handdator

Visa fullständig version : Ang matolja


TheSpider
2008-08-31, 18:55
Har tänkt att blanda i matolja varje gång jag dricker mjölk/läsk. Detta för att jag känner att jag behöver kcal boost för att kunna gå upp i vikt.

Min fråga är om detta är bra/hälsosamt? Att dricka ren RAPSOLJA 2-3ggr / dag i doser om ca 0,5dl.

Slartibartfast
2008-08-31, 18:58
Varför förstöra mjölk och läsk på det sättet??

Varför inte bara hälla upp olja i ett shotglas och svepa?

0,5 dl skulle jag absolut inte klara av dock. Magen ballar ur. Jag maxar 10 g per gång.

TheSpider
2008-08-31, 19:02
Varför förstöra mjölk och läsk på det sättet??

Varför inte bara hälla upp olja i ett shotglas och svepa?

0,5 dl skulle jag absolut inte klara av dock. Magen ballar ur. Jag maxar 10 g per gång.
Vadå förstöra? rapsoljan smakar ju knappt något. Det är ju många gånger äckligare och dricka det för sig självt.

Men säg 0,25dl / glas...

Slartibartfast
2008-08-31, 19:12
Då är det bara att tuta och köra.

z_bumbi
2008-08-31, 19:36
1,5 dl matolja per dag är en ganska stor energiboost. Jag skulle satsa på att maximera det jag äter i övrigt vad gäller energi och sen som sista utväg hälla i mig ren olja i de mängderna

TheSpider
2008-08-31, 20:43
1,5 dl matolja per dag är en ganska stor energiboost. Jag skulle satsa på att maximera det jag äter i övrigt vad gäller energi och sen som sista utväg hälla i mig ren olja i de mängderna
Saken är att jag har EXTREMT svårt för att gå upp eller ner i vikt. Har legat på samma vikt i ca 2 års tid nu. Äter väldigt mycket skräp(mat); chips, godis, läsk, kakor m.m.

Trots ändrade matvanor går jag varken upp eller ner i vikt, vet inte vad det kan bero på. Antagligen för att jag alltid ligger på gränsen för vad jag behöver i dagligt intag av kcal.

Så just att blanda olja i drinkarna bör väl vara en bra hjälp sålänge det inte har hälsosamma risker.

Kischen
2008-08-31, 21:40
Saken är att jag har EXTREMT svårt för att gå upp eller ner i vikt. Har legat på samma vikt i ca 2 års tid nu. Äter väldigt mycket skräp(mat); chips, godis, läsk, kakor m.m.

Trots ändrade matvanor går jag varken upp eller ner i vikt, vet inte vad det kan bero på. Antagligen för att jag alltid ligger på gränsen för vad jag behöver i dagligt intag av kcal.

Så just att blanda olja i drinkarna bör väl vara en bra hjälp sålänge det inte har hälsosamma risker.

Varför inte börja räkna på hur mycket du verkligen äter?
Gör upp en plan och följ den istället för att chansa.

Du behöver inte vara övernitisk men bara så du får reda på hur mycket du behöver.

TheSpider
2008-08-31, 22:36
Varför inte börja räkna på hur mycket du verkligen äter?
Gör upp en plan och följ den istället för att chansa.

Du behöver inte vara övernitisk men bara så du får reda på hur mycket du behöver.
Det är ju hur svårt som helst att veta hur mycket jag äter. För det första ser mina matvanor olika ut i princip varje dag, ibland HELT olika. Sedan äter jag olika MYCKET och det är ganska svårt att mäta/väga det man äter....

Sverker
2008-09-01, 05:53
Ifall alternativet är att hälla i sig matolja skulle jag istället sätta mig ned och gå igenom hela min kost.

Var finns det luckor i kostschemat, hur mår jag vid olika tillfällen på dagen, hur går träningen osv, osv.

