handdator

Visa fullständig version : Star Wars - I vilken ordning ska man se?


IntenZe
2008-08-29, 20:16
Jag har tänkt se alla 6 filmerna. Tycker ni man ska se filmerna i ordningen de kom alltså 4, 5, 6, 1, 2, 3 eller att man ska se dom i följd 1-6?

Icefire
2008-08-29, 20:19
Jag har tänkt se alla 6 filmerna. Tycker ni man ska se filmerna i ordningen de kom alltså 4, 5, 6, 1, 2, 3 eller att man ska se dom i följd 1-6?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108101&highlight=star+wars

:thumbup:

C.E.J.
2008-08-29, 20:19
I mitt huvud är nummer "4, 5, 6" = 1, 2 ,3 och jag tycker man ska se i den ordningen, och se de övriga hur faen man vill och dissa varenda scen i bästa bittra anda :D

sunkan
2008-08-29, 20:20
Jag har tänkt se alla 6 filmerna. Tycker ni man ska se filmerna i ordningen de kom alltså 4, 5, 6, 1, 2, 3 eller att man ska se dom i följd 1-6?

inget star wars-fan men är inte allt uppbyggt så att serien flyter på om du ser allt i rätt ordning (de 3? nyaste första alltså). Känns ju dumt å kolla på sista säsongen från vänner först och sen jobba sig bakåt.

Pepparkakssmurfen
2008-08-29, 20:24
När ska man se Clone Wars? :D :D

ManuelIT
2008-08-29, 20:28
När ska man se Clone Wars? :D :D

aldrig *spy*

King Grub
2008-08-29, 20:29
Ordningen dom släpptes, originaltrilogin först. Givetvis. Det finns en gigantisk spoiler om man ser dom i 1-2-3-4-5-6-följd (inte enda anledningen att se dom i den ordningen, bara en av många). Det var ju så dom släpptes, varför skulle man ändra på det om man börjar titta nu?

heltborta_
2008-08-29, 20:30
Ordningen dom släpptes, originaltrilogin först. Givetvis. Det finns en gigantisk spoiler om man ser dom i 1-2-3-4-5-6-följd.

+1

pragmatist
2008-08-29, 20:38
Det intressanta är att om man ser dem i numerisk snarare än kronologisk följd så får avsnitten 4-6 en helt annan huvudperson, nämligen Anakin/Vader snarare än Luke och hans glada rebellgäng som snarare blir bifigurer.

Whistler
2008-08-29, 20:50
4-6,1-3.

Sedan ser man igenom dem en gång till i ordningen 1-6.

Mycket i 4-6 förstörs av att se 1-3 först, men om man ser om dem i ordningen 1-6 efter att ha sett orginaltriologin först så är det mycket som öppnas och man får en insikt i världen Lucas har byggt upp.

Liten Men Fet
2008-08-29, 22:03
Dom gamla "4-6" först, dom nya ska man inte se alls. Man kan göra mycket roligare saker med dom timmarna, som att titta på färg som torkar.

High1ander
2008-08-29, 22:23
Man ska bara se 4-6.

Att se 1-3 ar som att fa reda pa att Jultomten inte finns.

Squirrel
2008-08-29, 22:52
Ordningen dom släpptes, originaltrilogin först. Givetvis. Det finns en gigantisk spoiler om man ser dom i 1-2-3-4-5-6-följd (inte enda anledningen att se dom i den ordningen, bara en av många). Det var ju så dom släpptes, varför skulle man ändra på det om man börjar titta nu?

Det finns ju spoilers i båda riktningarna, men man ser ju hellre de gamla först ändå då resten är skit som man inte bryr sig om de blir förstörda.

Whistler
2008-08-29, 23:25
Nog för att det finns en del saker man stör sig på i de nya filmerna (gungans, Jar-Jar i synnerhet, Yodas ljussabelviftande mm) men de är ju knappast skit. Trean tycker jag är fullt jämförbar med femman och slutstriden i sexan, som annars är mina favoriter som inbiten SW-nörd.

Tricklev
2008-08-29, 23:26
Yodas ljussabelviftande är ju det enda bra i dom nya, jag fick en tår i öga.

Yoda är antagligen den coolaste att någonsin ha levt.

Whistler
2008-08-29, 23:36
Största misstaget var ju att animera honom när tekniken inte var tillräckligt bra för att slå dockan som användes i 5-6. I trean ser han rätt schysst ut, men som sagt, det blir för stora kontraster.

