handdator

Visa fullständig version : 6 månader i Thailand.


Bigr
2008-09-01, 11:42
På söndag den 7:e september åker jag och sambon till Thailand för att träna Mma och Muay Thai i 6 månader

Vi kommer skriva blogg på:

http://www.metrobloggen.se/rogmi

Här är campet vi ska bo och träna på:

http://www.tigermuaythai.com/

Sawasdee :cool:

gatewarden
2008-09-01, 11:46
Sweet, tränat mycket innan? Bloggen kommer absolut följas.

Kwon
2008-09-01, 11:57
Good Luck Big Roger!

Ni ser grofva ut! :)
http://www.metrobloggen.se/UserFiles/18.24003/Image/fight.jpg

Pluspoäng till dig för att du har länk till Zone Capone på din sida!

dared
2008-09-01, 12:00
Kul som fan, lycka till! Tränade några träningar på olika ställen när jag var i Thailand. Tyvärr inte där ni ska köra men endå. Det är ju verkligen superschysst och träna i Thailand.

Dav0d
2008-09-01, 12:08
Fan va passande, tänkte köra samma sak fast i 3 månader bara.

gorillan11
2008-09-01, 12:28
låter riktigt riktigt nice :D lycka till o ha skoj!

Bahir
2008-09-01, 12:52
Lycka till med att landa.

Bigr
2008-09-02, 18:53
Sweet, tränat mycket innan? Bloggen kommer absolut följas.

Jag har bara tränat mma i ca 1.5 år tjejen har kört Muay thai i 2 år.
Hoppas på att göra stora framsteg när man kan fokusera 100% på träningen.

Exdiaq
2008-09-02, 19:01
Lycka till med att landa.



Flygplatserna är inte ockuperade längre och har inte varit det sedan en dag innan tråden skapades har jag för mig.

Tricklev
2008-09-02, 19:06
Lycka till med att landa.

Ja, bra lyckönskan tycker jag, lycka till med att landa, vi vill ju inte att någon olycka ska hända, ha en säker flygtur, och landning. :thumbup:

Bahir
2008-09-03, 02:00
Ja, bra lyckönskan tycker jag, lycka till med att landa, vi vill ju inte att någon olycka ska hända, ha en säker flygtur, och landning. :thumbup:

Ja, de flesta olyckor sker ju vid start och landning.

PastorPapegoja
2008-09-03, 02:14
Drar till Asien i 4 månader nu i November, har en polare som drar om två veckor och kör Thaiboxning på nåt läger i norra Thailand tills vi kommer.

En fråga, vilka sprutor tar ni? Mer än Twinrix.

Whistler
2008-09-03, 05:53
Jag gjorde en sådan resa 2005. Tanken var 8 månader, men det blev bara 3. Åkte hem dels för att jag hade ont i knäna och inte kunde träna så hårt som jag ville, men även för att jag helt enkelt längtade hem. Thailand var långt ifrån vad jag förväntade mig av de beskrivningar jag hört. Det var skitigt, dyrt och ogästvänligt om man inte ville sätta sprätt på massa pengar, för då var folk trevliga och försökte lura av en dem.

Sebbe_H
2008-09-03, 13:24
Jag och en polare är extremt taggade på att göra en liknande resa nu i vinter, nån som vet ungefär vad för ekonomi man behöver om man ska vara där i 2 eller 3 månader?

Bigr
2008-09-03, 14:58
Drar till Asien i 4 månader nu i November, har en polare som drar om två veckor och kör Thaiboxning på nåt läger i norra Thailand tills vi kommer.

En fråga, vilka sprutor tar ni? Mer än Twinrix.

Vi har tagit Hbvaxpro, mot hepatit-B. Men var ute i god tid man ska ha 2 såna sprutor med nån månad emellan.

Vi har druckit Dukoral också..mot kolera.

Bigr
2008-09-03, 15:00
Jag och en polare är extremt taggade på att göra en liknande resa nu i vinter, nån som vet ungefär vad för ekonomi man behöver om man ska vara där i 2 eller 3 månader?

Beror ju helt på vilket camp ni ska till o vilken standard man vill ha..finns ju alla möjliga varianter.

