handdator

Visa fullständig version : Akutsug!


blaki
2008-08-31, 01:13
Halo! Vad gör ni när ni blir toksugna på nåt gott? Dvs när ni hittar på nåt alternativ till kladdkakan eller godispåsen som ni egentligen vill ha.. Man kan ju inte ge efter varje gång, då skulle iaf jag inte göra annat än äta godis. Hittade ingen sådan här tråd, men om det redan finns kanske nån snäll moderator säger till och tar bort denna :em:

Jag börjar med mitt knep: jag brukar köpa torkade aprikoser på lösvikt (t ex i de där nya müsli-självplock-ställlen som finns i mataffärerna) och ha hemma. Perfekt när suget sätter in! Och förvånansvärt gott, särskilt de "osvavlade" aprikoserna. Nån som vet vad som menas med det förresten, "osvavlade", nu när jag ändå startat en tråd?

Jaja, shoot med era tips och knep!!!! *drool*

Yankeee
2008-08-31, 06:57
Istället för att leta substitut kanske du borde se över din kost. Äter man vettigt blir man inte toksugen på sötsaker. Sedan kryddar du med mer motion.

Kräket
2008-08-31, 09:02
...Dessutom är det min erfarenhet att det i hög grad handlar om en vanesak. Märker på mig själv hur snabbt jag blir sugen på godis om jag börjar tillåta mig det.

Bästa sättet enligt min mening att bekämpa hunger och sug är dock motion. Efter att ha motionerat har man dels öppnat upp för ett ökat energi-intag. Samtidigt försvinner suget också av någon anledning.

o.z.z
2008-08-31, 10:07
frysta russin, fryst banan

mela
2008-08-31, 10:39
Minst hälsosamma men absolut effektivaste är ju att ta en cigg. Funkar helt sjukt bra i flera timmar.

men det bästa är bara att vänja sig av ifrån gotteriet. tar 2-3 veckor så blir man inte sugen på sånt.

syrén
2008-08-31, 14:54
En liten burk med ananas (i sin egen spad, jag tycker inte om de i sockerlag) är jättegott att smaska på när sötsuget inträffar...

Liten Men Fet
2008-08-31, 15:08
Blir aldrig toksugen på nånting, blir hungrig när jag behöver äta och då vill jag ha mat.

Var ioförsig hookad på äppeljuice ett tag, då gick det en 2 liter per dag. Men jag märkte att jag hade ett sug efter juicen så jag slutade rakt av.

blaki
2008-08-31, 17:37
...Dessutom är det min erfarenhet att det i hög grad handlar om en vanesak. Märker på mig själv hur snabbt jag blir sugen på godis om jag börjar tillåta mig det.

Jo exakt, men nu råkar jag vara en sucker för vissa sötsaker och...det vill jag fortsätta med ;) Tränar gör jag redan, och jag är duktig på matlagning men godis tänker jag inte sluta helt med. Men det är bra med lite alternativ så det inte blir varje dag! Förut åt jag absolut inget sånt men nu är jag inte lika strikt.

Frysta bananer och russin...som man mixar eller vaddå? Cigg...nja inte riktigt min kopp te. Men kan förstå att det funkar.

Frysta ärtor är jättegott! Blir som glass ungefär...fast ändå inte.

LadyG
2008-08-31, 18:01
Strimlad vitkål är gott som det är, om strimlorna är lagom tjocka.
Körsbärstomater kan man äta hur mycket som helst av.
Små, fina broccolibuketter är också gott som det är.
Morotsstavar är en klassiker.
Rättika i skivor är supergott.

Finns mer gott i grönsaksdisken, det är bara att botanisera fram sina favoriter.

frambogir
2008-08-31, 18:05
Frysta hallon! Euroshopper tillhandahåller dem till en billig penning!

blaki
2008-08-31, 18:08
Strimlad vitkål är gott som det är, om strimlorna är lagom tjocka.
Körsbärstomater kan man äta hur mycket som helst av.
Små, fina broccolibuketter är också gott som det är.
Morotsstavar är en klassiker.
Rättika i skivor är supergott.

Finns mer gott i grönsaksdisken, det är bara att botanisera fram sina favoriter.

Jaa...körsbärstomater är ju asgott! Och physalis..och sockerärter, såna där tjocka.. Men rättika? Hur ser de ut? Som vita morötter fast mkt tjockare? Kokta färska rödbetor är ju också jättegott med lite salt på. Fast det är lite mer mat än nåt att stilla sitt craving med..

Eddie Vedder
2008-08-31, 18:26
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79721&highlight=snacks
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112571&highlight=snacks
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97470&highlight=snacks
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83537&highlight=snacks

ourz
2008-08-31, 19:01
Drick en proteinshake du gillar! Personligen tycker jag ON's äggprotein choklad eller vanilj är sjukt gott.

LadyG
2008-08-31, 19:19
Jaa...körsbärstomater är ju asgott! Och physalis..och sockerärter, såna där tjocka.. Men rättika? Hur ser de ut? Som vita morötter fast mkt tjockare? Kokta färska rödbetor är ju också jättegott med lite salt på. Fast det är lite mer mat än nåt att stilla sitt craving med..

Japp, det stämmer:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Daikon.Japan.jpg/220px-Daikon.Japan.jpg

Men ta tunna skivor, annars blir de för starka.

Ett tips om physalis: gör ett gäng chokladdoppade frukter - det blir lite choklad, mycket frukt och fruktansvärt gott. Och så får du något att pyssla med.

blaki
2008-08-31, 22:17
Tack Eddie :em: Får väl gå stavningskurs eller nåt för att lära mig hitta...hittar aldrig nånting *cry* u halp mi?

Lady G du är verkligen uppfinningsrik! Rättika hade jag aldrig ens tänkt på.