handdator

Visa fullständig version : Lån och frysa lånet?


itsmylife
2008-08-29, 14:25
Jag har vart arbetslös ett tag har ska få ersättning från a-kassan men de krånglar så de har ej betalat ut på ca 4 månader.
Nu till problemet.. Jag har ett banklån på xxx xxx antal tusen och de hotar med att jag kommer bli tvungen att betala hela summan till dom samt att den som står som borgenär kommer betala vilket jag ej vill, samt att jag förstår banken att de är ganska så arga för att jag ej betalt men jag har ju inte haft någon inkomst så då är det inte så lätt som de på banken tror det är och jag skulle gjärna betala samt har försökt göra allt för att betala de månaderna jag ej haft inkomst, hade ett samtal med en av de på banken där hon sa
- Ta bara något jobb,vilket jobb som helst även om du bara får 2000 kr och betala hela den lönen till oss,spelar ingen roll om du får svälta eftersom lånet är viktigare.

tycker väll att det var lite väl att ta i när man pratar till en kund!!

Jag har hört av endel människor att när de har haft ett lån och de blir arbetslös så betalade banken hälften av lånet och sedan var kunden tvungen betala resten..
Finns det inte något sådant???

tp_88
2008-08-29, 14:28
Jag har hört av endel människor att när de har haft ett lån och de blir arbetslös så betalade banken hälften av lånet och sedan var kunden tvungen betala resten..
Finns det inte något sådant???
Så, om jag lånar ett par miljoner, och sedan säger upp mig på jobbet så ska banken betala hälften menar du? Sweet! Jag har svårt att tro att det funkar så..

Ska du få ersättning från A-kassan (dessutom 4 månader, retroaktivt?) så skulle jag ligga på dom som en igel.

Muaytudd
2008-08-29, 14:32
Så, om jag lånar ett par miljoner, och sedan säger upp mig på jobbet så ska banken betala hälften menar du? Sweet! Jag har svårt att tro att det funkar så..

Ska du få ersättning från A-kassan (dessutom 4 månader, retroaktivt?) så skulle jag ligga på dom som en igel.

+ 1

Akassan gör inte många knop under sommaren. Skriv ett prydligt mail (inga svärord men rakt på sak) där du skriver vad som hänt och att du inte accepterar det. Ta upp lån etc.

Sen skickar du det till alla mailadresser som du hittar (på din akassa då).


Om ngn. individ har gjort en miss där så kommer de få det hett om öronen när flera individer blir involverade.

AndreasO
2008-08-29, 14:33
Jag har hört av endel människor att när de har haft ett lån och de blir arbetslös så betalade banken hälften av lånet och sedan var kunden tvungen betala resten..
Finns det inte något sådant???

Du tänker nog på skuldsanering?

Vet inte vad som krävs men jag skulle gissa på att man måste ha en herrans massa anmärkningar och grejor...
Kolla på denna länk:
http://www.kronofogden.se/meny/skuldsanering.106.394ffa105fcc37f048000720.html

Lycka till!

Mental
2008-08-29, 14:40
Gå till din borgenär för lånet och förklara att du är på obestånd. Be borgenären göra dina räntebetalningar/amorteringar så länge, så att inte hela lånebeloppet förfaller, för det vill nog inte borgenären se att händer.

Annars är det bara att sälja allt som kan ge cash, dator, mobil, bil, stereo, hembio, högtalare, boksamling, cdsamling allt du kan omsätta till kontanter.

Muaytudd
2008-08-29, 14:46
Gå till din borgenär för lånet och förklara att du är på obestånd. Be borgenären göra dina räntebetalningar/amorteringar så länge, så att inte hela lånebeloppet förfaller, för det vill nog inte borgenären se att händer.

Annars är det bara att sälja allt som kan ge cash, dator, mobil, bil, stereo, hembio, högtalare, boksamling, cdsamling allt du kan omsätta till kontanter.


Det var också ett vettigt inlägg.

