handdator

Visa fullständig version : repetetions tak eller inte


delta kilo
2008-08-30, 17:01
Vilket är bäst?

A) att köra så många reps man orkar på en viss vikt och sen öka vikt när man tycker att antalet reps börjar bli lite högt

eller

B) att ha ett max antal reps på en viss vikt som man aldrig överstiger även om man skulle orka köra en ytterligare repetetion, och istället ökar man vikten när man nått repetetions taket för många gånger

Själv tycker jag att det lutar mot A

J.V
2008-08-30, 17:04
Är du ute efter styrka eller massa i första hand?

Sniggel
2008-08-30, 17:56
Olika individer svarar olika bra på olika upplägg beroende på jättemånga faktorer så man kan inte säga att något av alternativen är bättre än det andra. Däremot är upplägg A nog något mer inriktat på hypertrofi och upplägg B något mer inriktad mot styrka.

delta kilo
2008-08-30, 17:57
både och

Sniggel
2008-08-30, 18:19
Kör då på det som du tycker verka funka bäst, vilket verkar vara A. Det finns ingen mening att ändra på sin träning till något annat för att andra påstår att det är bättre (förutsatt att du testat det), om du själv inte upplever det så och det funkar bra med ditt nuvarande upplägg. Det är dessutom viktigt att det man gör är kul för det hjälper också en att få resultat.

delta kilo
2008-08-30, 18:33
Jo precis hade tänkt det med


Men ändå så är det ju så att även om det finns ett resonemag med upplägg B, nämlingen att man vill lägga på nya vikter stadigt och hålla nere repsen så känns det ju ändå som man lurar sig själv på bra träning där, genom att inte ta den där eller dom där sista repsen, för det är ju där den riktiga träningen skapas..
sen kan man ju alltid öka vikten senare för att inte repsen ska flyga iväg allt för mycket

J.V
2008-08-30, 18:51
Men ändå så är det ju så att även om det finns ett resonemag med upplägg B, nämlingen att man vill lägga på nya vikter stadigt och hålla nere repsen så känns det ju ändå som man lurar sig själv på bra träning där, genom att inte ta den där eller dom där sista repsen, för det är ju där den riktiga träningen skapas..Inte nödvändigtvis. Kolla hur alla SL-are tränar.

jwzrd
2008-08-30, 19:07
Inte nödvändigtvis. Kolla hur alla SL-are tränar.

Hur är det SL-are tränar?

J.V
2008-08-30, 19:10
Hur är det SL-are tränar?Jag är långt ifrån insatt, men inte speciellt ofta (aldrig om möjligt?) till fail är väl ganska korrekt antagande? Och det är vad jag tror trådskaparen syftar endel på.

akerstrom
2008-08-30, 19:17
kör en blandning av båda då...

om du har ett reps omfång på 8-12 så när du kommer över 12 reps så höjer du..
men du behöver inte sluta vid 12reps(om du orkar mer!) utan gör så många du orkar.. om det är 15reps tex, så höjer du!

Mapa
2008-08-30, 19:54
Jag är långt ifrån insatt, men inte speciellt ofta (aldrig om möjligt?) till fail är väl ganska korrekt antagande? Och det är vad jag tror trådskaparen syftar endel på.

beror på varje styrkelyftares träningsfilosfi och upplägg, alla tränar inte lika

personligen är jag inte rädd för att faila ibland. medans en del blir helt förstöda av en miss på träning

Kräket
2008-08-30, 21:04
beror på varje styrkelyftares träningsfilosfi och upplägg, alla tränar inte lika

personligen är jag inte rädd för att faila ibland. medans en del blir helt förstöda av en miss på träning

Jag tränar inte SL.

Undrar däremot vad som fysiologiskt sker i muskeln vid fail? Har på mig själv tydligt märkt att de gånger jag failar på en vikt, markant sabbar resterande serie. Ungefär som själva failandet innebär en större påfrestning än själva lyften.

Råkar jag överskatta min förmåga, och förivrar mig och bommar på lyftet, ja då är det bara att minska vikterna under min normalnivå.

