handdator

Visa fullständig version : Annorlunda hantelpress


Nordin
2008-09-01, 14:55
En kille på gymmet som jag börjat snacka med gillar att komma med tips för många övningar, jag uppskattar dom flesta råden men jag är lite osäker på följande tips som han gav:

Bänk är dåligt, tar för mycket på axlar om man vill bygga bröst. Samma sak med hantelpress som även den tar för mycket på axlarna. Han föreslog istället en sorts hantelpress med grepp som i flyes, dvs handflatorna in mot kroppen. Har inte sett många använda sig av det här, men enligt honom tar det bättre för bröstet och minimerar skadorna.

Han är gammal bodybuilder och verkar i allmänhet rätt kunnig.

Onigiri
2008-09-01, 14:58
Låter intressant, har för mig det finns ett gäng med gif bilder för alla möjliga övningar i en gammal tråd va? Kanske just den här övningen är med där, skulle vara kul att se hur den går till mer exakt så man vet vad man skall pröva till morgondagens bröstpass :)

Deceiver85
2008-09-01, 14:59
Jag skulle säga att det där "tipset" kan du ta med en nypa salt...

Taragon
2008-09-01, 14:59
Brukar köra så ibland, mest för att det känns skonsamt på axlarna. Vet dock inte om det är bättre för bröst.

Nordin
2008-09-01, 15:42
Brukar köra så ibland, mest för att det känns skonsamt på axlarna. Vet dock inte om det är bättre för bröst.

Ja det verkar ju rätt logiskt, men jag är ingen expert på anatomi. Hittar inte heller exempel på övningen när jag letar... vore konstigt om det var så pass bra i jämförelse med bänk eftersom 99% kör det.

Liten Men Fet
2008-09-01, 15:54
Bänk kan man köra på massor med sätt, jag kan köra det så jag blir fullständigt slut i tricep eller så att jag blir trött i axlarna och sen kan jag köra det så jag får pump i bröstet.
Beroende på vad man gör med den övningen kan den bygga rattar bra eller riktigt dåligt.

Handcuff
2008-09-01, 16:00
Bänk kan man köra på massor med sätt, jag kan köra det så jag blir fullständigt slut i tricep eller så att jag blir trött i axlarna och sen kan jag köra det så jag får pump i bröstet.
Beroende på vad man gör med den övningen kan den bygga rattar bra eller riktigt dåligt.

Ja precis

Tips från stora killar på gymet bör man nog ta med en nypa salt...ungefär som med tips på internet :D

Paria
2008-09-01, 16:17
Typ Arne-flyes? http://www.youtube.com/watch?v=yLopBjcS_Fw

Liten Men Fet
2008-09-01, 16:38
Ja precis

Tips från stora killar på gymet bör man nog ta med en nypa salt...ungefär som med tips på internet :D

Om det är en kille som är stor och verkar kunnig så kostar det ju ingenting att testa, spendera 5 bröstpass på att testa övningen och se om man tycker den tar bra/känns bra. Gör den det är det ju guld, behöver ju inte basera hela bröstträningen på den men det är ju inte fel att ha som komplement till vanliga pressar.

Damien Thorne
2008-09-01, 18:12
Så här ser övningen ut (fast man ska gå djupare).
"Hammer Grip Dumbel Press"

Jag har testat den för flera år sen. Jag tycker att det är svårare med att balansera hanteln än det är med vanlig hantelpress. Det är lätt att man sträcker sig i bicepsfästet om man får obalans utåt. Om man får obalans inåt så är det lätt att tappa hanteln på bröstet.

xe2fmPlMUjw

Per B
2008-09-01, 18:20
Om jag får ont i axeln vid bänkpress eller vanliga hantelpressar så brukar jag köra hantelpress med hammarfattning istället, och det känns mycket bättre.

Madara
2008-09-01, 18:45
Du kan testa att gå ner och mot bottenläget roterar du dom mot hammargrepp men bara en bit så när dom ligger nere vid brösten så är händerna lite roterade. Kontaktmässigt oftast mycket bättre.

Troll
2008-09-01, 20:26
Du kan testa att gå ner och mot bottenläget roterar du dom mot hammargrepp men bara en bit så när dom ligger nere vid brösten så är händerna lite roterade. Kontaktmässigt oftast mycket bättre.

+1 Kör så ibland och bröna körs slut snabbare än med vanliga hantelpressar på samma vikt.

Killenheladagen
2008-09-01, 21:30
Du kan testa att gå ner och mot bottenläget roterar du dom mot hammargrepp men bara en bit så när dom ligger nere vid brösten så är händerna lite roterade. Kontaktmässigt oftast mycket bättre.

