handdator

Visa fullständig version : Sverige: Anti-socialt


TheSpider
2008-09-02, 09:44
Varför är svenskar så jävla anti-sociala? Fan "Svennen" blir ju helt paff o skäms om man börjar prata med någon på bussen eller nåt liknande. Kolla på andra länder, USA:s tunnelbana...Sverige måste vara det kallaste landet när det gäller den sociala biten, alla är så tillbakadragna, rädda...Inte nog med att vädret gör en deppig, sen är folket så tillbakadragna också. Bli mer sociala och varma!

mini
2008-09-02, 09:49
Buhu.

KlopFer
2008-09-02, 09:49
Redan:)

King Grub
2008-09-02, 09:50
Jag åker inte buss för att umgås med främlingar och vara social, utan för att komma någonstans. Lämna mig i fred.

Trance
2008-09-02, 09:53
När du säger USAs tunnelbana så antar jag att du menar New Yorks? Men samtidigt kan du väl inte mena den, den är väl nästan känd för att folk inte ens reagerar om personen som sitter bredvid får en hjärtattack?

Pudzianovski
2008-09-02, 09:57
Det låter nästan som om du har varit o rest till USA för första gången. :thumbup:

Jag tyckte King Grub sammanfattade vad jag tycker "ganska" bra.

Jompan
2008-09-02, 09:58
Jag tycker det lite beror på. Vi/jag kan vara social om jag känner för det. Dock kan jag känna mig väldigt osocial mot nån som riktigt tränger sig på och inte kan läsa av mig rätt, dvs när jag är trött efter en lång arbetsdag och mest känner för att varva ner med mina egna tankar. Andra tillfällen kan jag vara väldigt social och babbla hela färden igenom med okända personer.

Var en kille en gång som redan vid hållplatsen spanat in mig. Skulle ringa samtal när jag kom på bussen hade dragit fram mobilen och han undrade om han kunde få sitta brevid mig (han pratade engelska, precis kommit till Sverige och ville flytta hit tydligen). Jag förklarade att jag behövde ringa ett samtal. Sen efter samtalet satt han och babbla på om allt möjligt och ville sen ha mitt telefonnummer o hela tjofadderittan. JAG gillar ej bli uppraggad på bussen *grr27* . Just i den situationen även om jag kunnat vara social, så känner jag mig osocial när man känner att man liksom inte riktigt kan välja att vara osocial då han liksom trängde sig på och bara ställde massa nya frågor.

Trassel
2008-09-02, 10:01
Ingen större skillnad mellan Stockholms tunnelbana eller Londons när det gäller socialt agerande.

sleep is the enemy
2008-09-02, 10:11
Jag vill inte!!!

TheSpider
2008-09-02, 10:23
Det låter nästan som om du har varit o rest till USA för första gången. :thumbup:

Jag tyckte King Grub sammanfattade vad jag tycker "ganska" bra.
Nu tog jag bara ett exempel..svenskarna är FÖR KALLA! Fan så tillbakadragna när det gäller allt..i allmänhet

Alla ska rodna o hålla på börja skämmas när man pratar med folk.

Racso
2008-09-02, 10:27
Det är en myt. Hade kompisar från Frankrike på besök, de klagade på EXAKT samma sak, fast hemma i Paris.

Här tyckte de folk var glada och öppna.

Tror poängen är att man som turist/etc får ett annat mottagande samt att man kanske befinner sig på ställen där det är mer naturligt att starta ett samtal. (Plus att man har en naturlig anledning och folk vill i allmänhet vara hjälpsamma om att tex förklara vägen.)

Jag menar, om någon okänd person som talar perfekt svenska stannar mig på gatan och frågar "Hur är läget?" undrar jag ganska snabbt vad de vill sälja.

Granatgiraffen
2008-09-02, 10:27
Ja svenskarna suger och är socialt handikappade. "Rädda" är nog en passande beskrivning.

Schroder
2008-09-02, 10:28
sant så sant. kommit så långt att man hellre har ett husdjur att "prata" med.
folk blir stela när en ny person pratar "va pratar han med mig"

Torwald
2008-09-02, 10:29
Det här ämnet känns otroligt nytt och fräscht.

Herr Oberst
2008-09-02, 10:31
Anti-socialt och osocialt!

