handdator

Visa fullständig version : Äter ni bröd till maten hemma hos er?


Alfred Nobel
2008-08-29, 19:47
Serverar ni hårt eller mjukt bröd med smör och ost till maten hemma hos er?

Hos mina far- och morföräldrar är det standard, de serverar aldrig en måltid utan knäckebröd, smör och hårdost. Ibland finns även mjukt bröd. Något säger mig att det är en äldre tradition i det svenska (säkert övriga länder också) köket? Eller?

Hemma hos oss äter eller serverar vi sällan bröd till maten numera. Det skulle vara på vintern om vi äter en soppa eller gryta och serverar gott, nybakat brytbröd med ost och en klick gräddfil/cream fraiche till.

:thumbup:

Emil_Larsson
2008-08-29, 19:50
Bara om det är typ soppa eller salladsmat hemma, inte till alla sorters maträtter. Anledningen då är väl för att man skall bli mer mätt :D

Icefire
2008-08-29, 19:56
Ungfär samma här, det dukas alltid fram både mjukt och hårt + smör när det är soppa eller sallad. Ofta med ost.
Till vanliga vardagmiddagar händer det nån gång ibland att pappa eller jag tar fram hårt bröd och bregott.
I medelhavsländerna får man alltid in ljust lantbröd med olivolja innan maten, tror som du säger Niklas att den svenska motsvarigheten är smör, ost och knäckebröd. Bara att traditionen här i Sverige försvunnit lite med tiden.

Heniin
2008-08-29, 19:57
Blir aldrig bröd till maten nu längre men när det är soppa brukar det slinka ner nåra skivor gott bröd :)

Tonto
2008-08-29, 21:12
Om pappa lagar någon gryta/kykling med ris är det alltid varma pitabröd. Är det pastarätter eller mamma som lagar mat är inte bröd.

King Grub
2008-08-29, 21:16
Bröd är maten. Min största enskilda kolhydratkälla. Allt från Skogaholm till knäckebröd till mjukt fullkorn.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13890&epslanguage=SV

joriice
2008-08-29, 21:18
Ibland. Äter man mycket mat så orkar man inte trycka i sig för mycket mackor :)

Alfred Nobel
2008-08-29, 21:20
Bröd är maten. Min största enskilda kolhydratkälla. Allt från Skogaholm till knäckebröd till mjukt fullkorn.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13890&epslanguage=SV

Okej, vad äter du till brödet?

Normalt äter jag aldrig bröd som alternativ till chokladbollen när jag fikar, men isf skulle ost och smör finnas på mackan!

Alfred Nobel
2008-08-29, 21:24
Ibland. Äter man mycket mat så orkar man inte trycka i sig för mycket mackor :)

Precis min tanke, men står en korg med bröd på bordet så tar man gärna och då äter man oftast (inte slänger man mat) upp all mat också, trots att man blivit mätt utan de där 2 mackorna med ost på. Så fungerar jag iaf.

jaosef
2008-08-29, 21:27
Till soppa så blir det hårt bröd me ost :)
Annars så nej.

Angel
2008-08-29, 21:30
Bröd är maten. Min största enskilda kolhydratkälla. Allt från Skogaholm till knäckebröd till mjukt fullkorn.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13890&epslanguage=SV

Skogaholmslimpan jämfördes med skumgummi av en dietist på min utbildning en gång. Har för mig det var den iallfall, om det är den som kallas sötlimpa?

Alfred Nobel
2008-08-29, 21:32
Skogaholmslimpan jämfördes med skumgummi av en dietist på min utbildning en gång. Har för mig det var den iallfall, om det är den som kallas sötlimpa?

Skogaholmslimpa finns även som nyckelhålsmärkt nu för tiden, kanske är något för KG?

Cilia
2008-08-29, 21:32
Eg aldrig till mat utom soppa, inte till grytor för då har man en annan kolhydratkälla oftast. Men ibland på jobbet så har jag hårt bröd till beroende på vad jag orkat ta med mig. Har jag bara protein och grönsaker med mig behöver jag kolisar till annars kolar jag *s*

Flykt
2008-08-29, 21:33
Alltid både mjukbröd och hårdbröd. Äter dock bara mjukbröd.

Alfred Nobel
2008-08-29, 21:33
Eg aldrig till mat utom soppa, inte till grytor för då har man en annan kolhydratkälla oftast. Men ibland på jobbet så har jag hårt bröd till beroende på vad jag orkat ta med mig. Har jag bara protein och grönsaker med mig behöver jag kolisar till annars kolar jag *s*

Nu var du allt rolig Cilia

Cilia
2008-08-29, 21:34
verkligheten överträffar ofta dikten Niklas. *w*
Du kommer lära dig det *L*

Alfred Nobel
2008-08-29, 22:11
verkligheten överträffar ofta dikten Niklas. *w*
Du kommer lära dig det *L*

Haha, time will tell!

