handdator

Visa fullständig version : Köttfärssås - magiska tillagningen?


Joshua
2008-09-02, 22:19
Nu har jag precis kastat upp för att inte låta allt för äcklig.. det var köttfärssåsen från kvällsmaten. Känns som om den smakar värre och värre för varje gång numera jag gör den. Jag har kollat igenom trådarna angående detta men har bara hittat vad man till exempel ska ha i den.

Hagla in med era recept här, inte bara vad ni har i utan hur ni tillagar den in i minsta detalj :D

Det är inte många som kan laga god köttfärssås men en del har det där lilla stinget.

Krisz
2008-09-02, 22:30
Jag säger bara en sak: köttbuljong. Det är hemligheten. Innan jag hittade denna magiska ingrediens var min köttfärssås bara stekt köttfärs med krossade tomater, men nu har jag Köttfärssås :)

Alltså: stek en hackad lök på medelvärme tills den är mjuk, i med 500 g köttfärs, bryn tills den är brun, i med två burkar krossade tomater, låt det koka ihop i några minuter, i med en tärning köttbuljong, två krossade vitlöksklyftor, salt (ca 1-2 tsk kanske), svartpeppar och en drös (=några tsk) med torkade örtkryddor typ oregano och timjan. Vill du flasha river du över några blad färsk basilika vid servering.

MyungChul
2008-09-02, 22:30
Gjorde köttfärssås senast igår.
2 stora gula lökar, finhackas
1 king solo vitlök, finhackas
1 kg nötfärs
5 färska tomater
2x 400g krossade tomater
3 dl rödvin
1 dl mörk kalvfond koncentrerad
0,2 dl timjan
salt, peppar, tabasco

fräs lök, vitlök tills gyllene, i med färs lite i taget tills bra färg uppnåts. i med resten. smaka av, låt koka i några timmar.

JärnJane
2008-09-02, 23:24
jag brukar höfta lite så den blir olika varje gång typ. men en smart grej är att ta i en riven potatis som får koka med tills den kokar sönder och mojjar ut sig i resten av såsen (man ska inte se strimlorna alltså), så blir såsen lite mer sammanhållen, vätskan rinner inte ner i en pöl på botten av tallriken sen när man serverar.

Rivna morötter är också gott att ta i. Champinjoner (färska) och chunks av två riktiga tomater utöver tomatkrosset.
om man råkar ha en öpnad burk av tacosås i kylen kan man ta i den också efterssom de har kort hållbarhet efter öppning.

Buljong, antingen som tärning eller om du har fond på flaska. experimentara gärna med annan fond än just bara den med köttsmak. finns svampfond o kalvfond o grönsaksfond.

Justdet ja, lök måste man ha. jag tycker röd lök ger en fin touch och lyfter utseendet på såsen.

Sen pepparn, experimentera med andra sorter av peppar än bara svartpeppar!

JärnJane
2008-09-02, 23:28
en till grej

Jag brukar inte använda vanligt tomatkross, utan jag köper hela tomater på burk som jag sen bara sticker ner saxen i och klipper. Det smakar mer än vanligt kross av nån anledning. Se bara till att köpa bra tomater. eldorados är vattniga och smakar dåligt, kung markatta tex. tycker jag är bra.

muddler
2008-09-02, 23:57
jag brukar köra:

köttfärs
krossad tomat
creme fraiche paprika/chili
lök
oregano/basilika


kittlar dödsskönt i kistan

Black Star Abyss
2008-09-03, 00:03
Allt du behöver är:

Köttfärs 500g
1 gul lök
1 burk champinjoner
Krossade tomater (ett sånt där paket)
Mycket salt och vitpeppar

Stek köttfärs och börja sedan blanda i ingredienserna. Det måste kryddas riktigt ordentligt för att ta smak, så vålda på och smaka av tills det blir gott.

Musselbank
2008-09-03, 02:03
Hur brukar du göra, undrar man ju?!

Eddie Vedder
2008-09-03, 05:31
Det är inte många som kan laga god köttfärssås men en del har det där lilla stinget.

Nu kanske du har väldigt höga krav men själv tycker jag det är tvärtom. Är det något som nästan varenda person över 12 års ålder kan laga till helt okej är det väl ändå köttfärssås?:D

Men det kanske bara är jag som är sjukt okräsen. Har faktiskt än idag aldrig ätit en enda köttfärssås som inte smakat gott, i alla fall om man bortser från tup pulversåser.

SH86 ger ett basic recept som man väl aldrig KAN misslyckas med?! Därefter går det ju att riva över ost, kanske tillsätta majs, diverse bönor kanske, hacka ner paprika, större tomatbitar, rejält med kryddor etc.

Inget är så simpelt som köttfärssås och kan varierar i det oändliga!:thumbup:

shut teh face
2008-09-03, 06:31
Jag gör en bas på cremefraiche och tomatpure (aldrig krossade tomater *gah!*)
Sen kör jag lite olika, brukar experimentera med allt möjligt; salt, paprika, cayenne, senap, dijonsenap, grovkorning senap, färsk citron. Inte allt detta i samma. ;)

Det gott med saffran också (inte creme fraiches färdiga grej)

Alfred Nobel
2008-09-03, 06:38
Vill du skapa variation i din vardag kan du blanda en sats köttfärsåsen med en sats makaroner, vända ner i en ugnsfast form och toppa med riven ost. Gratinera några minuter till osten har smält. Makronilåda *drool*

Alfred Nobel
2008-09-03, 06:39
Jag gör en bas på cremefraiche och tomatpure (aldrig krossade tomater *gah!*)

Köttfärsåsen blir för krämig och god när man gör den på creme fraiche/grädde. Inte samma sting som utan. Men visst fan är det gott med fett alltid :thumbup:

gorillan11
2008-09-03, 07:24
Mitt recept jag kör på, gjorde en sats igår räcker till 3portioner:

500g nötfärs,
3 vitlöksklyftor,
1 liten burk champinjoner (Går lika bra att köpa färska champinjoner.)
300g krossade tomater med chlilismak,
3dl Milda minimat,
2tsk sambala oelek,
Diverse kryddor som, cayannepeppar, vitpeppar, svartpeppar, salt, ibland curry tom.

Ett tips är att du inte lägger för mycket tomat i den, gillar när den är ganska matig och inte allt för lös och rinnig av sig.

ante
2008-09-03, 07:32
Inget är så simpelt som köttfärssås och kan varierar i det oändliga!:thumbup:

Nu måste jag lägga mig i!

Själv vet jag bara 2 personer som kan laga god köttfärssås, mamma och en kompis. Jag har aldrig fått till den lika bra som mamma, och då trots att jag har receptet och försökt ganska många gånger. Det är fingertoppskänslan som fattas när det gäller kryddning osv, skulle jag tro.

Som någon skrev ovanför så är rivna morötter grymt bra, och torkade örter.

gorillan11
2008-09-03, 07:36
En hemlighet med köttfärssås är att låta den stå och puttra/koka ihop sig ett bra tag innan man serverar den.

Joshua
2008-09-03, 08:22
Nu kanske du har väldigt höga krav men själv tycker jag det är tvärtom. Är det något som nästan varenda person över 12 års ålder kan laga till helt okej är det väl ändå köttfärssås?:D

ne men du förstår vedder att jag är ute efter det där lilla speciella så man verkligen kan säga Ja! vilken härlig sås! Förr i tiden stod jag bara där och lät autopiloten inom mig göra allt men sen så helt plötsligt blev det inte alls det där lilla extra längre, först blev den som vilken annan köttfärssås som helst och sen så efter ytterligare ett tag så kom folk och klagade att det stank i köket och nu så har det gått för långt. På alla andra ställen man ätit den på, värdshus, kompisar, skolan osv så har den inte alls varit äcklig men den har varit så vanlig att den inte är god längre.

Glömde fråga också, gör det någon större skillnad smakmässigt och man använder kött eller det här "quorn"färs eller vad det heter?

