handdator

Visa fullständig version : Ny i jujutsuvärlden, inte riktigt lika ny i gymmet längre


Sidor : [1] 2

kalajset
2008-09-02, 22:33
Nystart, och därmed ny journal.

Mina uppsatta mål i den förra journalen har ändrats något, och så även träningsformerna. Från att bara ha satsat lite halvseriöst i gymmet har målen flyttats fram, nu vill jag bygga ordentligt. Har även börjat/kommer börja med jujutsu vid sidan om gymmandet. Exakt vilken/vilka former är inte helt 100% säkert än, men högst troligen så blir det KJJ, kampjujutsu, som gäller, även om det lär köras en del BJJ också. De två träningsformerna, gym med byggningsinriktning och kampsport, talar lite emot varandra, men är övertygad om att jag har en bra bit kvar innan det blir ett reélt problem. Byggningen går dock alltid i första hand.

Info: 26 år, man, 182 cm lång, 87kg. Närmar mig ett års gymmande att plocka ner i bakfickan. (oktober).

Mål: Målen inom den närmsta framtiden är att öka till ca 95kg t om januari, och sedan ta ner det till i mina ögon riktigt låg fettprocent, (runt 8%), framåt sommaren. Troligt vikt lär vara då vara någonstans mellan 76-78 kg, men det är bara en riktigt vild gissning. Vid sidan om det är tanken att naturligtvis förbättra jujutsun, vilket just inte lär bli så svårt med tanke på att jag knappt börjat än. Slutgiltligt mål har jag egentligen inget, utan den gamla klyschan att det är "vägen som är målet" gäller för mig, än så länge iallafall.

Upplägg: Jujutsu tre ggr i veckan, helkropp två ggr i veckan, mestadels. Går ifrån mina beprövade halvkroppspass två ggr två i veckan, vilket känns lite tråkigt, men det går ej att kombinera med jj'n på ett bra sätt. Däremot öppnar jag upp för ev. tresplit så småningom, som variation i träningen.


OK, inte så mycket mer att säga, nu ska det köras!

von huff
2008-09-03, 17:13
Blir en massa träning:hbang: Fast kampsport är jävligt roligt!

Lycka till

kalajset
2008-09-04, 20:52
Blir en massa träning:hbang: Fast kampsport är jävligt roligt!

Lycka till

Tack huffen :thumbup:

Yes, det blir ett ganska tufft schema, men med rätt kost och rätt vila ska det nog inte vara några större problem, även om jag måste bli bättre på just vilan. (Har t ex en tendens att sova för litet, det håller inte längre).

Idag var jag iväg på mitt andra (dubbel)pass kampsport någonsin, (har ej tränat något som helst liknande förut.). Det var givande, märks så väl hur överlägsna de med rätt teknik är på mattan. Först var det ett pass kampjujutsu, med fokus på teknik/mitsträning. Andra passet var renodlad BJJ, teknik även här, med en stunds sparring i slutet. Mest fascinerande är hur enkelt det är att glömma bort alla "självklarheter" när man väl sparras, och istället gå på "totalt-kaos-metoden", som s as sällan fungerar så bra mot en som vet vad denna pysslar med. Men lite bättre teknik har man, och det känns ju ändå skönt att man lärt sig något iaf. (Svårt att misslyckas så sett med ingen teknik ÖHT som utgångsläge), ska bli intressant att se vad man lyckats lära sig efter några månader när man kommer in i det. Min spontana tanke är: Troligtvis mindre än man kanske tror, men det gör inte så mycket, för en sak har jag iaf märkt: Kampsport är minst lika kul som jag trodde.

kalajset
2008-09-05, 17:18
Dagens pass - helkropp


Bänkpress
20 X 10
60 X 8
70 X 6
80 X 1
70 X 5
70 X 3

Chins (kv)
6
5
6
5

Latsdrag
60 X 8
67.5 X 6
75 X 4
75 X 6 ggr 2

Hantelpress
23.6 X 6
28.5 X 6
28.5 X 5
28.5 X 6

Drag till hakan (smith)
27.5 X 10
47.5 X 4
32.5 X 10 ggr 2

Liggande lårcurl
40 X 8
47.5 X 6
55 X 6 ggr 2

Hantelcurl
18.5 X 8
21 X 6
21 X 4
21 X 5

Knäböj
20 X 10
70 X 8
80 X 6 ggr 2


Kommentarer: Första riktiga passet på två veckor, gick otroligt segt viktmässigt i början. Som tur var kom jag igång mot slutet igen. Mest jobbigt var det för axlarna/triceps, vilket säkerligen kan skyllas på gårdagens JJ-träning. (Därav inga specifika övningar för de muskelgrupperna under dagens pass). Å ena sidan lär man vänja sig. Å andra sidan har just nämda tidsfaktor, plus den förkylning jag hade för några dagar sedan säkert gjort sitt till med, får nog vara beredd att acceptera något halvdant pass till eller två före allt känns helt hundra. Men det kommer.

kalajset
2008-09-08, 17:44
Dagens pass - helkropp


Bänkpress (smith)
27.5 X 15
72.5 X 6
77.5 X 5 ggr 2
80 X 4

Knäböj (ATG)
20 X 10
60 X 6
80 X 6
80 X 5 ggr 2

Frontböj
20 X 10
40 X 10
50 X 8 ggr 2

Liggande lårcurl
40 X 6
55 X 6 ggr 3

Chins (kv)
8
6 ggr 2
4

Sittande rodd (överhandsfattning)
75 X 6
82.5 X 6 ggr 3

Hantelpress (väldigt svagt sned)
21 X 6
31 X 8 (PB)
36 X 6 (ass)

Hammercurl
21 X 4 ggr 2
21 X 3
26 X 6


Kommentarer: Tungt och jobbigt pass, kändes dock givande. Bänken kördes i smith i om att jag börjat ett MM2k-schema utan passare, tror det funkar helt OK i överförbarheten senare, (verkat gjort det tidigare när jag kört detta schema i smith). Mest irriterande är annars att axlarna börjar få överdrivet mkt stryk, känns även efter varje JJ-pass, (körde ett dubelpass JJ á tre timmar igår), därav ingen axelspecifik övning. Kommer även chilla med rena tricepsövningar. Funderar på att börja träna, (värma upp), rotatorcuffarna inför varje gympass. Det lär visa sig. Inte heller magspecifik träning kommer köras då magen dels får sitt genom böjjarna, och dels på JJ-passen genom fysträningen där. Lite mer benfokus idag på måndagar är det även tänkt, gick OK. Imorgon jujutsu igen, (två timmar denna gång), på fredag nytt gympass.

von huff
2008-09-08, 18:26
Looking good:)Hurdant grepp har du i frontböjj?Kan vara en bra ide att värm aupp rotatorcuffarna varje pass, kan förhindra skador

JBJ
2008-09-08, 18:52
grattis till PB på hantelpressen :) kör hårt!

kalajset
2008-09-08, 18:52
Looking good:)Hurdant grepp har du i frontböjj?Kan vara en bra ide att värm aupp rotatorcuffarna varje pass, kan förhindra skador

Stången i princip låst vid halsen med hakan, (ca vid struphuvudet, fast inte så man "får ont"/låser fast det), sedan två korsade händer över fästpunkten, så stången mestadels hålls fast av handlederna, (samt hakan då) handflatorna är mest som "stöd". Känner att det säkert finns bättre sätt, då mkt av det jobbiga i frontböj nu är att "fästpunkterna" ger sig före mina lår så att säga. Fast det kanske är en vanesak. :) - Jepp, ska nog ge rotatorcuffarna lite värmning före nästa pass, skadar jag inte att pröva iaf.

kalajset
2008-09-08, 19:00
grattis till PB på hantelpressen :) kör hårt!

Tackar! :) japp, ska försöka göras, är grymt motiverad just nu, och hoppas bara kroppen håller ihop hyffsat för de relativt stora påfrestningarna jag utsätter den för. (Ta i trä). Tur man ligger på kaloriöverskott iaf. :D

jaadå
2008-09-08, 22:32
Fan såg inte att du bytt journal?

Hur går jiujiutsun? Det är vanlig jiujiutsu och inte brasiliansk?

jaadå
2008-09-09, 12:28
Ah läste nu att de va vanlig.

kalajset
2008-09-09, 17:20
Ah läste nu att de va vanlig.

Nja, går i två JJ-varianter samtidigt, (de olika passen direkt efter varandra), dels kampjujutsu, (en form av MMA kan man väl få lov att kalla det, lite thai, boxning, brottning, m.m), och sedan följer brassejutsun på det. Får se hur länge jag orkar köra så, hade endast tänkt träna kampjujutsu i början, men sedan blev man kvar på BJJ-träningarna också. :D

Annars går det rätt OK, men det är svårt nu i början. Mycket småsaker att komma ihåg i främst den brasilianska varianten, och när det sedan sparras är mycket "som bortblåst", så det känns som man tar två steg framåt, och ett bakåt hela tiden. Tur iofs det inte är tvärtom. Men det är kul iaf, och det är huvudsaken. Räknar iofs också kallt med att teknikerna sitter bättre om några månader än de gjorda första veckan. :cool:

Sparringpass senare idag förövrigt.

jaadå
2008-09-09, 20:58
Nja, går i två JJ-varianter samtidigt, (de olika passen direkt efter varandra), dels kampjujutsu, (en form av MMA kan man väl få lov att kalla det, lite thai, boxning, brottning, m.m), och sedan följer brassejutsun på det. Får se hur länge jag orkar köra så, hade endast tänkt träna kampjujutsu i början, men sedan blev man kvar på BJJ-träningarna också. :D

Annars går det rätt OK, men det är svårt nu i början. Mycket småsaker att komma ihåg i främst den brasilianska varianten, och när det sedan sparras är mycket "som bortblåst", så det känns som man tar två steg framåt, och ett bakåt hela tiden. Tur iofs det inte är tvärtom. Men det är kul iaf, och det är huvudsaken. Räknar iofs också kallt med att teknikerna sitter bättre om några månader än de gjorda första veckan. :cool:

Sparringpass senare idag förövrigt.



Ah, ok. Tävlingsambitioner? :naughty:

kalajset
2008-09-10, 17:16
Ah, ok. Tävlingsambitioner? :naughty:

Skulle vara kul, men först och främst får vi se hur det går i höst med det hela. Bäst i världen kommer jag nog aldrig att bli om man säger så, (no shit), men om jag känner att träningen löper på OK så visst, har inget emot principen att tävla. Men dit är det ett tag kvar, isåfall. :)

kalajset
2008-09-12, 18:43
Dagens pass - helkropp


Bänkpress
20 X 10
60 X 8
70 X 6
70 X 5
70 X 3

Hantelpress
23.5 X 8
28.5 X 6
31 X 6

Lutande hantelpress
28.5 X 3 (ass)
18.5 X 8
21 X 8

Chins
6 ggr 2

Latsdrag
67.5 X 8 (strikt)
82.5 X 8 (PB) (ostrikt)
90 X 6 (PB) (ostrikt)

Hammercurl (stång)
32.5 X 8
37.5 X 6
42.5 X 6 (första/sista ass)

Koncentrationscurl
11 X 8
11 X 12 ggr 2

Smal bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 10
77.5 X 6
77.5 X 4

Drag till hakan (smith)
27.5 X 10
47.5 X 3
37.5 X 6

Benspark
55 X 12
70 X 12
70 X 6
70 X 8

Liggande lårcurl
47.5 X 6
62.5 X 6
40 X 8


Kommentarer: Ett annorlunda helkroppspass idag, kanske det första i världshistorien som involverade koncentrationscurls, får man rimligen anta. (Ja, många av övningarna berodde på tränigspartner idag). Förvånad över hur tung vanlig bänk känns, (även om det var lite mer som "uppvärmning" idag). Medans hantelpressarna går riktigt fint. Gissar på att det är axlarna, (som jag ofta har mycket träningsvärk i), som säger i från i bänken, medans jag involverar de mindre i vanliga hantelpressar. Tog det även lugnt med knäböjandet, halvskadad fot/vader från jujutsun, så känns bäst att få vila fötterna litet. Imorgon är det vilodag, känns skönt nu när det är ganksa mycket träning. Nytt gympass blir det på måndag.

Kwot
2008-09-13, 01:28
Ska absolut följa journalen efter att ha sett din April-form. Nya bilder nu? Nice med PB i Lastdrag, även om det tydligen var ostrikt. Keep up the good work :)

kalajset
2008-09-13, 19:29
Ska absolut följa journalen efter att ha sett din April-form. Nya bilder nu? Nice med PB i Lastdrag, även om det tydligen var ostrikt. Keep up the good work :)

Tackar! - Bilder kommer komma om en dryg månad, då jag firar "ett år på gymmet". Tyvärr har inga underverk sedan april skett, då min "två månaders deff" tog bort ganska mycket så att säga. (Den var onödig/dåligt utförd såhär i efterhand, men då har man lärt sig hur man inte ska göra iaf). På aprilbilderna vägde jag 86kg, väger 89kg nu, men ganska mycket av det är skönt fett. ;) - Fast lite större är man ju, och förhoppnigsvis ska jag väl hinna öka något kilo till innan fotosessionen.

kalajset
2008-09-15, 18:14
Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
80 X 5
90 X 5 ggr 2
80 X 6

Benpress (djupa)
80 X 10
160 X 6 ggr 2

Liggande lårcurl
40 X 8
62.5 X 8 (PB)

Bänkpress
20 X 10
60 X 8
70 X 6
80 X 4

Chins (kv)
8
5 ggr 2

Hantelpress
23.5 X 6
31 X 8
33.5 X 7 (PB)

High row
80 X 10
120 X 8
120 X 6 ggr 2

Hammercurl
16 X 10
16 X 6
16 X 8
16 X 10


Kommentarer: Bra pass, börjar få upp lite tryck/ork igen trots all JJ-träning, (dubelpass á tre timmar igår igen). Böjjarna börjar lossna litet, även fast första repetitionen på de tyngsta mer var SL-böj än ATG ska erkännas. Hantelpressarna fortsätter att gå bra, vetef*n vad som tagit åt kroppen där. På fredag ska det köras riktigt tungt i denna övning är det tänkt. Sparring på jujutsun imorgon, sedan vilodag på onsdag är det som väntar närmast. Nästa gympass på just fredag, redan sugen!.

von huff
2008-09-15, 18:19
ser bra ut:thumbup: Tänker du tävli i JJ?

kalajset
2008-09-15, 18:22
ser bra ut:thumbup: Tänker du tävli i JJ?

Får som sagt se vad som händer, har ju i princip nyss börjat, så just nu kör jag bara för att det är kul helt enkelt, (plus att min kropp behöver lite "smidighetsträning"), men det är klart att vissa tävlingsambitioner ligger i bakhuvudet om det fortsätter gå helt OK på träningarna. :) - Kommer dock aldrig satsa stenhårt vad jag tror just nu, (är nog också lite för gammal för det antar jag), men tävla på "hobbynivå" då och då är nog bara kul.

von huff
2008-09-15, 18:24
Får som sagt se vad som händer, har ju i princip nyss börjat, så just nu kör jag bara för att det är kul helt enkelt, (plus att min kropp behöver lite "smidighetsträning"), men det är klart att vissa tävlingsambitioner ligger i bakhuvudet om det fortsätter gå helt OK på träningarna. :) - Kommer dock aldrig satsa stenhårt vad jag tror just nu, (är nog också lite för gammal för det antar jag), men tävla på "hobbynivå" då och då är nog bara kul.

jepp inte blir det roligare om man tar det för allvarligt.Huvudsaken e att det är roligt.Man märker bra vilken nytta man har av styrketräning när man brottas ochså:)

kalajset
2008-09-17, 19:02
JJ-träning igår på två timmar. Sparringpass. Noteras bör att jag "vann" två riktiga sparringronder på BJJ-passet för första gången någonsin, (körde mot "riktiga bälten", m ao inga nybörjare). En armbar, och ett collar choke. Prestigetänkande har jag inget, (båda personerna är bra mycket bättre på BJJ än mig, egentligen, det är jag fullt medveten om såklart), men var riktigt skönt att få ett kvitto på att iaf något har snappats upp under träningen, kan ju bli lite tveksam ibland när inte kroppen vill lyda alla ormakrobatiska konster. :D

kalajset
2008-09-18, 20:30
Dagens pass - helkropp

Bänkpress (smith)
27.5 X 15
77.5 X 4 ggr 2
87.5 X 2 ggr 2

Chins (kv)
8
6 ggr 2

Sittande rodd (överhandsgrepp)
75 X 6
97.5 X 6 ggr 2
97.5 X 8

Hantelpress
23.5 X 6
36 X 3
31 X 6

Benpress (djupa)
släde X 15
120 X 10 ggr 3

Hantelcurl
21 X 8
21 X 6
16 X 10
16 X 8


Kommentarer: Idag skulle det egentligen ha tränats jujutsu, men p ga tidsbrist de kommande dagarna fick "morgondagens" gympass bli en snabbversion idag istället, gymmet måste som sagt i princip alltid gå före JJ'n. Ganska intensivt, och inte alltför tungt pass. JJ på söndag iaf, gym på måndag igen, då ska framförallt benen köras igenom ordentligt, kul!.

jaadå
2008-09-18, 23:26
Riktigt starka bänkar ju.

Och chinsen verkar komma nu?

kalajset
2008-09-19, 15:28
Riktigt starka bänkar ju.

Och chinsen verkar komma nu?

Tackar, bänken känns helt OK. Är inne i ett MM2k-program för bänken för att öka styrkan, men då jag inte har passare i vanliga fall får det bli i smithen. Därav de tunga/få repetitionerna. Desssutom känns det skönt att slippa fokusera lika mycket på alla "småleder/muskler som stabiliserar i axelpartiet" som i riktigt bänkpress, när man kör i smithen. Axlarna är helt enkelt ofta slut ifrån JJ'n, så då blir vanlig bänk hämmande just nu p ga dom, därav de något "sämre bänkresultaten" jag fått på senare tid när jag kör vanlig bänk. Tanken med dessa smithbänkar är iofs samtidigt att ha en hyffsad överförbarhet på vanlig bänkpress sedan. (Puh, mkt text blev det).

Chinsen går även de mkt riktigt litet uppåt sedan jag började med JJ'n för någon vecka sedan eller två, men mer till "normala nivåer", som jag hade före jag började med JJ'n. Tror kroppen börjar vänja sig vid träningsvärken/träningsdosen nu. Iofs gör jag i prinip lika många chins nu som jag gjorde när jag vägde 10kg mindre för inte alltför längesedan, ett gott betyg antar jag.

von huff
2008-09-19, 15:42
det tar sig sa mordbrännaren:DBra pressar å chins i allsynnerhet!*flex*

kalajset
2008-09-20, 14:57
Tack huff!

Dagens pass - armar

Skull crusher
11 X 12
18.5 X 3

Hantel med viktskivan mot bröstet
13.5 X 8
16 X 8
18.5 X 8

Pushdown (rep)
40 X 10
55 X 8
50 X 8
(+ 4 "små, med kort ROM" i sista settet)

Smal bänk
20 X 12
50 X 12
70 X 3
55 X 12

Hantelcurl
21 X 8
21 X 6
18.5 X 8

Hammercurl (stång)
37.5 X 6
40 X 6
42.5 X 6

Koncentrationscurl
13.5 X 8 ggr 3

Dubbel cablecrosscurl
20 X 12
25 X 16
30 X 8
35 X 5


Kommentarer: Idag blev det ett extrapass. Drack lite öl igår med träningspartner som jag kör med ibland, och då lät armpass idag som en bra idé, vilket det faktiskt, mot förmodan, även var. Lite småseg i morse, men det gick över på gymmet. Lite disco, men så får det vara ibland, det är ju ändå lördag!. :)

von huff
2008-09-21, 08:40
fan vad många set:Virro Öl e bra för kropp å själ!

hangatyr
2008-09-21, 09:35
JJ-träning igår på två timmar. Sparringpass. Noteras bör att jag "vann" två riktiga sparringronder på BJJ-passet för första gången någonsin, (körde mot "riktiga bälten", m ao inga nybörjare). En armbar, och ett collar choke. Prestigetänkande har jag inget, (båda personerna är bra mycket bättre på BJJ än mig, egentligen, det är jag fullt medveten om såklart), men var riktigt skönt att få ett kvitto på att iaf något har snappats upp under träningen, kan ju bli lite tveksam ibland när inte kroppen vill lyda alla ormakrobatiska konster. :D

Kul!
vart tränar du?

kalajset
2008-09-21, 18:25
fan vad många set:Virro Öl e bra för kropp å själ!

"öl byggde denna vackra kropp" :D

Kul!
vart tränar du?

Tack, på tisdag är det sparring igen, får se om turen håller i sig.
Jag tränar hos Karlstads kampsportsförening, (m ao ingen STHLMs-klubb) :)

Tre timmars teknik/fys/strectching idag BTW, både KJJ och BJJ. Gym imorgon, laddad och sugen.

JBJ
2008-09-21, 18:33
najsiga pass tycker jag. Har du tränat jujutsu länge? tränar själv mma och där får man en del BJJ och tycker det är sjukt kul!

kalajset
2008-09-21, 19:00
najsiga pass tycker jag. Har du tränat jujutsu länge? tränar själv mma och där får man en del BJJ och tycker det är sjukt kul!

Tackar, Inte särskilt länge, närmar väl sig en månad snart, ingen tidigare kampsportserfarenhet heller.

BJJ är riktigt kul, men jag tycker det tar ett tag att "komma in i tänket", vilket man egentligen kan sammanfatta som "go with the flow" antar jag. (M ao - om man s as kört fast i tekniken man prövat, och inte vet hur man ska gå vidare, faller det sig i många fall helt naturligt hur man borde göra för att komma just vidare i den - helt enkelt ofta bara följa med dit kroppen vill. Detta hade/har jag lite svårt för i början, då jag var/är alltför låst i "strikt tekniktänkande").

