handdator

Visa fullständig version : Vilken är er bästa muskelgrupp och hur tränar ni den?


Slartibartfast
2008-09-01, 09:08
Vilken är er bästa muskelgrupp och hur tränar ni den i förhållande till andra muskelgrupper?

Finns det nåt samband mellan hur en muskelgrupp utvecklas och hur man tränar den i förhållande till andra muskelgrupper som utvecklas sämre?

min bästa muskelgrupp är ryggen och axlarna. Ryggen tränar jag ganska flamsigt i jämförelse med t.ex. bröst. Mindre volym och aldrig till fail, t.ex. Axlarna tränar jag inte alls.

Benen är min sämsta muskelgrupp trots att den får mest energi. Lika mycket träning för benen som för hela överkroppen.

Pattarna släpar en del också, och det är den muskelgrupp som jag kör närmast fail och med mest volym.

Fultjack
2008-09-01, 09:24
Axlar är nog bäst. Jag kör tungt och ganska ostrikta lyft åt sidan :thumbup:

Jones
2008-09-01, 09:29
Triceps är nog min bästa, tränar den med 3 superset triceps+biceps samt ett superdropset vid ett tillfälle per vecka.

Bröst är antagligen sämst, har lagt ner betydligt mer energi på denna muskelgrupp och jobbat med tekniken fram och tillbaka..

Varierar iofs väldigt mkt men generellt tränas bröst betydligt mer än triceps.

elo_
2008-09-01, 09:37
rygg, tränas bäst medelst drag.

Tjuckot
2008-09-01, 10:06
Rygg:
marklyft en dag, stångrodd, chins en separat dag. Bara köttar på.

J.V
2008-09-01, 10:17
Rygg och armar är nog bäst, och min situation är nog lika som Slartis. Lägger förmodligen minst energi där och ändå är utvecklingen bäst.

mangs
2008-09-01, 10:36
Vilken är er bästa muskelgrupp och hur tränar ni den i förhållande till andra muskelgrupper?

Finns det nåt samband mellan hur en muskelgrupp utvecklas och hur man tränar den i förhållande till andra muskelgrupper som utvecklas sämre?

min bästa muskelgrupp är ryggen och axlarna. Ryggen tränar jag ganska flamsigt i jämförelse med t.ex. bröst. Mindre volym och aldrig till fail, t.ex. Axlarna tränar jag inte alls.

Benen är min sämsta muskelgrupp trots att den får mest energi. Lika mycket träning för benen som för hela överkroppen.

Pattarna släpar en del också, och det är den muskelgrupp som jag kör närmast fail och med mest volym.

Duaknske skall sluta träna? Verkar vara som så att det du tränar minst växer bäst.


För mig är det typ tvärtom, desto mer jag tränar en muskel desto bättre blir den. Mina styrkor är dock bröst, triceps och till viss del rygg och lår. Mina svagheter är väl axlar och vader.

Diggler
2008-09-01, 11:12
Förr var det armarna, jag körde biceps efter varje ryggpass, triceps efter bröst/axelpasset, dessutom hade jag ett helt eget pass för armarna med minst 10 set både triceps och biceps.

Helt ogenomtänkt, ingen speciell strategi, bara en överdriven massa disco-övningar, i en hel massa planlöst utförda set till nära fail/fail/beyond fail.

efter att biceps började strejka, med smärtsamma muskelbristningar och perioder med väldigt lätt direkt träning var inte triceps heller roligt.

Numera är ryggen (enbart latsen, inte resten) bäst. Jag kör mycket chins, 2-3 ggr/vecka och väldigt lite annat :)

kulle
2008-09-01, 11:12
Rygg i allmänhet och latsen i synnerhet.

Efter många års boxning har det blivit så. Både långa och korta intervaller på säck är mycket effektivt för skön träningsvärk.

The Draf
2008-09-01, 12:35
Axlar, triceps bäst. Kör tungt och få reps.
Bröst, biceps är sämst. Kör hög volym och lätt. Bröst har förbättras avsevärt. Biceps händer det inte så mkt.
Rygg är väl rätt ok, fina erectorer efter mkt och tunga stela mark och vanliga mark. Benen är inte så stora(o=66 cm), bra hamstrings, dåliga quads. Vill inte ha större ben så jag kör lågreps och försöker komma upp i lite vikter.