Psychological
2008-09-03, 08:39
jag brukar köra:

köttfärs
krossad tomat
creme fraiche paprika/chili
lök
oregano/basilika


kittlar dödsskönt i kistan

Precis som jag då :)

creperiet
2008-09-03, 09:25
En hemlighet med köttfärssås är att låta den stå och puttra/koka ihop sig ett bra tag innan man serverar den.

Där kom den. :bow:

lectris
2008-09-03, 09:30
för den som inte är kcal-rädd kan jag tipsa om att använda bacon som stekfett till köttfärssåsen. Blir en väldigt god och lite rökig smak! Annars kör jag med mycket vitlök och färsk basilika :thumbup:

Cilia
2008-09-03, 09:54
Jag har alltid mycket morötter i. Tomater får fram sin arom av sötma. Vill man kan man använda socker, jag använder morötter. Jag använder också hela tomater i burk, tycker det blir godare än krossade. Gäller också att inte köpa budgetvarianter. Man får det man betalar för. Köttbuljong brukar jag också använda.

Att använda grädde/creme fraishe är ett lätt sätt att höja smaken i en maträtt men lite "billigt".

Sen måste den stå och koka till sig.


Såg ett program på BBC Food med Heston Blumenthal (har en 3 * restaurang i UK). Han skulle tillaga den optimala köttfärssåsen. Där snackade vi om att koka länge i olika omgångar. Jag älskar det programmet. Han kombinerar gastronomi och kemi (man man säga). Han har ett eget labaratorium. Hur kul och intressant som helst.

Mirre
2008-09-03, 09:57
Jag brukar hiva i en av mina älsklingsprodukter - Ajvar. Majs är oxå ett måste och även en tsk socker för att förstärka smaken.

Kinsei
2008-09-03, 10:12
Vill gärna upprepa att socker är hemligheten för att lyfta alla tomatbaserade såser! Har man t.ex. en öppnad bag-in-box kan man med fördel hälla i en slurk vin också. Har man inget vin och vill man inte använda vanligt socker går det faktiskt ganska bra med en skvätt balsamvinäger. Det ska inte vara så mycket att det tar över smaken - bara så att sötman och syran gör susen med övriga smaker.

UmmaGumma
2008-09-03, 11:49
Gul lök
Vitlök
Köttfärs
Tomatpuré
Färska örter
Creme fraiche el. Grädde
Soya
Soltorkade tomater
Nymalen svartpeppar + Salt
Ett uns socker
Lite rödvin

Puttra länge länge länge = Godast. Naturligtvis är riven parmesan/vällagrad pecorino obligatoriskt vid servering.

shut teh face
2008-09-03, 15:13
Köttfärsåsen blir för krämig och god när man gör den på creme fraiche/grädde. Inte samma sting som utan. Men visst fan är det gott med fett alltid :thumbup:
Det är det som är grejen ju. :) Man kan ju köra lättcremefraiche också.
När jag är själv kör jag vatten, tomatpure och ofantligt mkt kryddor. Men tjejen tål inte kryddor alls. =)

Masson
2008-09-03, 15:57
Gjorde köttfärssås senast igår.
2 stora gula lökar, finhackas
1 king solo vitlök, finhackas
1 kg nötfärs
5 färska tomater
2x 400g krossade tomater
3 dl rödvin
1 dl mörk kalvfond koncentrerad
0,2 dl timjan
salt, peppar, tabasco

fräs lök, vitlök tills gyllene, i med färs lite i taget tills bra färg uppnåts. i med resten. smaka av, låt koka i några timmar.

Testade den till middagen idag, det blev lite väl dyrt för min plånbok men attans vad gott!

Eddie Vedder
2008-09-03, 16:04
Glömde fråga också, gör det någon större skillnad smakmässigt och man använder kött eller det här "quorn"färs eller vad det heter?

Skillnaden är stor mellan quorn och köttfärs, hur stor skillnad det sedan blir på två färdiga såser med quorn eller köttfärs som bas är skillnad. Med mycket kryddning och massa extraingredienser får ju själva såsen en helt ny karaktär och skillnaderna mellan sås A och B blir inte lika stora som quorn vs. tillagad köttfärs utan något mer.

Men personligen tycker jag inte man skall jämföra på det sättet. Att ära quornfärs och andra quornprodukter i t.ex. grytor, tacos m.m. är gott. Att använda köttfärs är också gott. Dock är det två helt skilda saker och jag tycker att man kan variera mest för variationens skull om man inte är vegetarian, båda smakar bra på sitt sätt och jag ser ingen direkt anledning till att jämföra och försöka få quorn så likt köttfärs som möjligt.:)

Testa!:thumbup:

emmzan
2008-09-03, 17:54
Jag har dristat mig att prova lite olika färdiga kryddblandningar (cevapcici, bifteki) vilket blivit jättebra samt gett annorlunda touch på köttfärssåsen. Vanliga tacokryddor är annars klassiker hos oss. Slänga ner en näve torkade trattkantareller och saken är biff (färs!).

MyungChul
2008-09-03, 23:01
Testade den till middagen idag, det blev lite väl dyrt för min plånbok men attans vad gott!

:thumbup:

Mental
2008-09-05, 16:07
Gjorde köttfärssås senast igår.
2 stora gula lökar, finhackas
1 king solo vitlök, finhackas
1 kg nötfärs
5 färska tomater
2x 400g krossade tomater
3 dl rödvin
1 dl mörk kalvfond koncentrerad
0,2 dl timjan
salt, peppar, tabasco

fräs lök, vitlök tills gyllene, i med färs lite i taget tills bra färg uppnåts. i med resten. smaka av, låt koka i några timmar.

Jag tror jag ska ge den ett försök, flår eller kärnar du ur dina tomater? Sötar du ev något för att balansera beskan från tomaterna?

Svedberg
2008-09-05, 16:44
Pröva riv i en jävla massa selleri, ger en fin smak. Och det ska puttra läääääänge.

Dan S
2008-09-05, 18:18
Först är det ju köttfärs, lök, vitlök, tomatpure och krossade tomater. låter koka en 10-15 minuter. Kryddar med svartpeppar, vitpeppar, piripiri (bara lite) Chilisås VIKTIGT, söt jävla chilisås god som sattan i kfs. ;) cayennepeppar.

Smakar av den, och sedan smakar jag av tills jag uppnått ultimata smaken enligt mitt tyckte, her ofta i dragon timjan basilika, gillar allround smaken den ger faktiskt. Ska vara en rund smak fast med salt sting, och jag vill ha en aning vitlök och ört inslag i smaken, men fortfarande behålla en söt smak av kött & chili.. Det känner man om man smakar av den många gånger.. fyll på med kryddor tills ni är nöjd, sedan är det bara att koka på det sista i 30 minuter till. Och den får inte bli för vattnig, det är viktigt. mindre vatten. ;)

MyungChul
2008-09-05, 20:10
Jag tror jag ska ge den ett försök, flår eller kärnar du ur dina tomater? Sötar du ev något för att balansera beskan från tomaterna?

Nej jag skär bara ner tomaterna i grövre bitar, dom kokar nästan bort ändå. Och ja, lite socker har jag glömt att skriva eftersom vi bor i Sverige. Annat hade det varit om vi hade haft goda tomater här uppe. Även så är bacon trevligt i, ger en fin salt/rökig smak till det.

Notera också att jag kokar nästan alltid denna i minst 2 timmar.

Mira
2008-10-05, 16:22
på slutet har jag alltid i lite av någon smaksatt lätt creme fraiche (2%), och lite lite kanel i! det är sjukt gott. words!

Pet
2008-10-05, 16:30
Min sambos magiska köttfärssås:

2 port:

150g stekt nötfärs
4dl vatten
30g idealmjöl
salt, vitpeppar och svartpeppar
Colorit soja

Koka upp vattnet, lägg ner färsen, blanda långsamt i idealmjöl. Krydda noga, så det är lite sting i munnen. Den ska vara stark, med mer svartpeppar än vitpeppar och rätt mycket salt. Färga med soja.

*drool* Jag har räknat och den hamnar på dryga 255kcal per portion, serveras med fördel med tunn spaghetti och riven edamer. Bland det godaste jag vet, och det kryddigaste vi äter.

shut teh face
2008-10-05, 16:36
men 150g köttfärs, på två personer? :Virro

Pet
2008-10-05, 17:34
men 150g köttfärs, på två personer? :Virro

Err... ja? Vikten är mätt på stekt och fryst köttfärs...

Men brukar inte 4 portioners mål ha 400g köttfärs? Då torde ju inte 75g/person vara så mycket?

Det är inte mycket kvar i stekpannan när vi delat oss emellan i alla fall. :)

shut teh face
2008-10-05, 17:38
Well, jag och sambon äter minst 500g köttfärs i måltiderna. Ofta blandas det ut med creme fraiche och grejer också. :)

Jag tycker recept alltid är patetiskt små måltider. Kör alltid dubbla.

NuclearWinter
2008-10-05, 18:58
Min köttfärssås består till ungefär hälften av grönsaker och får koka ihop väldigt länge, det tycker jag ger en mer tilltalande smak. Har inga exakta mått, men det här kanske stämmer för 4 pers:

300 gr köttfärs
2 normalt stora gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
(EN bit finhackad chili)
1 burk krossade tomater+extra vatten
2 morötter
1 bit zucchini
1 bit aubergine
Lite grönsaksfond
Peppar, salt och färsk, hackad persilja som rörs i när den är klar.

Och den ska koka Länge. En timme är minimum. Och serveras med massor av parmesan och lite extra persilja

Athlete
2008-10-07, 10:40
Nötfärs (kryddas med peppar, aromat, grillkrydda, paprikapulver och vitlök under bryning)
Krossade tomater
+lite vatten så köttfärsen täcks
Krydda med samma kryddor som under bryning, plus oregano!
Ev blanda i majskorn

(låt puttra ett tag så kryddorna hinner sjunka in)

Serveras med pasta.

Done! *drool*

IntenZe
2008-10-07, 11:36
Tänkte ju göra köttfärssås ikväll. Jag har haft en stor nötfärsbit som jag delat upp i 3 delar och sedan fryst ner. Jag vägde inte bitarna innan jag fryste dem. Nu tog jag ut en bit på 600g. Hur mycket av den vikten tror ni försvunnit efter att den tinat och stekts?

ulfalf
2008-10-07, 14:42
Jag provade för några år sedan att slänga i en burk kokosmjölk i såsen, ungefär samtidigt som man kör i tomatkrossen. Byt med fördel ut en av tomatkrossburkarna mot kokosmjölken - en stor burk räcker till 500g färs. Låt sjuda/koka tio minuter minst efter man har slängt i allt, då försvinner vätskan från kokosmjölken och smaken koncentreras. Man kan med fördel krydda en hel del i och med att kokosmjölken gör smaken rund och god, lite som med creme fraiche.

Våga prova kokosmjölk! Finns ju små burkar för de som inte vågar ha i så mycket också...

IntenZe
2008-10-07, 18:47
Allt du behöver är:

Köttfärs 500g
1 gul lök
1 burk champinjoner
Krossade tomater (ett sånt där paket)
Mycket salt och vitpeppar

Stek köttfärs och börja sedan blanda i ingredienserna. Det måste kryddas riktigt ordentligt för att ta smak, så vålda på och smaka av tills det blir gott.

Det här standardreceptet provade jag idag och fan vad gott det var. Fast jag använde lite mer kryddor. Cayene, salt, vitpeppar, svartpeppar och oregano.

Cilia
2008-10-07, 21:00
Min sambos magiska köttfärssås:

2 port:

150g stekt nötfärs
4dl vatten
30g idealmjöl
salt, vitpeppar och svartpeppar
Colorit soja

Det låter som den mest tråkiga köttfärssås jag har sett ett recept på. Sorry.

FreCKo
2008-10-08, 02:23
köttfärssås enligt bibeln:

Köttfärs
Lök
Vitlök
Tomatpuré
Ketchup
Timjan
mjölk
Köttbuljong
Salt
Peppar

x0nt
2008-10-08, 11:39
"Den perfekta":
http://www.youtube.com/watch?v=_M0jYhSIPXU&feature=related

Pet
2008-10-08, 12:25
Det låter som den mest tråkiga köttfärssås jag har sett ett recept på. Sorry.

Den är skitgod. *drool*

Men så är det när man inte tål tomater... skulle jag hellre äta en riktig bolognese? Jupps. Jag saknar bolognese och stroganoff... *cry*

Kinsei
2008-10-08, 12:42
Den är skitgod. *drool*

Men så är det när man inte tål tomater... skulle jag hellre äta en riktig bolognese? Jupps. Jag saknar bolognese och stroganoff... *cry*

Är det bara tomater du inte tål? För om du tål t.ex. paprika borde ju Ajvar kunna lösa problemet. Eller någon annan grönsak! Rivna morötter fungerar ju bra i köttfärssås. Jag håller nämligen med om att det verkar rätt fattigt med bara vatten och soja (inte ens riktig sådan!). Hackade oliver kanske? Färska örter? Jag vägrar tro att det inte finns bra alternativ!

Pet
2008-10-08, 12:58
Är det bara tomater du inte tål? För om du tål t.ex. paprika borde ju Ajvar kunna lösa problemet. Eller någon annan grönsak! Rivna morötter fungerar ju bra i köttfärssås. Jag håller nämligen med om att det verkar rätt fattigt med bara vatten och soja (inte ens riktig sådan!). Hackade oliver kanske? Färska örter? Jag vägrar tro att det inte finns bra alternativ!

Jag lovar, det här är opening a can of worms som ni inte kommer förstå. Men för att göra ett försök till förklaring:

Jag får inte värma grönsaker. Alls. Grönsaker ska ätas råa. Paprika, oliver, färska örter och så vidare är totalförbjudna här hemma (plus massor med annat som andra har i bl.a. köttfärssås, creme fraise och gräddfil t.ex.).

Anledningen till att de är totalförbjudna, är för att jag är tillsammans med en man som har en form av autism, och som anser att alla som inte äter som han gör, är äckliga eftersom maten är äcklig. Hans åsikt är att allt som har mer än två ingredienser på tallriken, är lika med att äta grus eller lera eller gunk av annat äckligt slag. Eftersom jag bor med honom är att äta som han gör i fråga om ingredienser rätt nödvändigt, och jag har ingen större vilja att flytta härifrån precis. Jag kombinerar friskt bland det jag får lov att äta.

Har skrivit detta på ett annat ställe:

I'm not allowed to eat more than seven spices (black pepper, white pepper, dill, salt, sugar, cinnamon and oregano), none of it fresh and only on certain limited foods.

No sauses, other than his spaghetti sause (bolognese without tomatoes) and regular cream sause. I flavour cream sause with frozen broth from previously fried meat, since I'm not allowed broth cubes.

No vegetables except for salad leaves, cucumber, raw tomatoes (which I'm allergic to anyway) and carrots, none of it boiled or otherwise cooked. I'm allowed more fruit and berries: kiwi, apples, pears, bananas, grapes, clementines, raspberries, strawberries, blueberries and lingonberries. I'm allowed avocados, but only as an ingredient in hairinpacks.

Absolutely never, ever to eat cooked tomatoes. Even the tiniest bit will make him sick if he kisses me, and he won't be able to have me in the same room. He's that allergic. Same goes for garlic and most onions.

No ovencooked food except for oven sausage (sausage and cheese cooked in the oven) and chips. Lately I've been allowed to make potatograttain and roast for myself, though. (Bread, cookies, buns and cakes are not oven cooked foods, but candy.)