Fast jag har "inte besämt" mig vad jag tycker är roligast än, KJJ'n, (en form av MMA kan man säga), där det ingår mycket stående tekniker som spark/slag etc, är väl det jag känner att jag egentligen vill hålla på med, älskar t ex känslan av en riktigt bra träff mot mitsen, men BJJ'n är ändå mer "belönande" då man verkligen kan mäta framsteg på ett annat sätt än man kan i KJJ'n, av det jag hittills erfarit. (Teknikförbättringar märks direkt på mattan tycker jag, medans den stående kampen fortfarande känns mer slumpartad s as). Får se om detta ändrar sig i framtiden.

jaadå
2008-09-21, 22:34
Kör riktig MMA då? :)

kalajset
2008-09-21, 22:47
Kör riktig MMA då? :)

Tror du missförstod mig litet, KJJ är egentligen MMA, även om de inte själva beskriver sig med just det ordet. Enda avgörande skillnaden mot t ex Shootfighting eller Shooto är att man kör med dräkt, samt namnet då. Annars finns allt med, stående, (boxning, muay thai, karate etc etc), submissions, mark, (regulär brottning, BJJ, etc). Även armbågar och knän får användas etc etc.

http://www.kampjujutsu.se/

Mitt förra inlägg var mest menat som just en reflektion över hur det går/den upplevda skillnaden mellan KJJ och BJJ. Gillar som sagt båda skarpt, och just nu funkar det att köra båda två. Men ifall jag någon gång kommer droppa en kommer det troligen bli BJJ'n i första hand, då det som sagt redan ingår i KJJ'n. :)

jaadå
2008-09-21, 22:55
Ah, ok! BJJ är grejen :D

kalajset
2008-09-21, 22:58
Ah, ok! BJJ är grejen :D

Jodå, inget direkt fel! - Dock bra mycket roligare att utöva själv än se på som oinvigd, (vad nu det har med saken att göra). :D - annars är det absolut bra grejer såklart! :thumbup:

jaadå
2008-09-22, 01:49
Jo, jag fick garanterat mitt intresse av BJJ från mitt MMA intresse. Skulle aldrig få för mig att träna "dräkt"sport annars. Men jag antar att jag inte är ensam.

kalajset
2008-09-22, 18:02
Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 5 gg 3
70 X 6

Frontböj (ATG)
20 X 10
60 X 6
60 X 4
50 X 8

Liggande lårcurl
40 X 6
47.5 X 6 ggr 3

Latsdrag (v-handtag)
52.5 X 8
75 X 6 ggr 3

Sittande rodd (överhandsgrepp)
75 X 6
97.5 X 8 ggr 3

Hantelpress
21 X 6
28.5 X 6
31 X 6 ggr 2

Peck Deck
35 X 8
40 X 6
35 X 8

Hammercurl
21 X 6
16 X 8 ggr 2

Kommentarer: Ganska lugnt pass, kände mig lite småraspig/sliten i halsen när det var dags att gymma, så sparade en del energi för att se om det blev värre/bättre under passets gång. Blev dock inte värre under passet, så det fullföljde jag iaf. (De ggr jag senare blivit sjuk efter gymmet, då jag kört när jag kanske inte borde försökt, har det alltid blivit värre/orken försvunnit under själva passet, så ej fallet denna gång). Antar att det inte var något särskilt, för nu känner jag mig redan bättre, och antar även jag kan vara med på JJ-sparringen imorgon. Tyckte ändå det kändes OK, särskilt benen var inga större problem. Nytt gympass på fredag, med lite mer överkroppsfokus.

von huff
2008-09-22, 18:55
inga dåliga curls å böjjar*flex*

kalajset
2008-09-22, 21:21
inga dåliga curls å böjjar*flex*

Tackar, böjjarna kändes som sagt bra, skönt att kunna reppa någorlunda på 90 nu, förhoppnigsvis är inte 100 så långt borta. :) Får verkligen försöka satsa hårt på ben i höst/vinter, tycker ffa framsida lår är något efter överkroppen i utveckling. Funderar på att ta något pass och träna SL-böj igen för att se vilka vikter man kan hantera.

kalajset
2008-09-26, 18:43
Dagens pass - helkropp

Bänkpress
20 X 10
60 X 6
70 X 6 ggr 3

Hantelpress
21 X 6
33.5 X 6
36 X 5 (ass) PB

Latsdrag
60 X 6
75 X 6
90 X 6
75 X 6

Chins (kv)
5

Sittande rodd (överhandsgrepp)
75 X 6
105 X 6 ggr 2

Hantelcurl
21 X 4
18.5 X 4
16 X 12

Scott curl
20 X 10
40 X 6
42.5 X 5 (ass)
45 X 5 (ass)

Hammercurl (stång)
37.5 X 6
42.5 X 6
37.5 X 8

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 5
90 X 6 [B]PB[B]


Kommentarer: Skönt pass, lite discofeeling i slutet p ga träningspartner, men vad sjutton, är ju som sagt fredag, så tar igen det på måndagens beninriktade pass. Hantelpressarna bara fortsätter att gå bra, medans bänken mest känns som "tung uppvärmning". Något märkligt är det. Knäböjen som kördes i slutet kändes självklart tynge än vanligt, men ändå togs det ett PB, mest för att jag vågade chansa på att göra en reps till. Nästa vecka kanske det vågas testas några på 100kg jämnt. JJ á tre timmar före det dock, men är redan riktigt sugen på knäböjen.

kalajset
2008-09-26, 18:44
Dagens pass - helkropp

Bänkpress
20 X 10
60 X 6
70 X 6 ggr 3

Hantelpress
21 X 6
33.5 X 6
36 X 5 (ass) PB

Latsdrag
60 X 6
75 X 6
90 X 6
75 X 6

Chins (kv)
5

Sittande rodd (överhandsgrepp)
75 X 6
105 X 6 ggr 2

Hantelcurl
21 X 4
18.5 X 4
16 X 12

Scott curl
20 X 10
40 X 6
42.5 X 5 (ass)
45 X 5 (ass)

Hammercurl (stång)
37.5 X 6
42.5 X 6
37.5 X 8

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 5
90 X 6 PB


Kommentarer: Skönt pass, lite discofeeling i slutet p ga träningspartner, men vad sjutton, är ju som sagt fredag, så tar igen det på måndagens beninriktade pass. Hantelpressarna bara fortsätter att gå bra, medans bänken mest känns som "tung uppvärmning". Något märkligt är det. Knäböjen som kördes i slutet kändes självklart tynge än vanligt, men ändå togs det ett PB, mest för att jag vågade chansa på att göra en reps till. Nästa vecka kanske det vågas testas några på 100kg jämnt. JJ á tre timmar före det dock, men är redan riktigt sugen på knäböjen.

jaadå
2008-09-29, 00:49
Sjukt starka hantelpressar!

kalajset
2008-09-29, 18:49
jaadå: tackar tackar!

Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 4
100 X 4 ggr 2 PB

Benspark
55 X 8
70 X 10
80 X 8

Liggande lårcurl
47.5 X 6
62.5 X 10 (full mag) PB
62.5 X 4

Latsdrag
67.5 X 6
75 X 6
82.5 X 6
90 X 6

Sittande rodd (överhandsgrepp)
82.5 X 6
90 X 6
97.5 X 6
105 X 6

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
75 X 6
80 X 5 ggr 2
82.5 X 4 ggr 2

Hantelpress
31 X 6 ggr 3

Total triceps
40 X 8
50 X 10 PB
40 X 8
35 X 14

Hammercurl
18.5 X 10 PB
21 X 6 ggr 2


Kommentarer: Ja, man ska inte klaga, ett mycket bra pass, trots JJ-träning igår. Fyra personbästan slagna, varvid knäböjen naturligtvis kändes bäst/mest kul att klara. Var osäker på hur längdryggen skulle reagera på 100kg, men gav det ett försök. Det ska sägas att första reppet i första settet var endast 90 grader för att vänja mig vid vikten, men sedan var det bara att köra på. Kanske kunde även ännu någon reps till klämts ut ifall passare hade varit närvarande. Nästa gympass på fredag, två JJ-träningar ska även avklaras före det. På fredag tänkte jag förövrigt testa på stela/ev. rumänska marklyft, om jag vågar/håller ihop. Det återstår att se.

Beloreth
2008-09-30, 20:35
Men vafan, 4 x 2 x 100 kg ATG? Det ser mörkt ut för mig :D Starkt jobbat!
Resten ser också riktigt bra ut. Jag väntar på bilder hur bögigt det än mår låta :)

kalajset
2008-10-02, 19:03
Beloreth: Tack, men njaa, tror nog du ligger steget före faktiskt. :D - Men vad är egentligen målet, 140kg "SL-stil", eller mer OL-likt "ATG"? - Själv tror jag inte godkänd SL-böj på 140kg är sådär jättelångt bort, men på OL-vis, ett bra tag, minst sagt. :cool:

Bilder kommer det dyka upp inom en månad nu, då jag firar ett år på gymmet lite senare under oktober. (Och tänkte självklart ta några "efter foton" då, för skojs skull mest iofs. En riktig fotosession blir först efter avslutad bulk i dec/jan).

Dagens pass - ben/rygg/biceps/mage

Raka marklyft (teknik)
20 X 10
60 X 10
80 X 10 ggr 3

Liggande lårcurl
47.5 X 8
55 X 6

Hack lift (teknik)
släde X 10
80 X 4

Benpress (fulldjupa)
160 X 6
200 X 6 ggr 3

Chins (kv)
8
5
6

High row
80 X 10
120 X 6 ggr 2
120 X 10

Hantelcurl (alternerande)
21 X 6 ggr 2
21 X 4

Sittande rodd (överhandsgrepp)
82.5 X 6
90 X 6
97.5 X 6 ggr 2

Latsdrag
67.5 X 6
75 X 6
82.5 X 6

Magmaskin
80 X 8
50 X 12
57.5 X 16


Kommentarer: Ett litet annorlunda gympass blev det idag, eller ett "bonuspass" om man så vill. Körde raka marklyft för första gången någonsin, var lite fundersam på hur ryggen skulle ta det med tanke på vad som hände förra gången jag körde vanliga, regulära mark, (ingen rolig historia), men denna gången verkar det funkat fint, (ta i trä). Ska definitivt lägga in övningen i schemat, fast verkligen nöta teknik det allra första. Testade även hack lift för första gången. Inget för mig, kändes otrevligt i framförallt knäna. Det kan även benpressen göra med för den delen, litegrann, inte alls i samma omfattning. Imorgon blir det träning för resten av kroppen, kul blir det!.

von huff
2008-10-02, 19:06
starka latsdrag*flex* Har du testat rakamarklyft med hantlar?grym kontakt men mindre vikter i den övningen

kalajset
2008-10-02, 19:16
starka latsdrag*flex* Har du testat rakamarklyft med hantlar?grym kontakt men mindre vikter i den övningen

Tack, är ganksa nöjd, då de ändå kördes rätt strikt, och inte heller riktigt max. Nej, inte haft en tanke på att man "kunde göra så ens", innan jag nyss såg det i din journal faktiskt. :cool: - Ska testa, och se vad som känns bäst. Å andra sidan skadar det ju inte att variera sig heller så. :)

jaadå
2008-10-02, 19:33
Starkt! Föredrar också raka mark med hantlar, aktiverar mina hamstrings mer tkr jag.

kalajset
2008-10-03, 19:04
jaadå: Om två personer säger det, kan det inte vara fel ;) - ska pröva nästa vecka.

Dagens pass - bröst/triceps/axlar

Peck Deck
40 X 8
35 X 8
35 X 10

Militärpress (maskin)
40 X 10

Hantelpress
21 X 6
31 X 6
33.5 X 7

Lutande hantelpress
23.5 X 6 ggr 3

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
85 X 3 ggr 2
90 X 2
107.5 X 0.5 (N)

Pushdown (rak stång)
50 X 8
70 X 8
75 X 8

Total triceps
35 X 8
40 X 8
40 X 16

Smal bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 6
87.5 X 2
67.5 X 5

Pushdown (rep)
35 X 8
35 X 10
35 X 16


Kommentarer: Discopass, dock intensivt. Extra mycket party i början, då det inte fanns någon bänk ledig för "riktiga övningar", så då blev det lite uppvärmning i maskin istället. Rätt bra pass annars på det hela taget, fast bänken var riktigt tung, efter två pressövningar före. Vila från gymmet tills på måndag, härliga knäböj!

von huff
2008-10-03, 19:07
disco e underskattat!Det räcker med curl,situps å bänk:)Bra pass, sku va roligt att göra negativa rep i bänk på riktigt tunga vikkter nångång

Beloreth
2008-10-06, 19:50
140 kg ATG tvivlar jag på att jag kommer klara av inom närmsta halvåret. Så vi kör "godkända" böjar, eller vad säger du? Baksida lår parallellt med golv?
Kör hårt!

kalajset
2008-10-08, 18:38
Beloreth: "parallella böjar" it is! - detsamma!

Dagens pass - helkropp

Chins (kv)
8
6 ggr 2

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 4
100 X 2
120 X 1 (SL-böj)
100 X 3

Liggande lårcurl
47.5 X 6
62.5 X 6
55 X 6

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
77.5 X 6
82.5 X 5 ggr 2
87.5 X 4

Latsdrag
75 X 6
90 X 6 ggr 2
82.5 X 6

Sittande rodd (överhandsgrepp)
82.5 X 6
90 X 6
112.5 X 4 PB
105 X 6

Hammercurl
21 X 4
23.5 X 4
26 X 3 (F) PB
23.5 X 5 PB

Hantelpress
23.5 X 6
31 X 6


Kommentarer: Kör litet av en "maxningsvecka" denna vecka, och försöker pressa mig riktigt hårt i framförallt basövningar, samt helst hålla repsantalen mellan 3-5 reps i "maxningsförsöken". (Av naturliga skäl är det däremot svårt att s as maxa en rep i t ex hammercurl eller sittande rodd). Gick sådär, tänkte kolla formen i knäböj först, men den ville sig inte riktigt. Körde JJ-sparring igår 90 minuter, och det verkar sitta kvar i benen. Likaså var det noll och ingen idé att maxa hantelpress på slutet, får ta den som första övning nästa gång. Bänken går efter det vanliga MM2k-programmet, så där gäller inte detta heller. (Likaså ej i discoövningar/chins). Tillbaks i gymmet på fredag, och då hoppas jag att formen är tillräckligt för rejäla hantelpressar framförallt, rejält sugen på dom!.

von huff
2008-10-08, 18:58
fina pb:n*flex* var inte 120 i knäböj max?Hur mycket har du böjjt?

kalajset
2008-10-08, 20:16
fina pb:n*flex* var inte 120 i knäböj max?Hur mycket har du böjjt?

Tackar!, nej, har böjt 120 förut, (i somras), med dålig teknik, samt lite sämre djup. Nu satt det teknikmässigt bättre, kändes lättare, men ändå samtidigt "tyngre än det borde", vilket även gick igen på övriga böj, så ingen idé att lägga på mer vikt denna gång kände jag.

Det intressanta är att det nästan var svårare att gå ner och s as stanna i "parallellt läge", än att gå till botten, och sedan skjuta på. Är naturligtvis generellt sett tyngre från botten, men "explotionsmomentet" är jag numera såpass mycket mer van att göra från s.k fulldjup, att tekniken fortfarande inte kändes helt hundra i denna s.k SL-böj. Får nog öva några set SL-teknik igen känner jag.

von huff
2008-10-09, 16:11
Tackar!, nej, har böjt 120 förut, (i somras), med dålig teknik, samt lite sämre djup. Nu satt det teknikmässigt bättre, kändes lättare, men ändå samtidigt "tyngre än det borde", vilket även gick igen på övriga böj, så ingen idé att lägga på mer vikt denna gång kände jag.

Det intressanta är att det nästan var svårare att gå ner och s as stanna i "parallellt läge", än att gå till botten, och sedan skjuta på. Är naturligtvis generellt sett tyngre från botten, men "explotionsmomentet" är jag numera såpass mycket mer van att göra från s.k fulldjup, att tekniken fortfarande inte kändes helt hundra i denna s.k SL-böj. Får nog öva några set SL-teknik igen känner jag.

Jag har ochså svårt med djupet i vanliga böjj men i frontböjj hämtar jag kraft från bottnet känns det som:)Bara att fortsätta nöta annat hjälps inte.Själv funderar jag att vad lönar sig, fulldjupa böjjar men lite lättare vikt eller SL-godkän djup med lite mer vikt?Känns som om man växte bättremed grundare böjjar:confused:

kalajset
2008-10-09, 19:58
Jag har ochså svårt med djupet i vanliga böjj men i frontböjj hämtar jag kraft från bottnet känns det som:)Bara att fortsätta nöta annat hjälps inte.Själv funderar jag att vad lönar sig, fulldjupa böjjar men lite lättare vikt eller SL-godkän djup med lite mer vikt?Känns som om man växte bättremed grundare böjjar:confused:

Jag upplever det också som precis så. Tillväxten på mig verkar ha ökat med fulldjupa böjar, men då var, (och är, till stor del), inte benen, (framförallt framsida lår naturligtvis), min bäst utvecklade muskelgrupp före jag började med dessa heller precis. Så hurvida benen började växa extra mycket, till följd av extra djupa böjar, eller iaf allt så sakterliga har växt fram, och resultatet jag börjar se nu är grundat med hjälp av vanliga böj, är egentligen mycket svårt att svara på.

Tycker förövrigt det är riktigt skönt att man börjar se någon muskelutveckling överhuvudtaget för benen, troligen för dålig/undermålig benträning i våras under min första bulkperiod, (vilket jag iofs inte lär vara ensam om). Det obligatoriska, åtminstone "halvdiscogymmandet" är härmed över, och det lär inte göras om i första taget.

JJ-teknik förövrigt avklarad idag, gym imorgon. Ska bli särskilt kul att pröva på raka marklyft igen, tar nog några set både med vanlig stång, och hantlar med för att prova.

kalajset
2008-10-10, 20:22
Dagens pass - helkropp

Hantelpress
23.5 X 6
33.5 X 4
38.5 X 4 PB

Hantelcurl
21 X 4
23.5 X 4
26 X 4 PB

Raka marklyft (teknik)
20 X 10
70 X 6
110 X 3
100 X 6
100 X 10 ggr 2

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
87.5 X 2

Peck Deck
35 X 8 ggr 3

Smal bänk
20 X 10
60 X 6 ggr 3

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 5

Chins
8

Latsdrag
75 X 6 ggr 3 (30 sek. vila mellan setten)


Kommentarer: Idag skulle det maxas i hantelpress, samt hantelcurl, därav de övningarna först. Gick bra, failure ena armen i hantelcurlen under femte repetitionen, hantelpressen kördes inte till absolut failure, men är rätt säker på att en femte repetition ej hade gått. MM2k-programmet i bänken fick avbrytas, gick ej alls, var helt slut från hantelpressen. Marklyften var roliga att köra, men gick sådär till en början. Svårt med greppet, som svek långt före resten av kroppen, blev bättre när jag körde "korsad fattning". Tror ändå jag får slänga in lite greppträning snart. Nytt gympass på måndag igen. Fokus kommer ligga på benträningen.

Beloreth
2008-10-10, 21:59
Ser ju starkt ut det här. Jag tycker att du ska vila benen i 3-4 månader. Har hört att dom växer som bäst då! ;)

kalajset
2008-10-12, 16:11
Ser ju starkt ut det här. Jag tycker att du ska vila benen i 3-4 månader. Har hört att dom växer som bäst då! ;)

Tack! - fast njaa, vill nog ha källa på det där andra isåfall ;)

Kommer iaf att skippa böjar imorgon som det ser ut nu, lite taskig teknik i marklyften från i fredags gör att jag har lite väl mycket känningar i ryggslutet just nu för att det känns bra att gå på böj imorgon som det var tänkt. Får bli litet annat smått och gott istället.

jaadå
2008-10-12, 23:15
Dagens pass - helkropp

Hantelpress
23.5 X 6
33.5 X 4
38.5 X 4 PB

Hantelcurl
21 X 4
23.5 X 4
26 X 4 PB

Raka marklyft (teknik)
20 X 10
70 X 6
110 X 3
100 X 6
100 X 10 ggr 2

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
87.5 X 2

Peck Deck
35 X 8 ggr 3

Smal bänk
20 X 10
60 X 6 ggr 3

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 5

Chins
8

Latsdrag
75 X 6 ggr 3 (30 sek. vila mellan setten)


Kommentarer: Idag skulle det maxas i hantelpress, samt hantelcurl, därav de övningarna först. Gick bra, failure ena armen i hantelcurlen under femte repetitionen, hantelpressen kördes inte till absolut failure, men är rätt säker på att en femte repetition ej hade gått. MM2k-programmet i bänken fick avbrytas, gick ej alls, var helt slut från hantelpressen. Marklyften var roliga att köra, men gick sådär till en början. Svårt med greppet, som svek långt före resten av kroppen, blev bättre när jag körde "korsad fattning". Tror ändå jag får slänga in lite greppträning snart. Nytt gympass på måndag igen. Fokus kommer ligga på benträningen.

Satan vilka hantelpressar...

kalajset
2008-10-13, 19:36
jaadå: tackar :) - det lönade sig att köra de tidigt i passet, (tja, först i detta fall så). Denna övning går som sagt riktigt bra för mig förtillfället.


Dagens pass - helkropp

Benpress (fulldjup, +släde)
40 X 10
160 X 6
180 X 6 ggr 3

Benspark
60 X 10
70 X 10
85 X 6 (full mag)

Liggande lårcurl
47.5 X 6
62.5 X 6 ggr 3 (full mag)

Ground Base Jammer (uppvärmning)
20 X 6 ggr 3

Sittande rodd (vida greppet)
75 X 6

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
87.5 X 3 ggr 2
92.5 X 2 ggr 2
110 X 0.5 (N)

Chins (überstrika)
6 ggr 2
5
6

Latsdrag (v-handtag)
75 X 10
97.5 X 5PB
82.5 X 5

Hantelpress
23.5 X 6
33.5 X 5 ggr 2

Cablecurl (30 sek. vila mellan setten)
60 X 6
50 X 6 ggr 2


Kommentarer: Ganska bra pass i stort, mycket folk på gymmet, så ordningen på övningarna blev lite skum. Lite disco på slutet hanns även med. Enda tråkiga var att jag körde hantelpressar så sent, och efter bänken, vilket resulterade i att den övningen gick otroligt segt idag. Chinsen försökte jag köra så strikt jag kunde, antar de flesta hade blivit godkända på tävling iaf. Några JJ-pass i mitten av veckan, sedan gym på fredag igen, är vad som står på schemat härnäst.

kalajset
2008-10-15, 19:10
Dagens pass - triceps/axlar/mage

Dips (kv)
10 ggr 2
1 (handen gör ont)
4 (OK, försök två, funkar inte helt enkelt)

Smal bänk
20 X 10
70 X 6
70 X 4 ggr 3

Total triceps
45 X 8
55 X 6
50 X 12

Pushdown (rak stång, strikt)
60 X 10
65 X 6
55 X 10
45 X 16

Axelpress med sträck (tekniktest)
11 X 4
8 X 4 (Nej, övningen går ej att genomföra på ett bra sätt)

Axelpress (sittande)
13.5 X 10
16 X 10 ggr 2

Shoulder press (maskin)
40 X 10 ggr 3

Drag till hakan (smith)
27.5 X 10
37.5 X 10
42.5 X 10

Ground Base Jammer (alternerande)
20 X 10
30 X 10
40 X 8 (F)

Magmaskin
65 X 10
82.5 X 16 (full mag)
82.5 X 6


Kommentarer: Ett litet bonuspass slängdes in idag, då gårdagen blev träningsfri. Fokus las på de muskelgrupper jag sällan ger separat träning i mitt helkroppspass. Lagom disco. Jag har haft problem med dips de ggr jag provat denna övning så gott som alltid, efter ett tag dyker nämligen alltid smärta upp inuti ena handen, vad detta beror på har jag ingen aning om, är bara (ta i trä), denna övning fenomenet uppstår i. Synd, på en annars rätt rolig övning. Dessutom kunde jag inte utföra "axelpress med sträck", taget från förra numret av Body. Kunde helt enkelt inte vrida ena axeln till rätt position, (handryggarna mot varandra), skumt, men knappast särskilt förvånande, då jag alltid haft lite svårt/fått ont av, vissa axelövningar. Magmaskinen i slutet var mest lam, får allt skärpa mig och köra med ordentliga viktade sit ups istället när separat magträning ska utföras. Full mag säger inte så mycket just i detta fall. JJ imorgon.

kalajset
2008-10-17, 17:39
Dagens pass - ben/rygg/biceps

Latsdrag
75 X 6
90 X 6 ggr 3

Sittande rodd (vida greppet)
75 X 10 ggr 4

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 4
100 X 4
100 X 4 (SL-böj)
90 X 8 PB

Benspark
60 X 12
60 X 10
60 X 6

Raka marklyft (teknik)
20 X 10
60 X 10 ggr 4

Hantelcurl (alternerande)
18.5 X 10

Scott curl (maskin, 30 sek. setvila max)
20 X 16
30 X 6
40 X 3


Kommentarer: Även detta blev ett litet annorlunda pass, kör resten imorgon. Dagens blev när jag i princip hade svårare för SL-böj än ATG, igen. Får nog sluta teknikträna på 100kg antar jag, en bra början. Ska köra ett renodlat SL-pass nästa vecka har jag tänkt. Kul dock med reps-PB i böj såklart!. Scott curlen var annars=mjölksyra. Ska bli intressant nästa högreps period.

kalajset
2008-10-18, 18:27
Dagens pass - bröst/triceps/axlar/mage

Bänkpress
20 X 10
80 X 5 ggr 2
87.5 X 2
87.5 X 0 (Total, och fullständig failure p ga uselt nedlyft)
80 X 3

Smal bänk
20 X 10
50 X 12 ggr 4

Total triceps
35 X 12
45 X 10
40 X 12

Incline press (maskin)
20 X 12
40 X 10
60 X 6 ggr 2

Magmaskin
65 X 10
82.5 X 16 (full mag)
82.5 X 6


Kommentarer: Ett ganska snabbt pass, utfördes i förmiddags. Mycket disco blev det. Bänken gick sådär, skyller på "tidig" morgon, och gröt i magen snarare än i armarna. Ska kompensera med några öl ikväll, opti såklart. *flex*

jaadå
2008-10-19, 22:51
Vad är total triceps?

kalajset
2008-10-20, 16:45
Vad är total triceps?

Det är en maskin, för just triceps. :D Den är rätt mycket disco, och jag är osäker på hur mycket den, s as, "bygger" egentligen, men den är kul att slänga in då och då om fler än en tricepsövning körs. Känns ändå som den träffar triceps rätt fint.

