handdator

Visa fullständig version : Vad är kopplingen mellan insulin och övervikt?


Forslund_
2008-08-31, 14:26
Goddag!

Som nybörjare är det ganska svårt att förstå grunderna till olika påståenden eftersom man inte vet vad bottnar i och jag har därför en kort fråga om insulin.
Jag har använt sökfunktionen, dock är tillfredsställande svar sällsynta.

Till frågan:

När jag läser artiklar på bl.a Pauluns hemsida skrivs det att insulin är ett fettinlagrande hormon och att det därför är starkt kopplat till övervikt.

Om man då i teorin ligger på absolut energibalans men låter en stor del av energiintaget komma från socker --> vilket borde ge förhöjda insulinnivåer, kan man då alltså gå upp i vikt iallafall?

Eller är kopplingen mellan höga insulin-nivåer och övervikt endast sådan att båda beror på dålig kost? Att man ser en koppling just för att båda är en produkt av en tredje faktor?

Jag hoppas att någon insatt orkar ta sig tid att svara, tack på förhand. :)

King Grub
2008-08-31, 14:38
Kroniskt förhöjda insulinnivåer gör att en större del av energin man äter lagras som kroppsfett i stället för att användas till annat, samtidigt som fettförbränningen undertrycks.

Insulin blockerar katekolaminer, vilka skall frigöra energi från cellerna. När energi behövs, triggar katekolaminer aktivering av ett PKA-enzym som frigör energi, men under påverkan av kroniskt förhöjda insulinnivåer hämmas den mekanismen och triglycerider fortsätter produceras och lagras i stället för att bryta ned fett som energi.

Forslund_
2008-08-31, 14:52
Kroniskt förhöjda insulinnivåer gör att en större del av energin man äter lagras som kroppsfett i stället för att användas till annat,

Vad skulle den annars kunna användas till man ligger i energibalans? Gäller inte det bara vid eventuell viktuppgång? Eller skapas en viktuppgång?


Kroniskt förhöjda insulinnivåer får man väl nästan bara till följd av en högglykemisk alt. dålig kost? Lördagsgodis måste väl vara ett akut påslag, inte sant?

Tack för svaret! Hjärnan går just nu på högvarv för att försöka tolka all info. :em:

A.Steinbach
2008-08-31, 15:03
Dietary CHO, as well as dietary protein, increases insulin secretion. The hyperinsulinemia of obesity may be the result of dietary factors, genetic factors (e.g., “thrifty genotype”) or secondary adaptation to insulin resistance (31). Increased appetite and consequent overconsumption may drive increased insulin, but as body weight increases, and insulin resistance develops, this too will drive increased insulin secretion.
The relationship between insulin resistance and weight gain yield conflicting results (104). Swinburn et al. (105) and Schwartz et al. (106) indicated that insulin resistance and hyperinsulinemia predicted decreased weight gain over 3years in glucose-tolerant adult Pima Indians. In contrast, Sigal et al. (107) reported hyperinsulinemia predicts increased weight gain. However, this study was questioned on the basis of subject sampling and methodology (33). Even if hyperinsulinemia is the cause of the metabolic imbalance, is there evidence to show that low-CHO diets are better for weight loss than high-CHO diets?
Energy restriction, independent of diet composition (e.g., 15% to 73% CHO) improves glycemic control (21,31–33). The ability to lose weight on a calorically restricted diet over a short-time period does not vary in obese healthy women as a function of insulin resistance or hyperinsulinemia (104). Although diet composition may play a role in absolute reduction in blood insulin levels, weight loss seems to be independent of such changes. For example, Golay et al. (21) reported subjects consuming isocaloric diets (1000 kcal) containing 15% CHO had significantly lower insulin levels as compared with those consuming 45% CHO, yet there was no difference in weight loss between the two groups. In another study, isocaloric diets (1200 kcal) containing 25% and 45% CHO resulted in similar reductions in blood insulin levels as well as similar average weight losses (22). Grey and Kipnis (31) studied 10 obese patients who were fed hypocaloric (1500 kcal/d) liquid-formula diets containing either 72% or 0% CHO for 4 weeks before switching to the other diet. A significant reduction in basal plasma insulin levels was noted when subjects ingested the hypocaloric formula devoid of CHO. Refeeding the hypocaloric, high- CHO formula resulted in a marked increase in the basal plasma insulin. However, patients lost 0.75 to 2.0 kg/wk irrespective of caloric distribution.
OBESITY RESEARCH Vol. 9 Suppl. 1 March 2001 1S
Popular Diets: A Scientific Review

Vid viktnedgång så verkar insulinnivåerna vara av underordnad betydelse för att tappa vikt, både insullinnivåer orsakade av olika maronutrientfördelningar och hyperinsulinemi.

