handdator

Visa fullständig version : Vändning vid simning :S


coxie
2008-09-01, 15:08
Varje gång jag kollar på simmning så blir jag så jälva imponerad av hur snyggt det ser ut när de vänder lika snitsigt som en säl. Har kört simmning som min primära vintercardio ett par år och det känns som om nästa steg är att lära sig vändningarna.

Någon som lärt sig själv hur man gör eller är den bästa vägen att leta upp en simklubb och genom deras kunnande lära sig denna ädla konst? Jag lyckades lära mig fjärilssim helt okay själv, men detta känns bra mycket svårare.

Om någon känner till en bra hemsida/instruktionsvideor som kan hjälpa så länka på.

Onigiri
2008-09-01, 15:39
Varje gång jag kollar på simmning så blir jag så jälva imponerad av hur snyggt det ser ut när de vänder lika snitsigt som en säl. Har kört simmning som min primära vintercardio ett par år och det känns som om nästa steg är att lära sig vändningarna..Jag gick på simmning när jag var liten, inte simskola utan som träning menar jag. Vi lärde oss att vända genom att göra en halv framåtvolt och trycka ifrån med fötterna mot bassängväggen och snurra rätt sig efter vändningen beroende på vilken form av simmning man tränade.

Vändningen (http://www.youtube.com/watch?v=e3tqBR1ybRI&feature=related)

Mescreant
2008-09-01, 16:18
Det är jättelätt att lära sig!
Minns tyvärr inte de få tips min tränare gav mig när jag fridök men alla ungarna lärde sig vända fort som fan så det fixar du lätt. Kanske inte ser ut som Phelps första dagen men det är bara att nöta. Ev. kan du börja med att vända först när du når väggen med armen. Senare kommer du se/känna när du när lagom långt ifrån.

Mescreant
2008-09-01, 16:30
Vändningen (http://www.youtube.com/watch?v=e3tqBR1ybRI&feature=related)

Tycker inte den där ser bra ut alls. :(
Hon kommer för långt ifrån och får ingen kraft alls när hon sparkar ifrån sen tycker jag hon ska snurra kroppen senare men det kanske är en smaksak.

Denna var rätt ok!
http://www.youtube.com/watch?v=ligjwE453Bc&feature=related

Onigiri
2008-09-01, 16:58
Ja den såg bättre ut, tog bara första bästa jag hittade. Det är ingen konst att vända sådär :)

Jaws
2008-09-01, 17:10
Tycker bara det ser så jädra löjligt ut när amatörsimmare försöker leka proffs i vändningarna:D Varför använda det när man inte tävlar? Samma sak med mössa t.ex.

coxie
2008-09-01, 18:48
Tycker bara det ser så jädra löjligt ut när amatörsimmare försöker leka proffs i vändningarna:D Varför använda det när man inte tävlar? Samma sak med mössa t.ex.

Varför inte, jag tävlar mot mig själv på tid och kan vettiga vändningar hjälpa mig så ser jag bara fördelar med det. Sen verkar man få så mycket bättre flyt i simmningen med och det är alltid en fördel om man försöker hålla jämn puls.

Inte direkt så att jag tänker skaffa mig en tävlingsdräkt, jag kör inte ens glasögon.'

Tack för tipsen, blir till att testa imorgon.

machine gun
2008-09-01, 18:52
Inte direkt så att jag tänker skaffa mig en tävlingsdräkt, jag kör inte ens glasögon.'

Du kör frisim utan goggles? Får du inte ont i ögonen?

Själv voltvänder jag inte, men det är bara för att jag är så kass på det och ser inte vad jag skulle tjäna på att avsätta träningstid till att öva på det just nu. Det är ju inte så ofta man voltvänder i öppet vatten ändå :D Planerar att lära mig det såsmåningom dock, mest för att få bättre flyt i bassängsimningen.

coxie
2008-09-01, 19:10
Du kör frisim utan goggles? Får du inte ont i ögonen?

Själv voltvänder jag inte, men det är bara för att jag är så kass på det och ser inte vad jag skulle tjäna på att avsätta träningstid till att öva på det just nu. Det är ju inte så ofta man voltvänder i öppet vatten ändå :D Planerar att lära mig det såsmåningom dock, mest för att få bättre flyt i bassängsimningen.

Jag får faktiskt mer ont i ögonen av glasögon, blir ett konstigt tryck som får ögonen att rinna som fan.

Har som tur är inte det minsta ont av klor, kan simma i flera timmar utan glasögon utan att få några besvär.

Whistler
2008-09-01, 19:16
Men du ser väl inget? Typ ont i skallen när du slår i väggen?

Tolkia
2008-09-01, 21:21
Tycker bara det ser så jädra löjligt ut när amatörsimmare försöker leka proffs i vändningarna:D Varför använda det när man inte tävlar? Samma sak med mössa t.ex.
Vi kanske skulle börja tillämpa den principen för andra träningsformer också? Styrketräning t.ex. Det skulle onekligen bli väldigt mycket lugnare både här och (kanske framför allt) i kostforumet då.

machine gun
2008-09-01, 21:27
Jag får faktiskt mer ont i ögonen av glasögon, blir ett konstigt tryck som får ögonen att rinna som fan.

Har som tur är inte det minsta ont av klor, kan simma i flera timmar utan glasögon utan att få några besvär.

Det är svårt att hitta några som sitter bra. Har avverkat x antal. Skönt att inte behöva några. Fast jag gillar iofs att se helt klart. Blir du inte ens rödögd?

Klor är faktiskt en av anledningarna till att voltvändningsträningen uteblivit. Jag nyser och snörvlar i typ ett dygn efter en misslyckad voltvändning, då det ofta innebär kopiösa mängder klorerat vatten i näsan.

the_cube
2008-09-03, 14:40
Klor är faktiskt en av anledningarna till att voltvändningsträningen uteblivit. Jag nyser och snörvlar i typ ett dygn efter en misslyckad voltvändning, då det ofta innebär kopiösa mängder klorerat vatten i näsan.

Blås ut luft med näsan medan du gör vändningen så kommer inget vatten in! :hbang:

machine gun
2008-09-03, 20:01
Blås ut luft med näsan medan du gör vändningen så kommer inget vatten in! :hbang:

Jag vet. Men jag skrev ju "misslyckad vändning".