handdator

Visa fullständig version : Bättre resultat utan att va seriös..


perra_80
2008-09-02, 12:19
Tjena !

Den senaste tiden har jag (enligt mig själv iaf) blivit slarvigare med både träning kost o sömn pga att man träffat kärleken =) .. Detta har lett till lite färre träningspass lite längre mellan måltiderna , lite mer godsaker på kvällarna o färre timmar sömn , o ändå upplever jag att jag fått en bättre fysik både rent styrkemässigt och i spegeln ..

Kan detta bero på att man lägger bort all press på sig själv att hela tiden göra allt så perfekt ?

jaosef
2008-09-02, 12:24
Har detta pågått under en längre tid? Annars kanske det är svårt att avgöra om det verkligen är som du säger med fysiken. Det första som ploppar upp i min skalle är iaf överträning, vet ju inte hur du hade det med träning och kost sen förut, men kan ju vara så att du har varit övertränad och att du nu (när du dragit ner lite på träningen) upplever ett bättre resultat av träningen än förut.

spoonchest
2008-09-02, 12:24
akta dig bara för "sambosyndromet". Drabbar oftast kvinnor, då man unnar sig lite mer på kvällar och helger. Resulterar i ökad fettmängd kring buken, oftast.=)
Ibland kan det ju vara riktigt bra för kroppen att komma ifrån träningen under en kort period, om man tränar hårt i vanliga fall det vill säga.

perra_80
2008-09-02, 12:37
Har detta pågått under en längre tid? Annars kanske det är svårt att avgöra om det verkligen är som du säger med fysiken. Det första som ploppar upp i min skalle är iaf överträning, vet ju inte hur du hade det med träning och kost sen förut, men kan ju vara så att du har varit övertränad och att du nu (när du dragit ner lite på träningen) upplever ett bättre resultat av träningen än förut.

Skulle nog gissa på överträning som du nämner.. e ju lätt hänt när man tycker det e kul o träna..får återkomma om nån månad eller så med uppföljning =)

gorillan11
2008-09-02, 12:45
låter som att du har fått dig en underbar flickvän, har roligare på din fritid som bidrar till att du presterar bättre på gymmet.
har själv märkt att jag tränar bättre när man är lyckling utanför gymmet

mangs
2008-09-02, 14:16
Tjena !

Den senaste tiden har jag träffat kärleken =) .. Detta har lett till att jag upplever att jag fått en bättre fysik både rent styrkemässigt och i spegeln ..



Jag har kortat ner ditt inlägg så ser du svaret. Visserligen kan även den minskade pressen att prestera samt att du kanske kört för hårt tidigare spela in men jag kan på rak arm säga att jag i fyra perioder haft en enorm boost i min träning trots att lla faktorer pekat åt det motsatta pga att jag ätit dåligt, sovit dåligt och oregelbundet, slarvat med träning etc.

Dock har träningspassen gått som smort och jag har kunnat göra ökningar som jag inte ens trodde var möjligt när jag körde som mest seriöst och åt som en häst.

Vad som dessa perioder har gemensamt är just hur jag mår psykistkt och vid alla dessa tillfällen har jag varit oerhört lycklig och uppe i varv. Inte sådär att jag hoppar och studsar av glädje utan mer att jag har en längre period när jag mår riktigt bra, im ina fall när jag träffade min fru, när vi gifte oss, när vi fick barn nr ett och nu när vi får barn nr två. Varje gång har fokuset från träningen försvunnit samtidigt som att jag är lycklig och uppe i varv, när jag sedan väl tränar så går det riktigt bra.


Jag är övertygad om att hur du mår i päran påverkar betydligt mer än mycket andra faktorer. Det är därför elitidrottare ofta tar hjälp av psykologer etc för att framkalla denna känslan på konstgjord väg.

Det handlar mycket om poitvia och negativa spiraler med. Är du uppåt flyter träningen på vilket gör att du mår ännu bättre etc...

Njut av stunden för effekten kommer avta så småningom.

zowie
2008-09-04, 09:03
grattis till kärleken:)
hormoner kanske?

747
2008-09-04, 12:13
Skulle nog gissa på överträning som du nämner.. e ju lätt hänt när man tycker det e kul o träna..får återkomma om nån månad eller så med uppföljning =)

Tror knappast det är kul att träna sig till överträning. Om man nu inte med överträning menar att man är lite sliten.

TylerDurden84
2008-09-04, 14:24
Helt klart rimligt.. Mindre tankar kring mat och mer sexuellt umgänge (ett antagande) vilket skulle kunna leda till att du slimmat till dig något. Att hoppa ett par styrkepass då och då ger ingen negativ effekt så länge som du inte gör det för ofta under än längre tid.