Spindeln, jag förstår faktiskt inte varför du hänger upp dig på detta. Är du själv så asocial eller otrevligt att du inte har några egna kompisar att prata med?

I övrigt tycker jag att vi svenskar är ett väldigt trevligt och varmt folk, men man måste ju få välja själv vem man vill snacka med.

Trance
2008-09-02, 10:33
En turists observation i New York:
"I just got back from a NYC trip. Stayed in Brooklyn, near Prospect Park...great place. The area had two lane streets lined with small stores, bagel shops where I met people who acted as if they previously knew me, and homes that reminded me of the Tanner Family from Full House. Remember that?

We took the subway around. I tell you, it was a main attraction for this trip. If you really want to experience New York, take the subway. That way, you can get to know the people. You get to know them by staring at them. And staring... and staring...

Of course, I wanted to blend in as much as possibe, so I had to resist the talking temptation. My personality is chatty, but this was not welcome on the subway. Maybe it's an unwritten rule: No talking or acting like you are remotely interested in talking to anyone on the subway.

I don't know. I exchanged a few words and a received a few returned smiles.

The subway, though quiet, gave me an appreciation for New Yorkers. They seemed fine with not socializing, minding their own business, and just living. I did learn from this perspective, but I left the city with other thoughts."
http://josselynkennedy.blogspot.com/2007/11/new-york-metros.html

arrelius
2008-09-02, 10:34
Okända som vill prata med en har alltid en egen agenda, oftast så är det att det ska säljas något eller luskas ut ett telenr. Klart som fan att man är restriktiv då. xD

TheSpider
2008-09-02, 10:38
Det är en myt. Hade kompisar från Frankrike på besök, de klagade på EXAKT samma sak, fast hemma i Paris.

Här tyckte de folk var glada och öppna.

Tror poängen är att man som turist/etc får ett annat mottagande samt att man kanske befinner sig på ställen där det är mer naturligt att starta ett samtal. (Plus att man har en naturlig anledning och folk vill i allmänhet vara hjälpsamma om att tex förklara vägen.)

Jag menar, om någon okänd person som talar perfekt svenska stannar mig på gatan och frågar "Hur är läget?" undrar jag ganska snabbt vad de vill sälja.
Turister befinner sig ofta på turistvänliga ställen, hotell m.m. Där får de ett varmt välkomnande givetvis, samma sak på restauranger. Inte det jag menar..

Menar på folk som sitter och stirrar på en så fort man TALAR högt på bussen eller liknande och tänker "har han inge hyffs".

Kwon
2008-09-02, 10:38
Man kan säga att det var en enorm skillnad när man besökte andra länder för första gången (beror ju självklart på vars du åker någonstans), men åker du till sydligare breddgrader så är oftast folk mycket sociala och talkative.

Alla länder/kulturer har sin charm.

Vill folk inte öppna sig på tunnelbanan/bussen so be it. :)

Alla människor är inte likadana, jag har tex inga problem med att starta en konversation med en främling på tunnelbanan om någon skulle börja snacka.

Jag är dock inte den som börjar snacka, nuförtiden, men förr så!

Granatgiraffen
2008-09-02, 10:39
En turists observation i New York:
"I just got back from a NYC trip. Stayed in Brooklyn, near Prospect Park...great place. The area had two lane streets lined with small stores, bagel shops where I met people who acted as if they previously knew me, and homes that reminded me of the Tanner Family from Full House. Remember that?

We took the subway around. I tell you, it was a main attraction for this trip. If you really want to experience New York, take the subway. That way, you can get to know the people. You get to know them by staring at them. And staring... and staring...

Of course, I wanted to blend in as much as possibe, so I had to resist the talking temptation. My personality is chatty, but this was not welcome on the subway. Maybe it's an unwritten rule: No talking or acting like you are remotely interested in talking to anyone on the subway.

I don't know. I exchanged a few words and a received a few returned smiles.

