handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott innan man lägger sig?


priceless
2008-08-31, 15:00
Jag har hört att man bygger muskler när man sover? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men om det är så, är det då en bra idé att ta t.ex kosttillskott innan man går att lägger sig så har kroppen något att arbeta med under natten?


Detta lät väldigt konstigt.. Men är något jag hört och ville bara kika :)

Tanden
2008-08-31, 15:13
om du ska ta något kosttillskott innan sängående är kasein-protein att rekommendera. kasein verkar långsamt vilket dämpar muskelnerbrytningen lite under natten.

NiCrue
2008-08-31, 15:35
Jag har hört att man bygger muskler när man sover? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men om det är så, är det då en bra idé att ta t.ex kosttillskott innan man går att lägger sig så har kroppen något att arbeta med under natten?


Detta lät väldigt konstigt.. Men är något jag hört och ville bara kika :)

Man bygger ju inte muskler när man sover "bara sådär" utan det förutsätter ju också att du har utfört någon fysisk och muskelpåfrestande aktivitet, typ styrketräning.

Sömn är ju ett tillstånd då kroppen "laddar upp batterierna" och återhämtar sig, och naturligtvis inkluderar ju det också att du "bygger" lite muskler under natten. Av den anledningen kan det ur byggningsynpunkt vara fördelaktigt att ge kroppen något att arbeta med. Men det är naturligtvis inte bara fördelaktigt under sömn, utan även under vaket tillstånd.

Vad man föredrar att äta innan läggdags är väldigt individuellt, vissa förespråkar en måltid med hög andel långsamt protein (ā la kasein) medan andra hellre får i sig en rejäl portion mat. Vad som är mest optimalt kan diskuteras.

Personligen brukar jag, beroende på om jag skall träna direkt på morgonen eller inte, äta lite doublepro+mjölk, ca. 30-40 gr nötter och ibland även lite zinktillskott. Zink är fördelaktigt på minst två sätt, förhöjda testosteron nivåer och så fungerar det lugnande och sägs ge, vad flera upplever, en bättre och djupare sömn.

Mvh,

Niklas

cyrx
2008-08-31, 15:44
Jag tar en proteindrink med lite linfröolja i precis innan jag går och lägger mig.

King Grub
2008-08-31, 15:52
Man bygger ju inte muskler när man sover "bara sådär"

Jo, det gör man. Man både nybildar och bryter ned mängder av muskelprotein, dygnet runt, med eller utan träning.

NiCrue
2008-08-31, 16:15
Jo, det gör man. Man både nybildar och bryter ned mängder av muskelprotein, dygnet runt, med eller utan träning.

;) Faan, visste att det var något som inte skulle undgå dina hökögon Grub!

Det är tur att vi har dej :thumbup:

Biotech_Honken
2008-09-02, 20:47
Jag tar en proteindrink med lite linfröolja i precis innan jag går och lägger mig.

Nog för att fleromättade fettsyror har en antioxidativ effekt skall man se försiktigt på vegetabiliska omega 3&6 fettsyror intaget utan extern antioxidant. De kan vara risk för lipidperoxidation pga att de är lättoxiderade och leda till ex arteroskleros?! EPA, (eikosapentaensyra) och DHA , fleromättat från animalisk källa som tex lax har inte samma känslighet för oxidation samt äts det med lax intas andra nyttiga hjälpämnen och är därför ett nyttigare alternativ. Becel som är rikt på omega6 från vegetabilisk källa utger sig för att va bra för hjärtat men är rena skämtet i den meningen. Kanske är också linfröolja ett riskmoment?
Jag är ingen expert på ämnet men det är värt o ta upp att vegetabiliska fleromättate fetter är annorlunda än de animaliska när det gäller att skydda sitt inre mot lipidperoxidation och glukosylering i blodet.
Ett tag sen jag studerade detta, hoppas jag fick ned något vettigt budskap...
:em:

Biotech_Honken
2008-09-02, 21:09
Ps. Jag gillar o äta Kvarg+saft innan jag skall sova... godnatt!

Gymfjollan
2008-09-02, 21:29
kesella innehåller väl kasein ? å det är väl kvällsprotein ?

Morty
2008-09-02, 21:50
kesella innehåller väl kasein ? å det är väl kvällsprotein ?

Nej, ett mjölkprotein ;)

Nu var jag rolig!

haslish
2008-09-03, 15:20
proteinet i mjölk består till största del av kasein