No mixed foods, i.e. no salads, no soups, wooks, stews or broths. Nothing where the food isn't clearly visible and separated on the plate. Salad on separate plates.

För mig är detta inte riktigt en gigantisk uppoffring, jag har vuxit upp med massor av allergier och maten har i princip sett likadan ut när jag var liten. Förutom att jag åt soppa, såser och grytor då.

Hursomhelst så är den köttfärssåsen helt fantastiskt god, tycker jag. *cupid*

Kinsei
2008-10-08, 14:08
Aha, då fanns det ju en förklaring - om än lite udda! Låter dock som om det skulle bli en besvärlig situation om ni t.ex. får barn.

Pet
2008-10-08, 20:16
Aha, då fanns det ju en förklaring - om än lite udda! Låter dock som om det skulle bli en besvärlig situation om ni t.ex. får barn.

Det är därför vi är, och kommer fortsätta vara, barnfria.

Elfsberg
2008-10-09, 10:27
Vad gör man inte för kärleken.

Kryss
2008-10-09, 22:31
Gjorde köttfärssås senast igår.
2 stora gula lökar, finhackas
1 king solo vitlök, finhackas
1 kg nötfärs
5 färska tomater
2x 400g krossade tomater
3 dl rödvin
1 dl mörk kalvfond koncentrerad
0,2 dl timjan
salt, peppar, tabasco

fräs lök, vitlök tills gyllene, i med färs lite i taget tills bra färg uppnåts. i med resten. smaka av, låt koka i några timmar.

Den var mycket god, inte använt rödvin i maten förut och blev riktigt positivt överraskad. Det blir det mer av.

ElecTr0n
2009-01-07, 17:32
Min köttfärssås

Ca: 500 g köttfärs
1 stor gullök som hackas
1 vitlök som hackas eller pressas
1 burk med krossade tomater
En skvätt ketchup
Någon matsked tomatpuré
och krydda enkelt med salt, vitpeppar och aromat och kanske lite paprika pulver.

Fräs löken tills den fått fin färg, sen i med köttfärsen och låt den vara i tills även den fått bra färg. Sen i med tomatpurén, ketchupen, krossade tomaterna och vitlöken. Låt de vara på någon minut och sen i med krydderna sen smaka av och NJUT!

ElecTr0n
2009-01-07, 17:37
"Den perfekta":
http://www.youtube.com/watch?v=_M0jYhSIPXU&feature=related

"Det här videoklippet har tagits bort av användaren."]

Tråkigt :(

frambogir
2009-01-07, 17:44
Köttfärssås kräver rödvin :)
Den senaste laddningen fick dock rosévin, mousserande sådant som blev kvar sedan nyår, som smaksättare. En rätt tydlig smak av vitt vin, men ändå gott :)

boris_jelzin
2009-01-07, 18:54
Brukar köra ganska olika från gång till gång, blir de som man har till hands.
Men tex.

Bryner blandfärs, i med lök paprika morot vitlök ( finns mycket som kan hamna i) strör över lite mjöl, på med mjölk i med ev. lite tomatpure, kryddar efter behag :thumbup:

regus
2009-01-09, 13:21
Jag gör en nu. Den verkar bli optimal

Fräsa lök och köttfärs, salta peppra. Häll i krossade tomater, men inte så mycket. I med tomatpure, rödvin och en kött&vin-fond. På med vatten och i med lite timjan och ett lagerblad. Åsså en liten skvätt grädde.

shut teh face
2009-01-09, 15:38
Jag håller på kokar en köttfärssås nu, återstår att se. Jag har säkert kryddat helt galet :)

600g köttfärs
1 creme bonjour medelshavsörter & tomat
färsk chili
färsk vitlök
lök
köttbuljong
lite salt, lite soya
3 teskedar socker
1 dl rött vin
1 tesked samba olek
2 dl vatten
tomatpure

mini
2009-01-09, 15:49
Igår gjorde jag på

400 g köttfärs
1 gul lök
2 klyftor vitlök
3 msk tomatpuré
ca 1 dl ketchup
Paprikapulver
Achochili (?) torkad på kryddburk
En bit buljongtärning och lite vatten

Blev inte så tokigt.

shut teh face
2009-01-09, 16:09
Jag håller på kokar en köttfärssås nu, återstår att se. Jag har säkert kryddat helt galet :)

600g köttfärs
1 creme bonjour medelshavsörter & tomat
färsk chili
färsk vitlök
lök
köttbuljong
lite salt, lite soya
3 teskedar socker
1 dl rött vin
1 tesked samba olek
2 dl vatten
tomatpure
Kokat cirka 1 timme, smakar gött och rätt bra drag i. Tillförde dock lite socker, men skulle nog behövt något surt också. Men har inget hemma direkt. :(

Cohen
2009-01-10, 02:10
Kokat cirka 1 timme, smakar gött och rätt bra drag i. Tillförde dock lite socker, men skulle nog behövt något surt också. Men har inget hemma direkt. :(

Tänkte när jag läste ditt första inlägg att tre teskedar socker lät lite mycket. Lätt att överdosera på det söta, samma sak med vanliga tomatsåser. En nypa räcker längre än man kan tro. Har du inget syrligt hemma nu kan du alltid tillsätta det innan du ska äta (om du nu inte ska äta upp hela satsen på en gång).

shut teh face
2009-01-10, 02:51
Ja det blev lite för mycket faktiskt. :)

stolpskott
2009-01-14, 10:21
Gjorde köttfärssås senast igår.
2 stora gula lökar, finhackas
1 king solo vitlök, finhackas
1 kg nötfärs
5 färska tomater
2x 400g krossade tomater
3 dl rödvin
1 dl mörk kalvfond koncentrerad
0,2 dl timjan
salt, peppar, tabasco

fräs lök, vitlök tills gyllene, i med färs lite i taget tills bra färg uppnåts. i med resten. smaka av, låt koka i några timmar.

+1, men ha i lite förstekt bacon också :D

Eiken
2009-01-14, 10:51
Förvånansvärt få som verkar ha basilika i. Det som gör hela köttfärssåsen för mig iaf.

Icefire
2009-01-14, 11:05
Kycklinglever. Det absolut äckligaste jag har hanterat i råvaruväg. Men smaken blir underbar.
Sen måste såklart resten av receptet vara bra. Tror att jag hade fläskfärs, nötfärs, bacon, lök, selleri, morot, tomatkross, vitt vin och eventuellt något mer. Gott blev det i alla fall!

heffa
2009-01-14, 11:19
Måste slå ett slag för rotselleri som ger en fin tuch.

ulfalf
2009-01-14, 14:18
Jag provade för några år sedan att slänga i en burk kokosmjölk i såsen, ungefär samtidigt som man kör i tomatkrossen. Byt med fördel ut en av tomatkrossburkarna mot kokosmjölken - en stor burk räcker till 500g färs. Låt sjuda/koka tio minuter minst efter man har slängt i allt, då försvinner vätskan från kokosmjölken och smaken koncentreras. Man kan med fördel krydda en hel del i och med att kokosmjölken gör smaken rund och god, lite som med creme fraiche.

Våga prova kokosmjölk! Finns ju små burkar för de som inte vågar ha i så mycket också...

Ingen som provat med kokosmjölk än? *drool* :D

Floddan
2009-01-15, 00:43
Goa grejer att ha i:
köttfärs (kalv och nöt eller nöt och gris)
Passerad tomat
Coctailtomater
fond (kalvfond, oxfond.. någon god fond)
Rödvin
Bacon ("knaperstekt")
Timjan
Oregano
Gul Lök
Morot
Paprika (förrostad i ugnen i olivolja)
Vitlök
socker (eller sirap eller honung eller ketchup)
Tomatpuré

rostigcykel
2009-01-15, 07:17
Antar att man blir dragen ut på bakgården och skjuten för det här receptet men men...

