handdator

Visa fullständig version : Viktminsknings frågor, läng och vikt.


lindo
2008-08-30, 18:00
God afton.

Har gått ner i vikt från 100kg till 85kg. Är 1.97m lång. Men jag känner mig fortfarande lite tjock eller ganska tjock och skulle vilja gå ner till 75 iaf eller kanske till och med 70.
Är det något problem om man kollar på bmi blir det ganska lite men sen är väl just bmi skalan för avarage typen eller? Har iaf just nu cirka 94 cm midja och benen cirka 48 cm stående ospänt.

Tacksam för svar.

Pompere
2008-08-30, 18:34
Varför bry sig om BMI?
Du känner själv hur du mår och hur mycket du kan gå ner.

BMI gäller mest för personer som inte är särskilt aktiva inom träningen.


Kör som du själv tycker och känner!
LYcka till

lindo
2008-08-30, 19:04
Sant. Om nån tittar förbi som är haj på lös hud osv, har jag en undring. Tex är det bättre att man bantar sen pausar en tid och sen bantar igen eller ska man göra allt på en gång spelar tiden man gör det in på löshud eller är det antal kilo tappat ( samt det genetiska). Låter like flummigt, men den tiden det tog för mig att droppa den vikten som jag nämde ovan var ganska länge och har fått den del lös sladdrig hud på under armarna.

Tolkia
2008-08-30, 19:15
På 70 kg skulle du vara VÄLDIGT smal om du är 1,97 lång. Jag tycker att du skall låta tiden gå lite, och vänja dig vid ditt nya utseende; det låter lite som om du inte ser dig som du ser ut, utan som du såg ut innan du började banta. Just den detaljen (hur man upplever att man ser ut, här att tycka att man är tjock fast man inte är tjock) blir inte nödvändigtvis bättre av att man bantar mer.

lindo
2008-08-30, 20:18
Tror nog jag kmr forsätta att gå ner i vikt. Men det du säger är sant Tokia ofc. Men grejen är den att jag har 94 cm midja som jag stör mig på , det är ohälsosamt över 90+ sägs det (?).
Sen tror jag att den närmaste tiden passar väldigt bra för att göra detta, vilj göra det men det ska ju vara bra för en oxa och eftersom att det inte är helt upp mot väggarna så är det väl bara att köra ;)

Gymfjollan
2008-08-30, 21:25
lägg upp en bild här ? ! :) jag lovar att jag kmr va ärlig

lindo
2008-08-30, 23:00
nah det vill jag inte och det behövs inte ;)

Kobra73
2008-08-31, 11:19
Tror nog jag kmr forsätta att gå ner i vikt. Men det du säger är sant Tokia ofc. Men grejen är den att jag har 94 cm midja som jag stör mig på , det är ohälsosamt över 90+ sägs det (?).
Sen tror jag att den närmaste tiden passar väldigt bra för att göra detta, vilj göra det men det ska ju vara bra för en oxa och eftersom att det inte är helt upp mot väggarna så är det väl bara att köra ;)

Sökte lite och enligt toppform påstås det att <=94 är bra.
Finns olika uppgifter på olika ställen givetvis. Det jag funderar på är att rekommenderat midjemåttet bör kunna skilja sig beroende av hur lång man är?
Om två personer är 1.45 eller 1.97 och båda har ett midjemått på 94 borde det väl vara en skillnad?

Tolkia
2008-08-31, 11:41
Midjemåttet är antagligen angivet för något slags standardperson, och jag gissar att standardpersonen är kortare än 197 cm (genomsnittslängden är ju rätt mycket mindre än så). Jag har MYCKET SVÅRT att tro att man kan ha en fettansamling på magen som placerar en i riskgruppen för hjärtsjukdom (vílket väl är det som midjemåttet anses predicera) med trådskaparens vikt och längd.

lindo
2008-09-01, 15:25
Tack för alla svar. Denna tråden är väl fortfarande aktuell eller? Iaf har ett dilema. Jag har ju inte gått ner så mycket i vikt men en 15-20kg iaf och har fått en hel del löshud på handleder och under överarmen lite som hänger. Det kan väl lika bra vara fett som sitter löst som försvinner genom viktminskning?
Och vad tror ni är bäst för huden att vänta ett tag och sen abnta eller göra allt på en gång att jag forsätter från där jag e nu. Specielt huden under överarmen som jag vill bli av med eller fettet, det känns som fett som sitter löst. Tror faktiskt inte jag hade det innan jag började deffa/banta. Det tog en lång tid att tappa denna vikten för mig oxa, ett halvår plus några månader iaf kan det ha gjort att det blivit slappt och sladdrigt som jag beskriver?


Har under dessa dagar iaf ätit som fan, blivit så nu när jag pausar och funderar.

Blev lite flummit men ni förstår säkert.

Tack igen för svar.

pott
2008-09-01, 15:39
Skulle vara intressant med lite bilder om du nu har tillgång till att fixa sådant.

lindo
2008-09-01, 16:37
jag kan fixa bilder på armarna men inte hela kroppen. Och kanske magen men inte annat, sorri. Men ahde det varit intressant?

Prisman
2008-09-03, 07:23
BMI är skit! Mycket bättre och lyssna på kroppen istället för att stirra sig blind på nå konstigt system. Du är säkert skit snygg ;)

Och ja bild skulle vara intressant