Liten Men Fet
2008-08-29, 14:48
Du har ju ett lån som du tagit, när du tog det så kom ni överens om ränta och avbetalning. Om du hamnat i en position där du inte kan betala av i den takten som är bestämt så sitter du och din borgenär i skiten.

Det här borde du vetat innan du tog lånet.

Så nu måste du skaffa dig ett jobb jävligt fort annars hamnar skulden hos kronofogden/inkasso och då drar räntan iväg ordentligt, då sitter du ännu mer i skiten.

Jag tror inte du kan förlita dig på att arbetsförmedlingen kan skaffa dig ett jobb utan du får nog ta kontakt med alla möjliga arbetsgivare på egen hand.

Ett tips är ju att kika på lyxfällan på TV3, även om du inte lyxat bort pengarna så finns där många tips på hur det fungerar och vad som händer om man inte kan betala av sina lån.

Carolinew
2008-08-29, 14:51
Beror ju lite på vad det är för lån också? Är det 6-siffrigt kan jag nästan tänka mig att det är för bostad eller? Isåfall kanske det är läge att sälja om du inte ser någon annan utväg.

shut teh face
2008-08-29, 15:03
Det är skamligt att myndigheter av ren seghet orsakar sådana här situationer. Nu vet jag inte om du är berättigad till a-kassa men det verkar du ju påstå och då är det fan helt sjukt. Du ska behöva sälja saker etc för myndigheter är sega? Det är en rättighet man har, inget jävla kösystem på bibblan.

Muaytudd
2008-08-29, 15:04
Det är skamligt att myndigheter av ren seghet orsakar sådana här situationer. Nu vet jag inte om du är berättigad till a-kassa men det verkar du ju påstå och då är det fan helt sjukt. Du ska behöva sälja saker etc för myndigheter är sega? Det är en rättighet man har, inget jävla kösystem på bibblan.

Nu är a.kassan ingen myndighet men jag håller med dig fullständigt. Han kan dock inte tyvärr vänta på dom för i slutändan så är han ansvarig för lånet. Han måste paralellt med fighten med a-kassan komma på ngt. annat.

Jax
2008-08-29, 15:21
Gå till din borgenär för lånet och förklara att du är på obestånd. Be borgenären göra dina räntebetalningar/amorteringar så länge, så att inte hela lånebeloppet förfaller, för det vill nog inte borgenären se att händer.

Annars är det bara att sälja allt som kan ge cash, dator, mobil, bil, stereo, hembio, högtalare, boksamling, cdsamling allt du kan omsätta till kontanter.
Vettigt.

Och om du är berättigad till a-kassa så se då till att ta kontakt med dem. INTE via mail. Prata direkt med någon. Var ärlig, rak på sak och om de gör något som är fel så förklara att du inte accepterar det och argumentera för varför. Men utan att bli otrevlig.

Ignatius72
2008-08-29, 15:27
Det finns ju försäkringar att ta även på lån ifall man blir arbetslös, men kort sagt, det är för sent nu.
Ring till A-kassan och be dem skärpa sig, förklara vilket prekärt läge du hamnat i pga av dem.

Baha
2008-08-29, 15:41
om jag har förstått rätt har det oxå redan gått flera månader utan att du har betalat?`



iaf det viktigaste är nog att du pratar med din borgernär om det nu skulle skita sig inte kul att få en sån överraskning annars.

Berätta mera om själva a-kasse situatioen oxå, vad är det som strular?

Muaytudd
2008-08-29, 15:49
Vettigt.

Och om du är berättigad till a-kassa så se då till att ta kontakt med dem. INTE via mail. Prata direkt med någon. Var ärlig, rak på sak och om de gör något som är fel så förklara att du inte accepterar det och argumentera för varför. Men utan att bli otrevlig.

Jag skulle vilja säga både mail och tele.

Jag har tyvärr haft liknande problem med akassan (inte lån etc).

Ringde och ringde. Efter två månader fick jag tuppjuck. Skicka mail och sa att de fick skärpa sig.

Fick beslut 2 dagar senare..