The subway, though quiet, gave me an appreciation for New Yorkers. They seemed fine with not socializing, minding their own business, and just living. I did learn from this perspective, but I left the city with other thoughts."
http://josselynkennedy.blogspot.com/2007/11/new-york-metros.html

Det är snart dags att skaffa dig lite egna upplevelser. Bloggar i all ära men stäng av datorn och ge dig ut i världen någon gång.

arrelius
2008-09-02, 10:40
Thespider: det finns ju att tala och TALA. Inte konstigt det säljs så många mp3-spelare när man måste avskärma sig från folk som pratar som om grannen är döv, eller alla småungar som tycker att det är asfränt att de kan spela musik med mobilen och bara MÅSTE spela den senaste Rix FM-hiten för hela bussen. För det vill ju alla lyssna på -_-

TheSpider
2008-09-02, 10:48
Thespider: det finns ju att tala och TALA. Inte konstigt det säljs så många mp3-spelare när man måste avskärma sig från folk som pratar som om grannen är döv, eller alla småungar som tycker att det är asfränt att de kan spela musik med mobilen och bara MÅSTE spela den senaste Rix FM-hiten för hela bussen. För det vill ju alla lyssna på -_-
Just det jag menar..."prata som om grannen vore döv".

Dissector
2008-09-02, 10:49
Okända som vill prata med en har alltid en egen agenda, oftast så är det att det ska säljas något eller luskas ut ett telenr. Klart som fan att man är restriktiv då. xD

Det är faktiskt sant, åtminstone att det är det man misstänker.
När jag var i USA kom jag på mig själv flera gånger med att vara onödigt fåordig mot folk som började prata, helt enkelt för att jag anade att de hade något på gång. Det var naturligtvis så också, att 90% ville ha pengar. Sedan finns det ju 10% till. I en gatukorsning i New York började en ganska normal medelålders småbarnspappa prata med oss. Han ville bara växla några ord och hälsa oss välkomna till USA och sedan gick han glatt vidare med sina ungar. I San Francisco hände nästan samma grej. Vi väntade på en cable car, och en amerikansk familj som stod bakom började småprata lite med oss och var nyfikna på hur Sverige var och så vidare. Sånt gör en glad :)

Trance
2008-09-02, 10:49
Det är snart dags att skaffa dig lite egna upplevelser. Bloggar i all ära men stäng av datorn och ge dig ut i världen någon gång.

Jag har aldrig varit i USA men åkt metron i Paris, buss i Barcelona samt på landet i Spanien (och på Mallorca) samt buss i Tyskland och jag har inte märkt någon skillnad alls mot Sverige.

Var har du varit som märkt denna enorma skillnad?

Kwon
2008-09-02, 10:50
Jag hade GRYMT bra sociala erfarenheter när jag var i Grekland, även i Frankrike (dock ej lika många och intensiva), det jobbigaste jag tyckte var med Frankrike när jag först anlände var att alla skulle pussa på en hela tiden, men jag anpassade mig snabbt och efter en månad var dubbel kindpuss reflexmässig när man träffade nya människor.

I Kina vågade de inte ens kramas! :D

Granatgiraffen
2008-09-02, 11:03
Jag har aldrig varit i USA men åkt metron i Paris, buss i Barcelona samt på landet i Spanien (och på Mallorca) samt buss i Tyskland och jag har inte märkt någon skillnad alls mot Sverige.

Var har du varit som märkt denna enorma skillnad?

Värst vad du åker kommunalt kompis.

Jag pratar mer generellt om hur folk är (Även utanför bussarna, vet inte om du gick av dom i dessa länder du pratar om?). Nu tycker jag visserligen att NY är nog det sämsta exemplet man kan ta i USA.
Givetvis kräver det lite av dig också, ibland måste man våga säga hej eller röra sig där det finns folk.

Du pratar om ställen du har varit på konferens med jobbet, typ?

Jag ska ta med dig på en resa någon dag så kommer det bli du som skriver bloggen som andra läser! Det kommer att bli fantastiskt för dig att titta ut istället för att jämt titta in.

Tricklev
2008-09-02, 11:07
Äh, vart bor ni egentligen, jag hamnar ofta i samtal med främlingar, framförallt på bussar, om bussen är full, om det är ont om sittplatser, om den är nästan tom, om man ber någon om tidningen, det är oerhört vanligt att spontansamtal uppstår.

Dock nästintill endast med äldre personer, det är svårt att börja spontansnacka med en 19årig tjej utan att dom direkt misstänker en för att ragga.

Men som alltid så kräver detta att man själv är lite socialt aktiv, om du sitter på din sida av bussen med en ipod i öronen och tittar ut ur fönstren, så kommer folk inte börja snacka med dig, självklart inte, samma sak gäller överallt du är, oavsett om du är på gymmet, bussen, eller är ute och går, oavsett land du vistas i också.

