handdator

Visa fullständig version : Börja om med träningen


bender71
2008-08-31, 13:39
Har tränat i ett par år, men bara seriöst i ca 1 år. Mitt mål var att se liten ut men vara stark och inte alls se vältränad förrens jag spände mig, lite som Bruse :P . Hade/har dock "lite" fett kring magen.

Nu har jag slappat i ca 6mån och inte tränat alls och fett runt magen har ökat, så jag är lite mullig nu. Jag har tänkt om nu och vill få en lite mer vältränad look, bli lite mer rippad, lite UFC som på bannern här bredvid.

Vilken är den lättaste vägen att gå om jag vill lägga på muskler och bli av med underhudsfettet?

Alt. 1: köra mkt cardio, gå ner i vikt bränna så mkt fett som möjligt, bli "spinkig" för att därefter lägga fokus på byggandet?

Alt. 2: Bygga på nu för att sedan deffa bort det?

Alt. 3: Har ni ngt förslag?

Är lite kluven till hur jag ska lägga upp detta.

21år, ca 175, ca 76kg


TAck på förhand!

LoTiX
2008-08-31, 15:00
Träna hårt och ät mycket. När du tycker du nått okej muskelmassa/tycker du börjar se för stor ut/vad som helst så kör du en deff.

christian9
2008-08-31, 17:27
Det jag först och främst tror är viktigt att ha klart för sig är att tiden det tar att komma ner på UFC killens fettprocent här mäts i månader, medan tiden för att bygga hans muskelmassa snarare mäts i år. Jag tror alltså inte du kan räkna med att börja bulka nu och plötsligt se ut så där till våren när du skalat ner dig.

Om målet är få en mer vältränad och rippad look, och du inte har några Schwarzenegger ambitioner till 2014 eller så, hade jag nog inte klamrat mig fast vid ytterligheterna så mycket. Jag hade kört både kondition och styrka parallellt med viss fokus på kondition till en början tills magen är borta, och därifrån flyttat fokus till styrketräningen. Sen som Lotix säger kör du så tills du tycker du börjar bli väl fet igen - då är det dags att köra lite mer kondition igen, osv.

bender71
2008-08-31, 19:24
tack för svaren!

Tidsmässigt vet jag att det tar tid och planerar inte att jag ska se ut som ufc killen till påsk, utan hade honom som referens/exempel på mitt egna mål, dock inte med den muskelmassan utan hans låga fetthalt.

baserat på era tips och riktlinjer så skulle en tränings variant se ut så här:

Dag1: Styrke
Dag2: Cardio/styrke
Dag3: Styrke
Dag4: Vila
Dag5: Styrke
Dag6: Styrke
Dag7: Vila

Med ett ganska så långt uppvärmnings pass i början på styrkepassen på ca 20min på crosstrainern och sen lite lullande efter på kanske 5 mnin.

Och dag2 köra ett spinning/BP pass och sen ett lättare och mkt korte styrkepass efter.

Låter detta bra?
Har ni några synpunkter?