Utförandet går till så att man sitter, "på ett vanligt säte med ryggstöd med lätt lutning", fäller ut armbågarna i nittio grader från kroppen, med underarmarna pekandes rakt fram, (armarna som var sitt "L" m ao). Sedan har man kuddar under underarmarna, och för de nedåt/uppåt, (tänk något liknande en sprattelgubbe). Övningen kan säkert heta något särskilt, men har ingen aning om vad det skulle kunna tänkas vara.

von huff
2008-10-20, 16:51
looking goog*flex* hantelpresarna å curlsen var exttra bra för några pass sen

kalajset
2008-10-20, 19:03
von huff: tackar huffen! *flex*

Dagens pass - helkropp

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
90 X 3 ggr 2
95 X 2 ggr 2
115 X 0.5 (N)

Sittande rodd (vida greppet)
90 X 6
105 X 6
97.5 X 6
97.5 X 12 PB (lätt paus vid sex reps skall tilläggas)

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
100 X 4 ggr
90 X 6

Liggande lårcurl
55 X 6
62.5 X 6 ggr 3 (full mag)

Latsdrag
82.5 X 6
90 X 6 ggr 2
67.5 X 12

Benspark
65 X 10
65 X 12 ggr 3


Kommentarer: Otroligt mycket folk på gymmet, (nytt rekord antar jag), ändå hade jag hyffsad tur med tajmningen på grejerna. Ett bra pass, fast chins/bicepsövningar skippades p ga viss smärta i ena underarmen. Extra skönt att dessutom ta revansch i bänken, som inte kändes alltför tung. Nu var det iofs i smithen, men ändå. Nytt pass på fredag är det tänkt, ska bli kul. Dags för hantelpressar igen. (Favoritövningen just nu).

von huff
2008-10-20, 19:08
Jag skulle vara rädd att göra tunga negativa bänkar i smith, tänk om man sen inte skulle klarar av att vrida stången så att den "fastnar":D Smithstången i mitt gym är iallafall ganska tung att vrida

kalajset
2008-10-20, 19:12
Jag skulle vara rädd att göra tunga negativa bänkar i smith, tänk om man sen inte skulle klarar av att vrida stången så att den "fastnar":D Smithstången i mitt gym är iallafall ganska tung att vrida

Det är inte så svårt som man kan tro, men det krävs att man börjar "smygvinkla", (...), stången direkt från avlyftet, annars kan det nog bli högst intressant som sagt. :naughty:

von huff
2008-10-20, 19:13
Det är inte så svårt som man kan tro, men det krävs att man börjar "smygvinkla", (...), stången direkt från avlyftet, annars kan det nog bli högst intressant som sagt. :naughty:

nej det varierar förståss från smith till smith ochså:)hahah lite snopet att ligga där annars å ropa på hjälp

kalajset
2008-10-26, 15:36
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

Sittande vadpress (bonus)
40 X 20
40 X 25 ggr 3

Hantellyft åt sidan
11 X 6 ggr 4

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
82.5 X 5 ggr 2
87.5 X 3 ggr 2
112.5 X 0 (wohaa, låt oss ta på fel viktplattor)
92.5 X 3

Smal bänk
40 X 16 ggr 4

Shoulder press (maskin)
20 X 12
40 X 10 ggr 3

Peck Deck (20 sek. vila mellan setten)
35 X 12
35 X 6 ggr 2

Arnoldpress
9 X 12
9 X 10 ggr 3


Kommentarer: Blev en vilovecka något ofrivilligt, beroende på viss halsont/lätt förkylning. Första passet på nästan en vecka idag följdaktligen, och det gick bra. Testade lite nya övningar, strikta hantellyft åt sidan, samt arnoldpress. Haft lite småproblem med axlarna tidigare, och det knäppte oroväckande i dom under hantellyften, får testa igen vid annat tillfälle, och lägre vikt. Arnoldpressen var kul, fast riktigt jobbig. Tänkte börja köra mer splittat schema någon månad för variationens skull nu, (tresplit ser det ut som det blir, med lite högre reps), och denna övningen kommer definitivt läggas in som axelövning, troligen den enda renodlade för sidan/framsidan på axeln.

kalajset
2008-10-26, 16:55
Slänger in lite bilder på dagsformen, ca ett år efter gymstart. Ca 91kg nuvarande kroppsvikt, startvikt runt 72 kg. Några kilon till ska upp, sedan rejäl deff. Mümma!

von huff
2008-10-26, 17:05
Riktigt imponerande!!Särskilt sidechesten ser grym ut utan att överdriva*flex* Bra form till vikten

kalajset
2008-10-26, 23:06
Riktigt imponerande!!Särskilt sidechesten ser grym ut utan att överdriva*flex* Bra form till vikten

Tackar! - Ja, jag kan inte klaga på ljuset iaf, (optiljus på sideschesten får man väl ändå lov att kalla det). :D Men visst, annars ser det helt OK ut i verkligheten också, men jag är fetare än vad bilderna säger, helt klart. Två, möjligtvis tre månaders bulk till, och sedan börjar deffen. Ska bli otroligt skönt rent ut sagt!.

jaadå
2008-10-27, 11:11
Som jag skrev i dagsfrom så ser det bra ut. Ryggen kanske behöver lite mer dock? Har du deffat tidigare? jag tänker bulka på tills i jan/feb sen deff.

kalajset
2008-10-27, 17:02
Tack jaadå! - Jo, ryggen har jag lite svårt med. Sägs ju att nybörjare har lätt för att bygga rygg, men jag verkar vara ett undantag. Tycker inte jag slarvar med ryggträningen direkt, (vilket man kanske kan tro är en naturlig orsak), men kommer prioritera den ordentligt under främst nästa byggarperiod, nu är det lite "sent påkommet", med bara ca två månader kvar av bulken. OK bredd har jag iofs, det är vidden jag släpar efter med främst, så både fortsatta chins, samt latsdrag under samma pass är minimum nästa säsong.

Sedan kommer man aldrig ifrån att jag; 1. Är rätt fet på bilderna, med mindre fett kommer v-formen fram mer. 2. Helt enkelt har en naturligt ganska bred midja, med dessutom relativt höga latsfästen. Inte helt optimalt för ryggvidd direkt, tyvärr. Men man får göra det bästa av det man har helt enkelt!.

Ganska lång klagan över ryggutvecklingen där, men jag lovar att lägga ner minst lika mycket energi på att förbättra den. :D

Och ja, jag har deffat tidigare. Började gymma för nästan exakt ett år sedan, vägde ca 72 kg i starten. Bulkade upp mig rejält till 86 kg på sex månader. Gick seda ner till 80 jämnt, alldeles för snabbt. Närmare bestämt en månad. (Före/efterbilder finns i min äldre journal). M ao, jag föll in i den gamla hederliga, "bygg, men framförallt - deffa för snabbt"-fållan, som relativt många personer upplever under sin första tid i gymmet. Nu har jag lärt mig av mina misstag, och bygger långsammare och långsammare ju fetare jag blir, och kommer dessutom låta nästa deff ta tid. Ca 93-94kg är min målvikt med bulken, och kommer nås i början av januari är det tänkt. Sedan ska vikten tas ner till 76-78kg, vilket kommer betyda runt juni månad. Ca fem-sex månaders deff m ao. Men det behövs, då jag har en hel del fett, plus önskar liga på en riktigt låg fettprocent i sommar.

Återigen, nu blev detta väldigt långt, men nu bör ev. frågetecken iaf var utredda. :cool: - Iväg till gymmet alldeles strax.

kalajset
2008-10-27, 20:13
Dagens pass - rygg/biceps

Sittande rodd
82.5 X 10

Chins
8
6

Sittande rodd (igen)
97.5 X 8
82.5 X 12 ggr 2

High row
20 X 10
100 X 10
120 X 6 ggr 2

Hantelcurl (alternerande)
18.5 X 8 ggr 3

Stångrodd (smith/tekniktest)
27.5 X 10 ggr 2
47.5 X 10 ggr 2
47.5 X 12

Latsdrag
75 X 6
67.5 X 10 ggr 2


Kommentarer: Apropå rygg ja. :D Riktigt intensivt pass, avklarat på mindre än 45 minuter, vilket inte hör till vanligheterna nuförtiden. (Och det av fler skäl än att jag kör helkroppspass i vanliga fall). Körde stångrodd för första gången, i smithmaskin. Tyckte det var rätt svårt att få in en bra teknik, fast det lossade lite mot slutet iaf. Kör med rak rygg hela lyften igenom, och rätt rejält böjda knän. Något måste det ha tagit på ryggen iaf, för när det var dags för latsdrag, så, tja, de var frukansvärt jobbiga, på "skitvikter". Antar att det är ett bra tecken. Förövrigt hade jag stora grepproblem, (framförallt i chins), måste köpa nya "hardcore"-handskar så snart som möjligt. Mitt grepp blir faktiskt mycket, mycket bättre med hanskar än utan. JJ imorgon, sparring för hela slanten.

Beloreth
2008-10-27, 23:04
Borde kunna lasta på rätt bra mycket mer i stångrodd. Även fast det var mest som övning :) Du tar ju riktigt mycket i sittande rodd. Fristående stångrodd är givetvis skönast att köra och jag brukar köra den snett mot underdelen av bröstkorgen.
Bilderna ser ju bra ut! Om vi ska tävla i fetma så vinner definitivt jag :D Är riktigt sälig just nu och det är inge roligt att se sig i spegeln. Men två veckor kvar och sen en kortare deff!
Förresten, kör du nå marklyft? Har inte sett nåt eller så jag blind. Och lycka till med all träning!

kalajset
2008-10-27, 23:14
Tack Beloreth :) - Vikterna kommer, (förhoppnigsvis iaf), är alltid rätt försiktig i början för att få in rätt teknik när det gäller nya övningar. Fast jag erkänner villigt att det var ganska jobbigt ändå, men så är det alltid när jag gör helt nya övningar, tar några gånger innan jag får in kroppen i "rätt tänk" så att säga. Och nja, marklyften är det rätt dåligt med, har börjat köra "raka marklyft" en gång i veckan de senaste veckorna, men även där är det till stor del teknikträning just nu. Kör ej vanliga marklyft p ga tidigare problem med korsryggen. Å andra sidan så går ju både knäböj, raka marklyft, och tydligen också stångrodd OK, så det kanske är dags att pröva några "riktiga" marklyft någon gång här igen. (Har bara prövat det en gång förut, och då gick det åt skogen p ga korsyggen).

kalajset
2008-10-31, 19:15
Dagens pass - teknikträning raka marklyft

pre-workoutdrink: 200g Marabou Amigo

Raka marklyft (teknik)
20 X 10
60 X 12
80 X 10
100 X 8 ggr 2
80 X 8
60 X 8
60 X 6


Kommentarer: Kom på att gymmet stängde tidigt idag, alldeles för sent. Därför endast teknikträning idag, och det på en lämplig övning för ändamålet. Raka marklyft såklart. Så dagens mastodontbenpass jag tänkte ta får bli uppdelat på idag, måndag, och ev. fredag istället. Inget större fel på det iofs, skönt att nöta lite marklyft. Övningen som sådan gick OK, de flesta lyft utfördes som de skulle, och även greppstyrkan kändes bättre än förra gången/passet. Bra! - Veckovila nu, vilket kanske är lika bra med tanke på att jag fortfarande tyvärr inte verkar vara i helt 100% form, småsnuvig, småhostig ibland, etc etc. Får hoppas att extrem överätning och vila är den bästa medicinen. Nytt pass på måndag. :bumbi

von huff
2008-10-31, 23:01
Ett riktigt gym har upp tilll 24.00 perkele:hbang: :hbang: vilovecka e bra

Beloreth
2008-10-31, 23:05
Vila ska du göra. Speciellt benen. Ligg länge i sängen och ät mycket godis så blir du frisk. Men det tar tid ska du veta, upp till flera månader. Så håll ut!

J A L
2008-10-31, 23:10
Kul med en jujutsukille! Tyvärr hinner jag aldrig gå på träningarna längre...

kalajset
2008-11-01, 00:05
Ett riktigt gym har upp tilll 24.00 perkele:hbang: :hbang: vilovecka e bra

Ja, mitt nuvarande gym är inte vidare hardcore. *gah!* Nu har det iofs kanske inte så mycket att göra med just öppetiderna, men faktum är att jag troligen byter till ett med betydligt mer/bättre tillgång till fria vikter/skivstångsställningar än mitt nuvarande så fort mitt kort går ut till våren i princip.

Vila ska du göra. Speciellt benen. Ligg länge i sängen och ät mycket godis så blir du frisk. Men det tar tid ska du veta, upp till flera månader. Så håll ut!

:D Heck no! - Tvärtom blir det stärkare i helgen; whisky, (hoppas på litet bowmore), öl, och annat smått och gått hoppas jag fukta min strupe med imorgon kväll. Med en sådan uppladdning bara måste ju måndagens pass gå som en dans!?.

Kul med en jujutsukille! Tyvärr hinner jag aldrig gå på träningarna längre...

:) Jodå, även fast jag är nybörjare, och dessutom haft litet dåligt med tid för träningarna i höst jag med. Vilken typ av JJ tränade/tränar du?

J A L
2008-11-01, 01:56
:) Jodå, även fast jag är nybörjare, och dessutom haft litet dåligt med tid för träningarna i höst jag med. Vilken typ av JJ tränade/tränar du?
Jujutsu, rakt uppochned. BJJ, eller någonting annat, har aldrig lockat mig. Nu är det som sagt tyvärr alldeles för länge sedan jag var i dojon, men jag får bara inte ihop mitt schema. Jag saknar det verkligen!

kalajset
2008-11-03, 18:45
Jujutsu, rakt uppochned. BJJ, eller någonting annat, har aldrig lockat mig. Nu är det som sagt tyvärr alldeles för länge sedan jag var i dojon, men jag får bara inte ihop mitt schema. Jag saknar det verkligen!

OK. Finns ju femtielva sorters jujutsu ungefär, så det är ju bara bra att var och en kan finna sin egen variant, beroende på vad de är sugna på. :) Själv har jag i stort sett "slutat" med BJJ, (går endast ibland på dessa träningar), och kör istället endast KJJ istället. Fast att jag "slutat" med BJJ är samtidigt lite fel uttryckt, då mycket i KJJ'ns markkamp kommer från just BJJ. Allt går verkligen hand i hand!.

Dagens pass - rygg/biceps

Chins
10
6 ggr 2

Sittande rodd
60 X 10
80 X 10
90 X 10

Latsdrag
50 X 10
65 X 6 ggr 2

High row
70 X 10
80 X 10
100 X 4 (full mag)

Bänkpress (smith-bonus!)
15 X 10
65 X 12 ggr 2
65 X 9

Hammercurl
18.1 X 10
20.4 X 6 ggr 2


Kommentarer: Blev ett något annorlunda pass idag, på pensionärsgym. De har rätt nya Nordicmaskiner vilka är riktigt sköna de flesta av dom, men det känns ju även som man snart skulle växa ur de allra, allra flesta, utom då latsdragsmaskinen, som är märkbart tynge än den vanliga jag kör med. Annars var det ett bra pass, riktigt intensivt, kort vila, och lagom nära fail passet igenom.

von huff
2008-11-03, 18:48
du chinnar bättre än mig:(Starkt pass i övrigt ochså

kalajset
2008-11-06, 10:33
Gårdagens pass - framsida lår/mage

pre-workoutdrink: "MC Hammer - You Can't Touch This" på radion

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 6 ggr 2
70 X 12

Benpress (djupa)
80 X 10
200 X 6 ggr 2
160 X 10

Benspark
60 X 12
70 X 8
65 X 12

Viktade sit ups (kv+15kg)
20 (vikt mage)
12 ggr 2 (vikt nacke)


Kommentarer: Snabbt pass, (såklart, med tanke på de få övningarna), helt OK. Tog det lite halvlugnt, mest p ga att jag fortfarande otroligt nog hade träningsvärk (?!) i korsryggen från fredagens mastodont-raka-marklyft-session. Verkar dock som knäböjen tog bort det på något magiskt vis, för nu har jag knappt någon träningsvärk alls där längre. Däremot i magen! - visar nog på att jag borde köra lite mer renodlad magträning än jag gjort hittills, det sista nu under bulken. :Virro

kalajset
2008-11-07, 15:23
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

pre workoutdrink: 200mg koffein

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
90 X 3 ggr 2
100 X 2 PB
102.5 X 1 PB

Hantelpress
21 X 6
31 X 7
31 X 6
31 X 8

Incline press (maskin)
40 X 10
60 X 10
60 X 8

Smal bänk
20 X 10
50 X 10 ggr 3

Militärpress (stående/teknik)
20 X 10
40 X 4 (nej, alldeles för tungt för teknikövning)
30 X 10 (riktigt tungt den sista repsen)
30 X 8

Hantellyft åt sidan
9 X 8
9 X 6 ggr 2

Pushdown (rep)
35 X 12
45 X 10 ggr 2
40 X 16


Kommentarer: Testade koffeintabletter för första gången före passet idag. Svårt att säga hur mycket effekt de gav, med tanke på att jag inte kände mig särskilt trött före. Vill dock knappast öka dosen såhär i början, är vanligtvis rätt känslig mot koffein. (Sömn senare på kvällen, etc etc). Möjligt att de gav lite mera ork dock, är tveksam till att jag skulle klarat hantelpressen såpass bra efter maxningen i bänk utan lite extra "Go". Maxningen i bänk var ju såklart skön, han tyckt att bänken gått lite sådär på sistone, men detta gick ju faktiskt bra. Kändes tungt, men inte överdrivet tungt. Finns nog förhoppnigsvis några kilon till att plocka redan nu. Körde även stående militärpress för första gången idag. Riktigt jobbigt, kanske främst p ga all belastning axlarna redan fick före. Dock riktigt kul övning, kommer läggas in i schemat. Nu blir det Little Big Planet, opti såklart!. :thumbup:

von huff
2008-11-07, 17:06
Bra bänkar!!vad tar du i vanlig bänk?Borde själv ta och testa koffeintabletter är alltid trött:)

kalajset
2008-11-07, 17:16
Bra bänkar!!vad tar du i vanlig bänk?Borde själv ta och testa koffeintabletter är alltid trött:)

Tack huff! - Jag vet faktiskt inte vad jag skulle kunna ta nu. Har ju tagit 100kg ggr 1 då senast jag maxade, för någon månad sedan eller två. Sedan startade jag MM2k-programmet som jag ju kör i smith p ga avasknad av passare. Tror som sagt överfarbarheten är OK, har varit det tidigare iaf. Nu börjar jag komma fram till slutet av detta program, och med lite flyt och, och framförallt vilja ska 110kg upp i smithen före avslut. Ska nog mycket till att alla de kilona funkar i vanlig bänk sedan, men borde ju iaf ha höjt mig några kilon i vanlig bänk efter avslutat program, annars blir jag lite besviken. Fast en sak är faktiskt säker: hade inte klarat 2 ggr 100kg, och på det följt 102.5kg, när programmet startade, så något har det iaf garanterat gett.

Och ja, finns att köpa koffeintabletter båda på nätet och hos apoteket t ex. Lite dyrare på apoteket dock. Bara att handla. :)

kalajset
2008-11-10, 14:16
Dagens pass - ben/vader

pre workoutdrink: 200mg koffein, samt några prima geléhallon till det.

Knäböj (ATG)
20 X 10
90 X 4
100 X 5
110 X 3 PB
110 X 2
70 X 12

Benpress (+släde, djupa)
80 X 10
160 X 6 ggr 3

Benspark (30 sek. vila mellan setten)
60 X 12
60 X 10 ggr 2

Raka marklyft (teknik)
20 X 10
70 X 10 ggr 3

Liggande lårcurl
40 X 12
47.5 X 8 ggr 2
47.5 X 6

Sittande vadpress
80 X 6
40 X 25 ggr 2


Kommentarer: Blev ett rejält benpass idag, framsida/baksida lår, plus lite vader som grädde på moset. Riktigt jobbigt vad det, var helt färdig i vadpressen då tempot hölls högt hela tiden, trots relativt tunga vikter. Skönt med PB i knäböjen, första gången jag vågade mig på att reppa på 110kg. Tungt var det, men kändes ändå helt OK. Nu tänker jag inte röra mig mer på hela dagen, helst. Tur man laddat upp med en hel del godis i skafferiet!.

Beloreth
2008-11-10, 23:04
110 x 3 ATG! :hbang:
Jävligt bra kört!
Min benträning går igång igen på riktigt efter lucia :cryout: då lilldeffen är slut. Tycker du ska börja en lång deff när du ligger på cirka 130 kg. Blir nog bäst så ;)
Hur går det med maten och allt sånt? Räknar du någonting eller kör du som de flesta, på känn?

jahl
2008-11-11, 10:55
Grattis till PB =) härligt pass kan jag tänka mig! :P

kalajset
2008-11-11, 12:00
110 x 3 ATG! :hbang:
Jävligt bra kört!
Min benträning går igång igen på riktigt efter lucia :cryout: då lilldeffen är slut. Tycker du ska börja en lång deff när du ligger på cirka 130 kg. Blir nog bäst så ;)
Hur går det med maten och allt sånt? Räknar du någonting eller kör du som de flesta, på känn?

Tackar! - Problemet ligger just i att jag kommer gå på en lång deff om ca två månader, så 140-gränsen måste i princip nås innan dess, och det kommer bli kämpigt. Fast man får väl försöka så gott man kan helt enkelt, börjar ju nästan närma sig slutspurt nu m ao. :whipped:

Vad det gäller maten, så räknar jag inte på något, utan kör just "på känn". Eller ja, brukar faktiskt göra någorlunda uppskattningar av mitt proteinintag, medans både kolhydrater och fett får "flöda fritt". När det gäller deff kommer jag inte räkna varenda kalori, men troligtvis väga viss mat, så jag hamnar på ett garanterat bra proteinintag. Sedan kommer främst fettet att skäras ner på, kolhydraterna kommer jag behöva med tanke på all övrig träning som är tänkt att ske.


Grattis till PB =) härligt pass kan jag tänka mig! :P

Tackar, jaa, det var riktigt jobbigt under passets gång, är inte van vid att köra separata bendagar. Men känslan av att vara riktigt utarbetad i benen efteråt var bra! :thumbup: - Räknar med massiv träningsvärk främst med start imorgon, benträning ger mig alltid visss träningsvärk flera dagar i vanliga fall, och då med mindre volym.

jahl
2008-11-11, 16:00
Tackar, jaa, det var riktigt jobbigt under passets gång, är inte van vid att köra separata bendagar. Men känslan av att vara riktigt utarbetad i benen efteråt var bra! :thumbup: - Räknar med massiv träningsvärk främst med start imorgon, benträning ger mig alltid visss träningsvärk flera dagar i vanliga fall, och då med mindre volym.

Ja jag förstår dig, jag kom ihåg när jag började träna, då körde jag mest överkropp sen första gången jag körde ben, ett riktigt ordentligt benpass då jag tog ut mig ordentligt!! Hade träningsverk i säkert 6 dagar och då skämtar jag inte, kunde knappt gå haha! Men det är en underbar känsla! :P

von huff
2008-11-11, 17:20
Bra knäböjjjs

kalajset
2008-11-12, 14:54
jahl: :D Minns dagen efter mitt första riktiga benpass någonsin, framförallt den sittande lårcurlen hade tagit kål på mina ben helt och hållet kändes det som. Tänkte ut och ta en promenad, men gick ej. Fick vända efter något hundratal meter. Det var intressant om inte annat.

von huff: tackar! - känns bra att knäböjen börjat lossna lite nu under hösten. Tror det är bra att köra lite tyngre/färre reps i denna övning helt klart.

Dagens pass - rygg/biceps

pre workoutdrink: 200mg koffein

Chins
6
7
5

Latsdrag
67.5 X 10
75 X 8 ggr 2
67.5 X 10

Sittande rodd (vida greppet)
75 X 10
82.5 X 10
90 X 10
97.5 X 10

Hammercurl (hantel)
21 X 6
18.5 X 8 ggr 2

Latsdrag (v-handtag)
52.5 X 12
67.5 X 12
75 X 12

Stångcurl
30+stång X 8 (ont i handleden/underarmen, avbröt)

Hammercurl (stång)
37.5 X 5
37.5 X 4

Koncentrationscurl
11 X 6 ggr 3


Kommentarer: Riktigt snabbt och intensivt pass, alltid kort vila mellan setten, och riktigt nära failure i princip alla övningar mot slutet. Dagens tråkigaste var greppet, kör utan handskar nu, och det går bra i princip allt utom ryggövningar. Både latsdragen, och framförallt chins, är rätt kluriga då i princip greppet sviker före styrkan. Får nog ta och införskaffa mig åtminstone en riktig gripper. (Ja, jag har 10-kronors varianter liggandes sedan tidigare). Märktes också att jag var riktigt slut i biceps framåt slutet av passet. Stång-hammercurlsen var riktigt, riktigt tunga, och det brukar de knappast vara på den vikten i vanliga fall. Jag tolkar det som att jag gjort något rätt iaf.

