handdator

Visa fullständig version : Optimal kosthållning för olika ändamål?


Hermanssson
2008-08-31, 13:09
En sak har slagit mig sedan jag började hänga på kolozzeum. Det finns så mycket kunskap, och så mycket "gör så, ät det istället för det, ät detta 5min innan du gör det så får du maximal stimulering" åt olika håll.

Det verkar tydligen finnas ett sätt att ha optimal kosthållning i olika situationer, så min tanke är, kan inte en kunnig person sammanställa dessa till ett stort sticky-inlägg, så slipper vi alla dessa frågor? Titta bara på hur King Grubs deffguide har tystat många frågor så snart de läst den.

Det jag tänker är optimal kosthållning främst för maximal muskelutveckling och volym, samt en för optimal, men sund viktnedgång. Nu menar jag inte att man skall ange vilken mat man skall äta, men när vilka typer av livsmedel bör förtäras, t.ex. när de olika typer av protein/aminosyror/kolhydrater skall intas under en träningsdag, samt hur mycket och i vilken dosering.

Mycket är ju såklart individuellt, det förstår jag, men samtidigt verkar det ju finnas ett bevisat "bästa sätt" vad gäller stor del av kosten, så varför inte skriva en guide på det? :) Jag tror att det skulle både underlätta och uppskattas mycket!

King Grub
2008-08-31, 13:40
samtidigt verkar det ju finnas ett bevisat "bästa sätt" vad gäller stor del av kosten

Nej, det gör det inte. Det är högst individbaserad, både vad gäller hur man känner sig med olika kostscheman och hur man svarar på olika näringsämnesfördelningar och annat. Olika personer svarar helt olika på högfett/lågkolhydrat alt högkolhydrat/lågfett, t ex för att ta ett grundläggande exempel.

Allmänna rekommendationer finns, men något "optimalt" är inte känt.

Hermanssson
2008-08-31, 16:16
Nej, det gör det inte. Det är högst individbaserad, både vad gäller hur man känner sig med olika kostscheman och hur man svarar på olika näringsämnesfördelningar och annat. Olika personer svarar helt olika på högfett/lågkolhydrat alt högkolhydrat/lågfett, t ex för att ta ett grundläggande exempel.

Allmänna rekommendationer finns, men något "optimalt" är inte känt.

Jag förstår, men du t.ex. redovisar alltid hur man skall inta fria aminosyror innan (och efter?) träning för stimulans av proteinsyntesen m.m. Kan inte du (eller någon annan med koll) sammanställa det man vet, hittills? Annars kommer man fortsätta få x nyskapade trådar med samma fråga, plus att man missar lätt information man gärna hade känt till, om man inte lusläser massor av trådar.

Jag vet inte om jag är ensam om att tycka att det vore bra att ha?

Hermanssson
2008-09-01, 06:15
Jag vet inte om jag är ensam om att tycka att det vore bra att ha?

Tydligen

z_bumbi
2008-09-01, 06:26
Jag förstår, men du t.ex. redovisar alltid hur man skall inta fria aminosyror innan (och efter?) träning för stimulans av proteinsyntesen m.m.

Jag skulle aldrig skriva med det då jag inte anser att det är så viktigt och jag skulle prioritera mat innan träningen istället, så jag håller med om att det är svårt att skriva en generell text som gäller kost för träning.

King Grub
2008-09-01, 14:50
http://www.jissn.com/content/2/1/50