handdator

Visa fullständig version : Kort bulk + kort deff, funkar det ?


Workoutboy234
2008-08-30, 20:28
Om man säger att jag ligger på 150 kalorier överskott varje vardag och 500 underskott på helgerna blir det då som en mini bulk följd av en väldigt liten deff ? Alltså min fråga är om jag bygger muskler på vardagarna och sen går ner lite i vikt på helgen ? Isåfall ska man kanske träna på söndag så att man ligger på överskott dagarna efter så att man bygger muskler

Musselbank
2008-08-30, 20:34
Jättekort bulk deff-cykel fungerar bara om man kallar det intermittent fasta.

Workoutboy234
2008-08-30, 20:39
Men den fungerar? Det funkar alltså ganska bra att bygga + bränna om man räknar per vecka ?

King Grub
2008-08-30, 20:49
Även om du räknar och väger allt perfekt så kan ditt "överskott" på 150 kcal lika gärna vara ett faktiskt underskott, med alla felmarginaler.

Workoutboy234
2008-08-30, 20:56
Ja det är ju sant hmm, men om man försöker ligga på ett litet överskott så kanske det blir att man går jämt ut nån vecka och kanske ett lite större underskott nån vecka, då borde det kanske funka ?

Fralleee
2008-08-31, 08:23
Rätt jobbigt att deffa varje helg, vad händer med lördagsgodiset då?

Lavorini
2008-08-31, 10:09
Med det där upplägget finns det risk för att du hamnar i en gråzon och resultatet blir varken muskelbygge eller fettnedgång.

Ta längre cykler istället för veckor/dagar. Kör åtminstone en månad där du försöker äta lite extra och gå upp 1-2kg, och sedan kan du prova att dieta i 10-14 dagar för att skala bort fettet du gått upp. Fungerar det så har du hittat ett vinnande koncept kanske, fungerar det inte - ja då vet du att det inte är en bra metod och då kan du prova något annat.

Anders The Peak
2008-08-31, 10:40
Med det där upplägget finns det risk för att du hamnar i en gråzon och resultatet blir varken muskelbygge eller fettnedgång.

Ta längre cykler istället för veckor/dagar. Kör åtminstone en månad där du försöker äta lite extra och gå upp 1-2kg, och sedan kan du prova att dieta i 10-14 dagar för att skala bort fettet du gått upp. Fungerar det så har du hittat ett vinnande koncept kanske, fungerar det inte - ja då vet du att det inte är en bra metod och då kan du prova något annat.

Det här tankesättet startade Torbjörn Åkerfeldt på slutet av 90-talet
Beskrivs lite i den här posten.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=481413&postcount=4

Om man kikar på de dieter som växt fram ur det här tankesättet så är det Warrior Diet som vissa kallar (IF) och Lyle McDonald kör den i UD 2.0 dvs kaloriminus under några dgr och överätning x antal dgr.....

z_bumbi
2008-08-31, 11:04
Det här tankesättet startade Torbjörn Åkerfeldt på slutet av 90-talet

Han gjorde det populärt på nytt är väl mer korrekt att säga då det inte direkt var någon nyhet.

Lavorini
2008-08-31, 12:02
Det här tankesättet startade Torbjörn Åkerfeldt på slutet av 90-talet
Beskrivs lite i den här posten.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=481413&postcount=4

Om man kikar på de dieter som växt fram ur det här tankesättet så är det Warrior Diet som vissa kallar (IF) och Lyle McDonald kör den i UD 2.0 dvs kaloriminus under några dgr och överätning x antal dgr.....

Vad har du själv för erfarenhet(er) av det?

ABCDE-metoden verkar inte fungera så bra. Den baserades väl på den tiden då man trodde att insulin var anabolt. Det jag läst och sett om folk som provat den så blir det den jojo-effekt jag skrev om - dvs de står kvar och stampar på samma ställe hela tiden.
Därför tror jag det är bättre att ha något längre cykler än 2-veckors.

Pompere
2008-08-31, 12:23
Rätta mig om jag har fel, men när man väl börjar deffa så tappar man massa vätska (2~kg) och sedan efter en vecka ungefär så börjar man tappa fettet mer konstant, alltså att det är lite upp och ner i karusellen fast man ligger på underskott hela tiden.