Vi kommer blogga om ekonomin efterhand som vi märker hur mycket som går åt. Vissa fasta kostnader vet man ju innan.

kaer
2008-09-03, 15:18
Kan bli en spännande blog. Skriv gärna mycket om träningsmoment, hur ni upplever träningen och tips ni får.

Vad är målsättningen? Är det 'bara' en riktigt cool grej eller satsar ni på att börja tävla mer 'seriöst'.

Kaew
2008-09-03, 15:51
Jag gjorde en sådan resa 2005. Tanken var 8 månader, men det blev bara 3. Åkte hem dels för att jag hade ont i knäna och inte kunde träna så hårt som jag ville, men även för att jag helt enkelt längtade hem. Thailand var långt ifrån vad jag förväntade mig av de beskrivningar jag hört. Det var skitigt, dyrt och ogästvänligt om man inte ville sätta sprätt på massa pengar, för då var folk trevliga och försökte lura av en dem.


Man blir bemött som man förtjänar .

Heniin
2008-09-03, 17:22
Jag och en polare är extremt taggade på att göra en liknande resa nu i vinter, nån som vet ungefär vad för ekonomi man behöver om man ska vara där i 2 eller 3 månader?

jag vart i sydostasien i 3 månader första gången andra gången 3 månader oxå.. tycker egentligen det är för lite skulle säga 5 månader är en bra utgångspunkt om man vill besöka mer än 3 länder och verkligen utforska och uppleva dem.

Heniin
2008-09-03, 17:26
Jag gjorde en sådan resa 2005. Tanken var 8 månader, men det blev bara 3. Åkte hem dels för att jag hade ont i knäna och inte kunde träna så hårt som jag ville, men även för att jag helt enkelt längtade hem. Thailand var långt ifrån vad jag förväntade mig av de beskrivningar jag hört. Det var skitigt, dyrt och ogästvänligt om man inte ville sätta sprätt på massa pengar, för då var folk trevliga och försökte lura av en dem.

Dyrt? Okej nu vet jag inte vart du bodde,vad du åt,vad du handlade etc.. men när jag själv gjorde mina resor brände jag runt 17 000 på ca 3 månader och levde bra på det, dök, trekking etc.. ptja vill man leva på dyra hotel,äta västerländsk mat, shoppa i de dyra varuhusen så går kanske pengarna åt.

Har en polare som flyttade till bangkok precis och han delar en lägenhet med sin flickvän centralt i bangkok, dom betalar 5000 baht (1000kr) i månaden för den.
Så Thailand är extremt billigt när det kommer till resa,äta,bo.. ja allt.

Whistler
2008-09-03, 17:33
Jag och en polare är extremt taggade på att göra en liknande resa nu i vinter, nån som vet ungefär vad för ekonomi man behöver om man ska vara där i 2 eller 3 månader?

Mina tre månader med resan, boende, träning, mat och dykcert (Padi Open Water och Advanced) gick på 24000kr. Men då snålades det rejält och vi åt bara av den billigaste maten och festade ingenting, just för att man var tvungen att äta så himla mycket och träningen stod i fokus.

Man blir bemött som man förtjänar .

Vad vet du om hur jag bemötte folk? Allt i Thailand handlar om pengar. Det var rätt trist att man försökte vara trevlig mot folk och de bara behandlade en som skit om de insåg att de inte skulle tjäna något på en. Framför allt när det handlade om thaiboxningen var det så. Kom man inte dit och sade att ambitionen var att bli världsmästare så struntade de i en.

Jag träffade tre thailändare på hela resan som inte var ute efter mina pengar, och då bodde jag en månad på ett camp och två månader på ett annat. Det skulle inte förvåna mig om de tycker illa om västerlänningar just för att de flesta tror att de kan köpa allt och behandla thailändarna hur de vill för att de har pengar, men det är ändå surt att de är sådana tillbaka mot en som inte försöker utnyttja dem.

De som var schyssta var väl generellt sett killarna i samma ålder som en själv, liksom en av mina tränare som försökte ställa upp så gott han kunde, trots att han inte kunde ett ord engelska. Sen fanns det en helt underbar tant på 70+ i ett gatukök som förlorat sin familj i tsunamin, vi åt hos henne två gånger om dagen som mest, hon var störtskön och hon står för ett av mina bästa minnen från resan.

Bigr
2008-09-03, 18:42
Kan bli en spännande blog. Skriv gärna mycket om träningsmoment, hur ni upplever träningen och tips ni får.