+1 mkt bättre kontakt, roligt är när jag inte tittar i spegeln utan bara koncentrerar mig på kontakt när jag kör lut.hantelpress så åker dom inåt automatiskt, känns mkt bättre!

Fredriiik
2008-09-01, 21:36
Du kan testa att gå ner och mot bottenläget roterar du dom mot hammargrepp men bara en bit så när dom ligger nere vid brösten så är händerna lite roterade. Kontaktmässigt oftast mycket bättre.

+1 Kör så ibland och bröna körs slut snabbare än med vanliga hantelpressar på samma vikt.

+1 mkt bättre kontakt, roligt är när jag inte tittar i spegeln utan bara koncentrerar mig på kontakt när jag kör lut.hantelpress så åker dom inåt automatiskt, känns mkt bättre!

Intressant!
Ska lätt provas nästa bröst pass.

Men varför aktiveras axlarna mindre om du roterar handflatorna inåt?

Madara
2008-09-01, 23:06
Intressant!
Ska lätt provas nästa bröst pass.

Men varför aktiveras axlarna mindre om du roterar handflatorna inåt?

Du aktiverar framsidan till en mindre del, droppa hantlarna tätt intill kroppen men fortf. bredvid brösten och djupt. Med en liten rotation.

gnagaren
2008-09-02, 00:20
Bänk kan man köra på massor med sätt, jag kan köra det så jag blir fullständigt slut i tricep eller så att jag blir trött i axlarna och sen kan jag köra det så jag får pump i bröstet.
Beroende på vad man gör med den övningen kan den bygga rattar bra eller riktigt dåligt.

Hur tycker du man ska köra för att aktivera bröst så mycket som möjligt da?

Diggler
2008-09-02, 00:26
Det är väldigt svårt att träna bröst med pressar o flyes utan att träna framsida axlar, hur du än vänder och vrider kommer det att ta på framsida axel.

Den enda övningen jag kan komma på som tar på pecsen men inte framsida axlar är pullover.

Men givetvis, känns något sätt bättre om man tex har ont skall man givetvis köra så att man inte får ont. Men har man inte ont tror jag att man kommer att få bäst resultat av övningen, om man utför den med så lite krångel som möjligt.

AmericanDragon
2008-09-02, 14:06
Låter intressant, har för mig det finns ett gäng med gif bilder för alla möjliga övningar i en gammal tråd va? Kanske just den här övningen är med där, skulle vara kul att se hur den går till mer exakt så man vet vad man skall pröva till morgondagens bröstpass :)

Länk (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071)

LoTiX
2008-09-02, 14:14
Körde det på gårdagens pass, kunde gå grymt djupt och det kändes skönt genom hela övningen. Sista två repetitionerna gick jag över till normal fattning för att få lite extra kraft också.

Jorgen
2008-09-02, 14:15
Jag skulle säga att det där "tipset" kan du ta med en nypa salt...

Med vilken motivering? Övningen i sig är inte dålig på något vis.

Sheogorath
2008-09-02, 14:49
Du aktiverar framsidan till en mindre del, droppa hantlarna tätt intill kroppen men fortf. bredvid brösten och djupt. Med en liten rotation.

Hmm... Om jag tolkar det du skriver rätt så har du fel. Maximal aktivering av främre delta har du i en flexionsrörelse, d.v.s. armbågarna in. Du kopplar ur främre delta i det närmaste helt och hållet om du gör en transversell flexion, d.v.s. armbågarna ut (bänkpress mot halsen eller motsv. med hantlar).

Deceiver85
2008-09-02, 16:09
Med vilken motivering? Övningen i sig är inte dålig på något vis.

Jag reagerade mest påståendet om att bänkpress och hantelpress skulle vara dåligt för att bygga bröst och att det tar för mycket på axlarna...

R1ck
2008-09-02, 17:00
"Detta är en av de få övningarna som man kan utföra om man har drabbats av det alltför välkända impingementsyndromet.
Vid liggande hantelpress med armbågarna mot kroppen tränar men den främre delen av deltoideus intensivt och sekundärt den mellersta delen.
Samtidigt undviker man friktion på axelns främre del vid slutet av rörelsen.
Om man utför denna vning relgenbundet kan man behålla deltoideus storlek och tonus trots en skada. Övningen kan dessutom fungera som en rehabiliteringsövning efter en bristning i pectoralis major i och med att man begränsar sträckningen av pectoralis major genom att hålla in armbågarna mot kroppen. Det gör att risken för bristningar i det ärrade området minskar."

Styrketräning -en anatomisk guide / Frédéric Delavier

Sheogorath
2008-09-02, 17:52
Styrketräning -en anatomisk guide / Frédéric Delavier

:thumbup: