handdator

Visa fullständig version : Få upp en bra kondition utan Kolhydrater?


Linusen
2008-09-01, 09:28
Hejsan

Jag har en fråga åt en annan...
Det är såhär....

Om 3 veckor skall Tobbe springa en mil under 55 minuter. Idag klarar han att springa knappt 3 km på någelunda tid, jogging takt kan man säga.
Målet är nu att på dessa 3 veckor , träna utav helvete så att han ska orka hålla en bra tid o inte vara helt död i målgången:Virro !!!

Men de är en kort tid att träna upp flåset på... *whatever*
Samtidigt äter han inga kolhydrater alls, han går på Cambridge diet, 3 soppor om dagen o endast vatten. Han har 8 kilo som han vill bli av med.

Så mycket av hans träning nu blir ju jobbigare eftersom han inte äter kolisar.
Men de är en kort tid kvar, så nu joggar han en gång om dagen, samt gymmar eller simmar samma dag. Han kör alltså 2 pass!!!!! Allt för att han ska hinna få upp sin kondition!

Min fråga nu
Hur kan han på bästa sätt nu få upp en bra kondition på denna period , 3veckor????

Mvh Lina

Guddi
2008-09-01, 09:45
Börja äta. Man kan inte fixa hur mycket som helst på en väldigt kort tid. Han får välja helt enkelt. Kondition eller vikt. Sen är milen under 55 minuter på 3 veckor ett väldigt högt mål om han knappt klarar av att springa 3 km idag.

novaline
2008-09-01, 09:48
Lägg till x5 bakom 3an så har han ett rimligare mål.

Onigiri
2008-09-01, 09:56
8 kilo ner på tre veckor och få upp kondition på tre veckor genom svältdiet och noll kolhydrater?

Varför så bråttom? Det tar tid att bygga en stadig kondition.

Jag undrar vad våra kunniga gubbar har att säga om det här :)

Linusen
2008-09-01, 10:34
Jag vet att de är en dum ide att träna i överhuvudtaget utan kolhydrater. Men han har som sagt lite kris, han har börjat ett nytt yrke. Och visste väl att de skulle va tufft fysiskt, men inte att de skulle börja så här?

Provet skall vara om 3 veckor, o då ska han jogga 1 mil under 55 min. Sen ska dom simma under en viss tid, cykla med motstånd osv...Tyvärr är ju flåset rätt dåligt i överhuvudtaget, de är de han nu har insett att han har panik inför... De är därför han vill köra två pass om dagen, samt fortsätta på sopperna

Men jag tror inte han kommer palla detta? Som nån sa, vikten eller konditionen,... just nu är de faktiskt konditionen som är viktigast? Vikten kommer ju sakta med säkert dra neråt endå av all träning! Men kanske inte lika snabbt som han önskade?

Vad kan han lägga till för "mat mål" om dagen nu da? Om han ska orka träna 2 pass om dagen? Tror inte intervall träning är de bästa för honom heller?? Eller...

Mvh Linusen

King Grub
2008-09-01, 10:37
Han behöver inte lägga till något "mat mål" - han behöver äta en normal kost för konditionsidrottare, en som ger minst 50-60% av energin i form av kolhydrat, plus att han behöver öka energiintaget så han orkar träna. Banta kan han göra efter loppet, om det är vad som är viktigast för tillfället.

Eddie Vedder
2008-09-01, 10:41
Det förefaller vara ett viktigt mål helt klart. Det kommer ju krävas sin träning helt klart och att då samtidigt svälta sig är ju helt horribelt för kroppen.

Att kosten är fattig på just kolhydrater ser jag inte som problemet är, den är ju fattig på ALLT.

Jag skulle inte köra två pass per dag heller om jag vore honom. Viserligen är det ju bara joggning och även korta distanser men det verkar ju som om han ligger på en ganska låg nivå redan nu så det blir tufft för kroppen helt klart.

Jag skulle helt skippa soppdieten fram tills målet är avklarat i alla fall. Och dessutom se upp med att träna mer än min fysik tillåter, för det verkar ju Tobbe göra i dagsläget.