Eller fungerar kroppen så att under ett kaloriunderskott så börjar kroppen direkt dra av kroppsfettet i en konstant fart (beräknat på att man ligger på samma kaloriunderskott hela tiden)?

Anders The Peak
2008-08-31, 13:37
Han gjorde det populärt på nytt är väl mer korrekt att säga då det inte direkt var någon nyhet.
Det har du så rätt i Bumbi. Det var säkert därför han aldrig slutförde studierna kring dieten.

Lavorini
Torbjörn gjorde en studie minns inte riktigt när och hur många den innefattade.
Men jag kan citera:
Forskning kring ABCDE har bedrivits främst i Sverige, och här har det genomförts studier med fantastiska resultat. Resultat har bland annat publicerats på Läkarstämman och det har visat sig att resultaten vida överstiger alla förväntningar (1). Syftet med studien var att utvärdera om kostprogram skulle kunna ge bättre resultat än anabola steroider. Studien var således en del av ett antidopningprogram. Åtta friska män fick under nio veckor följa ABCDE-dieten och mätningar utfördes första dagen, efter fyra veckor, samt efter åtta eller nio veckor. I taballen nedan kan du se hur deras kroppssammansättning och träningsresultat förändrades. De ökade i genomsnitt sju kilo fettfri kroppsmassa, och eftersom mängden vätska i muskulaturen inte var nämnvärt större bestod viktökningen mest av muskelmassa. Samtidigt minskade kroppsfettet från 13,8 till 11,6 procent i snitt, vilket måste betecknas som mycket bra. Styrkan ökade dessutom med cirka 10 procent. Slutsatsen var att ABCDE-dieten gav bättre resultat än anabola steroider i ett stort antal analyserade studier. Den är således ett kraftfullt inlägg i dopningsdebatten.

Jag tycker att Lyle McDonald har gått ett steg vidare i ABCDE-dieten i och med UD 2.0 som om mångt och mycket härstammar från de studier Torbjörn använde som grund till ABCDE-dieten.

Lavorini
2008-08-31, 13:48
UD 2.0 är ju ett komplett program med träning och matupplägg. ABCDE riktar väl bara in sig på mat-biten? Dvs i UD 2.0 så finns det ju en stark korrelation mellan tömningsträningen, underskottet och längre fram överäting (refeed)+tung träning.

Den vet jag funkar, men jag väntar fortfarande på att få se någon redovisa ett bra resultat med ABCDE.

Edit: någon som tränat ett tag och inte dopar sig.

Anders The Peak
2008-08-31, 13:55
UD 2.0 är ju ett komplett program med träning och matupplägg. ABCDE riktar väl bara in sig på mat-biten? Dvs i UD 2.0 så finns det ju en stark korrelation mellan tömningsträningen, underskottet och längre fram överäting (refeed)+tung träning.

Den vet jag funkar, men jag väntar fortfarande på att få se någon redovisa ett bra resultat med ABCDE.
ABCDE-dieten som presenteras i MD har också med träningsprogram även om det inte är så detaljerat. Ja jag vet inte men de resultat som presenterades på Läkarstämman bör vara tillräckligt för att se att det ger resultat.

Svårigheten med att överföra det på en byggare är att byggare är för neurotiska och klarar inte av att följa det här tuffa matprogrammet.

Antagligen klarar de lättare av Lyle eftersom han detaljstyr och pratar samma språk som den neurotiska byggaren.

Ps jag tycker att UD 2.0 är ett bra upplägg ,väl genomtänkt osv...

Lavorini
2008-08-31, 14:41
Jag har lite svårt att förstå om du är för eller emot ABCDE-metoden?

Studien du refererar till skulle vara kul att läsa också. Någonting säger mig att den är skit...precis som själva ABCDE-dieten själv är :)

Sniggel
2008-08-31, 16:53
Rätta mig om jag har fel, men när man väl börjar deffa så tappar man massa vätska (2~kg) och sedan efter en vecka ungefär så börjar man tappa fettet mer konstant, alltså att det är lite upp och ner i karusellen fast man ligger på underskott hela tiden.

Eller fungerar kroppen så att under ett kaloriunderskott så börjar kroppen direkt dra av kroppsfettet i en konstant fart (beräknat på att man ligger på samma kaloriunderskott hela tiden)?