600g nötfärs(3-4 port)

Steker man det och precis när man fått bort det rosa kör man på med

2-3 Vitlöksklyftor
Salt
Svartpeppar
Lökpulver

All kryddning efter egen smak, men rejält ska det va! Låt sedan kryddorna stekas in i köttet.

Nu kommer den mindre bra delen med min köttfärsås...

Grädde(utspädes med mjölk) tills man har rejält med sås för en såsig köttfärs.(fett ftl men fan vad gott det blir)
Ketchup
Samt dra i lite tomatpure i det hela för smak.

shut teh face
2009-01-15, 12:42
Äsh de finns inga dåliga recept. Alla gillar olika. Mina bäst köttfärser då har jag i dijonsenap och folk brukar tycka jag är dum i huvvet. :D

Wilt the Stilt
2009-01-15, 13:20
Jag tycker om att ha lite söt/stark senap i.

BigDwarf
2009-01-15, 17:54
Hade inget rödvin så tog balsamvinäger, blev riktigt bra faktiskt.

jompa
2009-01-15, 17:57
Rivna morätter brukar kunna piffa upp köttfärsåsen.

Icefire
2009-01-15, 18:08
Hade inget rödvin så tog balsamvinäger, blev riktigt bra faktiskt.

Hur mycket på ett ungefär?

Sparven
2009-01-15, 22:15
Intressanta recept hörrni. Men jag har en liten ustrickande fråga... Jag är en köttfärssås knarkare, och då äter jag köttfärsås med pasta eller.. i Tacos form. eller lassagne.. Så vad kan man mer servera köttfärssås till förutom pasta? Det står still i min skalle? Vad mer är omänskligt gott till köttfärs än pasta? Tips någon?

Koka
2009-01-15, 22:30
Intressanta recept hörrni. Men jag har en liten ustrickande fråga... Jag är en köttfärssås knarkare, och då äter jag köttfärsås med pasta eller.. i Tacos form. eller lassagne.. Så vad kan man mer servera köttfärssås till förutom pasta? Det står still i min skalle? Vad mer är omänskligt gott till köttfärs än pasta? Tips någon?

ris, blir lite som chili concarne då

Jacky
2009-01-15, 22:53
Intressanta recept hörrni. Men jag har en liten ustrickande fråga... Jag är en köttfärssås knarkare, och då äter jag köttfärsås med pasta eller.. i Tacos form. eller lassagne.. Så vad kan man mer servera köttfärssås till förutom pasta? Det står still i min skalle? Vad mer är omänskligt gott till köttfärs än pasta? Tips någon?

Köttfärsås är gott att fylla paprikor med om de inte är för rinnig sås. Likaså aubergine och gratinera med ost.

Min pappa äter köttfärsås med bruna bönor (sådan på tub)

Själv tycker jag att det är otroligt gott med kall köttfärsås på smörgås.

Funkar även att göra piroger, ha på pizza eller i en moussaka

Så är det supergott till omelett också!

Nordenator
2009-01-15, 23:22
Champinjoner brukar vara en riktig hit också :)

Beroende på hur man vill att den ska smaka brukar jag alternera mellan krossade tomater och puré. Vill jag ha en rund, fin och gräddig variant på köttfärssås brukar det bli med lite tomatpuré och/eller chilisås (modell Heinz) för att få tomatsmak och sötma. Ska jag göra en kryddigare variant tycker jag att krossade tomater funkar ypperligt, men brukar även ha i lite sambal/puré/chilisås. Sen resten som åker ner och vilken mängd jag använder kan jag inte riktigt nämna eftersom jag aldrig lagar mat efter recept, utan snarare tänker på en ingrediens jag blir sugen på och jobbar upp en rätt runt den. Tar aldrig några mått heller så det är rätt kört där med :)

Champinjoner, oregano, timjan, majs, vita bönor och paprika är dock i alla fall heta tips som då och då dyker ner i grytan. Aldrig testat göra med rödvin som tidigare nämnts i tråden, så det kommer nog bli av.

Floddan
2009-01-16, 03:04
Kom på lite fler grejer som är goda i beroende på vad man har hemma..

Balsamvinäger (som någon annan skrev)
Ädelost
Philadelfiaost
fetaost
Broccoli
Chili olika sorter är alltid en höjdare
Palsternacka

Greven_2008
2009-01-16, 05:01
sambal ska va i, massor.... och soja!...

gul lök, vitlök, .. .

MyungChul
2009-01-16, 05:42
Hur mycket på ett ungefär?

Tills det blir bra?

Icefire
2009-01-16, 18:38
Tills det blir bra?

Ja, men det är ju lite skillnad om det bara är en matsked eller om han faktiskt häver i 1-2 dl direkt precis som man gör med vin. Ska man ta teskedsvis kan man ju stå där hela dagen och hålla på.
När man inte har provat själv är det alltid välkommet med någon slags vägledning. Särskilt som jag i princip aldrig använder mig av just den ingrediensen.

Icefire
2009-01-16, 18:58
Köttfärssås till ris, mycket god:
Stek gul lök och köttfärs, pressa i en vitlöksklyfta. Ha i 1 dl chilisås, ½ dl vatten och någon matsked senap. Koka ihop, avsluta med citron och lite skivade gröna oliver. Mums!

Sparven
2009-01-17, 17:19
Tack för trevliga tips till vad man kan ha mer till köttfärs än pasta, gjorde en krüddig och lökig sköttfärsås igår med vita bönor och sallad till. Sjukt gott. Dags o testa ris senare =D

TTT
2009-01-17, 22:38
Jag gör en något pretentiös köttfärssås där jag först bryner champinjoner,finhackad scharlottenlök, salt och peppar, som jag sedan lägger över i en skål.

Bryn lök, 3-4 klyftor finhackad vitlök och blandfärs, späd med 1 dl vatten, 2 msk kalvfond och peppar.
Låt det reduceras något och häll sedan över krossade eller passerade tomater och låt koka upp. Slå i champinjonerna och ev. paprika om man gillar detta.
Krydda med persilja, basilika, timjan, oregano. Salta (med flingsalt givetvis) och peppra i den mån som önskas.
Låt sjuda i ett par minuter.

Serveras gärna med en skvätt tryffelolja och en lätt sallad på ruccola, tomater och gurka.

Floddan
2009-01-17, 23:04
[QUOTE=TTT;3433045]. Salta (med flingsalt givetvis) QUOTE]

Smälter inte flingsaltet när du lägger i det i köttfärsåsen?

syrén
2009-01-17, 23:28
Serveras gärna med en skvätt tryffelolja och en lätt sallad på ruccola, tomater och gurka.

Tryffelolja i köttfärssås, det lät lite annorlunda mot vad jag använder tryffelolja till.. hmm kanske värt ett försök. Någon annan som provat tryffelolja i köttfärssås?

Salus
2009-01-17, 23:34
Gjorde köttfärssås senast igår.
2 stora gula lökar, finhackas
1 king solo vitlök, finhackas
1 kg nötfärs
5 färska tomater
2x 400g krossade tomater
3 dl rödvin
1 dl mörk kalvfond koncentrerad
0,2 dl timjan
salt, peppar, tabasco

fräs lök, vitlök tills gyllene, i med färs lite i taget tills bra färg uppnåts. i med resten. smaka av, låt koka i några timmar.

Det där är fan knepet framför de flesta andra. Vill man ha riktigt god köttfärssås, så låt det ta tid.

Kalvfonden är också ett bra komplement. Tycker man ska välja en utan glutamat också (vilket typ alla buljontärningar innehåller).

Intressant resultat blir det av att blanda gul/vit/röd- lök.

Är ingen superfantast av timjan i köttfärssås, men har aldrig gett det en riktig chans - vilket man kanske borde :)

Ciao

omnibus
2009-01-17, 23:58
Worcestershiresås är väldigt gott i köttfärsås.

Cohen
2009-01-18, 01:31
[QUOTE=TTT;3433045]. Salta (med flingsalt givetvis) QUOTE]

Smälter inte flingsaltet när du lägger i det i köttfärsåsen?