Tyvärr kan det ofta vara så att personen du pratar med (inte handläggaren för de har ej kundkontakt :smash: ) bara kommer med automatsvar. Inget registreras inget händer.

Larsson85
2008-08-29, 15:51
Nu är det ju så att banken är ett vinstdrivande företag och måste helt enkelt få in sina pengar. De har även gjort en bedömning att du inte är trovärdig, utan krävde en borgensman. Hela poängen med en borgensman är att om du av någon anledning inte kan betala så ska denna göra det istället. Det borde både du och din borgensman ha blivit informerad om, så jag förstår inte vad som finns att diskutera. Du får helt enkelt berätta för din borgensman hur läget är, eller så gör banken det.

Ignatius72
2008-08-29, 16:08
För att veta om man ska tycka synd om dig hade det varit kul att veta vad du köpt, vad du jobbar/de med, ålder, normalimkomst etc

itsmylife
2008-08-29, 16:40
För att veta om man ska tycka synd om dig hade det varit kul att veta vad du köpt, vad du jobbar/de med, ålder, normalimkomst etc

orsaken till lånet var att en vän som behövde pengar bad mig att stå på lånet,eftersom denne hade anmärkning och kunde ej ta ett lån.
Jag passade då på att ta ett lån på 40 000 för att betala alla krediter och små lån som jag hade så att jag får allt samlat i ett.(tog lån på150 000)
kan ju tillägga att även jag hade en anmärkning men trotts det så blev det jag som fick stå på lånet vilket jag insåg senare att jag inte hade behövt.
Och jag hatade lån innan och sa att jag aldrig skulle ta ett men men hatar det nu också!! om jag visste att det skulle bli så här så hade jag aldig tagit lånet.. men shit happends!!
Jag jobbade innom produktion i norge innan, är 25 år normal inkomsten då var ca 250 000 nok. men nu 0 kr

itsmylife
2008-08-29, 16:42
Gå till din borgenär för lånet och förklara att du är på obestånd. Be borgenären göra dina räntebetalningar/amorteringar så länge, så att inte hela lånebeloppet förfaller, för det vill nog inte borgenären se att händer.

Annars är det bara att sälja allt som kan ge cash, dator, mobil, bil, stereo, hembio, högtalare, boksamling, cdsamling allt du kan omsätta till kontanter.

Skulle gjärna villja veta mer när det gäller räntebetalningar/amoteringar så att ej lånet förfaller... om det är något som jag kanske kan fixa själv genom att betala de?? hur mycket kan det vara i ungefär??

Mental
2008-08-29, 16:44
Skulle gjärna villja veta mer när det gäller räntebetalningar/amoteringar så att ej lånet förfaller... om det är något som jag kanske kan fixa själv genom att betala de?? hur mycket kan det vara i ungefär??

Gå till banken och kolla?

Ignatius72
2008-08-29, 16:48
Snacka med banken och visa din vilja att fixa detta. Det bästa för dem är också att du får in stålarna.
Men jag har svårt att tycka synd om dig. Din polare har anmärkning och du "ställer upp" är, ursäkta min rättframhet, osedvanligt korkat. Det är att be om bekymmer. Sen har du ju dessutom varit i den här sitsen tidigare. vad ska behöva hända för att du ska lära dig?
Men återigen, snacka med banken och gör upp en realistisk plan med dem. Det kommer att funka. Har du ingen chans att få någon slags jobb någonstans?

maximuscle
2008-08-29, 18:03
borde ju gå att ordna att du bara betalar räntan till banken och skiter i att amortera tills du har ett jobb då borde du komma ner en del i månadskosntnad :thumbup:

itsmylife
2008-08-29, 18:17
Snacka med banken och visa din vilja att fixa detta. Det bästa för dem är också att du får in stålarna.
Men jag har svårt att tycka synd om dig. Din polare har anmärkning och du "ställer upp" är, ursäkta min rättframhet, osedvanligt korkat. Det är att be om bekymmer. Sen har du ju dessutom varit i den här sitsen tidigare. vad ska behöva hända för att du ska lära dig?
Men återigen, snacka med banken och gör upp en realistisk plan med dem. Det kommer att funka. Har du ingen chans att få någon slags jobb någonstans?