För mig är Yoda större än en ljussabelfight. Han har liksom växt ifrån det där. Att i en "force fight" sluta med blixtrandet och säga att "Ne, vi drar fram pinnarna och slår lite på varandra, så jag kan hoppa runt som en ninjaboll" är ju bara att ta ett steg nedåt. Själva principen med de som har sådan kontakt med Kraften(TM) att de kan göra de mer avancerade grejerna är ju just att de har växt ifrån ljussablarna, men givetvis har det även att göra med vilken filosofi de följer, vilket även där Yodas ljussabelviftande går emot, eftersom han tillhör den gren som minst förlitar sig på ljussabeln, och mest på sökandet efter visdom och kontakt med Kraften(TM).

Joshua
2008-08-30, 03:59
Jag har tänkt se alla 6 filmerna. Tycker ni man ska se filmerna i ordningen de kom alltså 4, 5, 6, 1, 2, 3 eller att man ska se dom i följd 1-6?

se filmerna i ordning 1 - 6

Jag såg de i en liten blandad ordning som slutade med 3an vilket gjorde en arg och förvirrad, det kändes liksom som att det skulle komma en till.

Whistler
2008-08-30, 06:18
Joshua: Det är ju just det man undviker om man ser dem 4-6, 1-3 och sen 4-6 igen. :)

Daniiiel
2008-08-30, 06:34
Joshua: Det är ju just det man undviker om man ser dem 4-6, 1-3 och sen 4-6 igen. :)

Men han drar väl fram ljussablen för att han förstår att det är wasted of time annars eftersom båda hade lika stor kunskap om kraften?

pragmatist
2008-08-30, 06:36
Största misstaget var ju att animera honom när tekniken inte var tillräckligt bra för att slå dockan som användes i 5-6. I trean ser han rätt schysst ut, men som sagt, det blir för stora kontraster.

För mig är Yoda större än en ljussabelfight. Han har liksom växt ifrån det där. Att i en "force fight" sluta med blixtrandet och säga att "Ne, vi drar fram pinnarna och slår lite på varandra, så jag kan hoppa runt som en ninjaboll" är ju bara att ta ett steg nedåt. Själva principen med de som har sådan kontakt med Kraften(TM) att de kan göra de mer avancerade grejerna är ju just att de har växt ifrån ljussablarna, men givetvis har det även att göra med vilken filosofi de följer, vilket även där Yodas ljussabelviftande går emot, eftersom han tillhör den gren som minst förlitar sig på ljussabeln, och mest på sökandet efter visdom och kontakt med Kraften(TM).

[Nördhatt på:]

Yoda använder ljussabelstilen Ataru, som är en aggressiv stil där Kraften(tm) används för snabb förflyttning och akrobatik. Även Qui-Gon Jinn och den yngre Obiwan Kenobi använde Ataru (dock inte alls lika skickligt som Yoda), även om Kenobi senare föredrog den defensiva Soresu-stilen.

[Nördhatt av]


En anledning till att jedis och sith strider mot varandra med ljussabel är (förmodar jag) att de ofta kan neutralisera varandras användning av Kraften(tm) på andra sätt, som Yoda gör med greve Dooku i del 2 och Mace Vindu gör med Palpatine i del 3.

Per B
2008-08-30, 09:40
Hmm, jag tror inte ens jag sett 3:an ännu, och jag som var ett Star Wars-fan... men det var förr det. Frågan är om jag måste se om 1:an och 2:an (jag såg dem på TV, och var väl sådär måttligt engagerad) innan jag ser 3:an?!?

Paria
2008-08-30, 09:45
[Nördhatt på:]

Yoda använder ljussabelstilen Ataru, som är en aggressiv stil där Kraften(tm) används för snabb förflyttning och akrobatik. Även Qui-Gon Jinn och den yngre Obiwan Kenobi använde Ataru (dock inte alls lika skickligt som Yoda), även om Kenobi senare föredrog den defensiva Soresu-stilen.

[Nördhatt av]


En anledning till att jedis och sith strider mot varandra med ljussabel är (förmodar jag) att de ofta kan neutralisera varandras användning av Kraften(tm) på andra sätt, som Yoda gör med greve Dooku i del 2 och Mace Vindu gör med Palpatine i del 3.

Du borde nog dra på dig nördhatten lite oftare.

pragmatist
2008-08-30, 10:37
Du borde nog dra på dig nördhatten lite oftare.