Sniggel
2008-08-30, 21:51
Jo precis hade tänkt det med


Men ändå så är det ju så att även om det finns ett resonemag med upplägg B, nämlingen att man vill lägga på nya vikter stadigt och hålla nere repsen så känns det ju ändå som man lurar sig själv på bra träning där, genom att inte ta den där eller dom där sista repsen, för det är ju där den riktiga träningen skapas..
sen kan man ju alltid öka vikten senare för att inte repsen ska flyga iväg allt för mycket

Men om det är att just undvika failure som gör att man kan lyfta tyngre och tyngre vikter, är det då inte "riktig träning" ?
Man blir ju bättre av den.
(ett exempel, säger inte att det alltid är så)

Sniggel
2008-08-30, 21:57
Edit:
Betydelsen av ordet träning är väl ändå att förbättra sig och inte att känna att man har gjort sitt yttersta (även om det första kan innebära det andra i många fall). Vad spelar det för roll att göra "sitt yttersta" om det inte ger några resultat? Då är det ju inte träning, då är det ett tvångsbeteende.

delta kilo
2008-08-30, 22:22
Det jag menar är att om man stannar vid tex 9reps för att man har bestämt sig för ett repetetions tak, fast man hade orkat pusha ytterligare 1-2 reps så lurar man bara sig själv på bra träning. Om man pushar det där sista, det är ju då muskeln utvecklas, det behöver alltså inte innebära total failure att man tappar vikten i golvet eller ect, utan bara att man går över repetetions taket för att få ut det mesta av träningen. Om man sedan i efterhand känner att man klarar för många reps så ökar man ju bara sedan vikten.

pragmatist
2008-08-30, 22:46
Jag skulle säga att det beror på hur träningsupplägget ser ut. Om man t.ex. kör 5x5 (eller 6x6, 8x8, 10x4 eller vad det nu kan vara för metod) så vill man vanligen att varje set ska innehålla ett förutbestämt antal reps på en viss vikt, och då kommer man antagligen inte vara nära fail i de första seten med kanske nå fail i det sista. Med ett sådant upplägg kommer mycket av träningseffekten från ackumulerad utmattning från set till set. Om man istället kör lite färre set så kanske man vill att varje set ska tas till fail för att "ge" så mycket som möjligt. Kör man bara två-tre set i en övning vore det konstigt att lägga av långt innan man blivit särskilt trött bara för att man bestämt att man ska göra ett visst antal reps, utan då kör man på till det tar stopp helt enkelt.

Metoderna kan ju också kombineras, t.ex. kan man köra 5x3 följt av 3 set till fail med en lättare vikt som man orkar ~10 repetitioner med. Ett sådant upplägg suger musten ur en rätt rejält kan jag lova.

Sniggel
2008-08-31, 10:22
Det jag menar är att om man stannar vid tex 9reps för att man har bestämt sig för ett repetetions tak, fast man hade orkat pusha ytterligare 1-2 reps så lurar man bara sig själv på bra träning. Om man pushar det där sista, det är ju då muskeln utvecklas, det behöver alltså inte innebära total failure att man tappar vikten i golvet eller ect, utan bara att man går över repetetions taket för att få ut det mesta av träningen. Om man sedan i efterhand känner att man klarar för många reps så ökar man ju bara sedan vikten.

Om jag får ta ett exempel på varför det kan vara bra att ha ett bestämt antal reps, vi säger 9.

Förförra passet klarade du precis 9 (failure), du behåller vikten
Förra passet klarade du precis 9 (failure), du behåller vikten
Detta passet klarade du 9 men hade nog orkat 1 eller 2 till, bra då vet du att du ska höja vikten till nästa pass och eftersom du dessutom inte gick till failure detta passet, men gjorde det, de 2 förra, borde du ha sparat tillräckligt mycket på krafterna idag för att den nya vikten, nästa pass, ska fungera bra!

Fredrik_S
2008-08-31, 11:32
Om jag får ta ett exempel på varför det kan vara bra att ha ett bestämt antal reps, vi säger 9.