Officer
2008-09-01, 12:57
Jag har sett en tydlig och ihärdig trend bland mig själv och mina bekanta träningskompisar genom åren - och den trenden tyder på att ju mer man nöter och mixtrar med teknik - desto sämre tillväxt. Bröstträning är ett klockrent exempel på detta. Grabbar som har dåligt utvecklade övre pecs (som jag) har pass efter pass fifflat och trixat med lutningar hit och dit, långsam, kontaktträning - set efter set.

Sedan jag slutade mata mina släpande muskelgrupper med extra onödiga set så har de svarat mycket bättre.

agazza
2008-09-01, 12:59
Bröst, bra fästen.

gorillan11
2008-09-01, 13:00
tycker min triceps är starkast, kör standard övningarna

Strosaren
2008-09-01, 13:56
Triceps är nog den bästa. :)

Hederliga dips, smala armhävningar med armågar in mot kroppen samt hantelpress bakom nacken. Kör även lite tricepspress på cirkelgymmet.

Sheogorath
2008-09-01, 14:12
Mina underarmar och rygg är helt överlägsna resten. Ryggen tränar jag nog ganska effektivt, men jag hade stora underarmar redan innan jag började styrketräna. Nu har jag drygt 34 cm underarmar till lite drygt 39 cm överarm. Även om jag tränar grepp mycket och aldrig använder remmar så vill jag inte credda träningen särskilt mycket. Det kanske har gett någon centimeter max.

muddler
2008-09-01, 14:16
Axlar är nog bäst. Jag kör tungt och ganska ostrikta lyft åt sidan :thumbup:

+1 på den! Samt att jag bara kör 4 set, det räcker gott.

tigerofsweden
2008-09-01, 14:41
Biceps, dem har alltid varit långt före resten av kroppen trots jag nästan tränar med samma vikter som när ja började träna :Virro

kalllee
2008-09-01, 14:49
bicep, curlstång...

hangatyr
2008-09-01, 15:09
har ganska starka nypor. framför allt statisk styrka. kommer nog från många timmars greppande i kragar och ärmar.

tränar dem inte specifikt på ngt vis.

von huff
2008-09-01, 15:17
triceps.vid sidan om bröstträningen har ofta blivit runt 12 set ned ganska låga rep

stevebc
2008-09-01, 15:19
Jag måste säga främre lår, även fast de är pinsamt små just nu. Har tappat rejält med storlek. Främsta (och enda?) övningen jag kör för dom är knäböj.

Deceiver85
2008-09-01, 15:26
Mina underarmar och rygg är helt överlägsna resten. Ryggen tränar jag nog ganska effektivt, men jag hade stora underarmar redan innan jag började styrketräna. Nu har jag drygt 34 cm underarmar till lite drygt 39 cm överarm. Även om jag tränar grepp mycket och aldrig använder remmar så vill jag inte credda träningen särskilt mycket. Det kanske har gett någon centimeter max.

Awww, avundsjuk *gah!*

On-topic: Bröst, ca 12 set, nästan uteslutande pressar

mr ruhl
2008-09-01, 15:44
axlarna är bäst, körde dom inte alls ett tag men nu kör jag dom igen, alltid kört dom tungt och till failure, vaderna har jag kört i särklass mest och dom är sämst, benen har jag mattat på 2 pass i veckan väldigt länge och dom är inte bäst men dom utvecklas till det bättre hela tiden, mao finns det ingen röd tråd i mina muskelgrupper hur dom svarar på träning ofta eller sällan osv..