Hänt förut?? vad jag vet så har det inte hänt samma sak förut.

Nej när det gäller jobb så verkar det vara lite smått omöjligt söker överallt på alla olika sidor på nätet,bemaningsföretag,ams mm som sagt söker 20-30 jobb i veckan men på de flesta jobben som jag sökt så har de ej hört av sig, sedan så endel av de andra så har de inte läst igenom alla sökanden ännu.. min mobil dit som jag bett de ringa till är borta!! vet några som skulle ringa dit så att jag skulle få komma på intervju men mmm...hoppas att jag hittar mobilen eller att de emailar mig så jag kan ringa upp dom!!

itsmylife
2008-08-29, 18:20
borde ju gå att ordna att du bara betalar räntan till banken och skiter i att amortera tills du har ett jobb då borde du komma ner en del i månadskosntnad :thumbup:

Ja,jag kommer ju få retoaktivt från a-kassan och då kommer jag anv ev alla de pengar för att betala tillbaks lånet..åtminstånde halva lånet..
ska nog ta kontakt med banken ang att enbart betala räntan tills jag får jobb eller kan börja betala tillbaks..

maximuscle
2008-08-29, 18:31
går alltid att lösa bara du vissar att du e villig att göra det på ngt sätt....

shadowfire
2008-08-29, 18:33
Eftersom jag jobbat inom bank/finans nu ett antal år, så:

Banken ÄR oftast snäll mot en kund som har svårt att betala, men vi pratar om man har problem någon månad - inte ett helt kvartal. Att hjälpa en kund en eller två månader är inget snack om saken och man kan dessutom lägga upp en betalplan som gör att kunden får amortera lite mindre under en t.ex. 1, 3 eller 6-månadersperiod - givetvis till en avgift så att banken fortfarande tjänar något på det.

Har man låtit bli att betala på ett helt kvartal så är det svårare att få hjälp. Min uppmaning till ALLA som har lån och som hamnar i ekonomisk knipa är att DIREKT ringa sin bank och tala om det om man riskerar att missa en amortering. Banken hjälper då till och det är inte alls pinsamt eller skämmigt.

Gör ett försök i varje fall, men som sagt var så har du redan ett kvartals betalningar uteblivna om jag förstod det rätt och det är alltid bättre att betala lite än inget alls.

Vad du än gör så undvik betalningsanmärkning, jag förmodar att du är rätt ung och en betalningsanmärkning är inte så rolig att ha i bagaget ett antal år framåt då du ska söka bostad mm.

Ignatius72
2008-08-29, 18:34
Hänt förut?? vad jag vet så har det inte hänt samma sak förut.



orsaken till lånet var att en vän som behövde pengar bad mig att stå på lånet,eftersom denne hade anmärkning och kunde ej ta ett lån.
Jag passade då på att ta ett lån på 40 000 för att betala alla krediter och små lån som jag hade så att jag får allt samlat i ett.(tog lån på150 000)
kan ju tillägga att även jag hade en anmärkning men trotts det så blev det jag som fick stå på lånet vilket jag insåg senare att jag inte hade behövt.


Du har ju uppenbarligen missat att betala tidigare också.

stevooooo
2008-08-29, 19:41
Är det verkligen så svårt att få tag i jobb i dagens läge????? Är dagens ungdom för stolta/lata att ta ett städ jobb eller att dela ut reklam. Jobb som jobb. Lite pengar är väl bättre än inga pengar

mela
2008-08-29, 20:15
Är det verkligen så svårt att få tag i jobb i dagens läge????? Är dagens ungdom för stolta/lata att ta ett städ jobb eller att dela ut reklam. Jobb som jobb. Lite pengar är väl bättre än inga pengar

Det kan vara svårt. Därför man flyttar till Norge ;)

tossefar
2008-08-29, 20:34
Är det verkligen så svårt att få tag i jobb i dagens läge????? Är dagens ungdom för stolta/lata att ta ett städ jobb eller att dela ut reklam. Jobb som jobb. Lite pengar är väl bättre än inga pengar

Självklart går det att få jobb. Verkar trådskaparen vara typen som tänker så långt?