Edit: Och inte för att vara sådan, men när man vistas som turist på ett nytt ställe, så ja, du beter dig antagligen annorlunda än hemma, och folk beter sig annorlunda emot dig, det är betydligt enklare att hamna i ett samtal med en turist.

Så, det var allt för mig, Over and out. /Capten Obvious.

Alexton
2008-09-02, 11:11
Måste hålla med Tricklev. Tycker man ofta hamnar i samtal med främlingar. Prova till exempel att fråga random person om åsikt vid klädval / mat / vägbeskrivning och de flesta verkar inte ha något problem utan mest tycker det är trevligt. Mycket har nog med hur du kommer fram som person, man kan inte vara ett stenansikte jämnt.

Trance
2008-09-02, 11:20
Värst vad du åker kommunalt kompis.

Jag pratar mer generellt om hur folk är (Även utanför bussarna, vet inte om du gick av dom i dessa länder du pratar om?). Nu tycker jag visserligen att NY är nog det sämsta exemplet man kan ta i USA.
Givetvis kräver det lite av dig också, ibland måste man våga säga hej eller röra sig där det finns folk.

Du pratar om ställen du har varit på konferens med jobbet, typ?

Jag ska ta med dig på en resa någon dag så kommer det bli du som skriver bloggen som andra läser! Det kommer att bli fantastiskt för dig att titta ut istället för att jämt titta in.

Det är oftast ganska onödigt att hyra en bil i en storstad så då åker man kommunalt dit man skall, och nej jag var där på semester. Jag har inga större problem med att kommunicera med folk även om jag inte försöker krama varenda person inom 2 meter. Men grejen är att jag inte ser så stor skillnad på Sverige och andra länder, jag hamnar i konversationer lite då och då i Sverige också.

Nu påstår jag inte att svenskar generellt är lika utåt och öppna med känslosamheter som t.ex. sydlänningar men bor alla här i norrland eller vad är det frågan om?

JustinCredible
2008-09-02, 11:20
Grekland är det enda stället jag varit i där jag har märkt en skillnad i folks sociala beteende. Alla log mot alla och om det fanns minsta lilla tecken på att man "connectade", typ snabb ögonkontakt när man passerade varann, så hälsade dom. Kul i början, jobbigt i längden. Ibland vill man bara vara lost i sig själv med mp3:n och då riskerade man att uppfattas som otrevlig. Jag tycker Sverige är perfekt.

stevebc
2008-09-02, 13:17
Menar på folk som sitter och stirrar på en så fort man TALAR högt på bussen eller liknande och tänker "har han inge hyffs".Det har jag aldrig upplevt. Jag tror det är lite hjärnspöken. Jag tror inte vi är mindre sociala, däremot tror jag det ligger i svensk kultur (oj vad generaliserande jag blir nu) att inte vara så påstridig, konsekvent och "gaphalsig" som i t ex Frankrike och detta kan upplevas som vi är tillbakadragna, kanske blyga, och att vi inte vågar ta för oss (ytterligare en generalisering). Men jag tror inte vi är mindre sociala för det. Att vara social måste väl ändå betyda att man regelbundet kommunicerar med människor och det tror jag alla folk i hela världen gör i samma grad.

Exdiaq
2008-09-02, 13:43
Idiottråd.

Jag har ofta ingen lust att börja snacka med folk jag inte känner eftersom jag oftast har mycket annat att tänka på då. Har man jobbat 9h eller gått på lektioner hela dagen + att man vet att man har sju miljoner läxor när man kommer hem, ja då vill jag ta det lugnt på bussen/tåget.

Misstänker också att detta med största sannolikhet innefattar rätt många fler folkslag runtom i världen.

Super_Johan
2008-09-02, 14:53
Varför är svenskar så jävla anti-sociala? Fan "Svennen" blir ju helt paff o skäms om man börjar prata med någon på bussen eller nåt liknande. Kolla på andra länder, USA:s tunnelbana...Sverige måste vara det kallaste landet när det gäller den sociala biten, alla är så tillbakadragna, rädda...Inte nog med att vädret gör en deppig, sen är folket så tillbakadragna också. Bli mer sociala och varma!

Om det tröstar så kan jag säga att ni svennar anses vara väldigt sociala jämfört med oss finnar! :)

EkarN
2008-09-02, 14:58
Stick ffs jag läser/sover! Det är enda kommentaren.