Åke
2008-09-01, 18:55
Bröst är bäst, här väl tränat mer bröst från början. Alltid till fail, inte jättetungt, mkt bänk.

spoonchest
2008-09-01, 20:47
Har hört mycket om att folk har problem med vaderna. Inte jag, Vaderna och Bröst har svarat absolut mest på träningen. synd bara att ryggen inte rikigt orkar med vadernas tempo.=)

LoTiX
2008-09-01, 21:21
Har hört mycket om att folk har problem med vaderna. Inte jag, Vaderna och Bröst har svarat absolut mest på träningen. synd bara att ryggen inte rikigt orkar med vadernas tempo.=)

Så hur tränar du vaderna?

jocke12
2008-09-01, 21:48
Rygg och bröst. Mycket roddar och bänkpress.

Paria
2008-09-02, 06:32
Ben och axlar.

Tunga böjar och tunga OHP.

martikainen
2008-09-02, 07:30
Benen!

Kan benpressa för mycket enligt mig själv,

550kg PB (lika stort/litet rörelse moment som denna snubben. http://www.youtube.com/watch?v=NAA1uv1bZQ0&feature=related )

Kan tillägga att jag ej tränar mycket ben längre, vill inte ha större ben just nu, försöker komma ikapp med överkroppen.

Ectomorph
2008-09-02, 07:45
Bäst är nog triceps och axlar. Triceps körs med 18-20 set en gång i veckan och axlar 25 set en gång i veckan.
Tycker dock att det mesta utvecklats i jämn takt hittills, inget som verkligen sticker ut med andra ord.

L-Sami
2008-09-02, 07:49
Låren, gluteerna och ländryggen är mina starkaste muskelgrupper. Om jag tänker efter tränar jag aldrig dessa muskler till fail, aldrig mer än 10 reps och oftast 5-8 reps, få set också jämfört med resten av musklerna. Orsaken till att de är bäst utvecklade är nog för att jag började träna benövningar tidigare än andra muskler.

Emil_Larsson
2008-09-02, 07:59
Underarmar, rygg och vader är nog de muskler som utvecklats bäst både styrke och volymmässigt. Fick höra förr av kompisarna att jag hade stora underarmar i förhållande till övriga kroppen. Underarmarna mäter 33,5cm och biceps mäter 35,5cm så jag behöver mer volym på biceps.
Vaderna mäter 40,1cm, vilket jag är nöjd över. Tycker jag är stark i vaderna också.
Tränar marklyft, säkert den övningen som kryddat underarmarna och ryggen en hel del. Brukar köra 4-5 setx4-8
De muskler som är sämre är hamstrings, röv, bröst. Tränar antagligen dom för ensidigt så jag har börjat variera mig mer och tränar lite annorlunda. Får se om det händer något.

johanw
2008-09-02, 08:16
Styrkemässigt, axlar. 1 set till fail + ett 50%-set en gång per vecka.

spoonchest
2008-09-02, 12:13
Så hur tränar du vaderna?

stående vadpress i maskin 12*4-5set . risky för ryggen dock.
skulle vilja pröva en sittande vadpress.

Sheogorath
2008-09-02, 14:37
Underarmarna mäter 33,5cm och biceps mäter 35,5cm så jag behöver mer volym på biceps.

...eller triceps ;) Skämt osido så har du ännu mer extrem ratio än jag faktiskt. Men då måste jag samtidigt fråga så att vi talar samma språk: Hur mäter du underarmarna?

Liten Men Fet
2008-09-02, 14:42
stående vadpress i maskin 12*4-5set . risky för ryggen dock.
skulle vilja pröva en sittande vadpress.

Bara ett problem med sittande vadpress istället för stående.
Kolla på target:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/LVStandingCalfRaise.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Soleus/LVSeatedCalfRaise.html

DjiinZ
2008-09-02, 15:59
Magen bäst utvecklad.

Bröst bara för att ja suger på bänk :P

reactor
2008-09-02, 17:52
Ben, rumpa. Triceps.
Får mest uppmärksamhet. I perioder så mkt som tung böj 3ggr per vecka.
Kör bara böj för benen.

Triceps får mkt pisk i bänken och växer bra.
Ofta bänk 2ggr i veckan men det varierar. Oftast ingen annan övning för triceps.

Emil_Larsson
2008-09-02, 19:33
...eller triceps ;) Skämt osido så har du ännu mer extrem ratio än jag faktiskt. Men då måste jag samtidigt fråga så att vi talar samma språk: Hur mäter du underarmarna?