Solros
2008-08-29, 20:42
Hänt förut?? vad jag vet så har det inte hänt samma sak förut.

Nej när det gäller jobb så verkar det vara lite smått omöjligt söker överallt på alla olika sidor på nätet,bemaningsföretag,ams mm som sagt söker 20-30 jobb i veckan men på de flesta jobben som jag sökt så har de ej hört av sig
Be någon titta igen ditt CV så att det ser snyggt och prydligt ut, och inte fullt med stavfel. Det ger ett bättre intryck.

min mobil dit som jag bett de ringa till är borta!! vet några som skulle ringa dit så att jag skulle få komma på intervju men mmm...!

Kan också vara en anledning till att du inte fått något av de 400 jobb du sökt... (25 jobb i veckan i 16 veckor)

pragmatist
2008-08-29, 20:59
Har du jobbat och betalat skatt i Norge kan det hända att du har rätt till ersättning därifrån, eftersom Norge har en allmän arbetslöshetsförsäkring som täcker alla skattebetalare automatiskt. Kolla med Inspektionen för arbetslöshetsförsäkring (IAF).

itsmylife
2008-08-29, 21:19
Har du jobbat och betalat skatt i Norge kan det hända att du har rätt till ersättning därifrån, eftersom Norge har en allmän arbetslöshetsförsäkring som täcker alla skattebetalare automatiskt. Kolla med Inspektionen för arbetslöshetsförsäkring (IAF).

Jag har blivit tvungen att betala tillbaks 4000 nok.. om det var boendeskatt,kommunskatt..trotts att jag ej var inskriven i norge.

Men jag kanske skulle kolla upp det ifall de har gjort något fel

itsmylife
2008-08-29, 21:28
Du har ju uppenbarligen missat att betala tidigare också.
Japp pga att posten gjorde fel när jag skulle byta adress,så jag fick aldrig någon post.

Är det verkligen så svårt att få tag i jobb i dagens läge????? Är dagens ungdom för stolta/lata att ta ett städ jobb eller att dela ut reklam. Jobb som jobb. Lite pengar är väl bättre än inga pengar
Tro mig har sökt i norge till ett städ jobb, de skulle ringa mig men mobilen är borta(dit de skulle ringa) får hoppas att de kontaktar mig på något annat sätt brev eller nått likn..
Tycker också att det spelar ingen roll vad för jobb man tar man ska va glad att man har jobb överhuvud taget!!

Det kan vara svårt. Därför man flyttar till Norge ;)

si,där söker jag förfullt även i danmark!!

Be någon titta igen ditt CV så att det ser snyggt och prydligt ut, och inte fullt med stavfel. Det ger ett bättre intryck.



Kan också vara en anledning till att du inte fått något av de 400 jobb du sökt... (25 jobb i veckan i 16 veckor)

Ja jag har kollat igenom samt går en jobbsökarkurs genom ams så de har hjälpt till lite..

JärnJane
2008-08-29, 21:39
Japp pga att posten gjorde fel när jag skulle byta adress,så jag fick aldrig någon post.



Dålig ursäkt, tyvärr. Man vet vad man har för betalningar och dyker det inte upp en väntad avi så ringer man upp företaget i fråga och får ocr-nr för den månadsbetalningen. Man har alltid ansvar för sig själv, kom inte med massa ursäkter, utan se till leta upp vägar att komma runt dina hinder som du skyller på.

Samma med din försvunna telefon, trist att den är borta, men herregud du vet väl var du har sökt jobb? då kan du ringa upp dem, visa framfötterna och fråga hur det går med rekryteringen, och även berätta att du har nytt telenr. tex.
Själv tar jag alltid en kopia på mina jobbansökningar och gemar ihop med annonsen (har man ingen kopiator kan man skriva upp för hand företaget och personen man skickat till ;) )

Pez
2008-08-29, 21:43
..ska få ersättning från a-kassan men de krånglar så de har ej betalat ut på ca 4 månader.


orsaken till lånet var att en vän som behövde pengar bad mig att stå på lånet..
..kan ju tillägga att även jag hade en anmärkning..