Märkte också att det är dags att köra ännu mer triceps. Syns rätt väl i spegeln att biceps är rätt långt före triceps när man curlar. Lite väl "rakt" i övriga armen. Blir triceps, utsida axlar, samt mage-satsning åtstående delen av bulken.

kalajset
2008-11-14, 17:29
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
85 X 5 ggr 2
90 X 3 ggr 2
95 X 3

Lutande hantelpress (45 grader)
21 X 10
23.5 X 10
26 X 6

Incline press (maskin)
40 X 10
50 X 10 ggr 2

Smal bänk
20 X 10
60 X 5 ggr 3

Pushdown
40 X 10
60 X 10 ggr 3

Total triceps (maskin)
40 X 10
35 X 10 ggr 3

Militärpress (stående/teknik)
20 X 10
30 X 8 ggr 3

Hantellyft åt sidan
10 X 8
10 X 6 ggr 2


Kommentarer: Ett helt OK pass, lite skönt att köra mer högrepsinriktat igen nu när den värsta "måste-köra-tungt"-abstinensen har lagt sig vad det verkar som. Känns också bra att den separata axelträningen nu är igång igen litet smått, gick inte att skippa separat träning ur symmterisynpunkt för mig iaf, kan man konstatera såhär i efterhand. Tror dock fortfarande inte jag kommer köra axlar mer än en gång i veckan framöver, oavsett schema. Nyss ätit fyra ägg, rostbröd, kaviar, samt gainer förövrigt, det var rätt opti, för en gångs skull.

jahl
2008-11-14, 17:36
Gott pass, du lär ju vara rätt mör i brösten i mon =) härligt!!

kalajset
2008-11-17, 18:35
Dagens pass - ben/vader/mage

Liggande lårcurl (uppvärmning)
32.5 X 8
47.5 X 6 ggr 2

Benpress (+släde, djupa)
80 X 10
180 X 6
200 X 6 ggr 2
200 X 4

Sittande vadpress
40 X 16 ggr 3

Viktade sit ups
20 X 10 (vikten på magen)
20 X 10 (vikten bak nacken) ggr 4
20 X 10 (vikten på magen, supersettat med föregående)

Benspark
60 X 10
70 X 10 ggr 3

Liggande lårcurl (igen)
47.5 X 10
62.5 X 6 (full mag)

Raka marklyft (teknik)
20 X 10
70 X 10
70 X 8
70 X 10


Kommentarer: Nja, dagens pass var ingen större höjdare. Måndagar, och efter kl fyra är ingen bra kombination på gymmet. Otroligt mycket folk, väntetid på i stort sett allt. Kunde inte ens köra knäböj idag, då den enda knäböjsställningen aldrig blev ledig förrän på slutet. Det var så dags då, så det blev endast raka mark i den istället. Nej, får bli ett bonuspass ben på fredag ser det ut som just nu. Vill ju köra min knäböj såklart, så tungt det bara går, motivationen för den övningen är på topp just nu.

kalajset
2008-11-18, 17:28
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

Sittande vadpress
60 X 16 ggr 4

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
92.5 X 1
105 X 1 PB
110 X 0 (F)

Lutande hantelpress (45 grader)
23.5 X 6
26 X 6
26 X 8
26 X 6

Incline press (maskin)
40 X 10
60 X 8 ggr 2

Militärpress (stående)
20 X 10
40 X 6 ggr 3

Smal bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 6
87.5 X 3
77.5 X 5

Total triceps (maskin)
40 X 10
50 X 6 ggr 2

Pushdown
50 X 10
60 X 10 ggr 2

Hantellyft åt sidan (max 1 minuts vila mellan setten)
9 X 10 ggr 2
9 X 8


Kommentarer: Ganska många set och reps idag. Undrar om det inte är lika bra att köra fyrsplit istället så gott det går det sista nu under bulken, särskilt med tanke på att jag vill lägga lite extra fokus på axlarna. Nytt PB i bänk sattes dock, (smith). 110:an kändes inte sådär extremt långt borta, då 105:an gick upp hyffsat lätt tyckte jag. Imorgon är det dags för rygg/bicepspass, ska bli kul, tänkte pröva på lite nya övningar, b la hantelrodd.

von huff
2008-11-18, 18:20
bra ökningar i bänken igen*flex*

jahl
2008-11-18, 21:34
+1

Du sätter 110 nästa pass =) bra pass!

kalajset
2008-11-19, 15:39
bra ökningar i bänken igen*flex*

+1

Du sätter 110 nästa pass =) bra pass!

Tackar tackar! - Bara jag får upp 110 före årskiftet så är jag nöjd, och det känns ändå som ett realistiskt mål, särskilt som jag ska börja med kreatin igen om någon vecka eller två.

Dagens pass - rygg/biceps

Chins
8
6 ggr 2

Hantelrodd (teknik)
21 X 12 ggr 3

Latsdrag
75 X 6
67.5 X 10 ggr 2

High row
40 X 10
120 X 5
80 X 12 ggr 2

Sittande rodd (vida greppet)
75 X 10
67.5 X 10 ggr 2

Hammercurl (stång)
7.5 X 10
27.5 X 12 ggr 3

Hantelcurl
16 X 6
13.5 X 8 ggr 2

Drag till hakan (teknik)
20 X 10
40 X 5
30 X 10
30 X 8
30 X 10


Kommentarer: Intensivt pass på alla sätt, var helt slut i musklerna mot slutet av passet. Fick sänka vikterna rejält i sittade rodden, och bicpsövningarna. Och vad bra drag till hakan med riktig skivstång kändes, aldrig kört det förut. Var jobbigt på ett helt annat sätt än i CC tyckte jag, och i smithen är det svårt att få till det där explosiva rörelsemönstret. Kommer definitivt att läggas in i schemat. Hantelrodd var också ny, och den var OK, bra kontakt tyckte jag, försökte fokusera på att fuska så lite som möjligt. Känns som det finns andra övningar att fuska i om man har lust med sådant.

kalajset
2008-11-21, 19:42
Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
90 X 4
110 X 3
90 X 8
90 X 6

Hantelpress
26 X 8
26 X 10
26 X 8

Chins
6
5 (med stopp i ytterlägena samt i mitten av övningen)
4 (som ovan)

Shoulder press (maskin)
80 X 8 (ass sista repsen)
80 X 5
80 X 5 (ass sista repsen)


Kommentarer: Idag blev det ett litet annorlunda bonuspass. Var mest sugen på böjen, resterande var mest för skojs skull när man ändå var där och laddad. Discomaskinen på slutet var riktigt tung, (brukar väl reppa med ungefär hälften när jag väl kör den i vanliga fall), men tror det kan vara bra för att få upp styrkan i axlarna litet.

kalajset
2008-11-24, 17:00
Dagens pass - ben/mage

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
100 X 4
100 X 5
100 X 4

Frontböj
20 X 10
50 X 10
60 X 6
60 X 8

Benspark
65 X 10
80 X 8
85 X 10

Raka marklyft
20 X 10
70 X 10
90 X 6 ggr 2

Liggande lårcurl
40 X 10
62.5 X 5
55 X 6 ggr 2

Viktade sit ups
kv+20 X 10 ggr 3 (vikten bakom nacken)
kv+ 20 X 10 (vikten på bröstet, supersettat med föregående set)


Kommentarer: Ett OK pass, fast lite dåligt "go" framåt slutet. Till stor del antagligen beroende på för dåligt med mat under de senaste dagarna, får ändras direkt. Sedan är det ju snart dags för kreatin igen, skönt. Annars var det ett relativt intensivt pass, fast både frontböjen och marklyften ska nog ses som några slags tunga teknikövningar på dessa vikter, ganska långt ifrån max. Ikväll ska det ätas iaf, det är en sak som är säker.

von huff
2008-11-24, 17:27
kreatin ökar man alltid bra av*flex*

jaadå
2008-11-25, 02:06
vilken föredrar du mellan frontböj framför och vanliga knäböj?

kalajset
2008-11-25, 02:33
kreatin ökar man alltid bra av*flex*

Ja, jag märker förhållandevis rätt stor skillnad på framförallt uthållighet, (klarar något/några extra reps till vid en viss vikt), men även en såpass stor procentuell ökning i maxningar att jag har svårt att tro att det bara skulle vara placebo.

vilken föredrar du mellan frontböj framför och vanliga knäböj?

Jag har kört så lite frontböj att jag egentligen inte kan göra en rättvis jämförelse, men svaret kommer nog ändå alltid att vara vanlig knäböj. Jag kör iofs med "byggarfattning" i frontböj, men uppenbarligen kommer man hantera mindre vikter i frontböj, samt att det är en, iaf i mina ögon, teknikskt svårare övning. Detta gör att vanlig knäböj känns bättre både styrkemässigt, men även "kontaktmässigt" med faktiskt.

En del säger ju att magen involveras mer i frontböj än i vanlig böj, men hittills har jag inte sett några ordentliga belägg för detta, utan kör den mest som komplementövning när jag känner att jag får svårt att fokusera på ytterligare ett sett vanlig knäböj, samt att belastningen/vinklarna under själva böjen blir annorlunda, något som jag tror kan vara en fördel, hur löjligt det än låter. Om inte annat sparar det lite mer på knäna än vanlig böj.

kalajset
2008-11-25, 15:54
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

Bänkpress (smith)
lek

Plan hantelpress
33.5 X 3
31 X 5

Lutande hantelpress (45 grader)
21 X 12
21 X 10
26 X 6 ggr 2

Smal bänk
20 X 10
50 X 10 ggr 3

Pushdown
60 X 10 ggr 3

Total triceps (maskin)
40 X 8
40 X 10 ggr 2

Incline press (maskin)
20 X 10
40 X 10 ggr 2

Militärpress (stående)
20 X 10
40 X 3
30 X 6
30 X 4

Hantellyft åt sidan (max 1 minuts vila mellan setten)
9 X 6 ggr 3


Kommentarer: Nu ska det inte göras något mer maxningsförsök i bänk förrän precis före deffstart om någon månad. Dumheter och failure i smithen idag. Inte hjälpte det att det spelades smörrock á la värsta Bon Jovisörjan heller på gymmet. Efter den lekstunden tog det ett liten stund innan motivationen var som den skulle igen, fast när musiken byttes till äldre Metallica och Judas Priest-Painkiller kändes vikterna lätta igen. Går ju inte att lyfta till vad som helst, faktiskt. Annars var det ett OK pass, med riktigt hög intensivitet, axlarna var nästan helt slut när det var dags att köra dem specifikt. Nästa gympass blir nog inte förräns på fredag, men kan vara skönt med lite vila och uppladdning med rejält med mat.

jaadå
2008-11-27, 00:54
Älskar maskinnamnet "total triceps".

Låter som en riktig mördare...

kalajset
2008-11-27, 20:18
jaadå: Den är faktiskt rätt tuff att köra, för att vara en isoleringsmaskin utan dess like iaf. :D

Dagens pass - rygg/biceps

Chins
8
6
5
6

Hantelrodd (teknik)
31 X 10 ggr 4

Latsdrag
67.5 X 10 ggr 2
75 X 6
67.5 X 10

High row
40 X 10
80 X 10 ggr 3

Hammercurl (stång)
7.5 X 10
30 X 10 ggr 3

Drag till hakan (teknik)
20 X 10
30 X 10 ggr 3

Koncentrationscurl
11 X 8 ggr 3


Kommentarer: Mycket intensivt och ansträgande pass, på alla sätt och vis. Så går det när man inte är van vid högreps. (Längtar verkligen efter kreatin nu, snart så!). Hantelroddarna börjar sitta lite bättre, men jäklar vad jobbiga de var. Har nog till viss del att göra med att det helt enkelt är en ny rörelse/annorlunda vinkel än t ex den sittande rodden som jag ju redan är van vid. Men kul pass ändå, ryggen börjar bli lite roligare nu att träna än den var förut. Imorgon kan det bli lite mer renodlad benträning om jag har orken till det, ska inte lyfta ett finger mer än nödvändigt ikväll.

kalajset
2008-11-28, 19:27
Dagens pass - ben

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
90 X 8 ggr 2
90 X 10 PB

Benspark
55 X 10
60 X 10
65 X 10

Raka marklyft
20 X 10
70 X 8
110 X 6 PB
90 X 8

Liggande lårcurl
40 X 10
47.5 X 10 ggr 2


Kommentarer: Ben är roligt att träna just nu, därav lite extra fokus på dom. (Samt inte att förglömma att jag varit lite si och så med benträningen förut, de har nog alltid fått lite mindre än vad de skulle haft tidigare). Repspb't i knäböj kändes riktigt bra, även om jag tog det lite lugnare mot slutet i settet för att samla ihop krafterna i toppen av böjen. Marklyftspb't däremot var inget att hänga i granen om man säger så. Tekniken kändes knappast 100% godkänd. Lika bra att gå ner i vikt och nöta ännu mer teknik innan jag försöker mig på sådant nästa gång. Ben kommer troligtivs fortsätta tränas två ggr i veckan nu när det närmar sig sista månaden för bulken för denna gång. Nu ska det iallafall ätas ordentligt under helgen.

kalajset
2008-12-01, 16:12
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
87.5 X 6
97.5 X 3 ggr 2
87.5 X 5

Militärpress (stående)
20 X 10
40 X 4
50 X 3 PB
40 X 6 PB

Lutande hantelpress (45 grader)
21 X 8
23.5 X 8 ggr 3

Smal bänk
20 X 10
50 X 10
50 X 8
50 X 10

Total triceps (maskin)
40 X 10
50 X 8
40 X 10

Pushdown
50 X 10
60 X 8
50 X 10

Hantellyft åt sidan
9 X 10 ggr 2
9 X 8

Incline press (supersettad med föregående övning)
20 X 20


Kommentarer: Bra pass, bänkarna kändes bra. Körde även militärpress före hantelpress, etc etc för första gången, och det blev genast mycket lättare. Otrolig skillnad faktiskt. Fortfarande tung övning dock, men kommer fortsätta placera den i början av passet, trots att hantelpressarna och smal bänken var tyngre än normalt efteråt. Imorgon benträning igen, ev. ska det testas lite olika tekniker, t om köras med bälte något sett eller två för första gången, ska bli kul att se om det ger någon märkbar effekt.

kalajset
2008-12-02, 15:43
Dagens pass - rygg

Chins
9
6 ggr 2

Hantelrodd
36 X 8 ggr 3 PB

Latsdrag
67.5 X 10 ggr 3

High row
40 X 10
80 X 10 ggr 2

Latsdrag (v-handtag)
67.5 X 10 ggr 3


Kommentarer: Var riktigt sugen på knäböjen idag, men p ga upptagen knäböjsställning och tidsbrist fick det bli ett snabbt ryggpass istället. Helt OK, PB'et i hantelrodd togs mest för att jag ej prövat vikten förut, men visst känns det som tekniken börjar sitta lite bättre. Körde inte riktigt max i övningarna, och sparade särskilt på korsryggen, vill nämligen köra knäböj imorgon om jag känner mig fräsch nog. Är sååå sugen på tunga böjar, och se vad ett bälte kan göra för resultatet.

kalajset
2008-12-03, 20:55
Dagens pass - ben/mage

Knäböj
20 X 10 (ATG)
70 X 6 (ATG)
90 X 2 (ATG)
110 X 1 (bälte)
120 X 1 (bälte)
130 X 1 (bälte) PB

Benspark
55 X 10
85 X 10 ggr 2 (full mag)

Liggande lårcurl
55 X 10 ggr 3

Magmaskin
65 X 10
87.5 X 10 ggr 2 (full mag)


Kommentarer: Äntligen kunde jag prova på böj med bälte. Kändes bra, inga större konstigheter. Ändrade även fotställning till en något bredare än normalt, samt försökte nöja mig med "godkänt SL-djup" snarare än ATG när bältet användes. Målet är ju egentligen 140kg, utan bälte i år för egen del. (M ao precis innan deffstart). Detta kommer nog vara svårt att nå, men med bälte känns det inom räckhåll, och förhoppnigsvis lite till. 130 kändes förhållandevis lätt, men ville inte öka mer idag, bäst att samla på sig lite extra styrka för säkerhets skull innan de riktiga maxningsförsöken börjar. Mer ben på fredag, mer högrepsinriktat.

kalajset
2008-12-04, 15:38
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

pre workoutdrink: 15g vassle, 25g maltodextrin, 5g kreatin, 200mg koffein

Hantelpress
33.5 X 6
38.5 X 4 ggr 2

Lutande hantelpress (45 grader)
23.5 X 8 ggr 2
23.5 X 10

Militärpress (stående)
20 X 10
40 X 6 ggr 3

Smal bänk
20 X 10
50 X 10

French press-test i smith
nja, det här gick inte bra

Smal bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 5 ggr 2

Total triceps
40 X 10
50 X 10 ggr 2

Hantellyft åt sidan
9 X 10 ggr 3


Kommentarer: Gick helt OK i stort. Försökte däremot testa sittande french press för första gången, (smith). Gick mer eller mindre åt skogen. Kändes inte alls som jag fick in rätt teknik, och dessutom gjorde övningen mest ont lite varstans. (Armbågar, överarmar, axlar, etc etc). Synd, då övningen ser rolig ut. Imorgon är det däremot dags för lite benpumpande. (Och biceps såklart, discofredag).

von huff
2008-12-04, 16:46
snart 40kg i hantelpress*flex*

kalajset
2008-12-05, 17:53
von huff: Vi får hoppas det :D (Tänker försöka mig på det inom några veckor).

Dagens pass - ben/biceps/baksida axlar

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 20 PB

Liggande lårcurl
47.5 X 10 ggr 3

Hantelcurl (alternerande)
18.5 X 10
18.5 X 8
18.5 X 6

Bamsecurl
20 X 10
30 X 8 ggr 2

Scott curl (maskin)
20 X 10 ggr 3

Drag till hakan
20 X 10
40 X 4
30 X 10 ggr 2


Kommentarer: Litet annorlunda pass idag. Testade på ordentliga rest pauser i knäböjen, samt väldigt mycket discofeeling med kort setvila på slutet. Rätt kul båda två, förutom hantelcurlen. Förstår inte hur jag kunde gilla denna övning så mycket tidigare. Biceps är verkligen inte särskilt roligt att träna, de enda bicepsövningarna som är någorlunda roliga är just de rena discoövningarna, tyvärr. Nää, kommer inte sakna alla specifika bicepsset så mycket när jag går ner på halvkropp/helkropp igen.

kalajset
2008-12-08, 16:43
Dagens pass - ben

Sittande vadpress
40 X 20 ggr 4

Knäböj
20 X 10
90 X 4 (ATG)
110 X 4 (SL) PB
110 X 3 (SL)
90 X 6 (ATG)

Benspark
60 X 10
85 X 8 ggr 2

Liggande lårcurl
47.5 X 10
55 X 10 ggr 2

Magmaskin
77.5 X 10

Frontböj (ATG)
20 X 10
60 X 6 ggr 2
60 X 8


Kommentarer: Rent benpass idag, sådär nöjd med knäböjen. Har verkligen svårt att stanna rätt i SL-böj, antingen blir de något för grunda, eller så går jag för djupt istället, och liksom "stannar upp" längst ner, vilket resulterar i riktigt tunga böj istället. Dessutom har jag fått tillbaks det onda i ena vaden från i somras, vetef'n vad det beror på. Ljuspunkten var däremot att frontböjen satt bra, men så var inte vikterna särskilt tunga heller, fortfarande greppet som sviker först, men det är ju en vanesak.

kalajset
2008-12-09, 13:14
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
87.5 X 3
100 X 3 ggr 3 PB

Lutande hantelpress (45 grader)
23.5 X 8
26 X 6
31 X 6 ggr 2 PB

Pushdown
60 X 10
75 X 6 ggr 2 (full mag)
65 X 10

Total triceps (maskin)
40 X 10 ggr 3

Hantellyft åt sidan
9 X 10 ggr 3


Kommentarer: Mycket intressant pass. Var riktigt trött före passet. Tog 200mg koffein en timme före, som i vanliga fall brukar få mig rejält alert, men märkte ingen större skillnad. (Undrar då hur trött jag varit utan). Däremot gick det kanon väl där, trodde jag faktiskt aldrig. Nytt reps-PB i bänken, för att inte tala om lutande hantelpressen direkt efteråt. Antar mycket har att göra med att mina kreatindepåer nu är fyllda, men det spelar ingen roll, så jäkla skönt att få en liten boost såhär i slutet av bulken.

Elfsberg
2008-12-09, 16:47
Du har ökat bra i styrka de senaste månaderna. Hur har det påverkat din vikt?

kalajset
2008-12-09, 17:52
Du har ökat bra i styrka de senaste månaderna. Hur har det påverkat din vikt?

Mindre bra, (fast det beror ju på hur man ser det). När jag startade denna journal vägde jag 87kg, nu väger jag 93kg. Jag har velat öka båda i massa och styrka, så långt allt väl. Däremot var jag redan i halvdålig form före journalstart, (hade då ökat från 80kg till 87kg på ca tre månader), så fett har jag numera gott om.

Bulken är iaf alldeles strax slut nu, och såhär i efterhand blev jag onödigt fet, helt klart, men man får lära sig av sina misstag helt enkelt. Förhoppnigsvis hjälpte det till något extra i ökningarna iallafall.

von huff
2008-12-09, 20:03
Bra viktökning:)Men du är väl ganska lång ochså?

Elfsberg
2008-12-09, 21:43
man får lära sig av sina misstag helt enkelt.

Visst är det så. Bättre lycka nästa gång. :)

Bra viktökning:)Men du är väl ganska lång ochså?

:smash:

Han säger ju precis att han är missnöjd med den och att det vart för mycket fladder.. :D

kalajset
2008-12-10, 13:09
Jag är 182cm, så jag tror bestämt jag är hela två cm längre än medel :D

Ang. viktökningen så är det faktiskt en rätt svår fråga i stort. Meningen har faktiskt hela tiden varit att göra en sådan ökning som jag gjorde, så sett var den inte misslyckad. Däremot gick jag dels för snabbt upp i vikt i början, men framförallt - har svårt att se mig själv "fet", det är påfrestande, var nog inte beredd på hur det skulle vara riktigt. Så kort och gott, för mig passar det nog bättre med något lugnare viktökningstakter, tänker köra två "on" respektive "off" säsonger per år istället efter avslutad deff, och då hålla mig till sex-åtta kg i varje viktuppgångsfas, inklusive kreatindepåer etc etc. M ao teoretiskt ca 8-9% kroppsfett upp till ca 15%, och sedan börja om igen a la Lyle McDonald.

Elfsberg
2008-12-10, 16:44
Låter klokt. Det är inget roligt alls att se sig själv bara bli fetare och fetare när det är allt annat än målet..

Om jag får lägga mig i så tycker jag att det funkar bra att äta större överskott på träningsdagar och försöka hålla sig runt i kring eller strax under underhåll på vilodagar. Jag brukar försöka fokusera den allra största delen av maten till måltiden direkt efter träning och och brukar alltid kunna baka in ett gäng kakor eller någon annan form av vardagslyx som en liten dessert eller mellanmål.
Det känns lätt att hålla sig borta från skräpmat och godis när man faktiskt får unna sig det ganska ofta och när man väl gör det så tjänar det sas. a greater purpose.

kalajset
2008-12-14, 15:01
Elfsberg: Ja, näringstajmning är nog inte så dumt ändå, kommer definitivt försöka lägga större vikt vid det i framtiden, både under bulk och deff.

Dagens pass - rygg

Latsdrag
60 X 10
67.5 X 10
75 X 10 ggr 2

High row
40 X 10
80 X 10 ggr 3

Latsdrag (v-handtag)
60 X 10
67.5 X 10 ggr 3

Hantelcurl
16 X 10
16 X 8 ggr 2

Drag till hakan
20 X 10
30 X 10 ggr 3


Kommentarer: Har varit lite småförkyld några dagar, och därmed inte tränat något. Körde igång lite lätt idag, kändes bra, höll mig ifrån maximal ansträgning, och satsade på lite mer kontaktsökande istället så att säga. Kändes ändå bra, märks att jag har kreatin i kroppen då jag trots förkylningens spår kände att jag egentligen kunde gått på mer med vikterna. Nu blir det laddning inför maxningsförsök gällande gymmandet nästa vecka, riktigt tungt kommer det köras i framförallt böjen och bänken, för att förhoppnigsvis kunna lägga till några kilo i respektive PB före jul. Bulkslutet närmar sig med stormsteg, så nu måste vikterna upp.

von huff
2008-12-14, 15:10
Lycka till med maxningarna!Vad har du för målvikt?Bara att träna lite lättare före maxningen och äta ordentligt*flex*

kalajset
2008-12-14, 15:21
Tack huff!.

Jag hoppas ta 110kg i bänk, (men då snackar vi alltså smith först och främst när jag inte kör med passare i 99% av fallen). Har tagit 105 tidigare. Går 110kg fortsätter jag självklart uppåt, så det är bara att hoppas på det går.

Böj är det oklart vad det kommer satsas på. Utan bälte, godkänt djup hoppas jag kunna ta 130kg, med bälte 140-150kg, men det är svårt att veta vart gränsen går. Inte heller här kör jag med passare. Har som mest tagit 120kg utan bälte förut, och 130 med bälte, men då har jag bara kört med bälte en gång, och är osäker på hur mycket det ger.

