handdator

Visa fullständig version : Angående tungt/lätt periodisering


tuzlak
2008-09-01, 08:52
Hej,

hittade lite olika tankar kring tung/lätt träning.

Jag brukade köra några veckor tungt 4-6 veckor (4-6, 8 rep) för att sen varva ner med en ”lätt” vecka (8-12, 15 rep).

Jag googlade lite på det och läste om lite olika sätt att träna tungt/lätt.

T.ex.:

Träna tungt varannan vecka, lätt varannan. Altså,
(alla övningar, alla muskelgrupper)
Tungt Vecka 1, 3, 5
Lätt Vecka 2, 4, 6

Men jag funderar på det jag läste om att musklerna måste vänja sig vid en vikt en period för att växa och på det här viset när man kör en tung vecka följd av en lätt vecka hinner ju kanske musklerna inte vänja sig för man ändrar varje vecka.

Sen finns det en till variant som jag läst om.

Köra varanna dag,

Exercise Week 1 Week 2
Bröst Lätt Tungt
Rygg Tungt Lätt
Ben Lätt Tungt


Sen finns det några som kör på samma dag men så som de beskriver är det ungefär som jag kör när jag kör tungt. Om jag kör 5 övningar kör jag 3 första övningar tungt och två sista lite lättare. Det finns vissa som beskriver det som en variant av tungt/lätt.

Jag vill höra era åsikter kring detta och hur ni kör?

mangs
2008-09-01, 10:53
Utan att gå i in i detaljer så finns det rätt mycket info på Kolozzeum bla om periodiseringar där man har tuffare och lättare perioder för att komma i toppform eller undvika att bränna ut sig. man schemalägger helt enkelt hur mycket man sklal ta ut sig vid olika stadier i träningen.

Detta skall ej förväxlas med den variation mellan hög- resp- lågreps-träning.

Variation är en av nycklarna för att gå framåt och därför brukar man tala om tunga (lågreps på höga vikter) och lätta (högre reps på lättare vikter) pass.

Dock kan ett lätt pass vara svinjobbigt och tvärtom. Hoppas du förstå vad jag menar?

Många blandar ihop det hela och tror att man varannan vecka skall ligga och köra på 50% av sin förmåga för att vila sig i form bara för att någon har sagt åt dem att köra på lättare vikter.

tuzlak
2008-09-01, 12:19
Många blandar ihop det hela och tror att man varannan vecka skall ligga och köra på 50% av sin förmåga för att vila sig i form bara för att någon har sagt åt dem att köra på lättare vikter.

menar du då att testa tungt/lätt varanna vecka inte är någon bra ide. Varför?

(Med tungt menar jag 6 rep med lätt 12 rep)

JohnRick
2008-09-01, 13:28
Periodisering som är antingen linjär, undulerad eller konjugerad menar du?
Det är inga konstigheter egentligen, som jag ser det. Hur lång man låter varje period vara är upp till en själv - personlig preferens och gensvar från kroppen.
Växla repsintervall en gång i månaden, en gång i veckan, varje pass, eller inte alls. Eller varför inte var 43 dag?

mangs
2008-09-01, 13:51
Jag bara raljerade lite löst om begreppsförvirringen som verkar råda när det gäller tung vs lätt träning. När man pratar om tung träning menar man ofta att intensiteten är hög, dvs att vikterna är väldigt höga vilket låter en köra låga reps. Lätt träning bedrivs med lägre vikter än fallet ovan (lägre intensitet) vilket låter en köra fler repetitioner.

Variationen ovan mellan lätta och tunga pass är produktiv framför allt för muskelbygge.

Om man istället ar de lätta vikterna och kör färre reps så kommer man om alla andra faktorer är konstanta inte ta ut sig speciellt mycket efter passet.

Det är här periodiseringen kommer in. Man kan inte ligga på topp alltid och därför är det lämpligt att i perioder inte köra tills man kräks varje pass utan låter kroppen vila sig lite. Detta kommer göra att ens toppar när man är som starkast kommer vara högre. Framför allt de som tävlar i SL/OL (vill vara maxstarka på tävling) har glädje av detta upplägg.


Det jag ville få fram är att bara för att man säger lätt träning så innebär inte detta att man knappt blir svettig eller tar ut sig. För de flesta innebär lätt träning att de kör på en lägre vikt men det ökande antalet reps och set samt den i många fall ökade intensiviteten (vilket tempo samt hur lite vila man har mellan seten) gör att man oftare är mer trött.

Att alternera mellan 6 och 10 reps varje vecka är helt ok om man väljer en vikt så att man belastar muskerna