..min mobil dit som jag bett de ringa till är borta!! vet några som skulle ringa dit så att jag skulle få komma på intervju men mmm...hoppas att jag hittar mobilen eller att de emailar mig så jag kan ringa upp dom!!

Jag har blivit tvungen att betala tillbaks 4000 nok.. om det var boendeskatt,kommunskatt..trotts att jag ej var inskriven i norge.

Men jag kanske skulle kolla upp det ifall de har gjort något fel

Japp pga att posten gjorde fel när jag skulle byta adress,så jag fick aldrig någon post.

Kom igen nu. Du är 25 bast.
Ansvar.

itsmylife
2008-08-29, 22:09
Dålig ursäkt, tyvärr. Man vet vad man har för betalningar och dyker det inte upp en väntad avi så ringer man upp företaget i fråga och får ocr-nr för den månadsbetalningen. Man har alltid ansvar för sig själv, kom inte med massa ursäkter, utan se till leta upp vägar att komma runt dina hinder som du skyller på.

Samma med din försvunna telefon, trist att den är borta, men herregud du vet väl var du har sökt jobb? då kan du ringa upp dem, visa framfötterna och fråga hur det går med rekryteringen, och även berätta att du har nytt telenr. tex.
Själv tar jag alltid en kopia på mina jobbansökningar och gemar ihop med annonsen (har man ingen kopiator kan man skriva upp för hand företaget och personen man skickat till ;) )

Tyvärr så är det sanningen,sedan så bodde jag i norge då när poste krånglade till det,hade varken telefon eller dator vid det tillfället, försökte låna på jobbet men man fick inte ringa utomlandnummer..och sedan så visste jag inte om att jag inte hade fått någon post pga hade ingen kontakt med mina päron som posten skulle ha skickats till.men när jag åkte hem efter över 1 månads jobb (var ledig) så fick jag veta vad som skett så jag ringde adressändringar och de sa att jag inte gjort nån adress ändring så då kontaktade jag posten och frågade vad som har skett och berättade för dom att adressändringar ej fått in nån adressändring från posten och då sa de att de hade skickat till adr ändringar.. så jag fick göra en ny adress ändring dock ,men det tog ett tag innan det blev färdigt 2 veckor innan posten började rulla fram,fick även veta att posten hade sparat alla brev som ej kom fram till min nya adress,de knackade på hos min far och lämnade breven hos honom..tycker väl att de kunde gjort det lite tidigare!!! försökte ta bort anmärkningen ringde till det företaget men det var försent..

När det gäller jobben som jag har sökt så har jag sparat en hel del så jag har det liggnandes men de jobbena har jag dock inte fått,hade sparat nästan alla jobb som jag vet att sök tiden ej är ute, på min mobil!!!! så det är därför jag är så desperat att hitta min mobil.
största delen av jobbena jag sökt så är inte söktiden slut men hoppas att det är det snart och att nån av de vill ha MIG !!
Tror att jag kommer få städ jobbet så länge de emailar mig tillbaks,Har nämligen emailat de och sagt att de ska ringa till min vänns mobil men har ej fått svar från dom ännu..
sedan så vet jag inte EXAKT alla jobb jag sökt men har sparat de flesta tur det..eller tur o tur,spelar ingen roll nu idag när min mobil är borta!!

Tro det eller ej,sedan fråga de med Adhd hur lätt det är att ha koll på saker!!

shadowfire
2008-08-29, 22:24
Japp pga att posten gjorde fel när jag skulle byta adress,så jag fick aldrig någon post.


Tro mig har sökt i norge till ett städ jobb, de skulle ringa mig men mobilen är borta(dit de skulle ringa) får hoppas att de kontaktar mig på något annat sätt brev eller nått likn..
Tycker också att det spelar ingen roll vad för jobb man tar man ska va glad att man har jobb överhuvud taget!!



si,där söker jag förfullt även i danmark!!