Jaws
2008-09-02, 15:26
Det värsta är ju att vissa folk t.o.m blir sura när man sätter sig brevid dom i bussen för att nu ta det exemplet.

Hur enkelt som helst annars att starta en konversation i bussen. Jag brukar hjälpa småbarnsmammor med att bära ner vagnen från kanten eller äldre människor som har svårt att gå, då tycker oftast folk att man är en gullig/trevlig prick och säger att det var snällt gjort, sen bygga vidare på det.

NickeSthlm
2008-09-02, 15:37
Ja jag förstår verkligen inte..

Måste börjar jobba på mitt sociala beteende i kollektivtrafiken...
Börja prata med de där hubba-bubbabrudarna som alltid lyckas klämma in "men guuuud", "bah", "lixom" och "värsta" i varje mening..
... eller med snubben/tjejen som inte duschat de tre senaste veckorna men som lik förbannat ska sitta så jävla tätt intill det bara går.. Gärna axel mot axel så där... WTF! Vi har nog mycket gemensamt... :)
... eller de snoffsiga börsmäklarna som minsann har kostym och dyra skor och ska läsa Dagens Industri/Computer Sweden och gärna trycka upp ena handen och sista sidan i ansiktet på den som sitter brevid.. (gör tidningarna ännu mindre). Visst, ni är märkvärdiga och jag har inte lika coola kläder som ni har. Men jag tjänar 50-60´ i månaden i alla fall.. Trodde ni inte när ni steg på tåget va? Era as ;) Bara för att jag har jeans och t-shirt.... bah!
... eller varför inte discokungen? (Fungerar även med hårdrockarn).... Ipod kombinerat med marknadens sämsta hörlurar som gör att volymen ska vara max och det hörs lika mycket UTÅT som INÅT i örat...

Jag åker kommunalt mest för att det är ett satans otyg att ta bilen in till stan. Problem med parkeringsplatser och köer in och ut från stan gör att jag faktiskt tjänar tid på att inte ta bilen..

.. därmed inte sagt att jag måste tycka om dom jag åker med. Jag hatar dom :) Dom luktar illa, låter och har sig och brer ut sig mer än nödvändigt.

Jag är inte osocial/antisocial.. Jag hatar bara andra människor ;)

Solros
2008-09-02, 16:51
*allmänt hat*

Jag är inte osocial/antisocial.. Jag hatar bara andra människor ;)

HAHA, :laugh:

tjabon
2008-09-02, 16:56
Jag åker inte buss för att umgås med främlingar och vara social, utan för att komma någonstans. Lämna mig i fred.

Just därför kör jag egen bil överallt och tränar på udda timmar..........:)

Motorbreath
2008-09-02, 17:14
Om folk rodnar när du försöker prata med dem så tycker de antagligen att du är pinsam eller att det är pinsamt att prata med dig, eller bådadera.

Angel
2008-09-02, 17:23
Inte på fyllan, då ska svenskan snacka och kramas med varenda jävel dom ser.

shadowfire
2008-09-02, 17:40
Just det jag menar..."prata som om grannen vore döv".

Jag förstår inte riktigt vad som är fel med den svenska kulturen vad gäller det?
Av vilken anledning skulle jag tycka det är "bra" att folk från andra kulturer står på gymet och "pratar" (läs skriker på svenska) över att de har sånt tryck i sina bicepscurls för att de tog proteinpulver till frukost?

Jag struntar ju i dialogen som sådan, så vad vinner jag då på att få höra den utbasunerad över hela gymet? Alla kulturer är olika och de som kommer från "dialogkulturer" där man gärna ska diskutera allt även om man är överens (läs italienare, fransmän, spanjorer och vidare söderut) förstår jag har ett högre tonläge i sina dialoger, men inte är vi svenskar tråkiga bara för att vi inte vill lyssna på allt skit?

Osten80
2008-09-02, 17:47
Inte på fyllan, då ska svenskan snacka och kramas med varenda jävel dom ser.

Där har du en viktig skillnad. Det vardagsdricks rätt mycket mer i en del länder. Svårt att vara osocial med två glas vin och en konjak i kroppen efter lunchen.

coxie
2008-09-02, 17:47
eller de snoffsiga börsmäklarna som minsann har kostym och dyra skor Visst, ni är märkvärdiga och jag har inte lika coola kläder som ni har.

