handdator

Visa fullständig version : Hjälp angående bilbatteri som laddats ur?! Rätt akut


hahavaffan
2008-09-01, 07:59
På något vis lyckades jag igår ladda ur batteriet i mammas Volvo V70N T5, och sen åka hem till Halmstad utan att tänka på det. Så nu är mammsen lite strandad där hemma i Malmö :(

Batteriet är alltså helt jävla dött. Vad gör hon? Om man kopplar via en annan bil och hjälper den att starta, hur länge måste man sen köra bilen för att vara säker på att batteriet klarar att starta den igen dagen efter? Är det en bättre idé att införskaffa eller låna en bilbatteriladdare och låta den ladda hela dagen?

Kan batteriet ta skada av att laddas ur helt? Även om där finns bra med syra och sånt i det?

D Andersson
2008-09-01, 08:03
På något vis lyckades jag igår ladda ur batteriet i mammas Volvo V70N T5, och sen åka hem till Halmstad utan att tänka på det. Så nu är mammsen lite strandad där hemma i Malmö :(

Batteriet är alltså helt jävla dött. Vad gör hon? Om man kopplar via en annan bil och hjälper den att starta, hur länge måste man sen köra bilen för att vara säker på att batteriet klarar att starta den igen dagen efter? Är det en bättre idé att införskaffa eller låna en bilbatteriladdare och låta den ladda hela dagen?

Kan batteriet ta skada av att laddas ur helt? Även om där finns bra med syra och sånt i det?

Mest troligt är att batteriet har gjort sitt och du behöver ett nytt.

Jorgen
2008-09-01, 08:04
Bättre att prova ladda det och se om det tar emot någon laddning än att köra rundor bara.
Det kan ju vara så att batteriet har gått sönder också. Hur skulle du gjort för att ladda ur det helt?

hahavaffan
2008-09-01, 08:06
Jag laddade min mobil via cigg-uttaget, och hade då vridit nyckeln ett snäpp liksom, så att mätare osv tänds. Dock ej tändningen. Sen var jag så jävla bakfull att jag glömde stänga av den när jag tog ut mobilen :( Kan batteriet vara trasigt p.g.a. detta?

Jarod
2008-09-01, 08:09
Jag laddade min mobil via cigg-uttaget, och hade då vridit nyckeln ett snäpp liksom, så att mätare osv tänds. Dock ej tändningen. Sen var jag så jävla bakfull att jag glömde stänga av den när jag tog ut mobilen :( Kan batteriet vara trasigt p.g.a. detta?

Nej, batteriet går inte sönder av det.

Starta bilen med hjälp av startkablar och se sen till att köra i landsvägsfart i helst runt två mil. Se till att stänga av allt som drar ström oxå för att snabba på laddningen (typ stereo och skit). Ladda sedan batteriet med riktig laddare vid första bästa tillfälle.

Mental
2008-09-01, 08:10
Nej, det borde gå bra att ladda igen.

hahavaffan
2008-09-01, 08:11
Ok, tusen tack för de sjukt snabba svaren! Pålitligt folk är ni också :)

Motorbreath
2008-09-01, 08:18
Batteriet har nog inte gått sönder. Men livslängden förkortas av djupurladdningar.

Liten Men Fet
2008-09-01, 11:52
Sen kan man ju fråga sig varför batteriet dragits ur? Har den stått med lampor igång eller radion?
Eller tar inte batteriet laddning alternativt laddar inte generatorn som den ska?

Jorgen
2008-09-01, 11:55
Sen kan man ju fråga sig varför batteriet dragits ur? Har den stått med lampor igång eller radion?
Eller tar inte batteriet laddning alternativt laddar inte generatorn som den ska?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3175270&postcount=4

Liten Men Fet
2008-09-01, 12:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3175270&postcount=4

Ohhhhh, jag är lite trött idag.