Med det är klart att en stillasittande person med hyperinsulinemi som äter en kost med hög andel snabba kolhydrater skulle kunna öka i fettmassa vid kaloribalans med på bekostnad av att muskelmassa ryker iom att någonting måste användas till energiförbrukningen, det hela leder nog även till att det sker en säkning av metabolismen som då gör att det blir lättare att hamna på ett energiöverskott och därmed öka fettmassa på det sättet.

harald_hårfager
2008-08-31, 15:04
Då är det bara kroniskt höga insulinnivåer som skapar detta tillstånd som du beskrev. Vissa, ofta personer med bukfetma har sämre insulinkänslighet? Alltså behövs högre koncentration av insulin för att hålla blodfetterna nere vilket kan ge upphov till just kroniskt höga insulinnivåer.

Gör tillståndet du beskrev personen trött - eller vad händer. Var kommer energin att tas från i stället?

Kan hända att jag fråga samma som personen innan nu...

christian9
2008-08-31, 15:13
Grub,

Om man tex äter en pizza var 3e timme under en dag (eller något annat som kraftigt höjer insulinnivåerna), håller sig insulintoppen från den i sig ända till nästa pizza 3 timmar senare så att resultatet blir konstant höjda nivåer över dagen, eller lägger sig topparna såpass snabbt att resultatet bara blir en serie spikar var 3e timme? Om det senare, vet du vad huvudorsaken till konstant höjda insulinnivåer är?

Jag frågar framförallt för att jag läste i en gammal tråd här tidigare i somras att kostens II spelar mindre roll, men hittade aldrig någon bra förklaring till varför när det uppenbarligen finns en koppling mellan insulin och fettinlagring.

King Grub
2008-08-31, 15:26
vet du vad huvudorsaken till konstant höjda insulinnivåer är? .

Insulinresistens. Kronisk hyperglykemi så det ständigt produceras mer och mer insulin i motverkande syfte. Till sist utvecklas betacellsvikt och diabetes. Typiska riskfaktorer är inaktivitet, övervikt, rökning och stress.

Forslund_
2008-08-31, 22:40
Tack för alla svar!

Sålänge som jag håller en lågglykemisk och bra kost kan jag med andra ord lätt låta ca 15% av mitt ganska låga energiintag bestå utav socker i té och sylt på gröt etc. utan att behöva oroa mig för viktuppgång till följd av insulinrubbningar? (Känns som att jag fiskar lite efter ett ''Ja'' men ett nej och en motivering skulle också tacksamt tas emot) :em:

Snorkelfarsan
2008-08-31, 23:16
Varje måltid får ju ett totalt GI tillslut, så bara för att du har lite sylt på gröten så kommer inte GIt höjas enormt mycket, men ändå mer om om du hade skippat det. Som du säkert redan vet så är ju proteiner och fett något som kan sänka GIt på en måltid.

Och trots att det finns extremer och så är det ju alltid kaloribalansen som är avgörande, oavsett. Det är nånting man har lärt sig den hårda vägen här på Kolo :)

Tolkia
2008-09-01, 07:22
Tack för alla svar!

Sålänge som jag håller en lågglykemisk och bra kost kan jag med andra ord lätt låta ca 15% av mitt ganska låga energiintag bestå utav socker i té och sylt på gröt etc. utan att behöva oroa mig för viktuppgång till följd av insulinrubbningar? (Känns som att jag fiskar lite efter ett ''Ja'' men ett nej och en motivering skulle också tacksamt tas emot) :em:
Ja.

Du är, vad jag har förstått av tidigare poster, ung, smal, rör på dig ganska mycket och äter ganska (för?) lite. Risken att du som genom ett trollslag skall drabbas av insulinresistens (som är absolut vanligast hos överviktiga) eller utveckla kraftig övervikt utan att äta mer än vad du gör av med torde vara obefintlig. Jag tror att det kanske mest hälsosamma vore att försöka läsa lite mindre litteratur om bantning och riskerna med övervikt (dit jag räknar Paulun). (Och jag vet att jag skrivit det här förr, men jag tror att det kan vara en sak som man behöver få påpekat mer än en gång om man är i den situationen.)

King Grub
2008-09-01, 09:07
Kan tillägga att socker inte ger speciellt stor insulinfrisättning. Socker är ju 50% fruktos, som nästan inte ger någon insulinfrisättning alls. Inte för att det gör saken nyttigare, men faktum är att socker inte är speciellt insulinfrisättande. Allt från mjölk till bröd till vita bönor på burk ger större insulinpåslag.