Så bara för att man klär sig respektabelt och jobbar innan finnans är man en snobb?

The_RobRoy
2008-09-02, 18:12
... eller de snoffsiga börsmäklarna som minsann har kostym och dyra skor och ska läsa Dagens Industri/Computer Sweden och gärna trycka upp ena handen och sista sidan i ansiktet på den som sitter brevid.. (gör tidningarna ännu mindre). Visst, ni är märkvärdiga och jag har inte lika coola kläder som ni har. Men jag tjänar 50-60´ i månaden i alla fall.. Trodde ni inte när ni steg på tåget va? Era as ;) Bara för att jag har jeans och t-shirt.... bah!


Måste också kommentera, eftersom jag åker varje dag till och från jobbet i kostym. Jag känner mig knappast märkvärdig, det är ju ett krav på arbetsplatsen bara att man ska vara klädd så. Jag trivs sjukt mycket bättre i t-shirt och när det blir sådär äckelvarmt i tunnelbanan och man har små-sprungit lite för att hinna och kliver in och känner hur svettpölen börjar bildas på ryggen, fyfaaan va jag avundas t-shirt killarna då. Det är du som är ett as som får ha t-shirt (och tjäna 50-60´)

coxie
2008-09-02, 18:19
Måste också kommentera, eftersom jag åker varje dag till och från jobbet i kostym. Jag känner mig knappast märkvärdig, det är ju ett krav på arbetsplatsen bara att man ska vara klädd så. Jag trivs sjukt mycket bättre i t-shirt och när det blir sådär äckelvarmt i tunnelbanan och man har små-sprungit lite för att hinna och kliver in och känner hur svettpölen börjar bildas på ryggen, fyfaaan va jag avundas t-shirt killarna då. Det är du som är ett as som får ha t-shirt (och tjäna 50-60´)

Precis, kostym är fan en styggelse men ett nödvändigt ont när man ska på en massa möten.

Jag är glad att jag jobbar i kalsonger och en skitig t-shirt mina vanliga dagar :D

theoppositescollide
2008-09-02, 18:36
När du säger USAs tunnelbana så antar jag att du menar New Yorks? Men samtidigt kan du väl inte mena den, den är väl nästan känd för att folk inte ens reagerar om personen som sitter bredvid får en hjärtattack?

Det beror på distriktet. Just New York är intressant, då man i ett område sitter och stirrar vettskrämt ner i golvet och gör allt för att undvika ögonkontakt, medan man i nästa område glatt börjar konversera med främlingar, räcker att åka ett par stationer för att stämningen ska vända helt.

Överlag blev jag positivt överraskad över attityden hos NY-bor, väldigt vänliga och pratglada.

Clarkolofsson
2008-09-02, 19:08
Absolut! Svenskar är oftast väldigt tillbakadragna. Därför vi dricker så förbannat mycket sprit. Det är ett stort under vad 5-6 öl kan göra för en dödsdömd förfest.

Kan endast tala för min egen del, som bott en del utomlands, att jag faktiskt upplever stor skillnad mellan svenskar och tex sydeuropéer. Ta tex Grubs uttalande, det får en fan att bli mörkrädd.

Exdiaq
2008-09-02, 19:15
Absolut! Svenskar är oftast väldigt tillbakadragna. Därför vi dricker så förbannat mycket sprit. Det är ett stort under vad 5-6 öl kan göra för en dödsdömd förfest.

Kan endast tala för min egen del, som bott en del utomlands, att jag faktiskt upplever stor skillnad mellan svenskar och tex sydeuropéer. Ta tex Grubs uttalande, det får en fan att bli mörkrädd.


Varför skulle man bli mörkrädd av Grubs inlägg? Varför måste man snacka med främlingar på bussen/tåget?

joriice
2008-09-02, 19:18
Orka bli tvingad att öppna munnen i tid o otid.

Avesta
2008-09-02, 19:25
Jag tror inte på generaliseringar men klimatet och industrialiseringsnivån sätter väl sina spår i någon grad i människors sätt att vara mot varandra, även om det inte handlar om astronomiska skillnader mellan kulturer som somliga vill tro.