Behöver du tvångsmässigt överäta ? För träningens skull räcker det säkert med 100 - 200 kcal per dag. Det är två kokta ägg eller en macka med ost.

z_bumbi
2008-09-01, 06:04
Saken är att jag har EXTREMT svårt för att gå upp eller ner i vikt. Har legat på samma vikt i ca 2 års tid nu. Äter väldigt mycket skräp(mat); chips, godis, läsk, kakor m.m.

Det är ju hur svårt som helst att veta hur mycket jag äter. För det första ser mina matvanor olika ut i princip varje dag, ibland HELT olika. Sedan äter jag olika MYCKET och det är ganska svårt att mäta/väga det man äter....

Skaffa mer regelbunda matvanor och fokusera mindre på skräp och godis.

Tolkia
2008-09-01, 07:29
Två lysande poster ovanför min.

Innan man börjar överväga att hälla i sig ren olja tycker jag att man skall se över den kost man redan äter och göra den energirikare - använda mer smör/olja/grädde i matlagningen, äta fetare köttfärs istället för magrare, fetare ost på mackan istället för den lättaste, fetare mjölks/yoghurt/fil istället för lättvarianten osv. Betydligt enklare sätt att få i sig mer energi än att tvinga sig att halsa olja. Jag tycker att det inte verkar vara helt ovanligt att man tror attdet är meningen att man skall äta något slags "onyttighetssanerad" (bantar-)mat till frukost, lunch och middag och sedan trycka i sig vagnslaster med nötter vid sidan om för att få upp kaloriinnehållet. Och sedan klaga bittert över att det är så svårt att äta tillräckligt mycket.

Onödigt att göra det svårare för sig än det är.

Slartibartfast
2008-09-01, 07:53
Två lysande poster ovanför min.

Innan man börjar överväga att hälla i sig ren olja tycker jag att man skall se över den kost man redan äter och göra den energirikare - använda mer smör/olja/grädde i matlagningen, äta fetare köttfärs istället för magrare, fetare ost på mackan istället för den lättaste, fetare mjölks/yoghurt/fil istället för lättvarianten osv. Betydligt enklare sätt att få i sig mer energi än att tvinga sig att halsa olja. Jag tycker att det inte verkar vara helt ovanligt att man tror attdet är meningen att man skall äta något slags "onyttighetssanerad" (bantar-)mat till frukost, lunch och middag och sedan trycka i sig vagnslaster med nötter vid sidan om för att få upp kaloriinnehållet. Och sedan klaga bittert över att det är så svårt att äta tillräckligt mycket.

Onödigt att göra det svårare för sig än det är.

Iofs förstår jag heller inte vitsen med att öka på animaliska fetterna istället för att hålla maten mager men näringsrik och supplementera med en hutt rypsolja istället. Att rekommendera fetare kött och ostar tycker jag inte låter vettigt.

Jag har förövrigt svårt att få i mig tillräckligt med energi från bra mat.

Eddie Vedder
2008-09-01, 08:27
Om du är ute efter viktökningstips är forumet fullt med råd.:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117401
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108079&highlight=sm%F6r
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117625&highlight=sm%F6r
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112884&highlight=sm%F6r

creperiet
2008-09-01, 08:52
Iofs förstår jag heller inte vitsen med att öka på animaliska fetterna istället för att hålla maten mager men näringsrik och supplementera med en hutt rypsolja istället. Att rekommendera fetare kött och ostar tycker jag inte låter vettigt.

Jag har förövrigt svårt att få i mig tillräckligt med energi från bra mat.

Nu har jag ingen aning om hur du äter, men vi säger att du definerar "bra" mat som exempelvis kycklingfilé och stekt potatis.

En normalstor middag kanske motsvarar 800 kcal, vilket skulle kunna bli ungefär 300g kyckling och 600g potatis. Det tar en stund att pilla i sig och man känner sig förmodligen rätt utspänd när man är klar.

Om du istället käkar 200g kyckling, 300g potatis och tar en rejäl klick fullfettsmajonäs, har du en betydligt mer väl sammansatt måltid som både går snabbare och lättare att få ner, innehåller mer energi och i min mening smakar godare. Vips slipper du stå där med oljan klockan elva!