Förförra passet klarade du precis 9 (failure), du behåller vikten
Förra passet klarade du precis 9 (failure), du behåller vikten
Detta passet klarade du 9 men hade nog orkat 1 eller 2 till, bra då vet du att du ska höja vikten till nästa pass och eftersom du dessutom inte gick till failure detta passet, men gjorde det, de 2 förra, borde du ha sparat tillräckligt mycket på krafterna idag för att den nya vikten, nästa pass, ska fungera bra!

Dagsformen påverkar mig alltför mycket för att kunna ha sån linjär ökning.
Att jag klarade 9 repetitioner utan failure behöver inte betyda att jag klarar 9 på samma vikt nästa pass.

jedimind
2008-08-31, 12:20
Dagsformen påverkar mig alltför mycket för att kunna ha sån linjär ökning.
Att jag klarade 9 repetitioner utan failure behöver inte betyda att jag klarar 9 på samma vikt nästa pass.

Eller ens 9 reps i nästa set.
Dock är det ju att eftersträva.

Sniggel
2008-08-31, 16:37
Får väl förklara hur jag menar mer utförligt.
Om vi tar ett träningssätt där man kör 3 set 9 reps i varje övning. Man eftersträvar att klara 9 reps i alla set och man gör inte fler än 9 även om man skulle kunna klara av det. Då kommer det vara framförallt det sista setet som blir mest utmanande, det tror jag att alla håller med om. Det är även ett sånt set jag syftade på i min förra post. Jag förstår också att dagsformen varierar och att allting inte fungerar så enkelt men det vara bara ett exempel för att visa hur det skulla kunna se ut vid ett tillfälle när man följer en metod som oftast inte leder till failure. Det kan se ut på tusen andra sätt, t ex så här:

förförra veckan 9,9,8 (failure på sista)
förra veckan 9,9,6 (failure på sista)
denna vecka 9,9,9 (Ej failure på sista)
nästa vecka, högre vikt, 8,7,4 (failure på alltihop)
nästnästa vecka, 9,8,5 (failure på 2a och tredje)
nästa vecka igen, 7,5,4 (dålig dag)
Ett exempel som visserligen har rätt mycket failure för att inte vara ett failure-inriktat upplägg

Ett annat exempel kan vara att man inte ökar förrän man känner sig säker på att man klarar av högre vikt utan att faila, alltså att tekniken känns bra och är helt redo för en ny vikt:

förförra veckan 9,9,9 (ej perfekt form rakt igenom)
förra veckan 9,9,9 (bra from)
denna vecka, högre vikt 9,9,9 (hyfsad form)
nästa vecka, 9,9,9 (hyfsad form)
nästnästa vecka, 9,9,9 (failure på sista, dålig dag)
nästa vecka igen, 9,9,9 (perfekt form, höjer till nästa vecka)

Ytterligare ett exempel (med risk för att bli väldigt långrandig) är att man accepterar en variation mellan en del failure (på ny vikt) och en del "nöta-på vikten-tills-tekniken-sitter-där". Ett sätt att variera mellan att pressa sig på nya vikter för att kunna gå framåt och sedan inte höja vikten förrän man känner att man "äger" den.

förförra veckan 9,9,8 (failure på sista)
förra veckan 9,9,9 (hyfsad form)
denna vecka 9,9,9 (perfekt form)
nästa vecka, ansenlig högre vikt 8,6,5 (failure på allt)
nästnästa vecka, 9,6,5 (failure på andra och tredje)
nästa vecka igen, 9,8,7 (failure på andra och tredje)
osv..

Alla dessa 3 exempel förutsätter att man kan gå framåt och göra ökningar på detta viset (hade först inte tänkt skriva detta men då kommer säkert någon in och påpekar hur denne inte kan göra ökningar på detta sättet utan måste ta till X metod för att undvika att gå in i väggen, eller att de inte gör några framsteg om de itne alltid pressar sig, så därför skrev jag det iaf).