handdator

Visa fullständig version : Efterbränning vid kaloriunderskott


Workoutboy234
2008-09-02, 14:43
Jag har hört att man inte får nån efterbränning av styrketräning om man ligger på kalori underskott, är det sant ? Är det isåfall samma sak med intervall / Hiit träning?

Har också en till fråga. Eftersom energiförråden i musklerna töms vid deff (har jag hört) och musklerna då kan se mindre ut, betyder det att överskottet efter deff går in i musklerna istället för att lagras som fett och gör att musklerna ser större ut igen när man precis börjat äta igen ?

King Grub
2008-09-02, 14:51
Nej, det stämmer inte, men EPOC överhuvudtaget är överskattat som kaloriförbrukare. Det handlar om några tiotal kcal.

Vid återgång till normalt ätande/överskott efter en viktnedgång bildar överskottet främst kroppsfett om viktförlusten har bestått av kroppsfett. Har viktförlusten bestått av fettfri massa, nybildas också mest fettfri massa vid återgång till normalt ätande/överskott.

Workoutboy234
2008-09-02, 14:53
aha ok, tack så mycket för snabbt svar :-)

Workoutboy234
2008-09-02, 14:56
Jag har dock hört att en timmes styrketräning ger like mycket som 50 min kondis träning på 70% maxpuls över 24 timmar, är det inte sant ?

King Grub
2008-09-02, 15:04
Jo, men då är det inte traditionell styrketräning med vila mellan setten, utan cirkelträning.

Morty
2008-09-02, 21:55
Jo, men då är det inte traditionell styrketräning med vila mellan setten, utan cirkelträning.

En timmas cirkelträning måste ju förbränna galet bara det? Jag är svettig och andfådd efter 15 minuter, och då klarar jag 3 timmar capoeira ganska bra...

Workoutboy234
2008-09-03, 15:37
Och skillnaden mellan cirkelträning och tradionell styrkträning är att man inte vilar mellan setten utan hela tiden tränar en muskelgrupp? Känner mig lite besviken , har alltid tänkt efter en timmes styrketräning " Nice nu kommer jag ha en stor efterbränning"

King Grub
2008-09-03, 15:41
Inte en muskelgrupp specifikt, utan att man går från station till station, övning till övning, och det kan inbegripa hela kroppen.

Cloud
2008-10-21, 13:55
Nej, det stämmer inte, men EPOC överhuvudtaget är överskattat som kaloriförbrukare. Det handlar om några tiotal kcal.

Det är alltså inga dramatiska mängder varken för högintensiv cardio, cirkelträning eller styrketräning med vila? Förstod inte riktigt om "några tiotal kcal" gällde för styrketräning eller generellt för allt.
Senare i tråden fick jag nämligen intrycket av att cirkelträning gav hög efterbränning i jämförelse med styrketräning.

//Gustav

Workoutboy234
2008-10-21, 13:59
Jo, det är väl cirkel träning som ger den där 50min kondis träning på 70% maxpuls om man gör det i en timme, men att göra det i en timme verkar omöjligt har jag fått intrycket av...

Cloud
2008-10-21, 14:02
Ja alltså jag antar att det är hög syreförbrukning man vill ha för att kroppen sen efter passet på något vis ska få något förhöjd syreförbrukning då också och mätas som kaloriförbrukning.

Då borde alltså cardio och cirkelträning vara effektiva och vanlig styrketräning där vila ingår mellan setten, inte vara särskilt effektiv. Vilket av dessa var "ett tiotal kcal", då? :)

//Gustav

Workoutboy234
2008-10-21, 14:04
vanlig styrketräning = ett tiotal kcal :P

Cloud
2008-10-21, 14:30
... och hur mycket mer gav de andra aktiviteterna?

//Gustav

Workoutboy234
2008-10-21, 14:32
vanlig cardio vet jag inte, om det inte är intervall borde det väl inte ge någon större efterbränning, vet inte hur hög den är efter intervall iheller, men något högre är den nog.

King Grub
2008-10-21, 14:42
Några tiotal skrev jag, inte ett tiotal. Det gäller nog allt; att räkna EPOC i hundratal lär vara överskattade lyckorussiffror.

Cloud
2008-10-21, 14:42
Bara syreförbrukningen är tillräckligt stor per minut så är väl kriteriumet uppfyllt. Sen om det är intervall eller inte har väl ingen betydelse i teorin.

//Gustav

Cloud
2008-10-21, 14:45
Några tiotal skrev jag, inte ett tiotal. Det gäller nog allt; att räkna EPOC i hundratal lär vara överskattade lyckorussiffror.

Men det gäller alltså några tiotal för både högintensiv cardio och vanlig styrketräning? det är ingen större skillnad? med större skillnad menar jag exempelvis 40 kcal i efterbränning för styrketräning och 140 för cardio.

//Gustav

Eddie Vedder
2008-10-21, 15:19
Men det gäller alltså några tiotal för både högintensiv cardio och vanlig styrketräning? det är ingen större skillnad? med större skillnad menar jag exempelvis 40 kcal i efterbränning för styrketräning och 140 för cardio.


Nej skillnaden är inte så stor. Jag utgår ifrån att du syftar på lika lång tids aktivitet och att även styrketräningen är intensiv.

Den här studien brukar jag posta i andra trådar som handlar om samma sak:

The term ‘‘excess post-exercise oxygen consumption’’ was
coined by Gaesser and Brooks (1984) to free the
elevated post-exercise metabolism from the limitations
of Hill and Lupton’s (1923) original label of oxygen
debt. The latter was hypothesized to result from the
removal of*80% of the lactate, which was generated as a consequence of the oxygen deficit, via glyconeogenesis
during recovery. Margaria, Edwards and Dill
(1933) later modified the oxygen debt hypothesis to
incorporate phosphagen resynthesis. The aforementioned
oxygen debt nomenclature therefore erroneously
shackled post-exercise _V O2 to the oxygen
deficit. By using the term excess post-exercise oxygen
consumption we appropriately remove this causal link
and hence become more receptive to evidence
indicating the EPOC is the result of a general
metabolic perturbation of which the repayment of the
oxygen deficit may only contribute partially. Bahr
(1992) reported that phosphagen restoration and
lactate metabolism together with elevated body
temperature account for only about 30 – 50% of the 1 h EPOC following submaximal and supramaximal
work. Prolongation of the EPOC beyond 1 h appears
to be primarily associated with triacylglycerol/fatty
acid cycling (Bahr, Hansson,&Sejersted, 1990; Trost,
Wilcox, & Gillis, 1997; Wolfe, Klein, Carraro, &
Weber, 1990), which is partially stimulated by
increased catecholamine concentrations (Bahr, 1992;
Wolfe, Herndon, Jahoor, Miyoshi,&Wolfe, 1987) and
possibly an exercise-induced increase in lipolytic
responsiveness of adipocytes to catecholamines
(Wahrenberg, Engfeldt, Bolinder, & Arner, 1987).
Further clarification of the contribution of various
factors to the EPOC is reliant upon the validation of
assumptions such as those associated with lactate
metabolism and the impact of muscle and body
temperature on metabolism.

Effects of exercise intensity and duration on the excess
post-exercise oxygen consumption. Journal of Sports Sciences, December 2006; 24(12): 1247 – 1264


Och här finns en annan tråd där King Grub postade ytterligare en studie som bekräftade EPOC som helt klart existerande men dock överskattat:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113343&highlight=EPOC