handdator

Visa fullständig version : Fett och kolhydrater tillsammans.


yxmannen
2003-06-23, 09:21
"Dessutom finns det teorier som säger att man minimerar fettinlagringen under en uppbyggnadsperiod om man äter kolhydrater+protein under vissa måltider och fett+protein under andra måltider, men man bör undvika fett+kolhydrater+protein i samma måltid. Motivationen är då att insulinet som frigörs under kolhydratintag gör att det fett som man stoppat i sig samtidigt lagras som kroppsfett istället för att användas som energi. Vet inte om det stämmer, men det låter inte helt ologiskt."


Tog ovanstående från en annan tråd. Skulle vilja reda ut detta. Fett kan tex även sänka GI på en måltid men om man läser ovanstående så skulle fett och kolhydrater inte vara positivt tillsammans om man inte vill lägga på sig onödigt fett. Bör man då slopa allt innehållandes kolhydrater och fett under deff i så stor mån som möjligt dygnet runt om man vill bli tävlingshård?

Blanda nu inte in ketodiet i detta eller kolhydrater sent på kvällen eller dylikt. Jag menar enbart kombinationen kolhydrater och fett tillsammans. Har ni några teorier om det här? Någon som kör så här under diet på ett renodlat sätt och undviker fett tillsammans med kolhydrater så gott det går?

King Grub
2003-06-23, 11:26
Man skall orka träna också. Utan bränsle går det inte så bra.

Själv tror jag mest på att kolhydrater bör ingå i varje mål. Annars sjunker blodsockret, varvid glukagon frisätts för att tvinga upp blodsockernivåerna igen, och då kommer aminosyror att användas för att tillverka glukos.

yxmannen
2003-06-23, 11:50
Originally posted by King Grub
Man skall orka träna också. Utan bränsle går det inte så bra.

Själv tror jag mest på att kolhydrater bör ingå i varje mål. Annars sjunker blodsockret, varvid glukagon frisätts för att tvinga upp blodsockernivåerna igen, och då kommer aminosyror att användas för att tillverka glukos.



Frågan är ställd av nyfikenhet. Jag vill veta om någon testat med kolhydrater/fett under en diet och kan jämföra med en annan diet då denna person använde sig av att separera dem helt. Vilka resultat fick ni då under respektive diet och vad funkade bäst för er. Detta beror säkerligen på vem man frågar men eftersom jag funderar på att prova så är jag nyfiken på hur andra reagerade.

Sen det där med kolhydrater till varje måltid.Jag förmodar att du inte menar innan morgonpromenad. Innan morgonpromenaden förespråkar vissa protein medan andra hävdar att insulinnivåerna höjs även av proteinet samt att aminosyror blir till glukos. Skulle det isåfall vara bättre att låta bli proteinet? Sen den muskelsparande effekten med proteinet å andra sidan? Ja jag vet inte om jag kommer bli riktigt klok på vad det ulimata är. Det verkar inte finnas någon riktig säkerhet i denna frågan heller. Bara antaganden.

King Grub
2003-06-23, 11:56
Sen det där med kolhydrater till varje måltid.Jag förmodar att du inte menar innan morgonpromenad. Innan morgonpromenaden förespråkar vissa protein medan andra hävdar att insulinnivåerna höjs även av proteinet samt att aminosyror blir till glukos. Skulle det isåfall vara bättre att låta bli proteinet? Sen den muskelsparande effekten med proteinet å andra sidan? Ja jag vet inte om jag kommer bli riktigt klok på vad det ulimata är. Det verkar inte finnas någon riktig säkerhet i denna frågan heller. Bara antaganden.

Nej, jag menade inte före morgonpromenaden. Jag tycker inte det är nödvändigt med något alls innan man ger sig iväg. Jag tror att proteinet kommer att användas oxideras till glukos och att insulinpåslaget försämrar fettförbränningen. Iofs fristätts det väl andra hormon också, så nettoeffekten kanske blir +-0. Hursomhelst tror jag det räcker med att äta direkt man kommer hem. Fullständigt tömd är man ju inte efter en natt i sängen, om man inte har ägnat sig åt väldigt akrobatiska övningar.

yxmannen
2003-06-23, 12:03
[

Nej, jag menade inte före morgonpromenaden. Jag tycker inte det är nödvändigt med något alls innan man ger sig iväg. Jag tror att proteinet kommer att användas oxideras till glukos och att insulinpåslaget försämrar fettförbränningen. Iofs fristätts det väl andra hormon också, så nettoeffekten kanske blir +-0. Hursomhelst tror jag det räcker med att äta direkt man kommer hem. Fullständigt tömd är man ju inte efter en natt i sängen, om man inte har ägnat sig åt väldigt akrobatiska övningar. [/B][/QUOTE]


Jo är inne på samma linje som dig. Men jag är absolut inte säker. Innan jag går och lägger mig äter jag enbart protein och fett. Är osäker på HUR tömd jag egentligen är när jag ska ut på min promenad. Tror jag kommer fortsätta med proteinet innan promenaden för att vara säker på att ej tappa muskler. Det har dock legat lite o skavt inom mig att jag kanske tar det där proteinet helt i onödan. Men den som lever får se.

King Grub
2003-06-23, 12:20
Jo är inne på samma linje som dig. Men jag är absolut inte säker.

Inte jag heller. Det var därför jag skrev så många "tror". :) Som tur är slipper jag bry mig, eftersom jag helt lagt ner allt vad morgonpromenader heter. Här är det high-intensity cardio som gäller, med 100% bättre resultat och 200% sparad tid. :hbang:

Wilson
2003-06-24, 12:37
HIIT? alltså som du kör efter träningen då? borde det inte ge större muskelförlust?

King Grub
2003-06-24, 12:39
Originally posted by Wilson
HIIT? alltså som du kör efter träningen då? borde det inte ge större muskelförlust?

Absolut inte. Tidsperioden är kortare och det är inte frågan om träning på fastande mage. Vid cardion har jag ätit 2 timmar tidigare, vid en morgonpromenad har det gått kanske minst 8 timmar sedan senaste målet. Muskler är till för att arbeta. Försvinner gör de bara vid ansträngning i ett svälttillstånd (vilket det i princip är efter en natts fasta). Folks rädsla för muskelnedbrytning och att bli katabol bara av att titta på ett löpband eller en cykel tycker jag är närmast löjligt.

Knowledge
2003-06-24, 14:55
Originally posted by King Grub


Absolut inte. Tidsperioden är kortare och det är inte frågan om träning på fastande mage. Vid cardion har jag ätit 2 timmar tidigare, vid en morgonpromenad har det gått kanske minst 8 timmar sedan senaste målet. Muskler är till för att arbeta. Försvinner gör de bara vid ansträngning i ett svälttillstånd (vilket det i princip är efter en natts fasta). Folks rädsla för muskelnedbrytning och att bli katabol bara av att titta på ett löpband eller en cykel tycker jag är närmast löjligt.

Bra skrivet! :thumbup:
Håller med till 110% :angel:

Nitrometan
2003-06-24, 16:41
Men för säkerhets skull tittar jag aldrig på cyklarna i gymmet. Huuuu. Katt-a-boll!! :D :D

Fan folk är rädda för fett och cardio... Ät och rör på er istället, det är nyttigare för hjärtat också att få anstränga sig lite.
:whipped: