handdator

Visa fullständig version : Syreskuld sa in i h-vete?


Snakebite
2008-09-01, 18:08
Korde ett Crossfitpasset "Fran" idag(21, thrusters, 21 pullups, 15 thrusters, 15 pullups, 9 thrusters och 9 pullups).

Pressade mig som ett as for att kla brorsans tid pa 3min och 50 sek. Holl inte riktigt men hamnade pa 4min 20 sek.

Efterat var jag sa totalt slutkord sa det liknade ingenting. Mjolksyran i benen rann inte ur utan stegrade upp varre och varre trots forsok att sitta och ligga i olika stallningar. Kande mig aven svimfardig och valdigt yr efterat. Yrseln holl i sig nastan en timme efter dessa 4 galet intensiva minuters traning. Jag ar i bra form och brukar kunna pressa mig hart men detta pass pressade jag mig till det yttersta. Yrseln maste val rimligen bero pa att hjartat inte lyckas pumpa ut tillrackligt med syre till dem arbetande musklerna och darmed skapas det en stadig syreskuld som hjartat maste komma ikapp med vilket resulterar i yrsel osv?

Thurusters ar ju en san ovning som kraver sjukt mycket syre eftersom varenda muskel i kroppen arbetar under ett sa stort rorelseomfang. Pressar man sig i den och kor hardare an vad hjartat klarar av att syresatta far man ju ganska fort "pingislunga".

Na val, vad tror ni? Vanlig syreskuld delux eller potentiell vajkalle med hjartat som man borde kolla upp?

LoTiX
2008-09-01, 19:06
Fick slå upp thrusters, körs med vikter eller gör du något hopp istället? Och vad är det för pullups? Chins? Jag är inte i närheten av att kunna göra 21 stycken i så fall.

Snakebite
2008-09-01, 19:11
"Fran" ar thrusters(frontboj med avslutande axelpress i varje rep) med 40 kg. Med pull-ups menar jag dead hang chins. Gjorde alla set utan break och kande mig doende efterat...

skaparn
2008-09-01, 19:23
Fick du verkligen mer och mer mjölksyra i benen efter passet när du vilade, eller överdriver du? Man kan känna sig darrig i musklerna och yrsel är inte så ovanligt heller, men att mjölksyran skulle stiga långe efter låter inte normalt.

Yankeee
2008-09-01, 19:37
Jag brukar vara helt väck i 30-40 minuter efter vissa wod's. Ont i huvudet, mår illa och är yr. Då är inte jag heller speciellt dåligt tränad. Det är nog snarare helt normalt att man blir sådan efter att man har pressat kroppen hårt, som man ändå måste göra för att göra vissa wods på hyfsade tider.

Snakebite
2008-09-01, 19:43
Fick du verkligen mer och mer mjölksyra i benen efter passet när du vilade, eller överdriver du? Man kan känna sig darrig i musklerna och yrsel är inte så ovanligt heller, men att mjölksyran skulle stiga långe efter låter inte normalt.

Ja, i ca 5 min efterat upplevde jag att syran stegrade till nast intill kramp. Yrseln var riktigt obehaglig. Vilade pa gymmet ca 20 min efterat. Pa vagen hem var jag tvungen att satta mig pa en bank eftersom jag hade grumlig syn och var svimfardig. Ganska slutkord med andra ord...

stevebc
2008-09-01, 19:59
Ta det lugnt ifall du är otränad (märk "ifall"). http://en.wikipedia.org/wiki/Rhabdomyolysis

(ge mig gärna en känga ifall det är så att jag överdriver med länken)

skaparn
2008-09-01, 20:01
Ja, i ca 5 min efterat upplevde jag att syran stegrade till nast intill kramp. Yrseln var riktigt obehaglig. Vilade pa gymmet ca 20 min efterat. Pa vagen hem var jag tvungen att satta mig pa en bank eftersom jag hade grumlig syn och var svimfardig. Ganska slutkord med andra ord...

Jadu, jag vågar egentligen inte säga någonting då jag inte är skolad på området, men om det är bara en fråga om att du tagit ut dig har du i alla fall pannben. Kudos!

Snakebite
2008-09-01, 20:11
Ta det lugnt ifall du är otränad (märk "ifall"). http://en.wikipedia.org/wiki/Rhabdomyolysis

(ge mig gärna en känga ifall det är så att jag överdriver med länken)

Hehe..nagot overdrivet kanske :)

LoTiX
2008-09-01, 20:41
"Fran" ar thrusters(frontboj med avslutande axelpress i varje rep) med 40 kg. Med pull-ups menar jag dead hang chins. Gjorde alla set utan break och kande mig doende efterat...

21 chins med full ROM är imponerande. Jag får nog vänta med att testa detta!

stevebc
2008-09-01, 20:44
Hehe..nagot overdrivet kanske :)Ok ok. Vet bara att en del som tagit sig över huvudet med sjuka crossfit-pass, utan att ha testat på det innan, har drabbats av detta. Men det är nog lite väl extremt ja.

Snakebite
2008-09-02, 12:03
Ok ok. Vet bara att en del som tagit sig över huvudet med sjuka crossfit-pass, utan att ha testat på det innan, har drabbats av detta. Men det är nog lite väl extremt ja.

Jag ar valtranad och har kort Crossfit i alla fall 4-5 manader och 9 ar styrketraning innan dess. Lite skumt att man ska bli helt vack och kanna sig doende efter en Fran da aven om Thrusters ar en ovning som gud inte hade ett skit med att gora...hehe.