PowPow
2008-09-02, 20:03
Nu har jag förvisso bara spenderat tid i Spanien och USA (Orlando, NY, Boston), bortsett från lite 1-2 veckorsresor på turistställen, men jag har absolut inte upplevt att svenskar skulle vara mer osociala än folket i de länderna i alla fall.

Men det är ju något man hör om ganska ofta ändå, och innan jag åkte till spanien hade jag en bild av att varannat hissåk skulle resultera i livliga spontandiskussioner om vin, kvinnor och konst. Men det hände fanken inte en enda gång. Och då åkte jag ändå hiss dagligen i ett halvår. Som mest var det ett "hej", och möjligtvis någon liten fråga. Precis som i Sverige.

shadowfire
2008-09-02, 20:32
Jag tror inte på generaliseringar men klimatet och industrialiseringsnivån sätter väl sina spår i någon grad i människors sätt att vara mot varandra, även om det inte handlar om astronomiska skillnader mellan kulturer som somliga vill tro.

Nog är det stor skillnad mellan kulturer, så jag vet inte hur du vill att begreppet astronomisk ska omfatta i detta ämne. Kulturskillnader som är uppenbara är bland annat om hur man kommunicerar (dialogkulturer t.ex.), syn på familj/barn osv osv. Finns hur mkt som helst, men många blandar ofta ihop religion och kultur och skyller alla skillnader på religionen osv.

Tricklev
2008-09-02, 20:39
Jag är också rätt sugen på spontantdiskussioner om vin, kvinnor och konst.

Mantus
2008-09-02, 20:56
Jag är också rätt sugen på spontantdiskussioner om vin, kvinnor och konst.

Det är väl det forumets allmäntdel är till för, ändå så kretsar trådarna och de medföljande diskussionerna alltid någonstans kring "LOL youtubekille får spark i kulorna OMGLOL" eller "Finnar/Exploderande blender/ Stearin på väggen/ Toapapperstiggande grannar hjälp*gah!* ". Så det verkar som om vad människor tror sig vilja ha och vad de egentligen vill ha är rätt väsensskiljda ting.:)

Trance
2008-09-02, 21:00
Det är väl det forumets allmäntdel är till för, ändå så kretsar trådarna och de medföljande diskussionerna alltid någonstans kring "LOL youtubekille får spark i kulorna OMGLOL" eller "Finnar/Exploderande blender/ Stearin på väggen/ Toapapperstiggande grannar hjälp*gah!* ". Så det verkar som om vad människor tror sig vilja ha och vad de egentligen vill ha är rätt väsensskiljda ting.:)

Allmänt börjar bli mer och mer värdelöst, säga vad man vill om bolio men han skapade en del trådar som skapade bra diskussion. Just nu domineras allmänt av idiotiska lektrådar och andra lunarliknande saker.

Känns som att Kolo börjar sjunga på sista versen för mig.

mini
2008-09-02, 21:10
Känns som att Kolo börjar sjunga på sista versen för mig.

NOOoooooooooooooes!!!

Clarkolofsson
2008-09-02, 22:16
Varför skulle man bli mörkrädd av Grubs inlägg? Varför måste man snacka med främlingar på bussen/tåget?

Jo för social fobi är helt normalt, jag lovar.

Timme
2008-09-02, 22:25
Jag åker inte buss för att umgås med främlingar och vara social, utan för att komma någonstans. Lämna mig i fred.

men jag vill prata med dig :(

Pudzianovski
2008-09-02, 22:28
Jo för social fobi är helt normalt, jag lovar.

Jag tror dock inte Grub har några problem alls att åka buss osv. Social fobi är värre än så, det innebär väl att man har svårt att faktiskt leva sitt liv. :thumbup:

bulldozer
2008-09-03, 04:32
Nu tog jag bara ett exempel..svenskarna är FÖR KALLA! Fan så tillbakadragna när det gäller allt..i allmänhet

Alla ska rodna o hålla på börja skämmas när man pratar med folk.

Inte jag, däremot hatar jag puckon som ska ragga på en i kollektivtrafiken...

Tolkia
2008-09-03, 07:16
Det vore intressant att veta hur många av de som klagar på att svenskar är svårkonverserade och efterlyser spontandiskussioner om världsproblemen på bussen, som själva någonsin försöker starta den typen av diskussioner?