Allt som allt borde det inte vara några problem med dessa vikter egentligen, men dagsformen gör mycket. Därav tänkte jag köra två relativt tunga pass i början av veckan, och ev. ett mkt lätt i slutet, och sedan vila flera dagar i sträck före maxning. (Med tillhörande matintag ja). :D

Men samtidigt är man ju rätt sugen på att "go for it" redan denna vecka, får se hur dagsformen känns helt enkelt.

kalajset
2008-12-15, 15:57
Dagens pass - ben/mage

Knäböj (SL-djup, bälte)
20 X 10
100 X 1
120 X 1
140 X 1 PB
100 X 6

Benspark
50 X 10
60 X 10
70 X 10 ggr 2

Raka marklyft
20 X 10
70 X 10
80 X 10 ggr 2

Liggande lårcurl
47.5 X 10
55 X 10
47.5 X 10

Magmaskin
77.5 X 10
87.5 X 6 ggr 3


Kommentarer: Blev faktiskt PB-försök idag ändå, och det gick vägen. Motivationen före passet var sådär idag, (seg, småtrött etc etc), men bestämde mig för att pröva när jag väl kom dit. Gick som sagt OK, inte jättesnygg kanske, men jag försökte nå godkänt djup, och ja, det kändes tillräckligt djupt. Däremot blir det nog inget PB-försök utan bälte mer denna bulkperiod, mina tidigare försök har varit dåliga för knäna, ("vobblande"), och det är inte värt ev. nytt PB med såpass dålig teknik. Nöjer mig såhär helt enkelt. Lyftet som sådant var förövrigt tungt, stannade nog upp för länge i bottenläget, svartnade mer eller mindre för ögonen och blev helt röd i ansiktet, lite otrevligt utan passare p ga risk för att svimma, men ändå skönt att ha ökat såklart. Nytt pass imorgon.

kalajset
2008-12-16, 15:25
Dagens pass - bröst/triceps/axlar

pre-workoutdrink: 200mg koffein, 25g vassleprotein, 3g kreatin

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
67.5 X 4
100 X 1
110 X 1 PB

Lutande hantelpress (45 grader)
23.5 X 4
31 X 6 ggr 2
26 X 10

Militärpress
20 X 10
40 X 2
50 X 5 PB
40 X 6

Pushdown
60 X 10
70 X 12
75 X 9
70 X 10

Total triceps (maskin)
40 X 10
35 X 12 ggr 3

Pushdown (rep)
30 X 12
35 X 12
40 X 16 PB
45 X 10

Incline press (maskin)
20 X 20

Ground Base Jammer
20 X 16

Hantelpress (axlar, sittande utan ryggstöd)
8 X 16


Kommentarer: Blev sugen på att testa PB i bänkpress redan idag, sagt och gjort, var bara att köra på, inga större problem alls, även om 100:an kändes något tung. Lagom tungt, nöjer mig med denna vikt i år, och kör istället mer högrepsinriktat nu den sista perioden före årsskiftet då ju träningen kommer gå mot lägre reps igen vid deff. Ändå skönt att bänken lossat lite nu igen, gick lite halvsegt i höstas. I övrigt gick även militärpressen något oväntat mycket bra idag, nytt PB där med. Antar det helt enkelt är bra för axlarna att få vila lite, och inte köras två ggr i veckan. Mycket pumpövningar mot slutet, kul som variation, även om det är inget jag baserar min träning runt.

kalajset
2008-12-17, 15:55
Dagens pass - rygg/biceps

Chins
8

Latsdrag
67.5 X 12 ggr 2
75 X 12
67.5 X 16 PB

Hantelrodd
31 X 8
26 X 12

High row
40 X 10
80 X 12 ggr 2

Drag till hakan
20 X 10
30 X 12 ggr 3 PB

Hantelcurl
13.5 X 12 ggr 3

Latsdrag (v-handtag)
47.5 X 16 ggr 3


Kommentarer: Riktigt ansträngande pass, så fort man ökar repsen en aning är man helt slut på gymmet de första gångerna, oavsett om det gäller ovana vid 8, 12, eller 20 reps. Annars var det ett OK pass, troligen det sista vanliga passet innan bulkslutet. Går på 20-30 reps sista veckan, vill "pumpa slut" musklerna samt få upp blodcirkulationen det sista. Sedan ska jag dessutom ha en mindre vilovecka med före deffstart, det kan behövas. PB:na idag var mer av karaktären "aldrig prövat det förut" än direkt jättetunga, men men, kul ändå naturligtvis.

kalajset
2008-12-19, 19:09
Dagens pass - ben/mage/bröst/triceps/axlar

Frontböj
20 X 12
50 X 16 PB
50 X 10

Benspark
50 X 16 ggr 2

Liggande lårcurl
32.5 X 16 ggr 2

Lutande hantelpress (45 grader)
16 X 16 ggr 3

Peck Deck
25 X 20 ggr 2

Pushdown
50 X 16
60 X 10

Sit ups (viktade)
15 X 16 (vikt bakom nacke) ggr 2
15 X 8 (vikt vid bröstet, supersettat med ovanstående)

Incline press (maskin)
20 X 20

Magmaskin
50 X 20


Kommentarer: Snabbt och intensivt pass, kort vila mellan övningarna och setten. Blir ett liknande pass för resten av kroppen i helgen, sedan troligen ett helkroppspass vid jul, sedan vilovecka. Usch, högreps över 12:or är helt enkelt inte särskilt kul. Mjöksyra och brännande muskler är inte min melodi direkt. Tacka vet jag att få ta ut sig på tunga fyror, eller kontrollerade 10:or.

kalajset
2008-12-21, 14:21
Dagens pass - rygg/biceps

Latsdrag
60 X 20 ggr 2
60 X 22

High row
20 X 10
60 X 20
60 X 16 ggr 2

Sittande rodd
60 X 20
60 X 16 ggr 2

Cablecurl
40 X 20
40 X 16

Bamsecurl
15 X 16
20 X 16


Kommentarer: Disco, men det känns som disco är OK då och då när det gäller högreps. Bra att variera sig med ibland. Antar det var en del PB's idag, men eftersom jag inte brukar köra 20:or i latsdrag så skriver jag inget särkskilt om det. Jobbigt var det, men hade nog kunnat kört lite tyngre om jag velat. Ska ta ett sista pass före juluppehåll på tisdag har jag tänkt, blir nog lätt, (nåja- högreps), helkropp då. Sedan några dagars vila, med mycket mat, gäller att passa på före dieten. Då funkar liksom inte 100g choklad per dag i kombination med rödkålssallad och ostdrypande gratänger modell större. Och tur är nog det, för jag börjar faktiskt bli något trött på överätandet. Ska nästan bli skönt att få känna hunger igen!.

kalajset
2008-12-23, 17:48
Dagens pass - helkropp

Bänkpress
20 X 10
50 X 25 PB
50 X 16

Pushdown
50 X 25
50 X 16

Latsdrag
37.5 X 30
45 X 16

High row
40 X 22
40 X 16

Benspark
45 X 20

Liggande lårcurl
37.5 X 20

Lutande hantelpress (45 grader)
13.5 X 25

Bamsecurl
15 X 20
20 X 25

Scott curl (maskin)
20 X 10


Kommentarer: Riktigt intensivt pumppass, avklarat på ca 30 minuter, vilan låg på ca 60-90 sek mellan setten, mellan övningarna ännu kortare, en del supersets och rest pauser mot slutet. Skönt, faktiskt!. Togs en del PB idag, men inget värt att skriva upp förutom bänken, kan vara kul att dokumentera. Nu blir det några dagars uppehåll från gymmandet, men förhoppnigsvis blir det ett eller två pass före nyår, och det riktiga bulkslutet. :thumbup:

kalajset
2008-12-26, 15:45
Dagens pass - helkropp

Hantelpress
21 X 6
31 X 4
41 X 3 PB

Lutande hantelpress (45 grader)
16 X 16 ggr 2

Peck Deck
25 X 20
32.5 X 18

Militärpress
20 X 10
40 X 10 PB
40 X 8

T-bar
40 X 12 ggr 2

Latsdrag (hammergrepp)
37.5 X 16
37.5 X 20
60 X 14

Benspark
55 X 20 ggr 2

Liggande tricepsextension
12.5 X 20 ggr 2

Stångcurl (EZ-stång)
27.5 X 20 PB
27.5 X 16

Liggande lårcurl
37.5 X 20 ggr 2

Viktade sit ups
10 X 16 (vikt vid nacke)
10 X 10 (vikt vid bröstet, superset med ovanstående)

Baksida axlar (maskin)
25 X 20
25 X 16


Kommentarer: Ännu mer högreps, blandat med lite PB-försök som gick vägen, skönt att äntligen kunna köra några reps på iaf något över 40kg i hantelpress. Militärpressen gick även den som smort idag, fast där är det mycket teknik som står för ökningarna. Hade egentligen tänkt ta några fler dagars vila, men kände mig såpass fräsch i kroppen, (all julmat som hjälpte till?), att det blev ett pass idag trots allt. Kommer nog bli iaf ett till före nyår, kanske två t om. Bättre att verkligen vila sedan, om behov finns, än nu när jag borde ha så mycket kolhydrater, glykogen, och vätska i kroppen att det räcker till för att driva ett mindre kraftverk.

kalajset
2008-12-26, 19:28
Postar bilderna från dagsformstråden här med, plus, de tyvärr inte lika smickrande :D (M ao de där man lite enklare ser hur mycket fett som jag ligger inne med). Vikten ligger på 94 kg, färdigbulkad. Ska ner under 80 framåt sommaren.

kalajset
2008-12-26, 19:34
Blir en bonusbild med, då man förvisso ser fettmängden rätt rejält i den mer "avklädda" dubbelbiceps framifrån, men har man en med mer "optiljus", (och där man dessutom ser mycket vackra vattenfläckar på det tajt spända linnet över magen), ska detta naturligtvis också postas:

Säl.

von huff
2008-12-26, 21:05
Snyggt!Visst finns det muskler*flex*Sidechesten var riktigt nice.Lönar sig att börja deffa i januari eller februari om du tänkt väga 80 i sommar så tappar du inte muskler om du får för "bråttom" sen

kalajset
2008-12-27, 00:12
Snyggt!Visst finns det muskler*flex*Sidechesten var riktigt nice.Lönar sig att börja deffa i januari eller februari om du tänkt väga 80 i sommar så tappar du inte muskler om du får för "bråttom" sen

Tack huff! - precis det är planen, deffstart strax efter nyår. Ligger i hyffsad energibalans nu någon vecka innan deff, sedan ska det tas rätt lugnt, vill inte tappa muskler och skynda på för mycket som under min förra "en-månaders-deff" där jag gick ner 6 kg. Får ser hur mycket som det kommer gås ner totalt men mellan 15-18kg är realistiskt.

von huff
2008-12-27, 10:32
Tack huff! - precis det är planen, deffstart strax efter nyår. Ligger i hyffsad energibalans nu någon vecka innan deff, sedan ska det tas rätt lugnt, vill inte tappa muskler och skynda på för mycket som under min förra "en-månaders-deff" där jag gick ner 6 kg. Får ser hur mycket som det kommer gås ner totalt men mellan 15-18kg är realistiskt.

Låter bra.Det är svårt att säjja hur det ser ut i förväg.fast går du ner 15kg så är du nog i riktigt bra form*flex*

kalajset
2008-12-29, 17:42
von huff: Hoppas starkt på det, under 10% i kroppsfett är ett absolut måste iaf. Vill känna mig just i riktigt bra form efter nästan konstant ett år av överätning. :) (Plus att det ju sedan faktiskt blir lättare att lägga på sig kvalitativ massa vid lägre kroppsfett än de 20+ jag har nu).

Dagens pass - ben/mage/cardio

Knäböj (ATG)
20 X 10
60 X 16
80 X 10
60 X 10

Benspark
50 X 10 ggr 2
50 X 20

Magmaskin
45 X 16
72.5 X 10
72.5 X 8 (långsam exentrisk fas)

Cross trainer
15.20 min + "cool down"
200 kcal (hmm, lät väl högt)
2.23 km (exl "cool down")


Kommentarer: Ett tag sen jag körde knäböj nu, framförallt på högre reps. Var helt färdig efter böjen, och inte blev det bättre efter bensparken. Helt skakig när det var dags att testa på en cross trainer för andra gången i livet, lika bra att veta vad det rör sig om när det snart är deffdags. Höll ett långsamt tempo på stabila "60 rpm", för att sedan ligga på ca 70 mot slutet, spurtade runt 80 de sista minuterna. Riktigt übersnabbt, tjejen bredvid höll ett konstant högre tempo än mig, och verkade inte ens hälften så anfådd. :thumbup:

von huff
2008-12-29, 17:44
Bra pass!Så du har börjat med cardio nu?:)

kalajset
2008-12-29, 17:50
Njaa, det var mest för att pröva på helt enkelt, men visst, kommer börja lite lätt vid deffstart om någon vecka. :) - Fast det kommer nog bli relativt få rena cardiopass. En mindre "comback" i jujutsun kommer nog provas på, och i ett sådant fall finns det nog inte så mycket utrymme för någon större mängd cardio utöver jujutsun, (som man nog ändå får räkna som sådan), under deff. Lite synd, då jag gärna hade snörat på mig löpardojjorna så mycket som möjligt under våren sedan, men man får väl se vad kroppen klarar av.

Beloreth
2009-01-02, 10:22
140 i böj! Gratulerar :D Själv så har jag inte kört ett benpass på säkerligen en månad och träningen har legat i lä gentemot film, chips, flottmat och en hel del öl under julen här. Och bowmore-flaskorna har avlöst varandra. Dyrt med whisky. Men det ska bli ändring på det! Iaf intaget av skit ;)

Du börjar bli stor snart! Side chesten ser riktigt bra ut som sagt, stora axlar!
Visst är det skönt att vara sälig? Det jobbiga med deffen är att allt går bra i cirka två månader då man är helt seriös men sen så tappar man motivationen tyvärr. Het sista bild ;)

kalajset
2009-01-02, 18:38
140 i böj! Gratulerar :D Själv så har jag inte kört ett benpass på säkerligen en månad och träningen har legat i lä gentemot film, chips, flottmat och en hel del öl under julen här. Och bowmore-flaskorna har avlöst varandra. Dyrt med whisky. Men det ska bli ändring på det! Iaf intaget av skit ;)

Du börjar bli stor snart! Side chesten ser riktigt bra ut som sagt, stora axlar!
Visst är det skönt att vara sälig? Det jobbiga med deffen är att allt går bra i cirka två månader då man är helt seriös men sen så tappar man motivationen tyvärr. Het sista bild ;)

Tack så mycket, böjen var med bälte dock, hade helst velat göra utan, men tror inte jag pallar det helt enkelt, så det blir "pass" på det för denna säsong.

Det är ganska skönt med att vara säl så sett att man inte behöver bry sig så mycket om att vare sig räkna kalorier eller få dåligt samvete om man sätter i sig en påse chips. Ska vikten upp hyffsat snabbt så ska den!. Men samtidigt har jag aldrig trivts med att vara s as överviktig, så nu ska det kännas otroligt skönt att dra igång en rejäl deff, även om jag helt klart tror du har rätt när det gäller motivationen. "Eyes on the prize" säger de ju, så ska försöka köra efter det. Och visst är sista bilden riktigt smickrande, den kan ju iaf inte beskyllas för att "dölja formen" eller gå under namnet "lunarbild". :D

Apropå whisky, drack några glas Lagavulin, 16-årig för första gången på nyår, det var det absolut godaste jag druckit i whiskyväg!. *drool* -nu är jag ingen större expert eller finsmakare, och inte är den särskilt billig heller tyvärr, men bara måste trots allt skaffa en som "findricka" att ha ståendes.

kalajset
2009-01-02, 18:54
Dagens pass - helkropp

Käböj (ATG)
20 X 10
70 X 8
80 X 8 ggr 2
70 X 8

Liggande lårcurl
47.5 X 8
55 X 8 ggr 2

Bänkpress
20 X 10
70 X 8 ggr 4

Lutande hantelpress
23.5 X 6
21 X 8 ggr 2

Smal bänk (smith)
57.5 X 8 ggr 4

Militärpress
20 X 10
40 X 6 ggr 2

Latsdrag
75 X 8
82.5 X 8 ggr 2

Sittande rodd
82.5 X 8 ggr 3

Hammercurl
25+stång X 8 ggr 4

Drag till hakan
20 X 10
30 X 8
35 X 8 ggr 2 PB

Viktade sit ups
20 X 10 (vikt vid nacke) ggr 2
20 X 8 (vikt vid bröstet, superset med ovanstående)


Kommentarer: Sådär, första ordentliga helkroppspasset nu under deff, idag drog jag igång. Skönt med helkroppspass såhär i början, men jag vet med mig att jag kommer vilja variera mig inom några månader, har iaf varit så tidigare. Får se om det ev. blir någon månad under annat schema, annars kommer jag med största sannolikhet köra helkropp deffen ut trots allt. Roligt pass annars, körde inte ut mig helt, men försökte ändå inte köra alltför mesigt viktmässigt, vill däremot undvika fail så gott det går med tanke på all träning jag kommer syssla med under deffen. (Styrketräning, plus någon form av konditionsträning, morgonpromenader samt jujutsu i viss mån).

von huff
2009-01-02, 19:00
Fint pass där.Helkropp e bra.Så du tänker ochså träna lite jujutsu nu?*flex*posta bildr sen längre in i deffen!!

kalajset
2009-01-02, 20:32
von huff: Ja, blir en liten "come back" eller vad man nu ska kalla det, för skojs skull samtidigt som det lär hjälpa till att bränna en del kalorier. Svårt att säga hur mycket JJ det blir, men någon gång i veckan eller två iaf bör klaras av. Gäller dock att kroppen orkar med också, men det är ju bara att pröva. Bilder kommer tas på regelbunden basis för att jag ska ha bra koll på vad som händer, så det är absolut inte omöjligt det dyker upp någon här med. *popcorn*


I övrigt kommer här lite tankar och annat smått och gott ang. deffen:

Startvikt: 93.9kg
Kroppsfett: 21.1%

Ovastående enligt "kroppsfettsvåg", samma som jag vägde mig på i vintras. Då låg jag på ca 78kg med ca 15%. Nu är väl inte riktigt dessa siffror några absoluta sanningar, men det ger nog ändå en relativt bra hint om hur man ligger till, känns som det stämmer hyffsat bra utséendemässigt också, även om jag tror jag antagligen ligger någon procent eller två högre i kroppsfett än såhär.

Mål:

Vikt: viktnedgång på ca 16 kg under 5-5,5 månader.

Styrka: bibehålla så mycket styrka, (och naturligtvis även massa), som möjligt. Siktar på att absolut max tappa 10% styrka totalt. I runda slänger innebär detta 100kg i bänk, och 125 i böj med bälte. Kommer även försöka sätta PB i chins, 15st är målet. Jag hoppas även kunna springa milen på 50min, men detta beror helt och hållet på hur mycket löpträning det blir.

Träning: Helkroppspass två ggr i veckan. Morgonpromenader minst lika många. Beroende på tid och ork kommer även viss konditionsträning, (troligen löpning), samt JJ köras iaf någon gång i veckan vardera, ju fler desto bättre. Samtidigt vill jag inte göra om mina misstag från förra deffen, (under en månad), där jag ville för mycket på en gång. Åt för dåligt, tränade styrka tre helkroppspass i veckan, samtidigt som jag löpte två ggr i veckan trots en vardag av tungt kroppsarbete. Detta resulterade i en alldeles för snabb viktminskning. Får helt enkelt känna mig fram efter vad som funkar. Stora fördelen här är helt klart att jag inte behöver gå ner mer än ca 0.5kg i veckan, vilket bör resultera i att jag kan hålla mig med rätt mycket kolhydrater för att orka med allt. Motivationen är hursomhelst hög, så nu kör vi!. :thumbup:

kalajset
2009-01-05, 18:37
Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 8
80 X 8
80 X 7
70 X 8

Hantelpress
28.5 X 8 ggr 4

Incline press (maskin)
60 X 8 ggr 3

Pushdown
65 X 8 ggr 2
70 X 8 ggr 2

Chins
6 ggr 3

Sittande rodd
82.5 X 8 ggr 3

Hantelcurl (alternerande)
16 X 8 ggr 4

Raka marklyft
20 X 10
80 X 8 ggr 3

Baksida axlar (maskin)
30 X 8
45 X 8
40 X 8

Viktade sit ups
25 X 10 (vikt vid nacke) ggr 2
25 X 8 (vikt vid bröstet, superset med ovanstående)


Kommentarer: Mycket folk på gymmet. Måndagar är nästan omöjliga nu när gymmet fortfarande inte har öppet hela dagarna som vanligt, och dessutom har det ju varit nyår=många som vill infria sina nyårslöften. Trots det gick det att hålla hyffsat tempo och fokus, fick byta ut några övningar mot det jag tänkt köra bara, ingen big deal egentligen. (Fast det är väldigt skönt att gymmet har öppet som vanligt igen med start senare denna vecka). Passet som sådant gick fint däremot. Bra intensitet.

kalajset
2009-01-05, 18:42
Äsch, nu glömde jag ju bensparken direkt efter knäböjen, allt ska med:

Benspark
70 X 8
75 X 8 (full mag)

mikaelj
2009-01-07, 01:27
Är det i Trollhättan man kör KJJ? Har hört namnet, men minns inte så mycket om det.

(SJJ här)

kalajset
2009-01-07, 01:59
Uddevalla, (vilket ju får räknas som rätt nära Trollhättan), har en klubb enligt: http://www.kampjujutsu.se/klubbar.html, det finns en handfull i landet. Karlstad här. :)

SJJ= Sport Ju-jutsu antar jag?. Stilarna verkar förhållandevis lika i om att de inte fokuserar så mycket på "de mjuka" delarna av jujutsu som den traditionella Kai'n gör. Enda jag själv tycker är riktigt synd med JJ'n överhuvudtaget är att jag inte började tidigare, för sisådär 10-15 år sedan iaf. Själv börjar man bli lite gammal, (nåja), och smidigheten är väl inte riktigt vad den var i tidiga tonåren.

kalajset
2009-01-07, 18:29
Dagens pass - helkropp

Militärpress
20 X 10
40 X 6
50 X 7 PB
50 X 6

Bänkpress
20 X 10
70 X 8 ggr 2

Benspark
70 X 8
87.5 X 8 ggr 2

Liggande lårcurl
47.5 X 8 ggr 2

High row
100 X 8 ggr 4

Drag till hakan
20 X 10
40 X 6
40 X 8 PB

Magmaskin
67.5 X 8
82.5 X 8 ggr 2

Baksida axlar (maskin)
40 X 8 ggr 2

Lutande hantelpress (60 graders lutning)
26 X 6
31 X 8 ggr 2 (ass)

Sned bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 10
87.5 X 6 (ass) PB
87.5 X 5 (ass)


Kommentarer: Eftersom jag måste synca träningsschemat med JJ'n som börjar imorgon, var det tänkt att det skulle bli ett lätt pass idag. När jag väl kom dit dök dock min träningsparner som jag tränar med ibland snart upp, och efter lite övertalning från hans sida hängde jag med på hans bröstövningar mot slutet. Lite disco var det, men riktigt jädra kul trots allt, alltid kul att köra lite assisterade reps då och då, och lite annorlunda övningar mot vad man själv kör. Ska köra armpass med han på fredag är det tänkt, och imorgon är det då JJ igen. Ska bli kul att se hur det går.

von huff
2009-01-07, 20:24
fina militärpressar!Starkt med pb i bänk efter det*flex*

kalajset
2009-01-07, 20:43
fina militärpressar!Starkt med pb i bänk efter det*flex*

Tack! - Militärpressarna är det dock mycket teknik/belastningsvana i, har ju inte kört dom mer än en månad, så har nog ytterligare lite "nyövningsökningar" att vänta, antar jag. Fast sned-bänken, (nedåtlutande bänk), var något förvånande, kör i princip aldrig övningen, (så jag klarar förhoppnigsvis mer utvilad), men var ändå helt enkelt förvånad över att det gick såpass "lätt" som det gjorde efter all belastning av både axlar och bröst.

kalajset
2009-01-09, 14:33
Dagens pass - triceps/biceps

Smal bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 8
87.5 X 6 (ass)
87.5 X 5 (ass)

Skull crusher
13.5 X 8
16 X 6 ggr 2

Kickback
11 X 10
13.5 X 8
16 X 6

Pushdown (rep)
50 X 8
60 X 8
75 X 6 (full mag) PB

Scott curl (maskin)
20 X 10
40 X 6
42.5 X 6
46.25 X 6 (ass sista) PB

Stående koncentrationscurl
11 X 10
16 X 10
22 X 8

Scott curl (enarms, hantel, fullt sträck mot bänk)
13.5 X 8
16 X 6 PB
16 X 8 vänstra, fail mot 7 högra

Hammercurl (stång)
20+stång X 10
30+stång X 4
30+stång X 6 (ass sista)

Bamsecurl
20 X 10
25 X 8 ggr 2


Kommentarer: Armpass le disco idag efter lite uppvärmning på cross trainern. Körde med träningspartner, och testade en del nya övningar för mig såsom t ex kickbacks och stående koncentrationscurl. Var riktigt kul hursomhelst, då jag inte brukar ha sådär jättemycket separat armträning på schemat nuförtiden, särskilt inte för biceps. Lite discoövningar livar helt klart upp träningsschemat då och då har jag märkt. Är riktigt nöjd med passet i stort, då jag av någon anledning verkar ha riktigt mycket energi i kroppen, lite märkligt när jag ändå deffat någon vecka nu iaf, och haft någon typ av aktivitet varje dag sedan dess. (Och mycket riktigt har vikten minskat något kilo iaf). Får väl vara glad så länge jag har någorlunda välfyllda glykogendepåer helt enkelt.

von huff
2009-01-09, 15:29
Fint pass!Det suger att endel cabelcrossar har så lite vikter att man kan köra med fullt magasin:(Bra smalbänkar ochså*flex*

kalajset
2009-01-10, 15:05
von huff: Ja, det är tråkigt faktiskt, får nog snart börja köra pushdowns i latsdraget, men det känns som man inte ska "behöva" det efter bara strax över ett års träning. Ändå är "vår" kabelmaskin. (Zest), betyligt tyngre än en annan jag testat (Nordic).

