handdator

Visa fullständig version : Kontraströntgen?


Ullmerdog
2008-09-01, 15:18
Jag ska få remiss till att göra kontraströntgen om några månader. Det är så att jag har haft ljumskbråck sedan flera år tillbaka troligen på båda sidorna men den ena sidan är redan klarlagt av läkaren, ett litet bråck som ska åtgärdas med kirurgi. Men på den andra sidan så är det ett frågetecken då jag har sedan tidigare varit opererad för ljumskbråck där så det ska vara ett nät på den sidan, men samtidigt som jag fick bråck på andra sidan så fick jag även problem med den sidan som tidigare varit opererad, finns inget som buktar ut alls men den gör ont till och från, både vid ansträngning och även utan ansträngning, då menar jag jäkligt ont. Det känns även halvhårt på det stället där det smärtar, läkare visste inte vad det kunde vara så han beslöt att skicka mig till röntgen. Nu är det så att jag läst lite på nätet om detta, herniografi, och tydligen så ska en tunn nål passera bukhinnan under naveln där kontrastvätska ska sprutas in innan röntgen. Jag undrar ifall det är någon som har erfarenhet av detta eller känner någon som har gjort det? Tycker att det verkar läskigt och undrar ifall det gör ont och hur länge man ska ligga innan all vätska är insprutad?

Jag är nämligen lite rädd för smärta och särskilt i kombination med sjukhusmiljö då man samtidigt känner sig väldigt utlämnad. Många har svårt att förstå detta och särskilt när man tränar styrketräning. Man brukar få kommentarer som: ”vadå du som tränar med vikter och är stark ska väl inte vara rädd för smärta” precis som att träningen på gymmet består av att slå och banka vikterna på kroppen. Tror säkert ni känner igen detta. Om man har muskler eller styrka så blir man tydligen automatiskt fakir också, i allmänhetens tro i alla fall.

Vet inte riktigt var jag skulle placera denna tråd så därför hamnade den under allmänt, om den ligger fel så får någon moderator flytta på den.

Mental
2008-09-01, 15:31
Det gör inte ont, men det blir rätt obehagligt då kontrastvätskan käns kall, det liksom rinner på insidan av huden.

jesse
2008-09-01, 15:44
Jag fick kontrastvätska insprutad genom en ven i armen när jag gjorde en skiktröntgen och då var det som en varm känsla som gick genom kroppen uppifrån o ner. Känns speciellt men det går snabbt och är inget att oroa sig för.

William
2008-09-01, 15:50
Har själv blivit undersökt för ljumskbråck med samma metod och det gör inte ont alls. Nålen är supertunn så det känns inte ens att det sticks igenom bukhinnan. När kontrastvätskan sprutas in kan det uppstå ett litet tryck över buken men det är inget farligt alls.

Du kan slappna av :)

meat
2008-09-01, 16:25
Det gör helt sjukt ont, aldrig kännt något mer obehagligt om jag skall vara ärlig. Jag låg och vred mig av smärta under hela proceduren..

...

"hehe"

Jorgen
2008-09-01, 16:33
Det gör helt sjukt ont, aldrig kännt något mer obehagligt om jag skall vara ärlig. Jag låg och vred mig av smärta under hela proceduren..

...

"hehe"

Ja, det var ju ett hysteriskt roligt inlägg. Inte alls dumt, inte alls.

Eller?

Jo, faktiskt var det riktigt dumt och ogenomtänkt. Så varför skrev du sådär?
För att vara rolig? Eller för att.......?

rememberence
2008-09-01, 16:46
Ja, det var ju ett hysteriskt roligt inlägg. Inte alls dumt, inte alls.

Eller?

Jo, faktiskt var det riktigt dumt och ogenomtänkt. Så varför skrev du sådär?
För att vara rolig? Eller för att.......?

:laugh: :laugh:

n1tro
2008-09-01, 17:11
nej fick vätska som åkte upp i skallen t.o.m kände ingenting.. va inte rädd

CroCop
2008-09-01, 17:34
Alltså har du gått med det länge och utan att det buktar kan det vara "sportmans hernia" Eller "Gilmore groin".
http://en.wikipedia.org/wiki/Sports_hernia
Syns bara ibland mha herniografi.

Ullmerdog
2008-09-01, 18:42
Tack för alla ärliga svar med ett undantag för meat, verkligen urfånigt att skämta om sådana saker.

Känner mig säkrare efter detta.

CroCop, ja det var intressant, kan kanske vara något sådant, får se vad röntgen visar när det blir dags.

Ullmerdog
2008-09-01, 18:46
Ja, det var ju ett hysteriskt roligt inlägg. Inte alls dumt, inte alls.

Eller?

Jo, faktiskt var det riktigt dumt och ogenomtänkt. Så varför skrev du sådär?
För att vara rolig? Eller för att.......?

+1

n1tro
2008-09-01, 21:42
kommer bli bra ska du se!!