1684_
2008-08-30, 07:12
Bara soppa å sallad.

sissa
2008-08-30, 11:29
Aldrig mjukt bröd, men ofta knäckebröd

King Grub
2008-08-30, 11:58
Skogaholmslimpan jämfördes med skumgummi av en dietist på min utbildning en gång. Har för mig det var den iallfall, om det är den som kallas sötlimpa?

Både den och småfrallor och vilket vitt bröd som helst kan ingå i en nyttig kost. Vetemjöl är inte onyttigt bara för att det finns nyttigare alternativ. Och "nyttigt" är relativt. Skulle jag äta enbart fullkornsbröd skulle jag få bosätta mig på muggen. Jag väljer inte fullkorn "bara för att".

Yankeee
2008-08-30, 12:03
Brödet är maten för mig också. Äter alltid bröd hemma och då knäckebröd.

Three pigs
2008-08-30, 12:17
Ja, alltid. Äts oftast med endast smör hos oss såvida det inte är soppa eller något annat, då åker osten fram.

HookersUnited
2008-08-30, 13:04
Ibland har jag mat till brödet.

Syndicate
2008-08-30, 14:42
Tja, iaf en två tre gånger i veckan äts bröd till middagen

Roosen
2008-08-30, 15:36
Knäckebröd då och då.
Soppor/grytor där imot så är det naturligtvis bröd till.

Joshua
2008-08-30, 15:41
givetvis äter vi med bröd... men jag förstår inte varför man alltid bara får smör till brödet vid middagen det smakar ju ingenting. Får alltid gå och hämta ost och skinka eller annat pålägg själv.

Icefire
2008-08-30, 15:50
givetvis äter vi med bröd... men jag förstår inte varför man alltid bara får smör till brödet vid middagen det smakar ju ingenting. Får alltid gå och hämta ost och skinka eller annat pålägg själv.

Varför inte välja ett godare bröd? :)

Cilia
2008-08-30, 17:35
givetvis äter vi med bröd... men jag förstår inte varför man alltid bara får smör till brödet vid middagen det smakar ju ingenting. Får alltid gå och hämta ost och skinka eller annat pålägg själv.
Ta in på ett annat hotell kanske om servicen inte når upp till din standard.

Sen förstår jag inte det givetvis. Uppenbarligen äter inte dom flesta bröd till varje måltid om man ska gå efter svaren i den här tråden.

SaraF
2008-08-30, 18:06
Har nästan alltid knäckemacka till maten. Med eller utan smör - beror på maträtten :-)

Jaws
2008-08-30, 18:25
Äter oftast bröd till gulashsoppa, sen kan man doppa brödet. Vet inte varför, men jag blev sjukt sugen på vitlöksbröd...vilken maträtt äter man det till nu?

dellan
2008-08-30, 18:34
Alltid hårdbröd! Det finns ju en uppsjö av goda hårdmackor !

Mescreant
2008-08-30, 22:38
Jag lever ensam och har nästan alltid bröd till maten. De flesta maträtter blir godare med bröd till. :)

gorillan11
2008-09-02, 08:22
morsan har alltid framme bröd vid middagen, hårt som mjukt, pålägg och utan pålägg.

lectris
2008-09-02, 09:55
Det är väldigt sällan jag äter bröd till maten, upplever också att det är vanligare bland den äldre generationen då det alltid serverades/serveras bröd till maten hos mina mor och farföräldrar. När jag bodde hemma var det dock inte så och själv äter jag väl när jag tycker att jag är sugen.. för bröd är ju jäkligt gott *drool*

Angel
2008-09-08, 00:35
Både den och småfrallor och vilket vitt bröd som helst kan ingå i en nyttig kost. Vetemjöl är inte onyttigt bara för att det finns nyttigare alternativ. Och "nyttigt" är relativt. Skulle jag äta enbart fullkornsbröd skulle jag få bosätta mig på muggen. Jag väljer inte fullkorn "bara för att".

Tror det hade med den stora mängden mättade fetter och socker att göra.

Endumen
2008-09-08, 04:06
Äter oftast bröd till gulashsoppa, sen kan man doppa brödet. Vet inte varför, men jag blev sjukt sugen på vitlöksbröd...vilken maträtt äter man det till nu?

Hmm, till vilken maträtt du än behagar?

Chrillee
2008-09-10, 14:05
Har väl hänt, men brukar få i mig tillräckligt med carbs ändå!

Scratch89
2008-09-10, 14:38
Tror det hade med den stora mängden mättade fetter och socker att göra.

Socker i bröd?

viktor.larsson
2008-09-10, 14:48
Är en väldigt italiensk tradition att ha bröd före och vid maten annars. Vitt bröd.

tossefar
2008-09-10, 15:32
Är en väldigt italiensk tradition att ha bröd före och vid maten annars. Vitt bröd.