Du är bara avis. Jag har ju inte ens beskrivit de övriga fem ljussabelstilarna som erkänts av Jedirådet. :D

CrazyJoeDavola
2008-08-30, 10:38
I want one! :Virro

http://www.images.generallyawesome2.com/photos/funny/photos/darth-vader-balloon.jpg

Handcuff
2008-08-30, 10:52
Behövs ingen nördhatt när det finns internet
Ljusabelsvammel (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljussabel)

Matte_Maiden
2008-08-30, 11:59
Du är bara avis. Jag har ju inte ens beskrivit de övriga fem ljussabelstilarna som erkänts av Jedirådet. :D

Du är min gud. Var har du lärt dig allt detta? Berätta mer!

willis
2008-08-30, 12:45
Du är min gud. Var har du lärt dig allt detta? Berätta mer!

Böcker och wookieepedia (http://starwars.wikia.com/wiki/Main_Page) skulle jag tro.

Joshua
2008-08-30, 13:52
Joshua: Det är ju just det man undviker om man ser dem 4-6, 1-3 och sen 4-6 igen. :)

hehe ja jo det kanske man gör :D det ska jag fan prova har ju inte sett 4 - 6an på flera år (långt innan 2an och 3an)

Det roligaste i hela star wars serien tycker jag är General Grievous i 3an :D
vilken jävla röst och så han ser ut :D också skoj att han fäktas med gröna och blåa svärd som bara jediriddarna gör.

Squirrel
2008-08-30, 15:44
Nog för att det finns en del saker man stör sig på i de nya filmerna (gungans, Jar-Jar i synnerhet, Yodas ljussabelviftande mm) men de är ju knappast skit. Trean tycker jag är fullt jämförbar med femman och slutstriden i sexan, som annars är mina favoriter som inbiten SW-nörd.

Jag tycker Ep 3 är absolut sämst av alla. Bara fullt med ljussabelsvingande. De enda bra dragen Ep2&3 hade var att de hade tillbaka humorn från originaltrilogin. Förutom det var de bara fyllda av meningslösa strider och drama min katt hade kunnat göra bättre, både manus och skådespeleri. Känslan saknas.

pragmatist
2008-08-30, 17:00
Det finns oändligt mycket som är fel med del 1-3, men det största felet som jag ser det är att Darth Vader (i sin coola cyborgform) får typ en minuts utrymme. Vad tänkte karln på? Här har han tillgång till världens mest välkände och älskade filmskurk och sumpar bollen totalt.

ducedo
2014-05-03, 00:19
Har planerat ett maraton länge och när nu BBT nämnde "May the 4th" i veckans avsnitt så kände jag att det var dags. Under årens gång så har jag snappat upp många av referenserna och sett stora delar av filmerna i omgångar på TV men aldrig riktigt orkat ta mig igenom samtliga p.g.a. alla reklampauser. Undantaget är 3:an som jag såg på bio.

Jag har alltså ganska bra koll på händelserna men inte tillräckligt för att bestämma ordningen. 1 -> VI vore vettigt för den kronologiska ordningen men jag vill inte förlora upplevelsen av oväntade vändningar (även om jag tror mig veta samtliga).

En intressant approach som många nämner är att se IV V (1) 2 3 VI för att då få oväntade vändningar, de nya filmerna som flashbacks och sedan den viktiga avslutningen sist. Skippar man dessutom 1:an (inget alternativ för mig) så slipper man Jar Jar, långa racingsekvenser och dåliga sidohandlingar. Nu var det många år sedan jag såg 1:an men personligen så tyckte jag snarare att 2:an var segare. Klurar dock på om det kan bli lite väl förvirrande.

Tricklew
2014-05-03, 00:43
Såvida du inte är 9 så ser jag ingen anledning att se någon av dom öht, vad är roligaste, Jalle långben eller Bumbibjörnarna? Ingen av dom, det är svaret.

gohei
2014-05-03, 07:03
Om du redan vet om den största "tvisten" så kan man lika gärna börja med 1 och gå igenom i följd, det tycker då jag iaf.

timoat
2014-05-03, 07:23
4-6, 1-3, ingen tvekan. 1-3 är så jävla trista, du kommer att tröttna innan du kommer till OT. Sen när du väl sett 1-3 och blir besviken, kollar du PLinketts recensioner (och bortser från den töntig sidostoryn han har)

FxKtZmQgxrI

CfBhi6qqFLA

ABcXyZn9xjg

Resten av de avsnitten finns på youtube. Värda varenda sekund. Sen lägger vi allt hopp på JJ Abrams.

http://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/79/590x/WARS-473179.jpg