Håller med om att det är onödigt. Flingsalt är inte till för att användas son vanligt salt. Att använda det i matlagningen är bara pretentiöst och slöseri med pengar.

TTT
2009-01-18, 01:40
Tryffelolja i köttfärssås, det lät lite annorlunda mot vad jag använder tryffelolja till.. hmm kanske värt ett försök. Någon annan som provat tryffelolja i köttfärssås?

Inte i, utan vid servering. Ger alltid pastan en extra kick. :)

TTT
2009-01-18, 01:47
[QUOTE=Floddan;3433072]

Håller med om att det är onödigt. Flingsalt är inte till för att användas son vanligt salt. Att använda det i matlagningen är bara pretentiöst och slöseri med pengar.

Lättare att dosera i perfekt mängd, i.o.m. att det inte är lika kraftigt. Buljong/fond sätter ju en del sälta, vilket gör att det inte krävs några enorma mängder. Däremot skulle jag aldrig använda det i pastavattnet.

Nu är jag dock ganska pretentiös, vilket jag nämnde ovan. :)

MyungChul
2009-01-18, 01:52
Saken är ju den att du inte vinner något på att använda flingsalt i matlagningen utan att det mer är en finishing touch när du serverar och att det ger att visst dekorationsvärde eftersom det inte sprider sig lika fort som vanligt salt.

TTT
2009-01-18, 02:31
Jag ger mig. :)

challe
2009-01-18, 20:14
När jag gör min bästa köttfärssås gör jag den med dessa ingredienser:

gul lök
vitlök
nötfärs
hela tomater på burk
tomatpuré
rödvin
buljong/fond

koka länge sen piffar jag upp den med

vinäger
socker
timjan
mejram/oregano
(ibland även selleri)

ännu mer koka.. gött som fasen!

LoTiX
2010-02-15, 17:23
Har ögnat igenom hela den här gamla tråden för att få lite tips till köttfärssåsen ikväll och många sådana har jag också fått.

Men herregud vad få det var som nämnt bönor!! Man måste ju ha i bönor!!

!!

doommessiah
2010-02-15, 17:36
1 hackad lök
500 gram köttfärs
4 matskedar tomatpuré
1 matsked stark senap
1 kalvbuljong
1 dl vatten
1/2 tsk vitpeppar
1/2 tsk curry
1 klyfta vitlök
2 dl matlagningsgrädde
Salt och ketchup efter smak

Koka ett par minuter...

Kryss
2010-02-15, 18:10
Har ögnat igenom hela den här gamla tråden för att få lite tips till köttfärssåsen ikväll och många sådana har jag också fått.

Men herregud vad få det var som nämnt bönor!! Man måste ju ha i bönor!!

!!

bönor, wtf?


Däremot vill jag trycka på det från Myung nämnt tidigare, koktiden om 1-2 timmar iallafall.

Sen gör en bas på gul lök, morot och selleri extremt mycket för smaken.

944RS
2010-02-15, 18:18
Självklart brukar jag oxå ha bönor eller linser i! Kanske inte blir så otroligt mycket godare men konsistensen är riktigt fin.

LoTiX
2010-02-15, 22:09
Självklart brukar jag oxå ha bönor eller linser i! Kanske inte blir så otroligt mycket godare men konsistensen är riktigt fin.

Framförallt är det ett billigt sätt att dryga ut maten på, en finfin proteinkälla är det också.

Nåväl jag körde ihop följande nyss som blev riktigt gott.

850g nötfärs
2 halvstora gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 dl koncentrerad viltfond (en liten twist på kalvfonden som vissa nämnt)
2-3 matskedar ketchup
500g krossade tomater
2 dl vetemjöl
Salt, fyra pepparsorter, viltkrydda
410 g bönor (antagligen rejält mindre när spadet hällts bort)

LadyG
2010-02-15, 23:08
Receptet är från Allt om mat, och de skriver så här om rätten:

"En riktig ragu som den görs i Bologna. Det blir ingen snabbmat, men doften fyller hela köket medan ragun långsamt kokar. Den äts nästan alltid tillsammans med äggpasta som tagliatelle, eller fettuccine som de också heter i Rom. Om man vill kan man utesluta kycklinglevern, men det är just den och dessertvinet som gör att ragun får extra smak. Ta det vin du har hemma, men det bör vara relativt torrt. I Italien använder man marsala, men sherry eller möjligen madeira går också bra."

Ingredienser:
1,2 kg blandfärs
140 g bacon
400 g kycklinglever
2 st gula lökar
2 st morötter
2 st selleri, stjälkar
1 dl olivolja
2 msk smör
4 dl torrt vitt vin (det fungerar med alkoholfritt vitt matlagningsvin också för den som vill undvika alkoholen av olika skäl)
1 burk tomater, krossade
2 st oxbuljongtärningar
4 msk tomatpuré
2 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
2 krm muskot, riven
2 dl marsalavin, eller torr sherry (Även här kan alkoholfritt fungera)

Servering:
riven parmesanost
1,5 kg äggpasta, färsk, t ex tagliatelle eller fettuccine

Gör så här
1. Strimla baconet, putsa och finhacka kycklinglevern. Skala och finhacka lök och morot. Strimla och finhacka sellerin.
2. Fräs de hackade grönsakerna i 1/2 dl olivolja och 1 msk smör. Ta upp grönsakerna och bryn sedan köttfärs, bacon och kycklinglever i resten av oljan och smöret.
3. Tillsätt vinet och låt det koka in. Häll över de krossade tomaterna och de frästa grönsakerna. Smula i buljongtärningar och tillsätt tomatpuré.
4. Låt ragun sjuda under lock på låg värme minst 2 timmar. Rör om då och då och späd eventuellt med lite vatten om det ser ut att koka torrt.
5. Smaka av med salt, svartpeppar och muskot. Häll i marsalavin eller sherry.
6. Koka pastan enligt förpackningens anvisning. Servera pasta och ragu med rikliga mängder riven parmesanost.

Jag älskar den här rätten, trots att den är bökig att göra och inte är så snabb att laga till. Men det är värt varenda minuts väntan! Välj en god färskpasta till och äkta parmesan, inte den där pulvergrejen, för att maximera njutningen!

Man kan med fördel dubbla receptet om man har tillgång till en stor gryta, eftersom den går alldeles utmärkt att frysa in i portionsförpackningar till ett senare tillfälle och det tar inte längre tid bara för att det är mer. Det ska fortfarande koka lika länge :)

Om man till äventyrs inte har krossade tomater hemma och får för sig att använda hela istället som man krossar själv så får man räkna med att det blir ganska mycket längre koktid. Jag tror det beror på att hela tomater på burk innehåller mer vätska än en burk krossade. Eller så räknade jag fel på något annat igår, men det tog hur som helst nästan 3 gånger så lång tid som vanligt att koka bolognesen till den perfekta konsistensen...

Har man tid är det verkligen värt besväret, jag satsade på att göra dubbel sats igår, det mesta som ryms i min 10-litersgryta.

Nielsen
2010-02-15, 23:29
Ett par saker som jag börjat med på sistone som verkligen höjer denna rätt är rivna morötter, köttbuljong och bacon. Inte säkert att man vill använda alla tre vis samma tillfälle. Min favorit i dagsläget är den enklaste.

ca 500g Blandfärs
finhackad stor lök
1-3 klyftor vitlök beroende på smak
en rejäl morot, riven
en rejäl matsked tomatpuré
en burk krossade tomater
en köttbuljongstärning utblandad i lite vatten

+valfria kryddor

Låt allt koka ihop några minuter, klart, gott och enkelt!