Man tappar fett redan från början, men eftersom vätskan och mat i "omlopp" i magen minskar har en större inverkan på vikten den frösta tiden så är det svårt att se hur mycket fett (eller riktig vikt) man tappar förrän dessa faktorer stabiliserats.

Anders The Peak
2008-08-31, 17:30
Jag har lite svårt att förstå om du är för eller emot ABCDE-metoden?

Studien du refererar till skulle vara kul att läsa också. Någonting säger mig att den är skit...precis som själva ABCDE-dieten själv är :)

Varför skulle den vara skit? Den bygger på studier gjorda betydligt tidigare än hans ABCDE-försök. Jag antar att UD 2.0 är betydligt mer finjusterat än Torbjörns försök till diet...

Jag tror fullt ut på att man måste cykla kaloriintaget för att hålla kroppen skärpt och villig att förlora fettmassa och bygga muskler.

Antagligen kan det se lite olika ut från person till person hur den ideala kosten(sammansättning) och cykeln ska se ut.

Lavorini
2008-08-31, 18:48
Lyle McDonald själv säger att ABCDE är ett bra sätt att bli fetare och överallt på nätet ser man folk hålla med om att det är precis det den levererar.

ABCDE Diet
The next generation
By TC

A few years back, a magazine I used to work for published something called the ABCDE, or Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise, program (hey, I had nothing to do with the name). The premise was fairly simple:

Eat your lungs out for two weeks, devouring anything and everything you could get your hands on — doughnuts, cake batter, small pets, children, anything was fair game. Supposedly, this would elicit a whole host of hormonal cascades that would lead to additional muscle mass. Then, after your two-week hogfest was over, you'd go on a fairly severe diet for another two weeks. Supposedly, this would enable you to jettison some of the lard that you picked up the previous two weeks while retaining some or all of the muscle.

A better name for this diet might have been the Arthur Murray diet:

Two steps forward, one step back.
Two steps forward, one step back.
Cha cha cha.

It had one big drawback, though. It didn't really work. People picked up additional muscle mass, but they also got fatter — way fatter.


Problems with the ABCDE diet

The original article listed dozens of references. You'd think that the gods themselves had been consulted in devising the program. Unfortunately, very few of the studies were applicable to bodybuilders. The cornerstone study definitely showed a correlation between high calorie intake (1200-1600 calories over maintenance) in the female test subjects and increased testosterone and IGF-1 levels — along with increases in lean body mass — but no one knows if these results would carry over to men or whether the increases in LBM were muscle or just glycogen and water.

Almost all of the other studies cited in support of the main premise had similar problems. Either they didn't incorporate weight training, or they didn't distinguish between actual muscle mass increases and increases in glycogen and water. Still, much of the "evidence" presented by the original author, at least, made the diet an interesting concept. I think, however, that he made a few mistakes in developing the program.

The developer of the program recommended a calorie intake of eight calories per pound for the two-week dieting phase. This works out to be about 1600 calories for a 200-pound bodybuilder. Unfortunately, a 200-pound bodybuilder has a maintenance level of about anywhere from 2500 calories to about 3000 calories per day. In my opinion, that's way too big of a drop in calories. Once you exceed a 900 to 1000 calories a day deficit, your body goes into a metabolic slowdown, which might very well cause it to put on fat at an alarming rate during the subsequent overload phase.

Likewise, the loading phase required the athlete to determine his daily caloric intake by taking his bodyweight, multiplying it by twelve, and then adding another 1500 calories to the number. For our hypothetical 200-pound bodybuilder, this equals 3900 calories a day, or anywhere from 900 to 1300 surplus calories a day. In my opinion, ingesting this high of a caloric overload for a two-week period would result in putting on way too much fat — so much fat that it would be almost impossible to lose it during the subsequent underfeeding period.

The net result of several two-week underloading and overloading phases would, no doubt, be a more muscular bodybuilder, but the vast majority of that newfound muscle would be obscured by fat.

Jag tror också på kaloricykling - men inte i dess extrema form som ABCDE förespråkar.

Pompere
2008-09-01, 10:08
Man tappar fett redan från början, men eftersom vätskan och mat i "omlopp" i magen minskar har en större inverkan på vikten den frösta tiden så är det svårt att se hur mycket fett (eller riktig vikt) man tappar förrän dessa faktorer stabiliserats.

Okej, då förstår jag :)
tack