som fysiken inte återspeglar kunskapen. Man har byggt trots (bristen på) kunskap, inte tack vara.

Nitrometan
2008-09-03, 07:42
Håller med knugen här.

King Grub har som vanligt en poäng.

LadyInsane
2008-09-03, 07:58
Har en tjejkompis som har tränat styrketräning i tre år. Själv har man kört i 1.5år. Iaf så satt vi och snacka med jobbarkompisarna, och hon berättade hur viktigt det är som tjej att köra många reps på låga muskler, så man får en slimmad kropp. Jag hävdade att tjejer lika gärna kan köra riktigt tungt på med låga reps. Då sa hon att det är sånt som killar gör " för att pumpa upp sig".

Ja, det förklarar såklart varför hon, efter tre år av styrketräning, fortfarande är smalfet.

novaline
2008-09-03, 08:06
Det finns inga dumma frågor, bara efterblivna svar.


ÖHöhHÖöhHÖ

Carolinew
2008-09-03, 08:11
Har faktiskt inte fått någon dum fråga eller påstående, inte vad jag kan minnas iaf. Dock har man ju stött på en del som inte tycker att man skall styrketräna (iaf inte tungt) när man är tjej, vilket är trist. Min mormor är en av dem... *gah!*

gorillan11
2008-09-03, 08:11
"Tränar magen efter varje träningspass så den blir smal och fin." En som trodde man kunde punkförbränna magen genom att träna den mycket. (Iofs är det en rätt så standard sak många tror)

Såna där som gör mirakel inom viktminskning genom att sluta använda smör på mackan är ett av de BÄSTA knepen

King Grub
2008-09-03, 08:16
"Tränar magen efter varje träningspass så den blir smal och fin." En som trodde man kunde punkförbränna magen genom att träna den mycket. (Iofs är det en rätt så standard sak många tror


Och det är sant. ;) Lite dumt där av dig, tycker jag.

http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/abstract.00005768-200707000-00020.htm;jsessionid=L25G0LgK22bnz0LH7JTLC3Jvb3bHp vc1ZLJHS7L5H1CyZf219ZG4!353761397!181195628!8091!-1

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/2/E394

Även om resultaten inte blir så dramatiska som påståendet gör gällande.

gorillan11
2008-09-03, 08:19
att det går att punktförbränna var något nytt kanske måste testa

Mantus
2008-09-03, 10:51
"Du kanske måste sluta satsa på träningen, det blir svårt att både plugga och träna" klämde min mamma ur sig nyligen. Detta kommer från ett f.d.motionsfreak som har klarat av tjejklassikern två gånger och den riktiga klassikern två gånger med den veckoliga träningshalt som måste till för at förbereda sig samtidigt som hon jobbade och tog hand om två ungar.:Virro Jag funderar på att vissa henne Eddies journal så att hon kommer på andra tankar.:D Jag antar att min mamma bara vill mitt bästa, hon har nog alltid varit aningen orolig över mina träningsval så det är svårt att bli sur över hennes omtanke, om än en missriktad sådan.

Bullaz
2008-09-03, 11:00
att det går att punktförbränna var något nytt kanske måste testa

ha ha

JockeKillen
2008-09-03, 14:36
Efter avslutad roddövning.

-Vad ska vi träna nu?
-Triceps
-Gjorde vi inte precis det?

Och då vet personen vars tricep sitter och hade inte blandat ihop den med t.ex. biceps

Mago
2008-09-03, 15:02
Efter avslutad roddövning.

-Vad ska vi träna nu?
-Triceps
-Gjorde vi inte precis det?

Och då vet personen vars tricep sitter och hade inte blandat ihop den med t.ex. biceps

Triceps långa huvud extenderar faktiskt i axelleden, så heeelt fel är det inte heller där. Iofs. flekterar man i armbågsleden samtidigt så, mja..

Stoltz
2008-09-03, 15:13
"Är det där sådana dära anabola?"
"...Nej, jag dricker en gainomax..."
"Aha. Är det sådan där, synthol?"