Dagens pass - ben/mage/bröst/rygg

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 8
90 X 8
90 X 7

Benpress (+släde, fulldjup)
160 X 8
200 X 6
200 X 4
160 X 6

Liggande lårcurl
47.5 X 8
55 X 8
62.5 X 6

Benspark (enbens)
40 X 8 ggr 2
45 X 8 PB

Peck Deck
35 X 8
45 X 8
45 X 6

Utrullningar (ab-wheel)
tekniktest

Chins
6
4 (med stopp i ytterlägena och mittenläget)

Baksida axlar (maskin)
40 X 8 ggr 2
35 X 10


Kommentarer: Fokus på ben idag, övriga övningar var ganska lätta, då jag dels redan kört igenom kroppen rätt intensivt i veckan som gick, och dels körde armar igår. Testade ab-wheel för egentligen första gången seriöst idag, kändes väl OK, men lite svårt att "pricka" magen tyckte jag. Desto roligare var enbens-bensparken, även den för första gången. Nog lika bra att köra den som en enbensöving, för att så gott det går förhindra ojämn styrka, och dessutom för att man i princip kan köra full mag utan större problem annars. JJ imorgon, för andra gången denna termin. (Första passet flöt på helt OK).

kalajset
2009-01-12, 18:13
Dagens pass - överkropp

Bänkpress
20 X 10
70 X 8
80 X 6
70 X 8 ggr 2

Chins
8
6 ggr 2

Sittande rodd
82.5 X 8 ggr 3

Lutande hantelpress (45 grader)
21 X 8
26 X 8
31 X 8 PB

Hantellyft åt sidan
9 X 8 ggr 3

Scott curl (maskin)
20 X 10
40 X 6
35 X 8

Latsdrag
75 X 8 ggr 2

Pushdown
60 X 8
70 X 8
75 X 8

Baksida axlar (maskin)
40 X 8
35 X 8 ggr 2


Kommentarer: Renodlat överkroppspass idag, lite annorlunda övningsföljd än vanligt p ga mycket folk. Kändes bra i stort. Rent underkroppspass i övermorgon, JJ igen imorgon á 90 minuter.

jaadå
2009-01-13, 02:38
Hur går det med JJn? Styrkan sitter i ser jag :)

von huff
2009-01-13, 16:41
Hur är fördelningen mellan markkamp och stående strid i JJ?Är det inte typ 70% mark å 30% stående?:)Fint pass, bänken börjar ta sig på allvar

kalajset
2009-01-14, 00:26
Hur går det med JJn? Styrkan sitter i ser jag :)

Tackar! - Jodå, det går upp och ner, just nu mest upp, (förhoppningsvis). Efter ett uppehåll mot slutet av förra terminen p ga alldeles för mycket träning utan fritid, samt lite småskador är jag nu tillbaks inför denna termin. Körde senaste idag, kastbaserat pass, (vilket jag suger på). Markkamp på torsdag, vilket jag inte riktigt suger lika mycket i iaf.

Får ser vad som händer, men planerar just nu iaf att köra terminen ut, och sedan får jag utvärdera vad det gett mig. (Är lite tveksam till att köra sedan under uppbyggnadsperiod, då jag verkligen vill satsa hårt på gymmet).

Hur är fördelningen mellan markkamp och stående strid i JJ?Är det inte typ 70% mark å 30% stående?:)Fint pass, bänken börjar ta sig på allvar

I KJJ, (kampjujutsu) som jag går i är det lite svårt att säga. Allt bygger ju egentligen på att man "kör det man vill" när det väl sparras, såsom vilken annan "MMA" som helst. (Kampjujutsu är i princip MMA med dräkt). Skulle dock tippa på att när det gäller träning är det uppåt 70-80% stående, och 20-30% övriga tekniker, (mark och kast). Att det är en sådan övervikt för den stående sidan i våran klubb beror nog mycket på att BJJ-passen körs efter KJJ-passen, och många tränanden stannar kvar och kör båda.

Överhuvudtaget kan man nog beskriva just KJJ som en mix av boxning, sport ju-jutsu, och BJJ i huvudsak, med inslag av thaiboxning i stort. Men även tekniker från alltifrån regulär brottning till judo förekommer.

I BJJ så är det i princip 100% mark. :D (Fast det kanske du redan har koll på).

Ifall du menar andra stilar, så skulle jag tippa på att det faktiskt är mer stående kamp än man kan tro, JJ i stort är inte riktigt lika markbaserat som man lätt kan tro, (trodde jag också förr), förutom just BJJ då.

kalajset
2009-01-14, 18:33
Dagens pass - helkropp

pre-workoutdrink: 200mg koffein, 200mg L-theanin

Knäböj (ATG)
20 X 10
80 X 8 ggr 3
80 X 10

Benspark (enbens)
35 X 8 ggr 2

Bänkpress
20 X 10
70 X 8
75 X 8
75 X 6 ggr 2

Lutande hantelpress (45 graders lutning)
26 X 8
21 X 8

Latsdrag (v-handtag)
75 X 8
82.5 X 8

High row
100 X 8 ggr 2

Liggande lårcurl
47.5 X 8
55 X 8

Magmaskin
80 X 8 ggr 2


Kommentarer: Var riktigt sugen på gymmet idag, delvis beroende på koffeinet som jag nu prövade för första gången tillsammans med L-theanin, ett ämne som sägs hjälpa mot den "syntetiska stirrighet" som uppkommer hos många, (även mig), vid högt koffeinintag. Väl där körde jag riktigt hårt, många kilon lyfta i böjen under samma dag för att vara mig, och i bänken körde jag nog lite väl korta pauser, för jag kände hur energin började rinna ur efter sista settet bänk, trots koffeinet. När ska man lära sig att det inte håller att träna mycket och dessutom rätt tungt veckovis i rad, utan mer än någon dags vila, särskilt inte när man ligger på ett energiunderskott. Då SKA man ta det lite lugnare i fråga om vilopauser mellan setten, fler vilodagar, etc etc. Ska hädanefter försöka hålla mig till just två dagars gymmande i veckan, och inga direkta "extrapass", iaf inte så ofta som jag nu haft dom, och JJ max tre ggr i veckan. Dessutom ska jag ta bort några set ur schemat för att spara ytterligare på krafterna. Kommer nog räcka fint till deff ändå, synd bara att man vill träna ännu mer. :)

von huff
2009-01-14, 19:35
Vart drar du din ork ifrån om du orkar med 5 pass i veckan?*screwy*Lätt jobb?Bra redogörelse om JJ ochså:thumbup:

kalajset
2009-01-14, 23:33
Vart drar du din ork ifrån om du orkar med 5 pass i veckan?*screwy*Lätt jobb?Bra redogörelse om JJ ochså:thumbup:

Nja, det är väl just det jag inte gör ;) (Eller snarare- jo, det ska nog gå bra, men då är fem pass absolut max, nu har jag kört en period med ytterligare snäppet mer än så, och dessutom på underskott).

När jag körde på som hårdast nu under hösten körde jag just fem pass, och dessutom långa pass: tre timmar JJ á tre ggr i veckan, och två gympass på ca 90 min i veckan. Till det kom även jobbet, som knappast kan räknas som särskilt lätt, (betongindustri). Utan att försöka framställa mig som "Iron Man", för det är jag verkligen inte, så tror jag ändå jag har en hyffsat bra återhämtningsförmåga när det gäller träning, fast till detta kommer även det faktum att jag låg på ett energiöverskott under hela hösten, och det lär hjälpa en hel del, är nog A och O för att jag ska klara av denna träningdos verkar det som. Det som fick mig att ta en paus från JJ'n mot slutet var helt enkelt mest småskador, samt att det kändes som jag inte fick så mycket "fritid" direkt.

Nu har jag lågit på underskott i två veckor, med i princip minst lika hög träningsdos, men av de signaler jag kan tyda är detta däremot inget min kropp kommer gilla i längden nu när jag utöver en form av "självsvält", (deff helt enkelt). Därav de "nya riktlinjerna", som jag dessutom antar kommer ändra sig ytterligare ju längre fram i deffen jag kommer, allt beror på hur träningen går och känns. :)

kalajset
2009-01-14, 23:40
Kan även tillägga att JJ passen framöver kommer ligga mellan 60-90 min, vilket jag tycker är absolut max vid ett energiunderskott. Och ifall jag nu inte riktigt klarar av tre JJ-pass i veckan kommer det vara det första att skära ner på, gymmet måste alltid komma i första hand, så är det bara.

Så nu vet du det också, alltid något. :D

kalajset
2009-01-17, 16:16
Dagens pass - helkropp

Chins
8
6 ggr 2

Sittande rodd
82.5 X 8 ggr 3

Baksida axlar (maskin)
35 X 8 ggr 3

Hantelpress
31 X 8
33.5 X 8 ggr 2

Lutande bänkpress (smith, 45 grader)
27.5 X 8
47.5 X 8 ggr 3

Pushdown
65 X 8 ggr 2 (smal stång)
50 X 8 ggr 2 (rep)

Knäböj (ATG)
20 X 10
80 X 8 ggr 2

Benspark (enbens)
40 X 8 ggr 4

Raka marklyft
20 X 10
70 X 8
80 X 8 ggr 2

Viktade sit ups (kv+20kg)
10 ggr 3 (vikt bakom nacke)
10 ggr 1 (vid bröstet, supersettat med föregående)

Hantelcurl (alternerande)
16 X 8
18.5 X 8 ggr 2


Kommentarer: Godkänt pass, gick varken särskilt bra eller anmärkningsvärt dåligt. Körde lutande bänk för första gången på länge, helt OK övning, känns som den tar väldigt bra i axlarna vid 45 graders lutning, mer än hantelpressen vid samma lutning gör. Helt OK dock, eftersom jag inte har så mycket axelspecifik träning inlagt i schemat. Har i övrigt börjat följa dietupplägget "periodisk fasta", i mitt fall innebär det att jag äter allt mitt dagsbehov under 7-8 timmar, och följdaktligen fastar resterande 16-17 timmar under ett dygn. Passar mig utmärkt just nu under deff. Dels får jag i mig massor, (i sammanhanget såklart), av energi runt själva träningen, och dels är det skönt att få äta sig riktigt mätt.

von huff
2009-01-17, 16:20
Bra pass!Måste bli ganska mycket mat under de 7-8 timmarna då?Själv skull eman aldri klara det:D*popcorn*

kalajset
2009-01-17, 16:33
Tackar, passet gick nog lite bättre än jag trodde först om man jämför lite siffror, iaf hantelpressen där det tydligen var reps-PB med 33.5 X 8, så jag får nog vara rätt nöjd ändå helt enkelt. :)

Jag behöver inte få i mig mer än mellan 2500-3000kcal per dag nu under diet, beroende på vad jag har för aktiveter för dagen, så det blir inte så farligt mycket mat faktiskt i mitt fall. I vanliga fall blir det frukost på ca 500kcal, och sedan var sitt mål på ca 1000kcal med fyra timmars mellanrum, vilket ju är tillräckligt för att bli ordentligt mätt efter mål två, nu när man har vant sig vad en mindre mängd mat än förr.

Men det är nog inget upplägg som hade passat mig när jag var igång som mest under sensommaren/hösten, och dessutom försökte ligga på ett energiöverskott i om bulk. Då låg jag säkerligen på 5000kcal plus vissa dagar. Klart det går då med, men då får man ju i princip "förbjuda" s.k nyttig mat, och leva på chips mellan måltiderna. :D (Kanske vore något iofs).

kalajset
2009-01-21, 16:50
Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
90 X 4
100 X 4 ggr 2
90 X 4

Benspark (enbens)
45 X 4
50 X 4

Liggande lårcurl
55 X 4
62.5 X 4 ggr 2

Bänkpress
20 X 10
80 X 4 ggr 3

Lutande hantelpress (45 grader)
26 X 4
31 X 8 PB
31 X 4

Smal bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 4
87.5 X 4
77.5 X 4 ggr 2

Chins
6 ggr 3

Sittande rodd
112.5 X 4 ggr 4

Baksida axlar (maskin)
45 X 4 ggr 2

Militärpress (stående)
20 X 10
47.5 X 4
47.5 X 6

Hammercurl
20 X 10
21 X 4
23.5 X 4
21 X 4

Viktade sit ups (kv+20kg)
10 ggr 3 (vikt bakom nacke)
8 (vid bröstet, supersettat med föregående)


Kommentarer: Första passet i min period av riktigt få, tunga reps. Trots det körde jag på i ganska bra tempo passet igenom, räknar även med att vikterna kommer öka litet i de flesta övningar allt eftersom jag vänjer mig vid vikterna. Fegade lite i bänken, men ska försöka gå på tyngre nästa pass. (Är ju det där med passare som sagt). Lutande hantelpressen däremot gick prima, nytt PB där. Börjar gilla denna övning mer och mer. JJ igår, och imorgon med är det tänkt. Nästa gympass blir i helgen, är redan sugen.

kalajset
2009-01-23, 17:24
Dagens pass - helkropp

Frontböj (ATG)
20 X 10
70 X 4
80 X 3
80 X 4

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
87.5 X 4
87.5 X 5 ggr 2

Lutande hantelpress (45 grader)
23.5 X 6
31 X 6
31 X 5

High row
80 X 5
140 X 4 ggr 2

Latsdrag
82.5 X 6
97.5 X 5
97.5 X 6 PB

Pushdown (rep)
60 X 5
70 X 5
70 X 4

Hantelcurl
21 X 8 PB
21 X 6

Scott curl (maskin, 60 sek. vila mellan setten, långsam excentrisk fas)
30 X 6
40 X 4

Liggande lårcurl (likadan variant som ovan)
55 X 4
62.5 X 6
62.5 X 4

Magmaskin (likadan variant som ovan
75 X 6
75 X 8


Kommentarer: Intensivt och överlag bra pass. Bonuspass kan man säga, då jag skippar gymmet imorgon, och kör en extragång på måndag istället. Tempot var högre än jag brukar ha i helkroppspass, trots det var vikterna OK i stort. Frontböjen var dock inte helt hundra, hade svårt med fattningen/greppet. Kör "byggarvarianten", och den fungerar inte så bra för mig när vikterna blir lite tyngre, får försöka köra lyftarmotsvarigheten istället, om nu handlederna tål detta. Körde väldigt långsamt på tillbakavägen de sista övningarna, kändes ordentligt kontaktmässigt, alltid bra som variation. Tog förövrigt mitt första löppass igår, ganska lugn jogging i 20 min, rätt lagom såhär i början. Blir nog ca 1-2 löppass i veckan framöver vårkanten.

von huff
2009-01-23, 17:44
fina frontböjj och latsdrag*flex*Fy fan för löppass*spy*inget roligt

kalajset
2009-01-23, 17:53
fina frontböjj och latsdrag*flex*Fy fan för löppass*spy*inget roligt

Tack, fast nja, frontböjen klarar jag nog betydligt mer i om jag slipper oroa mig över att tappa stången. :D Löppass... tjaa.. roligt.. njaa.. men det kanske det blir om man börjar köra lite mer. :devil:

kalajset
2009-01-26, 18:12
Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
100 X 4
90 X 4

Benspark (Enbens)
45 X 4
55 X 4
60 X 4 PB
50 X 4

Hantelpress
31 X 4
36 X 4
41 X 2

Lutande bänkpress (smith, 45 grader)
27.5 X 10
67.5 X 4 ggr 3

Pushdown (45 sek. vila mellan setten)
65 X 4
75 X 6 (full mag)
55 X 4 (rep)
70 X 4 (rep)

Hantelrodd
36 X 4
46 X 4 ggr 2 PB

Latsdrag
90 X 4
97.5 X 4 ggr 3

Baksida axlar (maskin)
45 X 4 ggr 2

Hantellyft åt sidan
9 X 8 ggr 2

Hantelcurl (alterande)
21 X 4
23.5 X 5 PB
21 X 4

Viktade sit ups (kv+25kg)
6 ggr 3 (vikt bakom nacke)
8 (vid bröstet, supersettat med föregående)

Liggande lårcurl (långsamt tillbaka)
55 X 4
62.5 X 4 ggr 2


Kommentarer: Riktigt högt tempo idag överlag. OK pass, förutom knäböjen, som kändes tung. Kan nog ha flera orsaker, men misstänker att huvudorsakerna stavas mattkamp igår på JJ'n, samt för dålig uppvärmning. Tänker nog stuva om litet i schemat, så jag bara kör böj en gång i veckan istället i fortsättningen, men då försöker köra "ordentligt på riktigt", och dessutom fem sett. Får bli enbensbenspark på det andra helkroppspasset istället i lika många sett. Dessutom raka marklyft, och liggande lårcurl såklart. Räcker nog till helt OK nu under deff, samt att jag kan spara lite på korsryggen, vilket kan behövas. Nytt pass på onsdag, JJ imorgon.

jaadå
2009-01-26, 22:51
Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
100 X 4
90 X 4

Benspark (Enbens)
45 X 4
55 X 4
60 X 4 PB
50 X 4

Hantelpress
31 X 4
36 X 4
41 X 2

Lutande bänkpress (smith, 45 grader)
27.5 X 10
67.5 X 4 ggr 3

Pushdown (45 sek. vila mellan setten)
65 X 4
75 X 6 (full mag)
55 X 4 (rep)
70 X 4 (rep)

Hantelrodd
36 X 4
46 X 4 ggr 2 PB

Latsdrag
90 X 4
97.5 X 4 ggr 3

Baksida axlar (maskin)
45 X 4 ggr 2

Hantellyft åt sidan
9 X 8 ggr 2

Hantelcurl (alterande)
21 X 4
23.5 X 5 PB
21 X 4

Viktade sit ups (kv+25kg)
6 ggr 3 (vikt bakom nacke)
8 (vid bröstet, supersettat med föregående)

Liggande lårcurl (långsamt tillbaka)
55 X 4
62.5 X 4 ggr 2


Kommentarer: Riktigt högt tempo idag överlag. OK pass, förutom knäböjen, som kändes tung. Kan nog ha flera orsaker, men misstänker att huvudorsakerna stavas mattkamp igår på JJ'n, samt för dålig uppvärmning. Tänker nog stuva om litet i schemat, så jag bara kör böj en gång i veckan istället i fortsättningen, men då försöker köra "ordentligt på riktigt", och dessutom fem sett. Får bli enbensbenspark på det andra helkroppspasset istället i lika många sett. Dessutom raka marklyft, och liggande lårcurl såklart. Räcker nog till helt OK nu under deff, samt att jag kan spara lite på korsryggen, vilket kan behövas. Nytt pass på onsdag, JJ imorgon.

Lågrepp i hantelpressen?:D Grymt iaf!

kalajset
2009-01-27, 01:16
Lågrepp i hantelpressen?:D Grymt iaf!

Lågrepp i allt som synes ;) - Tackar! PB är 41 X 3 i hantelpress, så funderade på om jag skulle göra ett halvhjärtat försök att slå det, men njaa, det kändes inte som rätt dag för det. Nästa hantelpress-session blir nog lite mindre "stegrande". Jag känner mig i övrigt lite ur form när det gäller de vanliga hantelpressarna, har kört de ganska litet på sistone, så de känns jämt så ovana. Nu börjar jag gilla de lutande mer istället, något som jag aldrig trodde jag skulle säga!. :D

kalajset
2009-01-28, 17:51
Dagens pass - helkropp

Benpress (+släde)
120 X 8
180 X 4
220 X 4
240 X 4
220 X 4

Lutande hantelpress (45 grader)
23.5 X 4
33.5 X 8 PB
36 X 0 (Failure, fick ej upp vikterna)
33.5 X 1 (OK, alldeles för tungt efter nytt PB och failure)
31 X 4

Peck Deck (45-60 sek. setvila)
40 X 10
50 X 4 ggr 2

Pushdown (rep, 45-60 sek. setvila)
60 X 4
75 X 4 ggr 3 (full mag)

Chins (45-60 sek. setvila)
6 ggr 3

Sittande rodd
112.5 X 4
120 X 4
127.5 X 4
135 X 4 PB

Miltärpress
20 X 10
45 X 4
60 X 2 PB

Hammercurl (alterande)
23.5 X 4 ggr 2

Hantelcurl (alterande)
23.5 X 4

Baksida axlar (maskin)
45 X 5 ggr 3

Magmaskin (20-30 sek. setvila, långsam excentrisk fas)
82.5 X 6 ggr 3


Kommentarer: Mycket bra pass, nya PB'n i sittande rodd, (det var på tiden), samt en rejäl ökning i lutande hantelpress. Denna övning är troligen min nuvarande favoritövning, då den har gått bra nu ett långt tag. Problemet här är inte i första hand att musklerna säger ifrån när jag pressar, utan att jag knappt får upp vikterna till startläget så att säga. Får väl se om jag kan be om lite assistans nästa gång månntro. Passet var även rätt snabbt avklarad, med flertalet övningar under kort vila av det ena eller andra slaget. Känns riktigt bra, det är detta jag gillar med helkropp när det verkligen känns som man tar i/håller tempot uppe passet igenom, det ger en väldigt skön känsla av att man faktiskt arbetat ordentligt med hela kroppen. Imorgon konditionsträning igen.

von huff
2009-01-28, 17:58
Bra pressat*flex*Har du prövat med en ordentlig brygga i starten??

kalajset
2009-01-29, 01:29
Bra pressat*flex*Har du prövat med en ordentlig brygga i starten??

Tack! - Nja, faktiskt inte tänkt alls på hur mycket jag bryggar i denna övning, är nog en del, men är tveksam till att det är max. Minns att jag förr försökte att inte brygga just i lutande hantelpress, men misstänker att formen automatiskt blir "sämre" på riktiga tunga vikter/få reps. Ska se om jag kan brygga upp vikterna ordentligt nästa gång, förhoppnigsvis hjälper det mig framförallt i början, bra idé!. :)


Förövrigt har jag nu gjort om mitt schema litet. Det kommer variera litet från vecka till vecka, beroende på dagsform, helgaktiviteter, etc etc. Men något sådanthär kommer det se ut:

Måndag: Styrketräning - helkropp, lätt pass.
Löpning - intervaller

Tisdag: Jujutsu

Onsdag: Styrketräning - halvkropp, överkropp, tungt pass

Torsdag: Vilodag

Fredag: Löpning - intervaller

Lördag: Styrketräning - halvkropp, underkropp, tungt pass

Söndag: Jujutsu
Löpning - medeltempo


Det är ett ganska tufft schema, så jag är inte säker på att det är praktiskt genomförbart, men det blir till att testa så får vi se. Syftet med schemat är egentligen två saker:

1. Behålla så mycket muskelmassa som möjligt, inom rimlighetens gräns med tanke på mitt andra mål/övrig träning.

2. Förbättra konditionen. Vill helt enkelt kunna löpa på ett bättre sätt än nu, samt kunna hålla bättre tempo/flås på Jujutsusparringarna, där jag nu känner jag inte har den allra bästa orken direkt.

Schemat är som sagt hyffsat tungt, åtta pass i veckan, med en ren vilodag. Däremot är det "inbyggt periodiserat", då jag kommer stuva om en hel del i aktiviterna som sådana.

Styrketräningen kommer köras rejält tungt två ggr i veckan, men då i form av halvkroppspass båda gångerna. Som komplement får kroppen ett s.k lätt helkroppspass i veckan utöver halvkroppspassen. Det "lätta" passet består dock inte i fjädervikter, utan huvudsakligen av en övning per muskelgrupp, samt med lite "lättare" övningar, t ex pushdowns och magmaskin. Dessutom kan säkert repsen höjas litet i detta pass. Detta pass ska ses just som ett komplement till de tunga passen, för att kunna köra igenom hela kroppen två gånger i veckan på ett hållbart sätt.

Löpningen kommer, som det ser ut nu, baseras på två intervallpass i veckan huvudsakligen. Inga extrema intervaller, utan lite mer långdistansinriktat. Ett pass bör ta ca 30-40 minuter allt som allt, inklusive uppvärmning. Det passet jag betecknade som "medeltempo" är helt enkelt ett s.k vanligt löppass, så gott som alltid runt ca 30-40 minuter tippar jag på, i kontinuerlig följd. Här kommer jag dock vanligtvis försöka spara litet på krutet, och inte ta ut mig helt. Löpningen kommer även säkert ändras litet allteftersom, inte helt omöjligt att jag ställer upp i något amatörlopp för skojs skull framåt sommaren.

Jujutsun är det inte mycket att säga om. Kommer köras för skojs skull, utan några mer seriösa planer än så. Jag tycker fortfarande det är kul att köra, men jag inser att om man vill göra en seriös satsning bör man skippa merparten av min andra träning, och köra ännu mera ren JJ-träning, och det tycker jag inte är värt det, med tanke på att framförallt styrketräning är mitt huvudintresse, och måste alltid komma i första hand.

kalajset
2009-01-29, 01:38
Treminutersregeln... självklart ska de tunga halvkroppspassen byta plats, ingen vits med att köra underkroppen mellan två löppass! :)

spoon
2009-01-29, 19:32
Halloj kollat igenom journalen lite

Du är fan precis lite starkare än mig i alla övningar och jag håller samma vikt som dig. Dig ska jag jaga under tiden som du deffar :D
Vet precis vad du menar med kampsport. Jag höll på med kickboxning i två år till och från men det gick liksom inte riktigt att få ihop tid till allt som man vill göra. I mitt fall var det att om man körde styrketräning ena dagen så fick man lättare mjölksyra dagen efter på boxningen. Gjorde man tvärtom så blev man svagare *gah!*

Hursomhelst hoppas det går fint med deffningen så blir det en kalasform till sommaren. Skynda långsamt i början bara.

von huff
2009-01-29, 19:48
Det blir en massa träning där*flex*Använder du dig av många kosttillskott eller blir det mycket ägg å kvarg?

kalajset
2009-01-30, 00:29
Halloj kollat igenom journalen lite

Du är fan precis lite starkare än mig i alla övningar och jag håller samma vikt som dig. Dig ska jag jaga under tiden som du deffar :D
Vet precis vad du menar med kampsport. Jag höll på med kickboxning i två år till och från men det gick liksom inte riktigt att få ihop tid till allt som man vill göra. I mitt fall var det att om man körde styrketräning ena dagen så fick man lättare mjölksyra dagen efter på boxningen. Gjorde man tvärtom så blev man svagare *gah!*

Hursomhelst hoppas det går fint med deffningen så blir det en kalasform till sommaren. Skynda långsamt i början bara.

