handdator

Visa fullständig version : Hur pass viktigt är styrketräning vid deff?


McCoy
2008-09-01, 21:54
Jo, jag har alltid haft fokus på styrketräning och tränat lite kampsport vid sidan av. Så var det även när jag inledde min deff för 2 veckor sedan.
Men nu så tränar jag nästan uteslutande kampsport, rätt så intensiva pass på 1,5 h, fem till sex dagar i veckan. Jag sänker energiintaget med 500kcal / vecka.

Tror ni att viktnedgången kommer sakta ner eller rent av stanna upp? Och kommer man förlora mycket mer muskelmassa än normalt? Tänker främst på det här med efterförbränning (EPOC) vid styrketräning som man går miste om.

Lite ängsligt grunnande så här vid diet. :D

Scratch89
2008-09-01, 22:06
EPOC har inte med muskelförlusten att göra. Styrketräning krävs för att uppreglera proteinsyntesen över basnivåer, för att på så sätt få en balans över dygnet.

Guddi
2008-09-01, 22:34
Om du inte siktar på några lägre nivåer kroppsfettnivåer <10 % så klarar du dig säkert hur bra som helst med att köra vidare med din kampsport.

King Grub
2008-09-02, 04:21
Och kommer man förlora mycket mer muskelmassa än normalt?

Definitivt. En "deff" utan styrketräning innebär en större förlust av fettfri massa än utan.

Dan S
2008-09-04, 18:12
Vad är att föredra, 1-12 reps? vilket är optimalt för stimulation och mindre muskelnedbrytning? 9-12?

Paria
2008-09-04, 18:49
Vad är att föredra, 1-12 reps? vilket är optimalt för stimulation och mindre muskelnedbrytning? 9-12?

Allt fungerar. Att däremot ge sig in på t.ex. 6 x 12 nära fail i böj är nog ganska korkat under deff. Dra ner på volymen; behåll intensiteten.