Den var lite lustig, men jag antar att den stackars killen inte kunde så mycket vid den tiden :)

Dogge21
2008-09-03, 15:16
Jag har så dålig topp i bänk, om jag gör en 10:a på 80 kg finns det då någon chans för mig att klara en singel på 85 kg?

En fråga jag fick en gång:D

Gastrocnemius
2008-09-03, 15:19
"Det är white-trash att träna för att bli stor"
"Det är white-trash att bulka"

Har hört dessa påståenden x antal gånger från bekanta.

Tonto
2008-09-03, 15:23
en polare körde lite pull ups. då efter han va färdig så börja jag china så sa han:

"aha du kör bröst"

akerstrom
2008-09-03, 15:25
en kompis sa:

Man är mycket starkare om man orkar 20reps 100 i bänk än om man orkar 250kg raw

Bodybuilder muskler är inte ''riktiga'' muskler, utan tex gymnaster har ''riktiga''

Man tänker*screwy* *screwy*

shut teh face
2008-09-03, 15:27
"Det är bra att äta xxx till frukost för det har jag läst i aftonbladet" Detta handlade om cornflakes om jag inte minns fel, jag hade precis sagt att musli oftast är bättre än flingor.

Det var min kära moster, förmodligen inte det värsta men kom inte på något annat. Men som vanligt så hör man alltid hundratals påståenden ifrån bekanta/vänner som de hämtat ur luften.

KlopFer
2008-09-03, 16:29
Inte direkt någon fråga men häromdagen gick min polare och prata om hur jobbigt det var att köra chips och han klarade 13 chips. Han menade såklart chins men jag lät honom prata en stund innan jag berätta det :D

jaaaaag
2008-09-03, 16:35
Ganska många som jag känner tror att muskler omvandlas till fett så fort man slutar träna dom.

mangemani
2008-09-03, 16:55
så som jag ser det så finns det inga dumma frågor från en nybörjare,bara dumma påståenden.
men iaf,finns en hel del att välja mellan när det gäller dumma påståenden,så jag tar bara ett ur mängden: "man ska träna med så pass låg vikt så att man kan köra svinmånga reps(nu menade personen 30-40 st),bara ligga och pumpa tills man är helt slut,det är då man bygger som mest massa".

joriice
2008-09-03, 17:15
Dumma frågor? Nej det tycker inte jag.

C.E.J.
2008-09-03, 17:37
"Är det där sådana dära anabola?"
"...Nej, jag dricker en gainomax..."
"Aha. Är det sådan där, synthol?"

Den var lite lustig, men jag antar att den stackars killen inte kunde så mycket vid den tiden :)

Skumt att han känner till synthol :banned

kalajset
2008-09-03, 17:43
Jag skäms inte över att erkänna att jag roas över "nybörjarpåståenden", det blir helt enkelt kul ibland, sedan att personerna som påstår ditt och datt gör det av okunskap spelar ingen roll, det är ändå kul. Med det inte menat att jag ser ner på dom för det, har gjort samma saker själv, och gör det garanterat fortfarande så fort jag är ny/har otillräckligt kunskap inom något, vad det än må vara. Men det bjuder jag på helt enkelt.

Däremot kommer man inte ifrån att det ligger åminstone "halvsanningar" bakom mycket. T ex klassikern "byggar man för massa är/blir man inte stark", och alla varianter av denna. (Läs in: mycket "högrepsträning" på 8-12 reps). Kommer garanterat om man för någon bekant nämner att man tränar för att bli större i första hand, och inte för styrkans skull. Musklerna är ju knappast luft för det, (som en del mer eller mindre allvarligt tycks tro), men visst skiljer sig ju faktiskt byggande, och "renodlad styrketräning" sig en hel del ifrån varandra, vilket också avspeglar sig utseéndemässigt. Så att i t ex detta fallet påstå tillbaks att de har helt fel är att förenkla sanningen en smula tycker iaf jag själv. Och nu går jag ändå inte in på de olika sätten att mäta styrka, för då kan det mycket väl visa sig att de har ännu mer rätt så att säga...

