handdator

Visa fullständig version : fråga angående reps


Steerlinho
2008-08-29, 23:59
Tjo!

undrar bara om det är så som jag har hört från en vän att när man kört t.ex. 3x8 på en muskelgrupp i typ 2 månader (?) så vänjer sig muskeln vid de, och att man då ska byta till t.ex. 4x12 för att den inte ska vänja sig för att den ska utvecklas mer? kan nån förklara det här på ett enkelt sett att förstå?

förstod inte riktigt ifall det han sa var sant eller inte.*gah!*

Exhale_
2008-08-30, 00:02
Ja man brukar säga att det är bra att chocka musklerna.
Därför kör många t ex 4x6 en period för att sedan växla till högre repsantal, t ex 3 x 12-15.

Detta sägs ska utveckla musklerna bäst. Detta eftersom förutsättningarna ändras. Givetvis gäller det fortfarande att köra slut på musklerna helt i varje pass.

Steerlinho
2008-08-30, 00:04
okok tack, så om jag kört 3x8 nu i 3 månader ungefär, är det lagom att byta till typ 4x12 då? och hur länge ska man köra t.ex. 3x8 innan man byter över till 4x12? ska man byta fram och tillbaka mellan dem eller?

Steerlinho
2008-08-30, 00:08
dvs, hur vet man när det är dags att byta till fler reps med lägre vikt?

Exhale_
2008-08-30, 00:09
okok tack, så om jag kört 3x8 nu i 3 månader ungefär, är det lagom att byta till typ 4x12 då? och hur länge ska man köra t.ex. 3x8 innan man byter över till 4x12? ska man byta fram och tillbaka mellan dem eller?

Det finns inga exakta regler. Kör på det du själv tycker fungerar. Du kan ju börja testa 3 månaders perioder. Det gäller helt enkelt att hitta vad som känns bäst för dig.

Själv kör jag 4x6 eller 5x5 när jag kör tungt och kanske 3x12/4x10 när jag kör högre reps.

Steerlinho
2008-08-30, 00:11
okok tack, men undrar också varför vissa kör t.ex. 4 reps istället för 3?

Exhale_
2008-08-30, 00:17
okok tack, men undrar också varför vissa kör t.ex. 4 reps istället för 3?

Ju tyngre jag kör desto fler set kör jag. Detta för att det känns som om det krävs fler set för att trötta ut muskeln när jag kör få reps, t ex 5x5.

Kör jag istället 15 reps kanske jag klarar av att trötta ut muskeln på 3 set och då kör jag inga fler.

Målet med träningen är ju att trötta ut muskeln. Hur man gör det är inte lika viktigt som att det blir gjort!

Steerlinho
2008-08-30, 00:19
okej tack så mycket!

JärnJane
2008-08-30, 00:31
det exakta repsantalet spelar ingen roll, men kör du tungt blir det ju färre reps och vice versa.
Man vill ha variation för att utvecklas, om du kör på exakt samma sätt hela tiden kommer kroppen tillslut att hitta det mest ekonomiska sättet att göra det du gör, och utvecklingen stannar. Gör du en övning som du inte brukar, eller inte har gjort på länge får du förmodligen rejäl träningsvärk, vilket är ett tecken på att kroppen inte är van, vilket är bra för då måste kroppen börja anpassa sig igen genom att - bygga på mera muskler! Så se till att aldrig vänja dig för mycket vid nåt, varken övningar eller repsantal.

Själv siktar jag alltid på att göra en rep mer än i senaste passet med samma övning och vikt. ibland klarar jag att öka repsen i varje set, ibland bara i första och andra tex. fixar jag inte fler reps gör jag ett set mer än förra ggn. när jag närmar mig kanske 10 reps så höjer jag vikten eller så byter jag övning. Jag kör never ever ett pass exakt som förra gången utan är alltid lite bättre än mig själv! Detta tycker jag är ett bra sätt att få variation och att tvinga fram utvecklingen!

Guddi
2008-08-30, 08:00
Själv siktar jag alltid på att göra en rep mer än i senaste passet med samma övning och vikt. ibland klarar jag att öka repsen i varje set, ibland bara i första och andra tex. fixar jag inte fler reps gör jag ett set mer än förra ggn. när jag närmar mig kanske 10 reps så höjer jag vikten eller så byter jag övning. Jag kör never ever ett pass exakt som förra gången utan är alltid lite bättre än mig själv! Detta tycker jag är ett bra sätt att få variation och att tvinga fram utvecklingen!Det är ett väldigt bra sätt det första 6-12 månaderna. Efter det behöver många variera lättare träningspass med tyngre för att fortsätta kunna utvecklas.

JärnJane
2008-08-30, 08:47
Det är ett väldigt bra sätt det första 6-12 månaderna. Efter det behöver många variera lättare träningspass med tyngre för att fortsätta kunna utvecklas.

Ja såklart, kunde skrivit det också :) när jag inte orkar köra tungt o höja mer brukar jag oxå lägga in en lättare period.

spoonchest
2008-08-30, 13:41
Jag brukade köra 12-15 reps i nån månad. Nu kör jag ´8-10 reps.
Ska snart gå ner på 6-8. eller så ska jag testa det dä GVT. German Volume training vilket var 10 reps 10 set. phew!