Vad är målsättningen? Är det 'bara' en riktigt cool grej eller satsar ni på att börja tävla mer 'seriöst'.

Kommer skriva så detaljerat jag kan om träningen, tjejen kör ju Muay thai och jag Mma så vi täcker in allt :)
Blir en hel del bilder o filmer om allt går som planerat.

Vi satsar på att tävla seriöst, jag är ju lite till åren så mitt långsiktiga mål är att bli en riktigt bra Mma tränare.

Frantic
2008-09-03, 18:51
Whistler - Kul att du sågar ett helt land och alla thailändare när du bara var på två ställen. Thailand är jävligt stort.

Whistler
2008-09-03, 19:51
Frantic: Bra poäng där. Det var inte mitt syfte att låta mina erfarenheter av Koh Samui och Koh Tao även inkludera resten av Thailand, även om jag starkt tvivlar på att det är annorlunda på andra "paradisöar". Har funderingar på att åka tillbaka och träna igen, men först måste knäna bli bra (hmm, 3 år, inte bra än, dumdidum...) och så bör det nog bli någonstans på fastlandet.

Problemet med att folk tycker det är så billigt med t ex mat och kläder i Thailand är att de jämför med att äta ute och shoppa märkeskläder i Sverige. Där jag var fanns det inga alternativ, man var tvungen att äta ute hela tiden, och därför jämförde jag ju naturligtvis med vad en måltid kostar för mig att laga här hemma i köket. Om jag skulle shoppa kläder i Sverige med lika dålig kvalitet som de som fanns där jag var i Thailand så skulle de kosta ungefär lika mycket här hemma också. Ska man ha samma kvalitet så får man betala lika mycket i båda länderna.

Mr. Moose
2008-09-04, 04:28
Frantic: Bra poäng där. Det var inte mitt syfte att låta mina erfarenheter av Koh Samui och Koh Tao även inkludera resten av Thailand, även om jag starkt tvivlar på att det är annorlunda på andra "paradisöar". Har funderingar på att åka tillbaka och träna igen, men först måste knäna bli bra (hmm, 3 år, inte bra än, dumdidum...) och så bör det nog bli någonstans på fastlandet.

Problemet med att folk tycker det är så billigt med t ex mat och kläder i Thailand är att de jämför med att äta ute och shoppa märkeskläder i Sverige. Där jag var fanns det inga alternativ, man var tvungen att äta ute hela tiden, och därför jämförde jag ju naturligtvis med vad en måltid kostar för mig att laga här hemma i köket. Om jag skulle shoppa kläder i Sverige med lika dålig kvalitet som de som fanns där jag var i Thailand så skulle de kosta ungefär lika mycket här hemma också. Ska man ha samma kvalitet så får man betala lika mycket i båda länderna.

Trist att du hade så dåliga erfarenheter i Thailand, skitstövlar finns överallt men annars har kaew helt rätt. Antagligen har du i stort bara träffat skitstövlar och då kvittar det hur trevlig man är.

Bodde själv ca 4 månader på Koh Samui (gillade det inte) och 1,5 månad hittills på Koh Tao (mycket bättre än Koh Samui). Ang priserna är allt här på Koh Tao minst 25% dyrare än i Pattaya, som är mycket dyrare än Isaan (nordöstra Thailand). Kan käka Pad Thai (stekta nudlar) för 20 Baht i Pattaya, här på Koh Tao kostar det 50 Baht!!

Whistler, om du ska tillbaka till Thailand och träna, kolla in FairTex i Pattaya, jag hjälpte en kompis med hans dykskola som är i samarbete med FairTex och snackade mycket med dom som tränade Thaiboxning där, dom var helnöjda med träningen. Har ingen koll på priser o dyl.

PM:a mig när du ska dit så kan jag ge dig lite info om billigt boende, bra restauranger osv. Känner till Pattaya ganska bra, har ju bott där snart 13 år. Home sweet home.:thumbup:

Bigr
2008-09-09, 13:38
I måndags kom vi fram, tog en dags ledigt och imorn kör vi igång med träningen :)
Bloggen e uppdaterad med lite bilder från resan o boendet. Mer updates kommer efter träningarna.

qwerty1
2008-09-09, 13:50
Bloggen ska följas. Blir sjukt sugen på detta också!