LoTiX
2008-09-03, 17:51
Tycker bara dylika frågor och kommentarer är roliga men när någon börjar häva ur sig rent skitsnack inför andra nybörjare så att de tar efter så börjar det bli irriterande.

Ants
2008-09-03, 17:56
Läs min sig xD

mangs
2008-09-03, 18:08
Det roliga är att många av de roligheterna som kommit upp i den här tråden inte har ett så självklart svar så att man kan klassa det som dumma frågor (längre).

Jag ser även ett samband med att de som nyligen själva lärt sig "allt" tycker nybörjarnas frågor är roliga.


Mycket av det som vi tidigare lärt oss om träningsvärk, mat var tredje timme, morgonpromenader, HIIT, Vassleprotein, punktförbränning mm stämmer inte längre och vem vet vad vi kommer få reda på de närmsta tio åren.

Kabuto
2008-09-03, 18:24
Ganska många som jag känner tror att muskler omvandlas till fett så fort man slutar träna dom.

Många jag känner tror det motsatta, att om man som fet börjar styrketräna så förvandlas allt fett till muskler och då självklart är det mycket bättre att vara fet när man börjar styrketräna.

Diggler
2008-09-03, 18:36
"Du behöver inte både träna bröstövningar och ryggövningar, det räcker med det ena för i negativa fasen använder du det andra. Samma med triceps och biceps, fram-baksida lår."

"För att bygga mest massa skall du köra 12-15 reps om du är ectomorph, 8-12 om du är mesomorph och 6-8 om du är endomorph, man måste anpassa repsantalet till sin kroppstyp"

Iofs inte nybörjare, den första är från en instruktör(!), och det andra från någon wannabegrub som läst något udda.

High1ander
2008-09-03, 19:30
en polare körde lite pull ups. då efter han va färdig så börja jag china så sa han:

"aha du kör bröst"

Ok, det ar val kanske fel sa. Men jag kanner iaf av det i brostmusklerna nar jag kor Chins, sjalvklart kor jag inte chins for brosten men anda...

Nipkiss
2008-09-03, 19:40
När jag tog fram min påse med magnesium för att köra marklyft utbrast min tjejkompis: VA? Är det där knark?!

EkarN
2008-09-03, 19:58
En fråga är aldrig dum, ett påstående kan vara det men aldrig en fråga.

JockeKillen
2008-09-03, 20:07
Så du menar att det inte var dumt att fråga om nipkiss stod och smorde in händerna i knark?

JockeKillen
2008-09-03, 20:09
Läs min sig xD

Det där togs väl lite ur samanhang. Om jag kommer ihåg rätt så var det där ett syftningsfel, det han menade att fråga var om det var nån mening i att ta en kalldusch efter träning och att det faktiskt låg sanning i det (skadeförebyggande på något sätt om jag kommer ihåg rätt). Så jag tycker att ditt påstående var roligare än frågan som ställts.

Viktor_Balck
2008-09-03, 20:10
Triceps långa huvud extenderar faktiskt i axelleden, så heeelt fel är det inte heller där. Iofs. flekterar man i armbågsleden samtidigt så, mja..

Ja, och det var säkerligen så som hans kompis resonerade. *gah!*

JockeKillen
2008-09-03, 20:13
Han kanske är mer påläst än jag trott :D

jaaaaag
2008-09-03, 20:25
Många jag känner tror det motsatta, att om man som fet börjar styrketräna så förvandlas allt fett till muskler och då självklart är det mycket bättre att vara fet när man börjar styrketräna.

Ja! Det är också vanligt.

bear.flowertwig
2008-09-03, 21:15
"Det är white-trash att träna för att bli stor"
"Det är white-trash att bulka"

Har hört dessa påståenden x antal gånger från bekanta.

haha, det ligger onekeligen något i det.

obesogen
2008-09-03, 21:15
Träningsmyter 11 sidor (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=104330)

LoTiX
2008-09-03, 21:37
Han kanske är mer påläst än jag trott :D

Haha

*JockeKillen och nybörjar-kompis klara med rodd på hans första rygg-pass*
"Vad skall vi träna nu?"
"Triceps."
"Men gjorde vi inte det precis?"
"Nej min lilla svaga vän"
"Men... triceps långa huvud extenderar ju faktiskt i axelleden, stod på en polsk träningsblogg!"

Dumleman
2008-09-03, 22:30
"Om man äter en banan och dricker gainomax samtidigt så tar de ut varandra."

Hank
2008-09-03, 22:32
"Om man äter en banan och dricker gainomax samtidigt så tar de ut varandra."

Haha, om det där var ett påstående så är det i samma klass som mitt bidrag!

JockeKillen
2008-09-03, 22:32
tyvärr så hade han tränat i cirka 1 - 2 månader dvs nånting mellan 4 - 8 ryggpass då det hände.

Floddan
2008-09-03, 23:18
Känner inte så många nybörjare personligen men jag tror att det är ganska vanligt att de sväljer kameler och silar mygg när de gäller kost och träning, det är iaf något jag noterat genom att läsa på detta forum.

shut teh face
2008-09-04, 06:45
Frågor är ju aldrig dumma. Alla har varit nybörjare inom alla områden någon gång. Men påståenden som är helt tagna ur luften som framställs inför andra nybörjare, det är förjävligt. Personerna som ofta klämmer ur sig detta utan att egentligen fatta något är alltid så jävla arroganta också, satt en diskussion med dem oftast är förjävligt jobbig...

Eddie Vedder
2008-09-04, 06:47
"Om man äter en banan och dricker gainomax samtidigt så tar de ut varandra."

Här kan man snacka om att ta till sig (och feltolka) reklamen i alla fall.:D

Durre
2008-09-04, 12:00
En jag hörde av en kompis när jag inte hade börjat tränat men han hade kanske tränat i ca 2 år var att: tjejer har endast en bröstmuskel som löper över hela bröstkrogen.

Nitrometan
2008-09-04, 12:01
En jag hörde av en kompis när jag inte hade börjat tränat men han hade kanske tränat i ca 2 år var att: tjejer har endast en bröstmuskel som löper över hela bröstkrogen.
Den gick jag inte på. Det syns ju att det är två! :Virro

Ganymedes
2008-09-04, 14:11
Det är ju lite väl sockersött, politiskt korrekt och rent av utopiskt att hävda att det inte finns dumma frågor. Det finns absolut dumma frågor. Men! Det är inte nödvändigtvis personen som ställer frågan som är dum, utan frågan i sig. *kvasi-djup*

Häromdagen på gymmet, stod en självutnämnd världsmästare i näringsfysiologi och proklamerade för omklädningsrummets gästande, att protein var fullständigt förkastligt eftersom det bara fyller musklerna med fett. Man blir rent av svagare av protein, men byggarna använder det för att bulla till sig "låtsasmuskler".

Jag minns inte det exakta citatet nu, men kontentan var enl. ovan iaf.

Dum fråga? En av åhörarna undrade om det togs upp mindre fett om man åt pulvret istället för att dricka det... Dum fråga 2: man kanske ska snorta det? <- hade lust att ställa denna fråga, men avstod. ;)

Tricklev
2008-09-04, 14:46
Är det möjligt att bli lika stark som dig?


Frågad av lillebror.

Ganymedes
2008-09-04, 14:52
Är det möjligt att bli lika stark som dig?


Frågad av lillebror.

Det var väl inte dumt, det var ju sött! Om han inte är typ 19 och lite småäcklig då... :Virro

Wao
2008-09-04, 16:22
en polare körde lite pull ups. då efter han va färdig så börja jag china så sa han:

"aha du kör bröst"

haha, vem sa deT?

Jag_Emil
2008-10-25, 12:03
Det roliga är att många av de roligheterna som kommit upp i den här tråden inte har ett så självklart svar så att man kan klassa det som dumma frågor (längre).

Jag ser även ett samband med att de som nyligen själva lärt sig "allt" tycker nybörjarnas frågor är roliga.


Mycket av det som vi tidigare lärt oss om träningsvärk, mat var tredje timme, morgonpromenader, HIIT, Vassleprotein, punktförbränning mm stämmer inte längre och vem vet vad vi kommer få reda på de närmsta tio åren.

