handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring fettminskning och muskelbyggning samtidigt


martikainen
2008-09-02, 08:52
Har senaste 2 månaderna tappat från 5-6kg i vikt, inte så viktigt med vikten.
Men midjemåttet har minskat rätt bra, och spegeln avslöjar även att jag tappat på fett på fler ställen.
Jag har samtidigt ökat ordentligt i gymmet, från 18kg till 22kg i vardera hand på hammercurlsen, 10kg bänk, 5kg triceps och underarmar en hel del.

Min fråga är då om det jag ökat nu kanske kan gå under "muskelminnet" då jag för ett år sen låg på de vikterna jag nu ligger på.
Eller om det bara är att jag förbättrat min teknik?

För det ska väl teoretiskt sett vara ordentligt svårt att gå ner i vikt samtidigt som man bygger muskler?

Behöver ni mer info så fråga på!

King Grub
2008-09-02, 08:57
Styrkeökningar är inte samma sak som muskeltillväxt.

martikainen
2008-09-02, 09:05
Sikken miss jag gjorde där då :) Tackar för svaret!

Sen så känns det ju som om man ökat i muskelmassa också, men det är väl för att man lite mer pump i dom och för att man tappat lite underhudsfett.

gorillan11
2008-09-02, 09:35
musklerna binder vätska och blir hårdare när du börjar styrketräna, vilket kan kännas som att dem blir större och att det är mer massa

martikainen
2008-09-02, 09:51
Ännu ett bra svar! Tackar Gorillan och Grub!

King Grub
2008-09-02, 10:05
Kan tillägga att det inte alls är fysiologisk omöjligt att öka i muskelmassa och förlora fettvikt "samtidigt" (även om det inte handlar om samma ögonblick, utan sett över en tidsperiod på dagar, veckor eller månader). Så det är inte alls teoretiskt sett det är svårt, bara praktiskt.

martikainen
2008-09-02, 10:26
Ah.
Det jag har tänkt på att en person med övervikt, har ju viss energi bunden i fettet att beta av, blir det inte lättare för denna personen att bygga muskler på ett procentuellt lika stort kaloriunderskott som en person som redan ligger på 12% kroppsfett.
Om man nu är en exakt klon, får i sig rekommenderat av alla nödvändiga födoämmnen/protein och liknande.

Edit: och samtidigt fortsätta tappa i fettmängd såklart.