JG_81
2010-02-15, 23:53
Det är koktiden som avgör. Ju längre desto bättre smak.. sen spelar det mindre roll med "detaljer" som ingredienser och kryddor. :)

tsp
2010-02-15, 23:57
Pappa kokar alltid såsen i ett par timmar, blir jävligt mycket godare på det viset. Sedan som ni säger är det väldigt gott att ha i lite rotfrukter som morötter, selleri och även fänkål. Ren nötfärs ska det vara också!

smeander
2010-02-21, 18:02
Lite starkare Köttfärssås! *Måste prövas*

Ingredienser:
1burk Creme Freché Paprika&Chili
2dl Krossade Tomater
1/3 Tub Tomatpuré
2msk Ketchup
6-800g Köttfärs
2Morötter
1/2 Gul Lök
2 Tsk Sambal Oelek

Kryddor
Chilimix
Cayennepeppar
Curry Thai Red
Paprika
Vitpeppar
Svartpeppar

Hacka löken och skär morötterna i bitar, stek med köttfärsen.
Häll i Creme Freché, de krossade tomaterna, tomatpurén, ketchupen och Sambal och alla kryddor. Rör om och låt puttra.
Justera Kryddor&Sambal efter vilken styrka ni vill ha.
Servera med Pasta.:thumbup:

shut teh face
2010-02-21, 20:00
Denna köttfärs är överlägsen, och enkel

3-4 finhackade schalottenlök
1 burk cocktail tomater
300g nötfärs
1 msk tomatpure
5 dl bra röd vin


Fräs löken i lite smör, lägg till halverade cocktailtomater, i med köttfärsen, tomatpure, vinet, och sen koka i 1.5-2 timmar, avsluta med lite salt o peppar och servera med pasta med lite parmesanost eller manchego

Efter 2 timmar så syns inte tomaterna längre utan är intregerat med köttfärsen, och den stora mängden vinet gör att det blir super gott

forslund
2010-02-21, 20:57
Hur blir det med alkohol i matlagning?

Jag hittar bara varierande resultat när jag googlar. Vissa säger att alkoholen avdunstar/förstörs under kokning, rätt omgående vid en viss temperatur. Andra säger att det tar flera timmar. En tredje säger att den inte alls försvinner.

Snobbe
2010-02-21, 21:57
Hur blir det med alkohol i matlagning?

Jag hittar bara varierande resultat när jag googlar. Vissa säger att alkoholen avdunstar/förstörs under kokning, rätt omgående vid en viss temperatur. Andra säger att det tar flera timmar. En tredje säger att den inte alls försvinner.

Vad jag vet så försvinner alkoholen från vin osv väldigt fort om du kokar mat.

austria
2010-03-17, 10:47
Testade en ny variant igår. Gjorde ett ordentligt storkok som skall bli lunchlådor.

1 kg. köttfärs
2 lökar
1 burk sojabönor
3 pkt. Passerade tomater
1 knippe Broccoli
ca. 150 gram brysselkål
1 röd papprika
ca. 200 gr. vitkål
ca. 2 dl Chilisås
2 bitar grönsaksbuljong
1 svätt tabasco
4 st. vitlökar
Vitpeppar, salt och Oregano

Kommer äta första lådan idag, så jag kan återkomma hur det smakade......

chrilledude
2010-03-17, 11:55
Bara jag som mår illa direkt när jag äter köttfärssås?

Snobbe
2010-03-17, 12:23
Bara jag som mår illa direkt när jag äter köttfärssås?

Nej måste ju ha med någon smak eller konsistens som du inte gillaR?

chrilledude
2010-03-17, 13:59
Nej måste ju ha med någon smak eller konsistens som du inte gillaR?

Jo, typ. Tycker inte att det är äckligt eller så, men blir illamående direkt. *rolleyes*

Icefire
2010-03-17, 14:35
Bara jag som mår illa direkt när jag äter köttfärssås?

Jag gör ofta det. Tråkigt eftersom det är så gott.

Promstar
2010-03-17, 14:59
Köttfärs
Krossade tomater
Vitlök
Oregano
Oliver (grön med röd paprika i)
Gul lök
Morötter
Mjölk/matlagningsgrädde
Sojasås/köttbuljong

snej
2010-03-28, 17:20
Min laddning är sjukt god. Gjorde en rejäl gryta idag.

Blandfärs (1100g)
Krossade tomater med chilismak (ICA 500g)
Heinz paprika/vitlök/gullök mix (200g?)
Creme cuisine vitlök & örter (nästan en burk)
Grädde mellan 27% (150g ca)
Sambal Oelek (1-2 matskedar)
Oregano
Salt
Kastanjechampinjoner (200g)


AAHhhhhh! Sjukt gott!

Ingen jävla deff-färs NEJ :eating:

Manfunction
2010-03-28, 19:17
http://www.youtube.com/watch?v=Sk_CGtA4HIY

Kockarnas kock visar var skåpet ska stå!

Det här är den absolut bästa bolognaisen receptet jag har provat. Har provat massa andra recept som oftast var tidskrävande och komplicerat. Stort plus är att denna går snabbt att laga, lite ingredienser och fettsnål! Helt klart värt att prova på. :thumbup:

forslund
2010-03-28, 19:23
Kockarnas kock visar var skåpet ska stå!


Den har jag också lagat efter ett par gånger. Blir lika bra varje gång. :thumbup:

olwe
2010-03-28, 20:01
Jag använder:

1 Gul lök
Vitlök
Färs
Hela tomater på burk.
En extra tomat om jag vill lyxa till det.
1 morot, inte allt för stor.
Rotselleri (lika delar som moroten)
Buljong
Rött vin
timjan, basilika, salt, peppar och eventuellt chilli.
Lite socker
Lång tid i pannan.

Detta blir kanon!

Insulinus
2010-03-28, 21:32
Gårdagens påhitt blev:

Nötfärs
Olivolja
Lök
Spenat (förvälld)
Majs
Sambal Oelek
+ Salt, Cayennepeppar, vitpeppar och svartpeppar

Blev riktigt gott, aldrig provat med spenat i färs innan men det rekommenderas varmt! ;)

smeander
2010-03-28, 21:34
3-4 Portioner
800g Köttfärs
1 krt Krossad Tomat (ofta 400g)
1 Creme Freché Paprika&Chili
2 msk Soya
3 Morötter
1 Gul Lök
2 Vitlöksklyftor
1 burk Röda Kidneybönor
2 Tsk Sambal Oelek

Skala och hacka lök, morot och vitlöken och stek tillsammans med köttfärsen.
Häll därefter på Creme Freché, Krossad Tomat, bönorna, soyan och Sambal Oelek, krydda med Curry Thai red, Chilimix, Cayennepeppar, Svartpeppar, Vitpeppar och Paprikakrydda. Rör om och Låt stå på låg värme i 15 till 25 minuter, rör om med jämna mellanrum. Servera med Fullkornspasta.

En kryddstark köttfärssås som passar utmärkt som matlåda och att bjuda din kärasta på.

regus
2010-03-29, 12:30
Något som är förbannat gott i en "mustig" köttfärssås är kombinationen chili + mango chutney.

Shakemynuts
2010-03-29, 13:45
Min bolognese ser ut såhär, den görs på antingen linser eller quornfärs.

När det gäller mängd så vet jag inte riktigt eftersom jag bara häller i ett paket quornfärs á 600g eller bönor så det fyller en bit av min gryta. Sen häller jag på hela skalade tomater på burk tills det är en bra fördelning och så mosar jag sönder dom.

Det är väl kryddningen som blir det viktiga samt koktiden. Men i mina är fokus på cayennepeppar, färsk chili, spiskummin, salt, svartpeppar och parmesanost då maten är upplagd på tallriken.

Spiskummin! Remember it.

Shakemynuts
2010-03-29, 14:05
Ja, bönor också, missa dom. Linser, bönor eller quorn. :D

Sidén
2010-03-29, 14:36
800g köttfärs
140g bacon
2st ölkorvar
2kg krossade tomater
2st Stora lökar
4st tomater, grovhackade
4-5st vitlöksklyftor
1st habanero
4 dl rött vin
basilika
timjan
oregano
salt
peppar

Koktid, 2-3 timmar. Starkt, rökigt och gütt!