53488

/Fred.

Otto GROV
2008-09-02, 19:46
Ryggen är bäst, Och det är den trots diskbrock som gör att den tränas med ca 3sett latsdrag i veckan på ca 40-50kg,
Sämst är brösten där måste jag träna mer och hårdare för att få tillväxt, och dom blir mindre ganska fort vid kaloriunderskott.

Pingu
2008-09-02, 19:46
Vilken är er bästa muskelgrupp och hur tränar ni den i förhållande till andra muskelgrupper?

Finns det nåt samband mellan hur en muskelgrupp utvecklas och hur man tränar den i förhållande till andra muskelgrupper som utvecklas sämre?

min bästa muskelgrupp är ryggen och axlarna. Ryggen tränar jag ganska flamsigt i jämförelse med t.ex. bröst. Mindre volym och aldrig till fail, t.ex. Axlarna tränar jag inte alls.

Benen är min sämsta muskelgrupp trots att den får mest energi. Lika mycket träning för benen som för hela överkroppen.

Pattarna släpar en del också, och det är den muskelgrupp som jag kör närmast fail och med mest volym.

Är nog mina vader och dom tränar jag inte alls

Otto GROV
2008-09-02, 19:51
Just det vader släpade som tusan förut, Men dom har fått något ryck sedan jag börjat gå 2timmars promenader varje dag, och köra 20-30reppare på sittande vadpressen.

Doctor Snuggles
2008-09-02, 20:04
Jag har sett en tydlig och ihärdig trend bland mig själv och mina bekanta träningskompisar genom åren - och den trenden tyder på att ju mer man nöter och mixtrar med teknik - desto sämre tillväxt. Bröstträning är ett klockrent exempel på detta. Grabbar som har dåligt utvecklade övre pecs (som jag) har pass efter pass fifflat och trixat med lutningar hit och dit, långsam, kontaktträning - set efter set.

Sedan jag slutade mata mina släpande muskelgrupper med extra onödiga set så har de svarat mycket bättre.

-1

Lägger jag av med att mata på mina släpande muskelgrupper så försvinner dem. Jag tror personligen att köra mycket i stretchläget, och/eller att få enorm pump i släpande muskelgrupper i perioder är tricket. Mycket verkar bero på att när muskelbuken en gång töjt ut sig till en viss gräns, verkar det mycket lättare att fortsätta bygga och att bibehålla massan.
Fick t.ex. proportionerligt sett bra traps (o då har jag alltid haft små) bara genom att köra barholds och kronlyft. Nu så räcker det med att jag nuddar en stång så växer de raskt tillbaka och vill gärna bli lite för stora för min smak.

Sheogorath
2008-09-02, 20:34
53488

/Fred.

Ah. Du "får" inte mäta underarmarna med böjd armbåge. Gör jag det kan jag få upp mina med ~3 cm. Mät när du har helt rak armbåge. Det är standard. Sen ska du ju såklart flexa maximalt i.a.f.

z_bumbi
2008-09-02, 20:36
Ah. Du "får" inte mäta underarmarna med böjd armbåge. Gör jag det kan jag få upp mina med ~3 cm. Mät när du har helt rak armbåge. Det är standard. Sen ska du ju såklart flexa maximalt i.a.f.

Mäter du överarmarna när de också är raka?

Sheogorath
2008-09-02, 20:39
Mäter du överarmarna när de också är raka?

Nej. Mäter du låren när de är flexade?

Med z_bumbi-metoden har jag 37 cm underarm. Jag kontrollmätte nu. Tack! *bs*

Sheogorath
2008-09-02, 20:46
Nej. Mäter du låren när de är flexade?

Med z_bumbi-metoden har jag 37 cm underarm. Jag kontrollmätte nu. Tack! *bs*

Edit: med flekterat knä.

z_bumbi
2008-09-02, 20:52
Nej. Mäter du låren när de är flexade?

