handdator

Visa fullständig version : Tänder


Allram
2008-08-30, 21:12
Hej alla! Nu är det så att jag behöver lite hjälp av er!

Nu är det så att jag har lite fula tänder, d.v.s. att dom sitter lite snea och det är speciellt en tand som jag vill reglera. Jag hade erbjudande om tandställning när jag var yngre men tackade tyvärr nej till det. Nu frågar jag er om vad ni vet om estetisk tandvård? En s.k "räls" är inget alternativ för mig.

Tacksam för all hjälp!

MVH

Allram

mini
2008-08-30, 21:16
Varför är inte räls alternativ?
Jag hade det när jag var drygt 20. Hade gensomskiliga plastgrejer på tänderna, själva fästena för tråden. Tyckte inte det såg speciellt konstigt ut, och har inte ångrat att jag gjorde det.

Allram
2008-08-30, 21:23
Oj. Visste inte ens att det fanns det. Hur gjorde du för att få det? Var det alltså en vanlig tandställning, fast inte i metall? Har du någon bild? Eller vad heter det så kan jag söka!

JärnJane
2008-08-30, 21:25
Det beror ju lite på vilka tänder det är som ska rättas till.
Finns ju tex rälsar som bara syns som en tråd, dvs inte sån där klassisk nörd-räls.

Har inte haft själv men min pojkvän hade, istället för såna där fula vanliga metallploppar på varje tand så hade han benvita ploppar som knappt syntes, (jag såg inte tandställningen förrän han sa att han hade en). Kostade lite mer men inte mycket mer.

Sen om det är tänder mer på sidorna kan man få som krokar monterade i munnen vid de tänder som ska flyttas, och så får man spänna fast små minigummisnoddar som ligger o drar konstant. Finns andra varianter också som man sätter fast över natten, men de är nog mer för att påverka bettet rent funktionellt tror jag.

Du borde gå på konsultation hos en tandtekniker för att diskutera vad som kan göras och hur det ska gå till, pris, osv. Sånt där är så individuellt så det behövs nog proffsbedömning. Lycka till!

Allram
2008-08-30, 21:26
Det bästa borde vara att jag pratar med min vanliga tandläkare först? Och frågar vad hon tycker? Järnjane du har möjligtvis inga bilder på detta? :P

Andy.da.wohoo
2008-08-30, 21:29
Det bästa borde vara att jag pratar med min vanliga tandläkare först? Och frågar vad hon tycker?

Ja:)

JärnJane
2008-08-30, 21:41
Det bästa borde vara att jag pratar med min vanliga tandläkare först? Och frågar vad hon tycker? Järnjane du har möjligtvis inga bilder på detta? :P

Nepp, inga bilder. Men en snabb googling på tandställning gav mig detta :D
www.osynligtandstallning.se (http://www.osynligtandstallning.se/)

CrazyJoeDavola
2008-08-30, 21:56
Lite snett är inte fel :)

tossefar
2008-08-30, 22:44
Finns det inte skenor man har i när man sover?

KlopFer
2008-08-30, 22:54
Finns det inte skenor man har i när man sover?

Hjälper nog inge vidare.

Allram
2008-08-31, 13:09
Ska ringa tandläkaren imorgon och beställa en tid.

By the way; är det någon som har erfaranhet av en s.k osynlig tandställning? Alltså en med plats istället för metall. Som Järnjane nämner.