Larsa_wee
2010-03-29, 15:46
800g köttfärs
140g bacon
2st ölkorvar
2kg krossade tomater
2st Stora lökar
4st tomater, grovhackade
4-5st vitlöksklyftor
1st habanero
4 dl rött vin
basilika
timjan
oregano
salt
peppar

Koktid, 2-3 timmar. Starkt, rökigt och gütt!

låter riktigt mumsigt !

FillilutteN
2010-10-21, 00:01
800g köttfärs
140g bacon
2st ölkorvar
2kg krossade tomater
2st Stora lökar
4st tomater, grovhackade
4-5st vitlöksklyftor
1st habanero
4 dl rött vin
basilika
timjan
oregano
salt
peppar

Koktid, 2-3 timmar. Starkt, rökigt och gütt!

Låter fantastiskt! Ska testa detta till helgen, men kan man ersätta vinet med något annat? Isåfall, vad?

Tacos
2010-10-21, 06:46
Jag har börjat göra det enkelt för mig. Mina storkok till matlådor består av:
2 kg. nötfärs
3 burkar Dolmio tomatsås
Lite champinjoner

Klart!

karlingen
2010-10-21, 12:50
Jag har börjat göra det enkelt för mig. Mina storkok till matlådor består av:
2 kg. nötfärs
3 burkar Dolmio tomatsås
Lite champinjoner

Klart!

Smidigt. Men blir det inte lite dyrt med så mkt dolmio sås? :)

Pansartax
2010-10-21, 13:35
Brukar göra 1 kg nötfärs (10%) med 2-3 burkar tonfisk, två paket bacon, 1 burk champinjoner, 2 burkar krossade tomater, 1 halv liten vitlök (Vet inte vad små vitlökar heter) gul lök och riven mozzarella light över + kryddor.

Ganska basic, men mycket protein.

FillilutteN
2010-10-21, 16:39
800g köttfärs
140g bacon
2st ölkorvar
2kg krossade tomater
2st Stora lökar
4st tomater, grovhackade
4-5st vitlöksklyftor
1st habanero
4 dl rött vin
basilika
timjan
oregano
salt
peppar

Koktid, 2-3 timmar. Starkt, rökigt och gütt!

Ny fråga - Koka med lock eller utan?

944RS
2010-10-21, 16:42
Dagens:

500g nötfärs
1 burk tonfisk i vatten
1 gul lök
1 röd paprika
2 klyftor vitlök
1 msk senap
2 msk tomatpure
500g tomatpassata
380g kidneybönor i chilidressing
Lite salt,peppar & vitlökspeppar

Detta har jag i lasagnen.

944RS
2010-10-21, 16:44
Ny fråga - Koka med lock eller utan?

Med lock och det går bra utan vin.

Så skulle jag gjort:D

agazza
2010-10-21, 17:00
Hur blir det med alkohol i matlagning?

Jag hittar bara varierande resultat när jag googlar. Vissa säger att alkoholen avdunstar/förstörs under kokning, rätt omgående vid en viss temperatur. Andra säger att det tar flera timmar. En tredje säger att den inte alls försvinner.

alkohol avdunstar som bäst redan vid 78Celcius. Köttfärs når den temperaturen tidigt, vin innehåller runt 12% alkohol, det blir runt 60g alkohol som ska avdunsta från 5 dl vin, det borde avdunsta rätt så snabbt faktiskt, häll en halv dl vatten i en kastrull och kolla hur lång tid det tar innan den kokat torr. Alkoholen borde gå fortare.

Tacos
2010-10-21, 18:13
Smidigt. Men blir det inte lite dyrt med så mkt dolmio sås? :)

Jo, men jag tycker det är värt det. När man har fru och två barn är det ibland svårt att hitta tiden till allt. Då prioriteras enkelhet framför ekonomi.

Tid=Pengar :)

Börje H
2010-10-21, 18:28
Det är inte många som kan laga god köttfärssås men en del har det där lilla stinget.

Ok. Facit kommer här:
5-800 g älgfärs
5 dl matlagningsgrädde
1 dl Felix tomatketchup
grillkrydda+svartpeppar

Fräs färsen tillsammans med en makalös mängd gott smör, eller margarin. Krydda på med grillkrydda tills det ångar krydda i näsan på dig. Spetsa då extra med nymalen svartpeppar. Dräll ner ketchupen och veva runt ytterligare. Tillsätt sedan grädden och låt puttra under lock 10 min.

Finns ju ett gäng andra varianter man kan göra med mer eller mindre omständliga tillvägagångssätt. Fördelen med ovanstående är att det inte går att misslyckas :)

agazza
2010-10-21, 18:38
Allt här lät så gott så jag var tvungen att prova, höftade ihop en egen.

2 gula lökar, lätt frästa, jag föredrar att nästan ha dom råa i såsen för det blir mer smak då.

vitlökspulver, det var slut på vitlök

1kg köttfärs, nöt 15%

5dl chili tomatpure, 5dl vitlöks tomatpurre, det blev för mycket tomatsmak i början faktiskt.

typ 2-3dl vispgrädde

jag använde grillkrydda och svartpeppar till köttfärsen, det blir en lite annorlunda..

cayenne för styrkans skull och timjan för att prova på.

Inget salt alls pga att jag brukar alltid ha för mycket grillkrydda eller fond i maten så jag skippar alltid saltet...


Men det som gjorde största grejen för mig var rödvinet och kalvfonden, även fast jag tvivlar på att jag skulle gilla 5dl vin i maten, jag tog ungefär 2dl och det blev liite för mycket för mig ändå, men smaken var god, samma sak gällde kalvfonden, det var runt en dl jag använde där med, och det blev också lite för mycket för mig.

Men det blev ändå en jävligt lyckad första prövning. Tack för alla tips :)

Landström
2010-10-21, 18:57
Lyckad köttfärssås stavas V-I-T-L-Ö-K

Perna
2010-10-21, 21:29
Dagens:

500g nötfärs
1 burk tonfisk i vatten
1 gul lök
1 röd paprika
2 klyftor vitlök
1 msk senap
2 msk tomatpure
500g tomatpassata
380g kidneybönor i chilidressing
Lite salt,peppar & vitlökspeppar

Detta har jag i lasagnen.

Passar nötfärs och tonfisk ihop?, det låter lite skumt :cool:

Pansartax
2010-10-23, 14:28
Passar nötfärs och tonfisk ihop?, det låter lite skumt :cool:

Jag sköljer av tonfisken först i durkslag och sen steker jag den tillsammans med gul lök, tycker det funkar ganska så bra och sen krossade tomater och heinz chilisås över det så brukar det inte smaka så mycket.

Och som hans recept ser ut i övrigt så tror jag inte att tonfisken ens smakar något.

Har alltid bacon och tonfisk i min standard köttfärssås :)

Perna
2010-10-23, 17:54
Jag sköljer av tonfisken först i durkslag och sen steker jag den tillsammans med gul lök, tycker det funkar ganska så bra och sen krossade tomater och heinz chilisås över det så brukar det inte smaka så mycket.

Och som hans recept ser ut i övrigt så tror jag inte att tonfisken ens smakar något.

Har alltid bacon och tonfisk i min standard köttfärssås :)

Hmm....ja jag får testa, lite nytänkande skadar ju inte. :)

Dreas
2010-10-23, 17:59
Jag kör alltid på detta:

1lök.
2st 24% matlagningsgrädde
1st 15% matlagningsgrädde (namn på en av dom?)
1st passerade tomater ifrån coop.
600g nötfärs

Sen saltas, peppras och slängs det i sweet chili efter behag, även tomatpuré och citronjuice används efter behag :)

robbban3
2010-11-19, 20:45
Höftar alltid allting men mitt bästa tips är att låta den stå flera timmar på låg värme blir väldigt koncentrerad smak, har lärt mig det i skolan iaf :)