Inte schysst att börja jaga under defftider. :D Men det är bra, då har jag ytterligare en morot att försöka följa, så jag inte lägger av mig alltför mycket under deffen.

Japp, har varit med om precis samma saker när det gäller kampsporten, särskilt axlarna verkar ta mycket stryk för mig när man kombinerar båda. Märktes klart och tydligt för mig då framförallt alla pressövningar på gymmet med ens blev mycket jobbigare när man började träna kampsport samtidigt. (Och så naturligtvis all benträning). Nu har jag vant mig till viss del, men vet fortfarande att kampsporten snarare stjälper än hjälper min styrketräning. Fast särskilt nu under deff är det inte hela världen, går ju som sagt på mina kampsportspass för att det är kul, och tror knappast det bryter ner särskilt mycket muskler om jag samtidigt kör hård styrketräning samt håller en OK takt viktnedgångsmässigt. Just det där med viknedgångstakten är dock svårt att inte bli "överentusiasisk" för i början. Har som sagt en misslyckad deff bakom mig, men försöker verkligen att inte göra om samma misstag igen, och denna gången verkar det gå helt klart bättre, bara att se till så det håller i sig, vilket jag verkligen ska göra!.


Det blir en massa träning där Använder du dig av många kosttillskott eller blir det mycket ägg å kvarg?

Mest ägg och kvarg faktiskt. (250g kvarg dagligen, och försöker även få i mig två ägg om dagen de flesta dagar i veckan). Sådär värst mycket kosttillskott använder jag inte, är bara det "vanliga", alltså EAA, (som jag började med nu under deffen), vassleprotein då och då, kreatin i cykler, samt maltodextrin, vilket jag iofs är ganska noga med att "tajma in rätt". :D - Sedan ska det sägas att jag använder rent koffein+L-theanin också samtidigt ibland, men bara om jag känner mig trött före passet/behöver en extra skjuts. Vetefan om det sistnämda hjälper träningen så mycket rent ut sagt, men man blir iaf pigg av det. Låter ju som ganska mycket ändå såhär när man så att säga ser på det i text, men jämfört med många andra som alltid har det senaste hemma så ligger jag helt klart i lä. :D

kalajset
2009-01-31, 16:25
Dagens pass - överkropp

Hantelpress
33.5 X 6 ggr 2
36 X 7 (ass sista) PB

Smal bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 8
87.5 X 4 (ass sista)
77.5 X 7 (ass sista)

Sittande rodd
120 X 5
127.5 X 4 ggr 2

Baksida axlar (maskin)
45 X 5

Hantelcurl (sittandes)
21 X 5
18.5 X 6 ggr 2

Hantelcurl (liggandes på mage/bänk)
11 X 8
13.5 X 8 ggr 2

Scott curl (EZ-stång)
37.5 X 6
42.5 X 5 (ass sista)
37.5 X 5 (ass sista)


Kommentarer: Discopass idag, men en del nya bicepsövningar för mig, faktiskt allihopa. Sittande hantelcurl var ingen höjdare, dålig kontakt, samt väldigt tungt. Liggande på mage var otroligt disco, men kändes faktiskt mer givande. Scott curl med riktigt EZ-stång var helt OK, synd bara att bänken som användes var något fel i höjd för mig. Helkroppspass på måndag, och ev. träning imorgon, beroende på hur det ser ut med den för deffen mycket optimala öldrickningen som eventuellt kommer ske ikväll.

kalajset
2009-02-02, 15:36
Dagens pass - helkropp

Benpress (+släde)
160 X 6
200 X 8
200 X 10 PB

Hantelpress
36 X 6
38.5 X 5 PB
38.5 X 3

Pushdown (rep)
70 X 5
60 X 5
60 X 10 PB

High row
100 X 5
120 X 6 ggr 2

Latsdrag (60 sek. vila mellan setten)
90 X 6 ggr 3

Scott curl (maskin)
30 X 6
40 X 4
40 X 6

Magmaskin (60 sek. vila mellan setten)
72.5 X 10
87.5 X 10
87.5 X 8

Hantellyft åt sidan (60. sek vila mellan setten)
10 X 8
10 X 6 ggr 2


Kommentarer: Idag var det dags för det s.k lätta helkroppspasset i schemat. De tyngsta övningarna är borplockade, såsom t ex knäböj, raka marklyft och chins. Kommer nog exprimentera något med övningsvalet allteftersom. Dessutom kör jag bara en övning per muskelgrupp i kontrast till mina vanliga helkroppsscheman där jag för större muskelgrupper kör två övninger per gång. Dessutom blev det några nya PB'n idag, men de var faktiskt inget särskilt, även fast det såklart var skönt att klara dom. Känner att jag börjar få mer teknik i benpressen än förut, (har ju knappt kört den någonting), så där har jag garanterat mer att ge. Och i hantelpressen klarar jag nog något extra repp till, ifall jag inte kör i princip max i settet före, så det blir nya maxningsförsök omgående där.

von huff
2009-02-02, 16:01
Alltid är det roligt med pb*flex*Ganska höga vikter för att vara ett "lätt" pass:)

spoon
2009-02-02, 16:32
Här trillar det in PB på löpande band. Kul att du känner att du har mer att ge också.

kalajset
2009-02-03, 01:01
Japp, jag ska då rakt inte klaga. Just nu går fakiskt träningen riktigt fint överlag, trots energiunderskott, (har gått ner drygt fyra kg hittills), och hög träningsdos. Dock med viss reservation för benträningen. Ska köra ett ordentligt benpass på tisdag, kommer bli intressant.

Fast visst kommer jag vara nöjd sålänge jag klarar av att slå PB's under deff. :) - Tyvärr lär det inte hålla i sig för evigt är jag rädd. 16kg's viktminskning, hur väl man än sköter deffen, torde i slutändan sätta sina spår på styrkan.

mattilainen
2009-02-03, 23:38
jävlar vad nice med pb :D congrat

kalajset
2009-02-04, 16:21
Tackar! :D

Dagens pass - ben/mage

Benpress (+släde)
120 X 10
180 X 4
220 X 4
240 X 4
260 X 4 PB

Benspark (enbens, 60 sek. vila mellan setten)
50 X 6
60 X 4
55 X 4 ggr 2
55 X 6

Liggande lårcurl (60 sek. vila mellan setten)
62.5 X 4 ggr 3 (långsam excentrisk fas)
25 X 5 (enbens)

Viktade sit ups (fötterna i ribbstol)
25 X 8 ggr 4 (vikt vid nacke)
25 X 10 (vikt vid bröstet, supersettet med föregående set)


Kommentarer: Ett snabbt underkroppspass idag. Blev ingen böj eller raka marklyft p ga känningar i ländryggen som inte riktigt har gett sig än. Vet inte riktigt vart detta kommer ifrån, men troligtvis jujutsun, där jag körde lite BJJ för första gången på länge nyligen, och/eller de raka marklyften jag körde för drygt en vecka sedan. Hoppas kunna köra ett benpass inklusive böj/mark fullt ut nästa vecka. Överkroppspass på fredag, är redan ordentligt laddad.

von huff
2009-02-04, 16:31
Bra benpressar!!Är det nordic maskin?

kalajset
2009-02-05, 00:25
Bra benpressar!!Är det nordic maskin?

Tack, nej, detta är faktiskt en "riktig" benpress där man får lägga på viktskivorna själv. Förstås svårt att jämföra benpress mot benpress ändå, men det var riktigt tungt för mig idag. :) Fast jag börjar verkligen gilla övningen mer och mer. Har knappt kört den alls, fick för mig att jag fick ont i knäna av den i höstas, men det var nog mer taskig teknik i böjen som orsakade småproblemen i det fallet. Sedan jag skärpte min teknik i böjen har jag nämligen inte haft några sådana problem överhuvudtaget. Kommer troligen lägga in benpress i schemat "på riktigt" sedan under uppbyggnadsfasen igen.

ChrisDEFC
2009-02-05, 00:34
ser ut att gå bra detta (lika gamla och ungefär lika starka dessutom). rejält många pers senaste tiden. keep it the goodies.

kalajset
2009-02-05, 02:13
ser ut att gå bra detta (lika gamla och ungefär lika starka dessutom). rejält många pers senaste tiden. keep it the goodies.

Tack så mycket! - Ja, jag ska som sagt inte klaga. Det hela är ju dock lite lustigt, slår en hel del nya PB'n nu det senaste, och har bra ork på gymmet, men ändå ligger jag ju på energiunderskott just nu. Kanske borde deffa jämt istället, då det nästan verkar ge bättre styrkeökningar än bulk. :D

kalajset
2009-02-06, 17:51
Dagens pass - överkropp

Hantelpress
31 X 4
38.5 X 6 PB
33.5 X 5

Lutande bänkpress (65 graders lutning)
47.5 X 16
67.5 X 10 PB
67.5 X 8

Chins (60 sek. vila mellan setten)
8
6 ggr 2

Latsdrag (60 sek. vila mellan setten)
90 X 4
82.5 X 6

Sittande rodd (60 sek. vila mellan setten)
105 X 4
120 X 4
120 X 6 PB

Baksida axlar (maskin, 60 sek. vila mellan setten)
45 X 4
45 X 5

Total triceps (60 sek. vila mellan setten)
45 X 6
55 X 4
65 X 4 PB

Hantelcurl
21 X 10 PB
21 X 5 ggr 2

Pushdown (rep, supersettat med nedanstående övning, varannat sett, någon sekunds eller två vila mellan setten)
60 X 10
60 X 5
60 X 3

Cablecurl (som ovan)
60 X 10
60 X 8
60 X 5


Kommentarer: Mycket bra pass idag såhär på papperet, kändes inte som något särskilt när jag väl var där faktiskt, men nu i efterhand när man har alla resultat nedskrivna, så är det bara till att vara nöjd, såklart. Men det ska även sägas att de flesta PB's var av typen "aldrig prövat förut", så jag hade garanterat klarat merparten av dom även om jag testat de för någon vecka sedan eller två. Hursomhelst hade jag som mål att sätta nytt PB i hantelpress, och det gick faktiskt vägen, trots att första settet kändes relativt tungt för att vara på en ganska låg vikt. Lite alkohol i helgen ser det ut som, sedan tillbaks igen på måndag med ett helkroppspass, det ska bli kul, motivationen är riktigt hög just nu.

kalajset
2009-02-06, 18:25
Slänger in lite bilder på dagsformen, deffat en månad och någon vecka nu, gått ner ca 5kg. Kommer fortsätta hålla hög viktminskningstakt månaden ut, för att sedan i princip halvera den. Styrkan består ju hittills, så denna taktik verkar fungera för mig.

11kg till ska bort, lite beroende på hur snabbt det går/hur kroppen förändras tack vare viktminskningen. Ska som sagt vara klart i början av juni är det tänkt.

von huff
2009-02-06, 19:07
Utan att slicka röv så kan man säjja att du har ökat jävligt bra*flex*

spoon
2009-02-06, 23:58
Damn! Med dom monsterpassen under deff så förstår jag att motivationen är hög. Formen ser bra ut redan nu det kommer bli intresant att se hur det blir till sommaren *popcorn*

kalajset
2009-02-09, 15:11
von huff: Tack!, är väldigt glad att du tycker det då du har haft koll på min journal sedan jag började föra journal i princip, så det är verkligen kul att få höra det från dig.

spoon: Tack så mycket, ja är riktigt sugen på att skala av fettet nu äntligen, har inte hittills upplevt en riktigt bra form som "tränande", så det ska bli riktigt intressant faktiskt. :)

Vikten låg förövrigt på 89kg vid fototillfället, glömde nämna det i föregående post.

Dagens pass - helkropp

Benpress (+släde)
80 X 10
200 X 4
240 X 4
240 X 12 PB

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
87.5 X 3
100 X 1 (F på nr 2)
87.5 X 4

Lutande hantelpress (45 graders lutning)
31 X 6
33.5 X 6
31 X 6

Latsdrag
97.5 X 4
105 X 4
105 X 5 PB

High row
80 X 10
120 X 4 ggr 2

Pushdown (rep)
70 X 4 ggr 2
70 X 7 PB

Cablecurl
75 X 4
75 X 5
75 X 7 PB


Kommentarer: Efter en helg med öl och chips var det dags för ett nytt pass idag, skönt att komma igång igen. Helgens skräpmat gjorde nog ingen större skillnad på vikten som tur är, då jag ändå försökte hålla mig hyffsat runt energibalans. Passet gick hursomhelst relativt bra, lite tråkigt bara att faila på reps nummer två på 100kg i bänken, men skyller en del på taskig teknik, även om det såklart kändes, (för) tungt när jag väl försökte klara repetitionen ut. Latsdragen är också värda att nämnas, de gick väldigt bra idag, får vara nöjd helt enkelt. PB'et i benpressen var också kul, självklart, tekniken verkar ha lossat helt, och det är garanterat det som man ser nu resultatmässigt snarare än några större styrkeökningar. Övriga var av sorten "nästan sätta nya PB's varje gång man försöker", kabelmaskinen är ju inget man kör i börjen av passet direkt om man säger så, så skulle man vilja kan man nog blåsa på en hel del till. Imorgon blir det nog väldigt lätt jogging, (har fortfarande usel kondis), och på onsdag blir det underkroppspass, ska försöka gå på riktigt tunga benpressar, min nya favoritövning nu när tekniken äntligen sitter helt OK.

von huff
2009-02-09, 18:12
Ja benpress e roligt:)Bra bänk ochså men blir du inte rädd att träna så nära max i smithen?Ganska jävligt att bli under stången i en smith:DFint pass annars!

kalajset
2009-02-11, 15:14
von huff: Tackar, nej, det är faktiskt inga problem alls. Känner man att man inte orkar är det ju "bara" att vinkla in händerna och lägga stången på närmsta hakläge, har aldrig gått så tungt att jag inte kan rubba stången några centimeter när jag failar åtminstone. Men gör man det så visst, då är det nog inte så lyckat direkt. :D - Tränar mycket hellre tunga bänkar i smithen än vanlig bänk när jag tränar utan passare, vilket jag gör minst 90% av tiden.

Dagens pass - underkropp

Benpress (+släde)
80 X 10
200 X 4
260 X 1
300 X 5 PB

Benspark (enbens)
60 X 4 ggr 2
70 X 3 PB

Raka marklyft
20 X 10
70 X 10
90 X 4
110 X 6
90 X 7

Liggande lårcurl
55 X 4
62.5 X 3 (långsam excentrisk fas)
62.5 X 4

[B]Magmaskin/B]
80 X 6
87.5 X 6 ggr 3 (Kortare och kortare vila mellan setten, 60-30 sek.)


Kommentarer: Hade viss träningsvärk i benen efter joggingpasset igår, men var trots det grymt sugen på att köra fullt ut i benpressen idag, och förhoppnigsvis ta 300kg. Det gick otroligt nog lättare än väntat. Garanterat inte fulldjup på alla repetitioner, men merparten torde varit godkänt djup iaf. Börjar mer och mer tro att det är min relativt svaga ländrygg som "sätter stopp" i böjen snarare än ren benstyrka, för jag har haft småproblem med ländryggen av och till, (t ex alldeles nyss, fast det är i princip som det ska nu), och är garanterat inte på mina maxvikter i böjen just nu om jag skulle pröva, trots benpressen som får påstås gå som på räls. Ska försöka bygga upp bättre bålstabilitet överhuvudtaget, främst med hjälp av "hjulet" någon gång i veckan iaf, är garanterat välbehövligt.

von huff
2009-02-11, 16:58
Najs med 300 i benpress*flex*Var endå försiktig om du går riktigt djupt att inte röven stiger upp, om du redan från förut haft problem med längdryggen

kalajset
2009-02-14, 15:31
Japp, är extra försiktig nuförtiden efter ett inte-fullt-så-lyckat rövlyft för någon månad sedan. (Brukar inte ha passare i benpress, men hade det då, och det var välkommet). :D

Dagens pass - överkropp

Bänkpress (smith)
27.5 X 10
67.5 X 4
97.5 X 2
87.5 X 4
87.5 X 3

Incline press (maskin)
40 X 5
80 X 4
100 X 4 PB
90 X 6 PB
90 X 4

Chins
11
8
6 ggr 2

High row
80 X 5
120 X 4 ggr 2
120 X 8 PB

Pushdown (rep, 60-30 sek. vila mellan setten)
65 X 4 ggr 2
65 X 7

Total triceps (60 sek. vila mellan setten)
60 X 4 ggr 3

Hammercurl
23.5 X 4 ggr 3

Bamsecurl
20 X 5
30 X 4 (15 sek. vila från föregående set)
40 X 4 (30 sek. vila från föregående set) PB

Baksida axlar (maskin, 60 sek. vila mellan setten)
45 X 5
50 X 5 ggr 2

Hantellyft åt sidan (60 sek. vila mellan setten)
10 X 8 ggr 3


Kommentarer: Bra pass, hyffsat intensivt, fast med bra med vila i de flesta PB-övningarna. Eftersom det är helg är det även dags att svulla litet, det är ju ändå lördag. Helkroppspass på måndag, funderar på att testa vanliga marklyft väldigt lätt för att se om ryggen gillar vanliga bättre än raka.

von huff
2009-02-14, 15:33
Bra pass jujutsu-kai!Bamsecurl ser lustigt ut:D

kalajset
2009-02-14, 15:38
Haha, tack! :D Jaa, det är en övning jag skäms lite för att göra, men den är ju faktiskt kul, trots att den är väldigt disco. Men det är nog det som gör den så kul. *flex*

mattilainen
2009-02-15, 02:35
nice dagsform också :D vilken är målvikten? nice att man redan ser magkonturerna också ;) keep up

kalajset
2009-02-15, 15:29
nice dagsform också :D vilken är målvikten? nice att man redan ser magkonturerna också ;) keep up

Tackar! :) - Målvikten är 78kg vilket bör nås i maj/juni enligt planen. Satsar på att vara hårdare i kroppen än förra sommaren, vilket borde gå, då jag då vägde 80kg med, förhoppnigsvis iom att jag nu bulkat ett halvår, mindre muskler. Har alltså ca 10kg kvar. Kommer dock sänka takten på viktminskningen snart när jag börjar bli hårdare i kroppen för att spara muskelmassa. Allt som allt är egentligen sub-10% målet, så vad vågen visar i slutet av deffperioden är inte det viktigaste egentligen.

Idag blev det förövrigt ett dubbelpass. Först KJJ, teknikträning, och sedan en stund senare lätt löpning för att få in löpvanan, fungerar även ypperligt mot hunger har jag märkt. Imorgon helkroppspass, är sugen på marklyften.

spoon
2009-02-15, 17:34
Nice med 2x97.5 i Bänken. Kommer du köra lågreps hela deffen? Löpning fungerar finfint för att hålla hungern borta. Att du kommer vara hungrig i Maj då :)

kalajset
2009-02-16, 13:20
spoon: Tackar, ja, kommer basera träningen runt förhållandevis låga reps hela deffen. Kommer mest ligga runt 4-5 reps för att behålla så mycket styrka som möjligt för att på det sättet behålla massan, och sedan köra perioder med huvudsakligen 6-8 reps för att variera litet och för att spara lite på leder/fästen. Börjar en sådan period idag. :) (Sedan blir det även någon vilovecka, samt högreps-vecka för att verkligen köra igenom hela kroppen).

Ang. löpningen så funderar jag på att skaffa ett riktigt schema snart, och ev. ställa upp i något motionärslopp till sommaren, vore ett ganska realistiskt mål, och kul att genomföra. (Genomförde en del lopp när jag var yngre, sidär 10-15 år sedan, så det var ett tag sedan).

Dagens pass - helkropp

Lutande hantelpress (max 60 sek. vila mellan setten)
23.5 X 6
31 X 6 ggr 2

Latsdrag (max 60 sek. vila mellan setten)
90 X 6 ggr 4

Benspark (enbens, max 60 sek. vila mellan setten)
45 X 6 ggr 3
80 X 10 (tvåbens, 15 sek. efter föregående set)

Peck deck (max 60 sek. vila mellan setten)
40 X 6 ggr 2
40 X 10
40 X 6

Liggande lårcurl
55 X 8
55 X 16 PB


Kommentarer: Blev inga marklyft idag p ga upptagen ställning. Ett snabbt pass, avklarat på under 30 min. Ganska disco, men kompenserade övningsvalen med kort vila, vilket känns i kroppen nu. Hoppas på att kunna testa marklyft på onsdag istället då det är dags för underkroppen att få sig en riktigt genomkörare.

von huff
2009-02-16, 13:26
Lite disco e bra för motivationen;)Vad ligger marklyft pb på?

kalajset
2009-02-16, 13:30
Lite disco e bra för motivationen;)Vad ligger marklyft pb på?

:D Jodå, det är nog det.

Inte mycket, har bara kört marklyft en gång förut i princip, och det var ett bra tag sedan nu. Fick ganska ont i ländryggen efter det, men vet inte om det var p ga bristande teknik från mig eller om jag helt enkelt inte "kan" köra vanliga marklyft. Hoppas detta visar sig på ondag. :) - Blir ju sjävklart inga maxningsförsök då heller, men ska bli intressant att se vad ryggen säger, har fått för mig att vanliga marklyft oftast borde skona ryggen mer än raka marklyft?.

rockafellah
2009-02-16, 13:32
Jävligt starka latsdrag!:thumbup:

spoon
2009-02-16, 19:44
Låter som en bra och genomtänkt deffnings-strategi. Jag funderar lite i samma banor. Kul att du som har samma stats (Ungefär) testar före mig så kan jag se vad resultatet blir :D

Kul att du ska börja springa med. Jag har problem att springa efter schema men det kanske funkar bättre för dig. Känner mig för uppstyrd om jag gör det. Ligger som du säkert vet massa scheman på marathon.se

Du borde ju få ganska bra kondition av kampsporten med.

kalajset
2009-02-18, 15:39
Jävligt starka latsdrag!:thumbup:

Tackar! :thumbup: Det är en övning som börjat lossa rätt bra nu i höst/vinter. Var mycket svag i den förut. Strikta chins verkar varit lösningen för det.

Låter som en bra och genomtänkt deffnings-strategi. Jag funderar lite i samma banor. Kul att du som har samma stats (Ungefär) testar före mig så kan jag se vad resultatet blir :D

Kul att du ska börja springa med. Jag har problem att springa efter schema men det kanske funkar bättre för dig. Känner mig för uppstyrd om jag gör det. Ligger som du säkert vet massa scheman på marathon.se

Du borde ju få ganska bra kondition av kampsporten med.

Haha, jaa, jag får väl agera försöksperson helt enkelt, och hittills går det i mitt tycke klart bra. Nog för att bara deffen varit igång ca sju veckor, så det är för tidigt för att kunna dra några större slutsatser, men än så länge finns det inga tecken på att upplägget inte skulle fungera godkänt.

Har inte kikat runt så mycket på marathon.se, men ska kolla in det igen helt klart!. :)

Dagens pass - underkropp

Marklyft (teknik, utan bälte)
60 X 5
90 X 5 ggr 2
90 X 7 PB

Benpress (+släde)
80 X 8
160 X 8
220 X 6
220 X 7

Benspark (enbens)
45 X 8
50 X 6
45 X 4


Kommentarer: Dagens pass var ett snabbt avklarat underkroppspass. Vanliga marklyft har jag som sagt egentligen bara kört en gång förut, så det var intressant att se hur det skulle gå idag. Försökte verkligen fokusera på tekniken, och inte bli för viktkåt såhär i början. Gick OK kände jag, men det återstår att se hur ryggen känns imorgon. Sedan ska det också sägas att trots att det var teknik som stod på schemat idag så var det helt klart tungt för mig, är inte van vid att belasta vare sig ländryggen på det sättet och självklart inte heller tekniken i marklyft.

von huff
2009-02-18, 15:50
Klokt att inte ha bråttom, inget vidare kul om man skadar ryggen:)

kalajset
2009-02-18, 16:12
Klokt att inte ha bråttom, inget vidare kul om man skadar ryggen:)

Nej, jag får vara väldigt försiktigt p ga just tidigare känningar i ländryggen av alla möjliga övningar. Förhoppnigsvis stärks ländryggen upp nu när jag börjar köra vanliga marklyft, så jag kan gå på mer ordentliga vikter framåt sommaren iaf. :) - Men det får ta den tid det gör.

