handdator

Visa fullständig version : Fettinlagring...


MissTiger
2008-09-02, 09:55
Tänkte kolla om det är någon här som vet på ett ungefär hur lång tid det tar för "överflödig" energi att förvandlas till fett? Det är ju inte så att det jag äter "för mycket" idag gör att jag imorgon lagt på mig extra vikt..eller!? Lite intressant så här efter semester ochveta när ev "bakslag" kommer och när man kan andas ut *skratt*

King Grub
2008-09-02, 10:01
Det går inte att säga vilka kalorier av dom du äter som slutar i vilken cell, som glykogen, muskelprotein eller fettvävnad. Fettinlagring och fettförbränning är båda pågående processer som sker kontinuerligt, dygnet runt, från det du föds tills du dör, och det är balansen mellan dessa som är intressant. Ju kortare mätperiod, desto mindre värde har observationen. Även vid energiunderskott finns det dagliga tillfällen då inlagringen är större än förbränningen. Det finns heller inget klockslag på "överskottsenergi" plötsligt lagras in. Allt pågår konstant, och ett dygn är bara en praktisk mätperiod.

MissTiger
2008-09-02, 10:48
Det går inte att säga vilka kalorier av dom du äter som slutar i vilken cell, som glykogen, muskelprotein eller fettvävnad. Fettinlagring och fettförbränning är båda pågående processer som sker kontinuerligt, dygnet runt, från det du föds tills du dör, och det är balansen mellan dessa som är intressant. Ju kortare mätperiod, desto mindre värde har observationen. Även vid energiunderskott finns det dagliga tillfällen då inlagringen är större än förbränningen. Det finns heller inget klockslag på "överskottsenergi" plötsligt lagras in. Allt pågår konstant, och ett dygn är bara en praktisk mätperiod.

Förstår väl också att man inte kan säga ett exakt klockslag när det lagras in o att det hela tiden pågår en process i kroppen... Men eftesom jag efter semester gått upp ca 1kg o hade räknat med mera så funderar jag på om det ev kommer "smyga" sig på ngt kg till innan det stabiliseras o vänder neråt igen (förhoppningsvis) efter de korrigeringar jag gör nu när jag är hemma igen .. Hmm ja hoppas någon förstår vad jag menar...

King Grub
2008-09-02, 11:42
Förstår väl också

Säker på det? Svaret på din fråga finns nämligen i texten du "förstår". Fettinlagring och fettförbränning pågår samtidigt och kontinuerligt. Hur bestämmer du vilka kalorier som utgör "överskottet"? Är energiintaget större än energiförbrukningen, kommer detta innebära en på sikt kontinuerlig ökning av fettmassan motsvarande den skillnaden när alla påverkande faktorer som termisk effekt, malabsorbtion, glykogensyntes och nybildning av fettfri massa är borträknade, även om det finns perioder med både negativ och positiv fettbalans under en kort mätperiod som ett dygn.

Det finns alltså ingen "tidsfrist" innan din energibalans börjar påverka din fettbalans.

Pepz
2008-09-02, 12:50
Tänkte kolla om det är någon här som vet på ett ungefär hur lång tid det tar för "överflödig" energi att förvandlas till fett? Det är ju inte så att det jag äter "för mycket" idag gör att jag imorgon lagt på mig extra vikt..eller!? Lite intressant så här efter semester ochveta när ev "bakslag" kommer och när man kan andas ut *skratt*

det du äter går ut i kroppen på ett par timmar och efter det kan det inte ge någon påverkan på din vikt.(annat än minus när du bajsar ut det)
Du kan aldrig gå upp i vikt i efterhand av något du ätit för någon vecka sen.

Precis vad grub skrivit men i andra ord.

Blues-Niklas
2008-09-02, 13:54
Jag har en fråga inom ungefär samma ämne.

Låt oss säga att jag ska spinga ett långlopp om två dagar och vill då ha så hög kolhydratsreserv i kroppen som möjligt eftersom det är lättare för musklerna att använda under loppet än fett.

För att göra detta så äter jag lite extra pasta dagarna före och lägger mig på ett kaloriöverskott. Samtidigt vill jag ju inte gå upp i fettmängd i kroppen eftersom det inte kommer ge någonting till själva loppet. Med andra hur gör man för att maximera detta, att få så stort kolhydratsförråd till dagen D som möjligt samtidigt som så lite som möjligt av överskottet lägger sig som onödigt fett.

King Grub
2008-09-02, 13:56
Kolhydrat lagras inte gärna som kroppsfett så länge glykogendepåerna inte är fyllda. Att fettet i kosten lagras in som kroppsfett kan du inte råda över.

Blues-Niklas
2008-09-02, 14:01
Om jag i vanliga fall ligger på kaloribalans räcker det således med att jag dan före äter lite extra för att garantera att jag får fulla förråd?

Btw tack för ett utomordentligt snabbt svar :)

King Grub
2008-09-02, 14:43
Nej, att fylla glykogendepåerna kräver en kolhydratladdning, där man följer en kolhydratrik kost som ger minst 70% av energin från kolhydrat tre dagar före tävlingen samtidigt som ev träning är mycket lågintensiv. En ny metod innebär att man äter normalt tills det är ett dygn kvar till tävlingen samtidigt som träningen som bedrivs är betydligt lindrigare än normalt. Morgonen ett dygn före tävlingen utför man ett mycket kort och mycket intensivt träningspass, följt av 24 timmars kolhydratladdning, där 12 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt intas under den tiden.