handdator

Visa fullständig version : Våg


trollduva
2008-08-30, 20:18
Någon som kan tipsa om en bra helt vanlig digital badrumsvåg?
Helst inte för dyr och länka gärna dit man kan köpa den (: (vanlig butik eller postorder spelar ingen roll)

Min nuvarande våg är nämligen ganska så "ostabil", om man ställer sig på den 3 ggr i rad så visar den tex 60.0, 60.2, 60.1. Alltså olika varje gång.
Jag vill ha en våg som visar samma vikt vid samma tillfälle alltså; 60.0, 60.0, 60.0.

J.V
2008-08-30, 20:20
Clas Ohlson och Biltema.

Tolkia
2008-08-30, 22:05
Det kan ju också bero på hur du står på vågen. På en vanlig badrumsvåg skulle jag inte ange vikter mer precis än i halvkilon; mätfelet är antagligen minst lika stort som det hekto din våg eventuellt svänger. Byt våg om det diffar i kilon.

En bra/dyr analog våg är f.ö. bättre än en dålig/billig digital. Mätvärdet blir inte automatiskt säkrare för att displayen kan visa fler decimaler.

Exhale_
2008-08-30, 22:08
Överskottsbolaget brukar ha någon drive ibland, nu senast kostade en digital badrumsvåg 69 kronor. Lagomt pris tycker jag!

hangatyr
2008-08-31, 12:33
vad spelar ett hekto hit eller dit för roll?

Squirrel
2008-09-01, 11:04
Om man lutar framåt kan det ju nästan diffa ett kg, så ett hekto per vägning är ingenting.

trollduva
2008-09-10, 07:08
Tolkia:
Visst, jag vet att ingen våg mäter exakt och att det alltid finns en felmarginal. Men borde inte felkällorna bli dubbelt så många när både vågen kan mäta fel och dessutom visar olika vid upprepade vägningar vid samma tillfälle?
Det känns aningen ostabilt med en sån våg. Dessutom är den verkligen sönder nu så jag måste köpa en ny.
Vi har en våg hemma, (jag bor inte hemma under veckorna) och det är en digitalvåg som visar samma sak när man väger sig 3 ggr efter varandra. Även om jag står lite olika eller har flyttat på vågen. Så det borde ju finnas fler vågar som visar lika 'exakt'. Jag vet bara inte vart jag ska hitta dom.



Så därför frågar jag igen. Någon som har egen erfarenhet av en våg som ni _vet_ visar samma mätresultat? Berätta gärna vart ni köpte vågen och va den kostade. För som sagt, jag ska köpa en ny nu. Och oavsett om ni tycker det är noga med en våg som inte diffar på några hekto så är det viktigt för mig, och det är ju trots allt jag som ska väga mig. :) Tacksam för hjälp

z_bumbi
2008-09-10, 08:01
Har du/ni en våga hemma så kolla vad det är för märke och modell?

Kaboffastar
2008-09-10, 08:11
jag köpte en 600 spänns våg från OBH nordica och den är likadan.. samtliga ungefär 5 miljarder olika badrumsvågar jag har testat fungerar på samma sätt.. men du kan ju alltid köpa en såndär paketvåg dom har på posten som väger upp till 150 kg eller nåt med mg i skalan.

glhf