Stealth! :Virro

regus
2008-09-10, 15:45
Socker i bröd?

Finner man ganska ofta i många brödsorter ja

Barca
2008-09-10, 15:46
Socker i bröd?

Hehe ja? Finns typ i allt bröd

EDIT: Regus hann före :)

King Grub
2008-09-10, 15:57
Sockret är ofta bara jästnäring och finns inte kvar efter gräddning.

Barca
2008-09-10, 16:02
Sockret är ofta bara jästnäring och finns inte kvar efter gräddning.

Ja, ofta, absolut.
Men du kan knappast säga att skogaholm inte innehåller socker? Även ganska populära brödsorter som Lingongrova, Gott & Gräddat innehåller socker även efter jäsningen.

Jag räknar visserligen sirap som "socker", men det kanske inte du menade?

Scratch89
2008-09-10, 21:38
Den lilla mängd socker som finns kvar är ju löjlig att ens anmärka på.

EDIT: "Shiet, två gram socker per hundra gram kyckling! Jelp!"

747
2008-09-10, 21:58
Brungräddat med bregott och aromat passar ju till vilken måltid som helst i princip, så det blir en del av det.

Barca
2008-09-10, 23:43
Den lilla mängd socker som finns kvar är ju löjlig att ens anmärka på.

EDIT: "Shiet, två gram socker per hundra gram kyckling! Jelp!"

Först och främst, det handlade inte om kyckling.

Jamen visst är det löjligt att anmärka. Det var att du frågade så korkat,"socker i bröd?", som att det vore idiotiskt att tro att det finns socker i bröd. Ja! det tro fan att det finns socker i bröd! Sen hur liten mängd det är har inte med saken att göra överhuvudtaget

Är det lika löjligt att anmärka att vissa brödsorter innehåller några gram fett? Eller räknar du inte med det, just för att det är en sån liten mängd?

Angel
2008-09-11, 00:44
Socker i bröd?

Har du aldrig bakat bröd?

Fredrik_S
2008-09-11, 01:13
Bröd till maten?
Det är rätt sällan jag har mat till brödet om man kan säga så...
Jag äter ca 3-4 gånger per dag och minst 2-3 måltider om inte alla består till absoluta huvudelen av vitt bröd av alla möjliga olika sorter, just nu är tunnbröd en väldigt återkommande favorit. Skulle jag äta fullkorn skulle jag få överskott av fibrer väldigt fort.

Eddie Vedder
2008-09-11, 04:39
Den lilla mängd socker som finns kvar är ju löjlig att ens anmärka på.

EDIT: "Shiet, två gram socker per hundra gram kyckling! Jelp!"

Det handlar ju dock om Skogaholmslimpa. Ingen kan väl påstå annat än att det är ett sockerrikt bröd? Gränsen till kaffebröd är ju inte särskilt långt bort där.

Angel la ju ingen vidare värdering i det. Bara konstaterade att det innehåller förhållandevis mycket socker, vilket stämmer. T.o.m. den varianten som nyckelhålsmärkt.

Yankeee
2008-09-11, 04:57
Det handlar ju dock om Skogaholmslimpa. Ingen kan väl påstå annat än att det är ett sockerrikt bröd? Gränsen till kaffebröd är ju inte särskilt långt bort där.


9,5 gram socker(arter) finns det iof flertalet andra bröd som ligger på också. Därmed inte sagt att det är lite, bara att Skogaholm inte är sämre än andra bröd på den fronten.

Eddie Vedder
2008-09-11, 05:04
9,5 gram socker(arter) finns det iof flertalet andra bröd som ligger på också. Därmed inte sagt att det är lite, bara att Skogaholm inte är sämre än andra bröd på den fronten.

Exakt.

La ingen värdering i det jag heller, men Scratch89 verkade bli så förvånad över att det finns bröd som är sötade med mer socker än vad som bara utgör jästnäring. Och Skogaholmslimpa är ju ett typexempel. För en lågenergiförbrukare med halvtaskiga matvanor är det inget bra brödval. För King Grub är det definitivt ett bättre val än Wasa Sport t.ex.

Angel
2008-09-12, 04:21
Antar att hon tog skogaholmslimpan som ett exempel eftersom den är såpass vanlig. Innan fullkornets intåg så åt vi alltid "sötlimpa" och "franska" i mitt hushåll. Sen kan det kanske vara bra för vissa personen men syftet var väl att öka medvetandet kring brödval, speciellt då mina brödval inte bara handlar om min egen person utan även mina patienters. Skogaholmslimpan x3 kanske inte är det allra bästa jag kan ge och rekommendera till en diabetiker.

Eller hur?