Ja men för att svara på det du antagligen frågar så brukade jag mäta benen med både böjt och rakt knä samt ett visst utslag i höften allt för att kunna mäta förändringar på olika ställen.

HookersUnited
2008-09-02, 21:13
Ben, främst hockeyröv och baksida lår.
Jag tror inte på "när jag var yngre simmade/spelade jag hockey/åkte tåg" för en specifik välutvecklad muskelgrupp som många andra verkar göra. Men man föds och är bra på olika saker, marklyft är jag förhållandevis bra på tack vare naturligt JLo-ass och gigantiska lårbikeps.

Jag har kört marklyft ganska hårt bitvis, pyramider upp till tunga 1-3 reps, men tror att jag i dagsläget kan dra upp mot 200 pesetas trots låga träningsvikter den senaste tiden.

spoonchest
2008-09-02, 21:13
Bara ett problem med sittande vadpress istället för stående.
Kolla på target:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/LVStandingCalfRaise.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Soleus/LVSeatedCalfRaise.html

Ah.. tack ska du ha:smash:
Får gneta på med stående då.

Frixos
2008-09-02, 21:13
Vilken är er bästa muskelgrupp och hur tränar ni den i förhållande till andra muskelgrupper?

Finns det nåt samband mellan hur en muskelgrupp utvecklas och hur man tränar den i förhållande till andra muskelgrupper som utvecklas sämre?

min bästa muskelgrupp är ryggen och axlarna. Ryggen tränar jag ganska flamsigt i jämförelse med t.ex. bröst. Mindre volym och aldrig till fail, t.ex. Axlarna tränar jag inte alls.

Benen är min sämsta muskelgrupp trots att den får mest energi. Lika mycket träning för benen som för hela överkroppen.

Pattarna släpar en del också, och det är den muskelgrupp som jag kör närmast fail och med mest volym.

Min starkaste muskelgrupp är benen. Jag vet inte riktigt varför jag är så mycket starkare där, e väl så jag e byggd...
Fast kanske beror på att jag sprungit en del med dålig teknik där jag nästan bara använt benen och knappt något annat. Men den e jag mest nöjd med oxå såklart då jag tycker jag tar mycket vikt i benövningar förhållandevis till andra.

Emil_Larsson
2008-09-02, 21:16
Ah. Du "får" inte mäta underarmarna med böjd armbåge. Gör jag det kan jag få upp mina med ~3 cm. Mät när du har helt rak armbåge. Det är standard. Sen ska du ju såklart flexa maximalt i.a.f.

Nu blev det 30.8cm :D

Sheogorath
2008-09-02, 21:32
Ja men för att svara på det du antagligen frågar så brukade jag mäta benen med både böjt och rakt knä samt ett visst utslag i höften allt för att kunna mäta förändringar på olika ställen.

Spännande. Om inget annat anges mäts underarm med rak armbåge och underben och lår med rakt knä. Överarm mäts med flekterad armbåge.

Min underarm / överarms-ratio är inte 37 / 39.5.

z_bumbi
2008-09-03, 05:36
Spännande. Om inget annat anges mäts underarm med rak armbåge och underben och lår med rakt knä. Överarm mäts med flekterad armbåge.

Jag undrar seriöst var du har hittat infon, inte för att det spelar någon roll om man bara är konsekvent men det vore kul att se en motivering.

Killenheladagen
2008-09-03, 07:30
eller hur, när jag ska mäta nåt ser jag till att det är så stort som möjligt först.. även om jag ska behöva stå på huvudet ftw!

Dan S
2008-09-03, 09:04
Mina axlar är lite stora.. Endå har jag knappt tränat dom på 4-5 månader, och då jag kör dom kör jag 3 set bakre, 3 set mitt, 3 set främre + press 3 set. Fungerar sjukt bra för mig.

Sedan har jag ju latsen/teres major, tränar med Chins/latsdrag/Rodd/Mark 3/5 set vardera. 20+set blir det. Har för mig att det tar lite i dom musklerna då man markar, men bara minimalt, skrev upp endå. :)

Tror att allt sånt här har med genetik att göra, för mina axlar växer även om jag inte tränat dom ett piss.