NickeSthlm
2008-09-03, 07:21
Till Coxie och RobRoy:

stopp nu grabbar. Jag drog inte alla över en kam. Ni måste ju läsa hela texten om kostymsnobbarna. Hela deras attityd + kläder gör sitt. Jag har inget emot kostymnissar i övrigt ;) Har själv varit en i flera år men bytte jobb i våras som innebar att jag kunde slänga kostymen och dra på mig t-shirt..

RobRoy: Been there, hate that! Det är iofs ganska skönt att ha kavajen tillhands då som täcker alla härliga blöta fläckar som dyker upp på skjortan, även om det är varmt så in i h-vete.

JMRA
2008-09-03, 07:22
När jag är ute och går med hunden så stannar det jämt folk och pratar. Som exempel på hur sociala svenskar kan vara tänkte jag dra gårdagens främlingar som jag aldrig träffat förrut

1. Man 35-40, säger hej vid ett övergångsställe och vi börjar prata om hur stormen verkar ha kommit hit , går ungefär 300m ihop och pratar allmänt om allehanda saker.

2. Två kvinnor 25-30, De går bakom mig och kommenterar vilken fin hund jag har, vi pratar i kanske 5 minuter om vad de ätit till lunch och var vi arbetar mm.

3. Kvinna 18-20, cyklar förbi mig men stannar längre fram och väntar in mig och vovven, vi pratar i kanske 2-3 minuter.

4. Ett par 50-60, Pratar allmän skit i några minuter, bla om hur matpriserna har höjts.

5. Går förbi jobbet en sväng och utanför stannar en massa anhöriga till patienter och hälsar och pratar.

6. Kvinna 60-65, Förstår att min hund är rädd för hennes då hon själv också "är rädd för stora gubbar" Pratar i kanske 5 minuter.

7. Kvinna 30 med barnvagn. Pratar i 2-3 minuter om hennes unge.

8. Taxichaffis 40, Kliver ur bilen som står parkerad och pratar och hälsar lite på hunden.

9. Herre 75-80, stannar och pratar i 5-10 minuter.

Av de här var alla svenskar utom tjejen i 18-årsåldern, vilket för mig leder till att svenskar är mycket mer sociala än de från andra länder då de tenderade att bara gå förbi utan att ens låta blickarna mötas.

Exdiaq
2008-09-03, 08:17
Jo för social fobi är helt normalt, jag lovar.



Så man är socialt handikappad bara för att man inte pallar ta sig tid när man gått en hel dag i skolan/på jobbet och kanske även tränat? Trollar du eller är du på riktigt?

Exdiaq
2008-09-03, 08:22
När jag är ute och går med hunden så stannar det jämt folk och pratar. Som exempel på hur sociala svenskar kan vara tänkte jag dra gårdagens främlingar som jag aldrig träffat förrut

1. Man 35-40, säger hej vid ett övergångsställe och vi börjar prata om hur stormen verkar ha kommit hit , går ungefär 300m ihop och pratar allmänt om allehanda saker.

2. Två kvinnor 25-30, De går bakom mig och kommenterar vilken fin hund jag har, vi pratar i kanske 5 minuter om vad de ätit till lunch och var vi arbetar mm.

3. Kvinna 18-20, cyklar förbi mig men stannar längre fram och väntar in mig och vovven, vi pratar i kanske 2-3 minuter.

4. Ett par 50-60, Pratar allmän skit i några minuter, bla om hur matpriserna har höjts.

5. Går förbi jobbet en sväng och utanför stannar en massa anhöriga till patienter och hälsar och pratar.

6. Kvinna 60-65, Förstår att min hund är rädd för hennes då hon själv också "är rädd för stora gubbar" Pratar i kanske 5 minuter.

7. Kvinna 30 med barnvagn. Pratar i 2-3 minuter om hennes unge.

8. Taxichaffis 40, Kliver ur bilen som står parkerad och pratar och hälsar lite på hunden.

9. Herre 75-80, stannar och pratar i 5-10 minuter.

Av de här var alla svenskar utom tjejen i 18-årsåldern, vilket för mig leder till att svenskar är mycket mer sociala än de från andra länder då de tenderade att bara gå förbi utan att ens låta blickarna mötas.



Så är det för mig också, men kanske många, men ett par stycken brukar jag snacka med när jag är ute och går med någon anhörigs hund. Förmodligen eftersom jag då har tiden och orken att snacka random saker med främlingar, något jag inte har efter en lång skoldag + träning.