handdator

Visa fullständig version : Lutande Hantelpress Vs Plan Hantelpress


jaosef
2008-09-01, 17:43
Pratade med en kille som länge hållit på med styrketräning och verkar allmänt insatt i träning och folk som tävlar osv osv. Han sa att de gjort tester (minns inte när, men iaf ett par år sen)-tydligen med elektroder - Både på Agda 67 och på en kille som var body-builder och tävlade i sm (hurvida det nu är relevant vet jag inte). Hur som helst kom de fram till att plan hantelpress tog precis lika mycket på "övre" bröst som vid lutande hantelpress.

Det jag iaf undrar över är om det gjorts studier på detta (annat än de som han på något sätt var delaktig i) som visar på samma sak eller t.o.m. motsatsen?

Jag kan tyvärr inte ge mer info om studien är dokumenterad och sparad någonstans eller när den gjordes osv, har som sagt bara samtalat med killen.

Om detta redan tagits upp förut så får ni gärna skicka den länken, kan själv inte hitta annat än det som verkar vara antaganden.

/Jaosef

ariola
2008-09-01, 18:50
kör båda ! ;)

jaosef
2008-09-01, 19:03
kör båda ! ;)

Hehe, ställer frågan främst av rent intresse, inte så att det kommer att påverka min träning i praktiken... någon som vet hur det ligger till?