Kom det här testet som en chock eller varför börjar han träna inför det först NU?

hoikka poika
2008-09-01, 11:04
Om Tobbe måste träna två pass om dagen så skulle jag rekommendera ett lugnare pass och ett lite hårdare pass.
Till exempel kan Tobbe promenera på morgonen och jogga på eftermiddagen. Ät vanlig mat och enligt tallriksmodellen.

Tobbe kanske skulle kunna byta ut det lättare passet mot crosstrainer eller en motionscykel. Två löppass om dagen sliter ganska rejält på kroppen, speciellt om man är överviktig.

mangs
2008-09-01, 11:39
Om en relativt otränad person (Tobbe) har tre veckor på sig att få upp flåset skulle det kasnke vara bättre att köra färre men mer kvalitativa pass för att få upp flåset, att gå ut och promenera varje dag samtidigt är säkert skönt men det kanske är bättre han lägger tid och energi på just löpträning.

55 minuter på 10km är ju en görbar tid även för någon som är hyffsat otränad beroende på hur förutsättningarna ser ut. Klarar Tobbe av at tspringa 3km idag brukar det inte krävas så mycket för att snabbt kunna springa längre sträckor än så. jag tror i detat fallet inte det är konditionen som är svårast att bygga upp utan uthålligheten i kroppen och då är det förstås oerhört viktigt att du ger kroppen vad den behöver i form av mat. Vikten är inte av så stor betydelse för at tdu skall kunna springa under 55min.

I lumpen hade vi en aning rundlagd löjtnant som såg långt ifrån vältränad ut. han var aldrig med på fys etc. Han var dock rapp i käften och sade att han skulle springa ifrån oss alla någon gång. En gång på slutet skulle han vara med på milen och vi meniga ojade oss och undrade om han skulle klara gränsen som var just 55 minuter, hur det gick? Han sprang in på 38 minuter trots en övervikt på runt 15-20 kilo.

Poängen, se till att käka ordentligt så att du kan träna upp dig för detta så kommer du säkert klara 55 minuter!

Lycka till!

Tanman
2008-09-01, 15:46
1. Ät normal kost

2. Skippa all annan träning än löpträning

3. Löpträna 3 gånger per vecka: 2 pass a 5km nära ditt max och 1 st 10km där fokus är att orka 10km, gå, kryp eller spring men gör det i 10km. farten oväsentlig bara den inte överstiger 6min/km.

skaparn
2008-09-01, 19:29
Vad talar vi om för vikt/BMI i utgångsläget?

Linusen
2008-09-02, 09:26
just idag väger han 98 kilo och är 178 cm ... men han ser inte tjock ut, snarare stor/musklad ... lustigt nog :)

Han har igår nu börjat äta vanlig mat, han läste era tips o råd och insåg att han inte kommer klara få upp sin kondis utan att äta!!!!
Just nu får han helt enkelt satsa endast på kondisen, så han joggar varje dag nu . Samt cyklar eller går till tåget varje dag!

Jag sprang milen förut i tävlingsammanhang och jag var rejält vältränad då, och jag sprang på 53 min, o tro mig jag lubbade på rätt bra , därimot var de 32 grader ute satt de gjorde att man inte orkade hålla samma tempo hela tiden... men jag vet själv hur tufft de va o springa milen, så jag e lite orolig att han ska få de tufft o träna upp sin kondis på 3 veckor bara!

Men med bra mat, o träning kommer de nog gå vägen...

vad har ni för tips o råd ang vad han ska äta?

Mvh Linusen

King Grub
2008-09-02, 09:31
vad har ni för tips o råd ang vad han ska äta?

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/ulorder.nsf/0/5B2C2E5372A51E77C12573460034BFAF/$FILE/Ladda%20f%C3%B6r%20Medel%20L%C3%A5ng%2007.pdf

gorillan11
2008-09-02, 09:32
Kolla i trådarna tex "Vad har DU ätit idag" så tycker jag Eddie_vedder verkar ha ganska bra kost för hur en löptränande man skall äta , kolhydrater för energi!