handdator

Visa fullständig version : Marklyft kontra övrig övning


TheSpider
2008-09-02, 07:26
Om man tänker sig 2 identiska personer (kloner) som tränar på exakt samma sätt och gör precis allt likadant, förutom att en av dem kör marklyft och den andra ersätter den med övrig ryggövning, kommer/bör det, resultatmässigt vara någon skillnad i deras resultat gällande muskelutveckling och/eller styrkesats efter X antal år?

hillbilly90210
2008-09-02, 07:50
Inte för att jag kommer kunna ge ett bra svar, men vad menar du med övrig ryggövning? Finns ju ett antal varianter att välja på...

Kischen
2008-09-02, 07:55
Hur ska man kunna svara på det?

TheSpider
2008-09-02, 08:33
Inte för att jag kommer kunna ge ett bra svar, men vad menar du med övrig ryggövning? Finns ju ett antal varianter att välja på...
Inte för att jag kommer kunna ge ett bra svar, men vad menar du med övrig ryggövning? Finns ju ett antal varianter att välja på...
Vad jag egentligen vill veta är vilken ryggövning man kan ersätta marklyft med om man inte kan utföra det korrekt?

Just nu har jag;
Sittande rodd
latsdrag till bröst
hantelrodd

Jag bör väl ha en övning till..isf vilken?

sleep is the enemy
2008-09-02, 08:38
Vad jag egentligen vill veta är vilken ryggövning man kan ersätta marklyft med om man inte kan utföra det korrekt?

Just nu har jag;
Sittande rodd
latsdrag till bröst
hantelrodd

Jag bör väl ha en övning till..isf vilken?

Ryggresningar?

TheSpider
2008-09-02, 08:40
Ryggresningar?
En sånhär övning: http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html ? Skulle den tillsammans med ovan nämna övningar göra ryggpasset "komplett"?

Jorgen
2008-09-02, 08:55
Vad jag egentligen vill veta är vilken ryggövning man kan ersätta marklyft med om man inte kan utföra det korrekt?

Just nu har jag;
Sittande rodd
latsdrag till bröst
hantelrodd

Jag bör väl ha en övning till..isf vilken?

Varför bör du det?

TheSpider
2008-09-02, 09:09
Varför bör du det?
Ok, så jag bör inte det? :P Vet inte..kanske räcker med de tre om man kör 4-5 set på varje övning? Eller?

Qwack
2008-09-02, 09:58
Det beror lite på hur ditt träningsupplägg ser ut i övrigt och även vad du har för mål med din träning. Om du eftersträvar ett komplett pass för ryggen kan det vara vettigt att ersätta en av roddövningarna med t.ex extensions, eller helt enkelt komplettera nuvarande övningar med denna.

TheSpider
2008-09-02, 10:19
Det beror lite på hur ditt träningsupplägg ser ut i övrigt och även vad du har för mål med din träning. Om du eftersträvar ett komplett pass för ryggen kan det vara vettigt att ersätta en av roddövningarna med t.ex extensions, eller helt enkelt komplettera nuvarande övningar med denna.
Mitt schema ser ut såhär:

Söndag: Rygg, Biceps,
Sittande Rodd
Latsdrag till bröstet
Hantelrodd
Stångscurl
Koncentrationscurl
Cablecurl
+baksida axel-övning

Tisdag: Bröst, Axlar & Triceps
Bänkpress
Uppåtlutande bänkpress i smith (testa uppåtlutande hantelpressar istället)
Cablecross (funkar)
+ axelpressar
+ övning för utsida axlar, typ sidolyft
Frenchpress
Tricepsövning i maskin

Torsdag lr Fredag: Ben, Mage
Knäböj i smith
Benspark
(tips på 1 till benövning)
Stående vadpress i maskin
Sittande bålrotation med kvastskaft ( fast i maskin typ)

Jorgen
2008-09-02, 10:59
Ok, så jag bör inte det? :P Vet inte..kanske räcker med de tre om man kör 4-5 set på varje övning? Eller?
Jag bara undrade om du hade någon tanke på varför du borde ha fler övningar med.
Jag är personligen inget direkt fan av extentions. Eller mark för den delen.

Ryska_raketen
2008-09-02, 11:01
Skivstångsrodd ftw!

Jorgen
2008-09-02, 11:06
Skivstångsrodd ftw!

Och hantelrodd.

Damien Thorne
2008-09-02, 11:13
Jag tycker det känns onödigt att köra så många övningar som liknar varandra (alla roddövningar)

Skivstångsrodd, hantelrodd och sittande kabelrodd. Jag tycker det räcker med att köra en av dom per pass.

Om jag inte skulle köra marklyft så skulle jag köra
rodd (en av de tre)
latsdrag framför huvudet med brett grepp
ryggresningar

Spader
2008-09-02, 13:57
GMs kan ersätta marklyft ganska bra.