Oj, vad gäller om "mat var tredje timme" idag då?
Ger det för hög insulinutsöndring?

Eddie Vedder
2008-10-25, 12:16
Ger det för hög insulinutsöndring?

Insulinsvaret på en måltid beror på vad du äter, hur mycket av det samt i kombination med din insulinkänslighet.

G_lund
2008-10-25, 12:26
Det är väl bra att nybörjare frågar?

sen att de inte vill ändra sina åsikter om man säger till dem att de har fel är ju en annan sak. :P

Jones
2008-10-25, 13:04
Tränar med min pappa ganska ofta, ibland minns han inte vad övningarna heter eller vilken muskelgrupp de främst tränar, kan skratta åt det för stunden men så fort jag tänker på hur retarderad jag är gällande bilar och liknande där farsan äger alla är det inte lika kul längre... Alla kan inte allt, skönt då att man kan lära av varandra.

Sniggel
2008-10-25, 14:13
En fråga jag får ofta är:
- "Kosttillskott X" är det bra?
När jag försöker förklara vad det har funktion blir jag avbruten innan jag ens börjat med nästa fråga:
- "Får jag muskler/växer jag/går jag upp i vikt om jag tar det?"
Då försöker jag förklara att det är maten man äter och kosten i stort som påverkar om man går upp i vikt eller ej. Brukar då få kommentarer som visar på att de är förvirrade eller inte förstår, de vill ju veta om kosttillskottet ger muskler eller ej inte att de ska äta mat :p. Ett "Ja" eller "Nej" är vad de oftast är ute efter.

Durre
2008-10-25, 14:28
En fråga jag får ofta är:
- "Kosttillskott X" är det bra?
När jag försöker förklara vad det har funktion blir jag avbruten innan jag ens börjat med nästa fråga:
- "Får jag muskler/växer jag/går jag upp i vikt om jag tar det?"
Då försöker jag förklara att det är maten man äter och kosten i stort som påverkar om man går upp i vikt eller ej. Brukar då få kommentarer som visar på att de är förvirrade eller inte förstår, de vill ju veta om kosttillskottet ger muskler eller ej inte att de ska äta mat :p. Ett "Ja" eller "Nej" är vad de oftast är ute efter.

+1, alla har ju den synen att de "stora" äter en massa kosttillskott och tar andra saker, därför dem blivit stora. Liksom MAT? öö vadå? :D

Stoltz
2008-10-25, 15:09
En fråga jag får ofta är:
- "Kosttillskott X" är det bra?
När jag försöker förklara vad det har funktion blir jag avbruten innan jag ens börjat med nästa fråga:
- "Får jag muskler/växer jag/går jag upp i vikt om jag tar det?"
Då försöker jag förklara att det är maten man äter och kosten i stort som påverkar om man går upp i vikt eller ej. Brukar då få kommentarer som visar på att de är förvirrade eller inte förstår, de vill ju veta om kosttillskottet ger muskler eller ej inte att de ska äta mat :p. Ett "Ja" eller "Nej" är vad de oftast är ute efter.

Jag brukar ha papper och penna redo för att lägga upp en matematisk formel som är förståelig för personen när jag ska förklara kcal in och kcal ut. Förvånansvärt hur många som inte förstår det, men har man aldrig ägnat kcalvärdena i sin mat en tanke så är det ju kanske inte så förvånande.

Kross
2008-10-25, 16:14
"Asså det är ingen idé att gå hela vägen ner till bröstet i bänkpress för då blir det bara tungt!" - Sagt av random fotbollspojke tidigare i veckan.

Eddie Vedder
2008-10-25, 18:11
"Asså det är ingen idé att gå hela vägen ner till bröstet i bänkpress för då blir det bara tungt!" - Sagt av random fotbollspojke tidigare i veckan.

Det här är tråden för nybörjarfrågar. Det där skulle kunna komma från en fotbollsspelare som kört bänkpress i 20 år.:D

Trance
2008-10-25, 18:15
Diskussioner om enskilda vetenskapliga studier och deras praktiska påverkan är väl det som oftast står ut mest här på Kolo när det dumhet.