ChrisDEFC
2009-02-19, 09:49
satan va mycket pers sen jag kolla sist. får nog börja lägga denna som favoriter nu. ser jävligt bra ut på bilderna åxå även om jag nu har datorn kopplad till widescreen teven och allt ser brett ut :P men ser ut som du har bra med massa! frikki´n nice!

kalajset
2009-02-19, 16:19
Tack Chris! - Risken finns att det som är bredast i verkligheten är min midja tyvärr, (så jag föreslår tv'n i fortsättningen med :D), men ändå kul att höra!.

Idag körs det dubbelpass med cardioinriktning, precis kommit hem från gymmet, och ikväll blir det teknikträning i jujutsun, ska bli kul.

Dagens pass - cardio

25 min motionscykel @ ca 160 hr

Knäböj (ATG)
20 X 10
60 X 5
90 X 5


Kommentarer: Körde ju underkropp igår, så dagens knäböj var endast ett test för att se hur det, i kombination med för mig ansträngande cykling, skulle påverka böjen som jag körde direkt efter. Ganska mycket visade det sig, så ingen idé att gå på några större vikter/fler sets. Totalt meningslöst såklart, förutom just för skojs skull. :)

Kör helst min cardio utomhus i vilket fall som helst, men p ga närmare en decimeters nysnö hade jag ingen lust att springa runt och bli våt om strumporna. (Är nog jag som är lite kräsen när det gäller sådant, hobbylöpare på låg nivå som jag försöker bli).

kalajset
2009-02-20, 15:12
Dagens pass - överkropp

Lutande hantelpress (45 grader)
31 X 9 PB
31 X 8
31 X 6

Bänkpress
20 X 10
70 X 6 ggr 2
70 X 7

Chins
10
6 ggr 2

Latsdrag
90 X 6
82.5 X 6 ggr 2

Sittande rodd
90 X 8
97.5 X 6
97.5 X 14 PB
97.5 X 5

Smal bänk (smith)
27.5 X 10
67.5 X 7
67.5 X 6
47.5 X 16

Hantelcurl
21 X 6
18.5 X 7
18.5 X 8

Pushdown (rep, 15 sek. vila mellan setten)
50 X 6
50 X 8
50 X 7

Scott curl (maskin, upp till 15 sek. vila mellan setten)
20 X 7 ggr 2
20 X 6

Baksida axlar (maskin, upp till 15 sek. vila mellan setten)
45 X 5
35 X 6
30 X 8
45 X 4 (halva)


Kommentarer: Ett hyffsat OK pass, fast blev trött i kroppen. Som vanligt när man höjer repsantelet m ao. Framförallt bänken direkt efter den lutande hantelpressen kändes väldigt mycket tyngre än vanligt. (Blir garanterat koffeintabletter inför nästa pass). Hade uppe ett ganska högt tempo också, så det gjorde inte saken bättre. Gillar dock att köra mer eller mindre supersets/kort vila under de sista armövningarna, det ger pump, (vilket jag gillar mot slutet av ett pass, inte under), samt att jag inte orkar stå och vila flera minuter mellan discoövningar. En annan sak när det är dags för basövningarna däremot. :D

von huff
2009-02-21, 09:29
Bra pass ser jag*flex*haha samma sak här, prkar intestå och vifta hantelcurls länge så det blir ofta typ 30 sekunders vila mellan seten

mattilainen
2009-02-22, 22:36
jag blir alltid imponerad när jag ser folks chins, vet inte om det är jag som är så svag eller om alla andra är starkare än mig i just den övningen men haha.

ser ut att gå bra :) Får man fråga hur på ett ungefär äter en vanlig dag?

kalajset
2009-02-24, 01:02
mattilainen: Man får komma ihåg att chins är en typisk "kroppstypsövning", m ao muskelfästen/armlängd etc. spelar stor roll där. För att inte tala om kroppsvikt. Men tack :) - Annars tror jag på att nöta in strikt teknik så mycket som möjligt. Har iaf för mig skapat en styrka som kan användas i de flesta ryggövningar.

Ang. kost, så är det ganska basic upplagt, (fast det kommer ändå bli jäkligt mycket text, lätt hänt när jag kommer in på ämnet):

Först och främst följer jag sedan någon vecka efter deffstart en s.k "periodisk fasta", vilket innebär att jag äter alla mina mål mat under en 8-timmarsperiod vanligtvis. Eftersom jag styrketränar det första jag gör under en dag vanligtvis, blir "mål 1" oftast bara koffein, EAA, och maltodextrin. Därefter delar jag upp hela energiintag för den resterande dagen under två-tre ordentliga måltider på de 6-7 timmar som är kvar av mitt så kallade näringsfönster. Syftet med det här är först och främst tre saker:

1. Få i mig så mycket som möjligt av min näring kring träningspassen, vilket teoretiskt har stora fördelar, (framförallt för återhämtning/glykogeninlagring, och bibehållen muskelstyrka).

2. Kontrollera hungern lättare. Märkligt nog kan man tycka känner "man", (även jag), mindre hunger trots att man vanligtvis går 16 timmar utan näringsintag under ett dygn.

3. Periodisk fasta har till viss del kunnat visa sig ha en hel del fysiologiska fördelar, inom alltifrån insunlinrespons till fettförlust. Hur mycket som är "bevisat" och inte är alla inte helt överens om, men klart är att det verkar ha klara hälsofördelar, och/eller åtminstone inga direkta nackdelar.

Näringsmässigt äter jag ganska fritt, och håller ett för deff förhållandevis högt kolhydratintag tack vare att jag vill kunna prestera på topp under all träning jag utför/kunna återhämta mig optimalt. Siktar även på 2g protein per kroppskilo, även om jag nu i början av deffen har slarvat en del med detta. 50%E från kolhydrat, 30%E från protein, och 20%E från fett representerar vad jag äter ganska bra under en normal dag. Matvarorna som sådana är annars väldigt fria, äter t ex chips/pizza minst en gång i veckan, och choklad flera. Enda jag verkligen gör annorlunda under deff är att jag dagligen äter 250g kvarg blandat med 20g vassleprotein på kvällen för proteinets skull. Samt att jag vanligtvis bara äter två lagade mål per dag, (där såklart även saker som just kvarg t ex kan ingå som komplement), samt en "pulverfrukost" på morgonen. Inga mellanmål eller ens "traditionell" frukost vanligtvis alltså. Inte för att det är några fel på detta, men det går kort sagt inte särskilt bra ihop med den periodiska fastan.

En hel del text, men som sagt, tycker det är kul att prata kostupplägg.

Dagens pass - helkropp

Knäböj (ATG)
20 X 10
70 X 6
80 X 6
90 X 6
80 X 7

Bänkpress
20 X 10
70 X 11 PB (F 12:e)
70 X 7 ggr 2

Lutande hantelpress (45 grader)
23.5 X 6
31 X 5
26 X 7
21 X 11

Latsdrag
75 X 6
82.5 X 6
75 X 18 PB
90 X 4

High row
80 X 6
100 X 6 ggr 3
100 X 7


Kommentarer: Ett helt OK pass som gick av stapeln tidigt i morse, gick över förväntan faktiskt. Knäböjen var tynge än vanligt, men har inte kört den seriöst på flera veckor, samt att jag nog får acceptera faktumet att all konditionsträning kommer minska styrkan i benen på kort sikt. Bänken blev det överraskande nog ett reps-PB i, vilket kändes bra då jag alltid varit repssvag i den. Särskila armövningar skippades helt idag, funkar säkerligen helt OK under en dag som idag.

kalajset
2009-02-25, 14:49
Dagens pass - underkropp

Liggande lårcurl
55 X 8 ggr 3

Benspark (enbens)
50 X 7
45 X 8 ggr 2

Marklyft (teknik, utan bälte)
70 X 4
90 X 5 ggr 2
90 X 6

Viktade sit ups
20 X 8 (vikt vid mage)
20 X 8 (vikt vid nacke)
20 X 11 (vikt vid nacke)
20 X 4 (vikt vid mage, supersettat med ovanstående set)

Benpress (+släde)
120 X 8
200 X 6
220 X 6
220 X 11


Kommentarer: Mycket folk på gymmet idag, (sportlov), vilket orsade väldigt konstig övningsföljd. Passet som sådant var annars inget speciellt, intensivt med kort vila, (60 sek. mellan setten passet igenom, förutom i marklyften där vilan var längre), och standardvikter. Inte helt nöjd med marklyften, men tekniken kommer förhoppnigsvis mer och mer, kommer fortsätta med förhållnadevis låga vikter i den tills jag känner att jag har tekniken att gå högre. (Framförallt är det på vägen ner jag känner tekniken brister). Överkroppspass på fredag, hoppas på mindre folk då.

spoon
2009-02-25, 21:38
Här rullar det på bra ser jag. Kör du löpning och ju-jutsu på sidan av journalen? Smart att köra lugnt i marklyften till att börja med även om man inte skadar sig så är marklyft-träningsvärken ganska speciell :)

kalajset
2009-02-25, 22:09
Här rullar det på bra ser jag. Kör du löpning och ju-jutsu på sidan av journalen? Smart att köra lugnt i marklyften till att börja med även om man inte skadar sig så är marklyft-träningsvärken ganska speciell :)

Jodå, kör både löpning och JJ fortfarande, men dessa pass skriver jag sällan, (i princip aldrig), upp i journalen. JJ blir det allt som oftast två ggr i veckan, och löpning, (eller annan konditionsaktivitet såsom cross trainer nu när det varit så mycket snö ett tag), minst lika många. Kommer möjligtvis börja skriva upp konditionspassen med siffror och allt regelbundet senare när jag överhuvudtaget har börjat träna lite hårdare, och inte bara "får upp flåset" som nu.

Jag får ta det riktigt lugnt med marklyften ett tag, så jag överhuvudtaget lär mig känna igen den typen av träningsvärk och inte tror det är ryggen som ger vika helt. :D - Har som sagt haft lite tidigare småproblem med ländryggen, och vill därför förvissa mig om att lyften går rätt till. Fast visst är man sugen på att lassa på lite mera.

spoon
2009-02-26, 18:39
Det var inte länge sen jag började med marklyft. Har bara kört den i ett par månader men den är redan en av favoritövningarna. Riktigt skönt att ta i 100% så att man ser stjärnor efter lyftet :D

2a gången jag testade körde jag 5x8 på 60kg eller nåt sånt. Senare på kvällen skulle man ut och då ägde jag bara ett par höga converse. Kände mig som en sköldpadda då :D

Ska bli skoj att se vad du klarar att lyfta när du väl börjar lasta på. Jag klarar 170 så du klarar nog ganska lätt minst 150.

von huff
2009-02-26, 18:41
Bra pass igår!Bar att du kör marklyft, världens bästa övning*flex*

kalajset
2009-02-27, 12:42
von huff: Jag hoppas och tror faktiskt också att det är en av världens bästa övningar, framförallt kan den säkerligen stärka upp min ländrygg, och skapa lite mer massa längst ner på ryggen, för det behövs. Har slarvat för mycket med denna del av ryggen, så nu är det hög tid att lära sig marklyft ordentligt. :)

spoon: Med lite övning kanske jag klarar 150, men just nu är jag tveksam om man säger så, är det inte den rena styrkan så är det nog greppet som säger upp sig först. :D

Dagens pass - överkropp

Hantelpress
23.5 X 8
33.5 X 9 (F på 10) PB
33.5 X 5

Incline press (maskin)
40 X 6
100 X 2
80 X 6

Chins
12 (PB på denna kroppsvikt)
8
4 (med stopp i botten, mitten, och högst upp)

Sittande rodd
90 X 8
90 X 11
97.5 X 6

Total triceps (maskin)
45 X 8
50 X 6
40 X 18 PB

Hantelcurl
18.5 X 12 PB
18.5 X 7 ggr 2

Pushdown (rep, 20-30 sek. vila mellan setten)
40 X 8
45 X 10
40 X 10
35 X 4

Bamsecurl (30 sek. vila mellan setten)
25 X 11
30 X 7
25 X 6
25 X 7

Hantellyft åt sidan (30-45 sek. vila mellan setten)
9 X 7 ggr 2
9 X 5


Kommentarer: Bra pass i stort, högt tempo, men lite dålig ork, hade nog behövt de där kolhydraterna jag vanligtvis drar i mig före passet. OK viktmässigt, och såklart en del discoövningar mot slutet som alltid.

von huff
2009-02-27, 13:08
Bra att pumpaupp sig till fredagkväll*flex*

kalajset
2009-02-27, 13:20
Bra att pumpaupp sig till fredagkväll*flex*

Haha, javisst!. :D Fast det blir ingen utgång här idag, försöker hålla mig hyffsat strikt på alkoholfronten nu under dieten, men det är klart att det ibland blir några öl, (och ibland några till), iallafall ändå, är ju så gott!. :cheers:

Däremot blir det en sväng ner på stan i EM och kika runt litet hade jag tänkt mig, med lite tur har jag gainat en extra cm pump åt alla håll under jackan, blotta vetskapen... :naughty:

kalajset
2009-03-01, 16:57
Dagens pass - helkropp

Hantelpress
23.5 X 6
33.5 X 10 PB
31 X 6
28.5 X 8

Incline press (maskin)
40 X 8
60 X 11
70 X 7
60 X 7

Latsdrag
85 X 2
82.5 X 8
75 X 10 ggr 3

High row
40 X 10
80 X 10
100 X 7
80 X 8

Liggande lårcurl
55 X 7
55 X 8
55 X 7

Benspark
35 X 6
45 X 7
40 X 8
30 X 11

Magmaskin
72.5 X 10
80 X 7
72.5 X 8
87.5 X 6

Pushdown (rep)
50 X 7
40 X 10
50 X 6
40 X 8

Scott curl (maskin, långsamt, med full ROM)
20 X 11
20 X 8 ggr 2
20 X 11


Kommentarer: Helkroppspass idag, p ga paus i JJ'n/löpningen, då jag fått lite väl ont i underbenen vid belastning, troligtvis överansträgning i form av för mycket träning på en gång, vid en relativt hög kroppsvikt dessutom. Därav även discoövningarna för benen. Nu var iofs hela passet disco, men det var ett förhållandevis lätt pass idag, där istället intensiviteten var mycket hög, med ca 60 sek. vila mellan varje set passet igenom. Ett eller två gympass till i veckan som kommer, och resten vila veckan ut är planen, ska bli skönt att få ta igen sig litet också efter en relativt hög träningdos det senaste.

kalajset
2009-03-03, 14:38
Dagens pass - underkropp

Marklyft (utan bälte)
70 X 4
100 X 1 PB
120 X 1 PB
140 X 1 PB

Liggande lårcurl
55 X 8 ggr 3
55 X 8 (sista reppet med icke-full ROM)

Benspark (enbens) (60 sek. vila mellan setten)
50 X 6
40 X 11
45 X 10
50 X 6

Viktade crunches (30 sek. vila mellan setten)
25 X 8 (vikt vid nacke)
25 X 12 ggr 3 (vikt vid mage)
25 X 22 (vikt vid mage) PB
25 X 5 (vikt vid mage, supersettat med ovanstående set, fem sek. vila)


Kommentarer: Bra underkroppspass idag i stort, lagom tempo passet igenom med lång vila i början, och kortare i slutet. Körde så kallade "lätta" maxningsförsök i marken. Med tanke på att det idag var fjärde försöket att köra marklyft någonsin, och min svaga ländrygg, får jag vara nöjd med försöken. Märkte däremot att jag behöver mer greppstyrka, så jag får nog börja lägga in det i schemat med, skaffar möjligtvis en gripper eller två just för det ändamålet. Ville inte försöka mig på en högre vikt främst p ga just greppet. Körde också crunches istället för sit ups idag för att spara på ländryggen. Annars är jag överlag nöjd med att det verkar gå att köra marklyft, är en rolig övning, känns mycket bättre för ryggen/roligare än raka marklyft, så den kommer behållas i schemat, men vara ganska "lätt" i början iallafall, allt eftersom ryggen stärks upp. (Som jag får hoppas den gör). Dessutom kändes singlar mycket bättre teknikmässigt sett än 6-8-intervallet som jag testade tidigare, så det lär troligtvis mest bli få reps i marken, vilket torde passa bra i en basövning.

von huff
2009-03-03, 14:40
Riktigt bra marklyft med tanke på att det var fjärde gången*flex*Bara att jobba uppåt med bra teknik.Har ni magnesium på ert gym?Det funkar bra för greppet om man inte vill "fuska" och använda remmar.Jag tror ochså nästa (och många andra ochså) att vanliga marklyft bygger baksidalår lika bra som raka marklyft

kalajset
2009-03-03, 14:52
Tackar huff! :) Ja, jag är nöjd med tanke på förutsättningarna, men känner att jag har en bra bit kvar innan både teknik sitter till 100% och det börjar bli "OK" vikter, men nu är iaf mark-PB'et samma som böj-PB't, så det är ju alltid något. Nästa bulkperiod hoppas jag naturligtvis att jag kan bli starkare i mark än böj, som man så att säga ska vara.

Den här deffperioden blir det nog däremot inga fler maxningsförsök, jag vill känna att tekniken sitter bättre först, utan nu blir det teknikträning till 100% är det tänkt. Förhoppnigsvis stärker det även upp ländryggen/greppet, så iallafall det blir starkare, trots deff.

spoon
2009-03-04, 07:47
Oj 140kg lätt! Nu blir det till att köra mark i eftermidag. En gren tänker jag vara starkare än dig i :) Ben, mage är ett pass som jag också gillar att köra. Få övningar men man kan ta slut ändå. Vad ligger vikten på nu förresten ?

mattilainen
2009-03-05, 00:48
jävlar vad sjuka marklyft :D Grattis som fan!

Vad är morgonvikten på dig idag? :) GAH! orkar inte vara sjuk :p vill ju till back on track igen :p

kalajset
2009-03-05, 16:41
Oj 140kg lätt! Nu blir det till att köra mark i eftermidag. En gren tänker jag vara starkare än dig i :) Ben, mage är ett pass som jag också gillar att köra. Få övningar men man kan ta slut ändå. Vad ligger vikten på nu förresten ?

Japp, gillar det upplägget skarpt, övningarna brukar ju bli såpass tunga att man kan ta ut sig mycket bra ändå precis som du säger. Vikten ligger på ca 86kg, vilket resulterat i en viktnedgång på tre kilo senaste månaden. Siktar på tre kg denna månad också, är nog en rätt lagom takt för mig.

jävlar vad sjuka marklyft :D Grattis som fan!

Vad är morgonvikten på dig idag? :) GAH! orkar inte vara sjuk :p vill ju till back on track igen :p

Tackar!, jaa, det suger att vara sjuk, vet precis hur det känns när man verkligen vill träna, men inte kan/får. :/ är absolut inget kul alls. Har haft tur hittills under deffen vad det gäller sjukdomar själv, så jag kan bara hoppas på att det håller i sig, ta i trä. :) (Tycker det är särskilt tråkigt under deff, då det inte känns helt lyckat att gå ner i vikt samtidigt som man är sjuk och muskelnedbrytande).

Dagens pass - överkropp

Hantelpress
23.5 X 6
33.5 X 8
28.5 X 10 ggr 2

Incline press (maskin)
40 X 8
60 X 11
60 X 7

Chins
8 ggr 2
6 ggr 2

Sittande rodd
90 X 11
90 X 7
90 X 6

Pushdown (rep, ca 30 sek. vila mellan setten)
40 X 10
50 X 8
50 X 7
40 X 11
40 X 5

Total triceps (maskin) (ca 30 sek. vila mellan setten)
45 X 6
35 X 11

Hantelcurl (ca 30 sek. vila mellan setten)
18.5 X 8
16 X 6

Scott curl (maskin, långsamma, ca 30 sek. vila mellan setten)
20 X 11
20 X 5

Hantellyft åt sidan (ca 20 sek. vila mellan setten)
8 X 8
8 X 10


Kommentarer: Intensivt, helt OK pass. Ökade repsen ännu något mer på flertalet övningar idag, är som sagt grymt jobbigt och påfrestande med det när man inte är van vid det. Var bara i hantelpressen vilan hölls normal, sedan gled den ner mot en minut, för att sluta vid 30 sek. Nu blir det inget mera gympass före nästa vecka, utan lite vila istället, för att sedan gå ner mot lågreps igen. Blir nog lågreps huvuddelen av den återstående delen av deffen, för att avsluta med lite högre reps igen den sista månaden. Kommer även försöka bättra mig litet ang. mitt proteinintag, har varit lite dåligt periodvis.

kalajset
2009-03-05, 16:48
Postar några halvdåliga bilder på dagsformen också, är nog sista gången jag gör det tills deffen är klar. Märker ju så liten skillnad mellan varje gång, (en månads mellanrum mellan varje fototillfälle hittills), nu så det känns inte motiverande direkt. :Virro

Vikten är iallafall ca 86kg. Målvikt 78kg, give or take något kilo. Till det positiva hör iallafall att gubbmagen är så gott som helt borta, däremot är det klart det fortfarande finns en hel del fett kvar på framsida mage trots det. Har även en hel del "love handles" som jag vill ha väck. Till det negativa hör att man börjar känna sig liten, (nu har jag aldrig varit särskilt stor egentligen såklart, men i jämförelse med mig själv så), utan att vara i bra form, antar det håller i sig tills målvikten är nådd. Klyschigt, visst, men tyvärr sant. Bara att hålla i några månader till nu, ska försöka hålla träningen, men framförallt kosten, (med nämda proteinintag), ännu mera seriös nu.

RoppadeJag
2009-03-05, 22:29
Blir ju bättre o bättre! /Fd. jaadå :) (nya)

von huff
2009-03-06, 12:49
Rutorna börjar titta fram;)Det komer nog att se riktigt bra ut på 78kg*flex*

mattilainen
2009-03-07, 13:14
snygga pecs och biceps :) bra jobbat

kalajset
2009-03-07, 15:47
Blir ju bättre o bättre! /Fd. jaadå :) (nya)

Tackar!, ah, tillbaks igen ja. :)

Rutorna börjar titta fram Det komer nog att se riktigt bra ut på 78kg*flex*

Jag hoppas det iallafall, får väl se då, fast byggning är ju ett långtidsprojekt också så, ett steg i taget så får jag vara nöjd med tanke på förutsättningarna. Helt nöjd blir man förhoppnigsvis aldrig. :)

snygga pecs och biceps bra jobbat

Tack så mycket, ja, de hör absolut till mina bästa muskelgrupper tycker jag. Ska man (över)analysera så behövs det fortfarande mer rygg, (baksida framförallt)-axlar, och så mer ben. Ryggen släpar egentligen inte sådär jättemycket, men p ga min något breda midja, (nu har den ju iofs en del fett kvar, men ändå), samt relativt höga latsfästen är det inte mycket annat att göra än att ge den extra prio. kommande bulk. Baksida axlar däremot och mer ben behövs. :D

Dagens pass - helkropp

Militärpress (stående)
20 X 10
40 X 6
45 X 8
45 X 6

Frontböj (ATG)
20 X 10
60 X 4
70 X 4
90 X 3 (vanlig böj)

Bänkpress
20 X 10
70 X 8
70 X 7 ggr 2

Chins
9
7
8


Kommentarer: Idag blev det ett helkroppspass som egentligen inte ligger med i schemat, men p ga vilan från löpningen så kördes ett lättare pass idag ändå. Inget särskilt, men det är skönt att gå till gymmet och bara köra "riktiga" övningar med, utan att stressa sig igenom passet i rekordfart. Vanlig böjsettet på slutet kändes däremot kasst, verkar helt ha tappat tekniken i det lilla uppehållet jag haft från böj. Frågan är om jag inte skulle koncentrera mig på frontböj i fortsättningen, tycker på sätt och vis den både känns bättre och är roligare. Bara jag lär mig frontböja med "OL-fattning" också, istället för byggarfattningen som jag har nu, då den gör det svårt med greppet tycker jag. Bara handlederna tillåter det, får testa helt enkelt.

kalajset
2009-03-10, 14:06
Dagens pass - underkropp

Marklyft (teknik, utan bälte)
70 X 4
100 X 3
120 X 1 ggr 2

Liggande lårcurl
47.5 X 10
62.5 X 4 ggr 3

Benpress (+släde)
80 X 10
160 X 4
240 X 4
260 X 1 (F på 2)

Benspark (enbens) (60 sek. vila mellan setten)
45 X 4
60 X 6 PB
50 X 6
45 X 6

Magmaskin
65 X 6
72.5 X 6 (kort vila från föregående set)


Kommentarer: Har sänkt repsantalet igen, ska köra såhär merparten av veckorna som är kvar av deffen är det tänkt. Inget speciellt pass idag i övrigt, marklyften var hyffsat strikta och OK, verkar dock ta rätt bra på baksida lår, då lårcurlen kändes tyngre än vanligt. Failade i benpressen idag, kom "för" långt ner utan, (absolut bottenläge i princip), att försöka använda mig av rörelse-energin i andra reppet på 260kg, så det var inte mycket mer med det. Blir lätt så tyvärr att jag slarvar litet med djupet på för mig tunga vikter i denna övning, får försöka bättra mig. Ett överkroppspass ska köras lite senare under veckan, får räcka i gymmet denna vecka.

ChrisDEFC
2009-03-10, 15:12
syns bra ut på bildern du!

von huff
2009-03-10, 16:10
Br pass, du blev inte mosad under benpressen?;)