Ja jag har kollat igenom samt går en jobbsökarkurs genom ams så de har hjälpt till lite..
Bra att du går en kurs iaf, jag tycker absolut du bör få professionell hjälp att söka jobb.


Dålig ursäkt, tyvärr. Man vet vad man har för betalningar och dyker det inte upp en väntad avi så ringer man upp företaget i fråga och får ocr-nr för den månadsbetalningen. Man har alltid ansvar för sig själv, kom inte med massa ursäkter, utan se till leta upp vägar att komma runt dina hinder som du skyller på.

Samma med din försvunna telefon, trist att den är borta, men herregud du vet väl var du har sökt jobb? då kan du ringa upp dem, visa framfötterna och fråga hur det går med rekryteringen, och även berätta att du har nytt telenr. tex.
Själv tar jag alltid en kopia på mina jobbansökningar och gemar ihop med annonsen (har man ingen kopiator kan man skriva upp för hand företaget och personen man skickat till ;) )
Korrekt och bra skrivet.

Kom igen nu. Du är 25 bast.
Ansvar.
+1

Tyvärr så är det sanningen,sedan så bodde jag i norge då när poste krånglade till det,hade varken telefon eller dator vid det tillfället, försökte låna på jobbet men man fick inte ringa utomlandnummer..och sedan så visste jag inte om att jag inte hade fått någon post pga hade ingen kontakt med mina päron som posten skulle ha skickats till.men när jag åkte hem efter över 1 månads jobb (var ledig) så fick jag veta vad som skett så jag ringde adressändringar och de sa att jag inte gjort nån adress ändring så då kontaktade jag posten och frågade vad som har skett och berättade för dom att adressändringar ej fått in nån adressändring från posten och då sa de att de hade skickat till adr ändringar.. så jag fick göra en ny adress ändring dock ,men det tog ett tag innan det blev färdigt 2 veckor innan posten började rulla fram,fick även veta att posten hade sparat alla brev som ej kom fram till min nya adress,de knackade på hos min far och lämnade breven hos honom..tycker väl att de kunde gjort det lite tidigare!!! försökte ta bort anmärkningen ringde till det företaget men det var försent..

När det gäller jobben som jag har sökt så har jag sparat en hel del så jag har det liggnandes men de jobbena har jag dock inte fått,hade sparat nästan alla jobb som jag vet att sök tiden ej är ute, på min mobil!!!! så det är därför jag är så desperat att hitta min mobil.
största delen av jobbena jag sökt så är inte söktiden slut men hoppas att det är det snart och att nån av de vill ha MIG !!
Tror att jag kommer få städ jobbet så länge de emailar mig tillbaks,Har nämligen emailat de och sagt att de ska ringa till min vänns mobil men har ej fått svar från dom ännu..
sedan så vet jag inte EXAKT alla jobb jag sökt men har sparat de flesta tur det..eller tur o tur,spelar ingen roll nu idag när min mobil är borta!!

Tro det eller ej,sedan fråga de med Adhd hur lätt det är att ha koll på saker!!
Jag läste först att du hade ADHD och funderade i ca 0,1 sek på hur det kan befria dig från ansvar. Det kan det inte. ADHD innebär inte att man är hjärndöd, ADHD innebär koncentrationssvårigheter (+ en en del andra symptom).

Har man tecknat ett banklån så är man skyldig någon pengar. Om en kompis lånar pengar av dig, lovar att betala tillbaka och sedan flyttar o skiter i att betala dig ngt i nästan ett halvår, hur skulle du må då? Vad skulle du tänka? Att det är OK för att adressändringen inte fungerade? Borde inte din kompis hört av sig då?

Är du en person som lider av ADHD eller har andra grövre störningar som inte kan hålla koll på sådant, så är det god man som gäller. Då håller denna rätt på din ekonomi och hjälper dig. Du ska isåfall ta kontakt med kommunens överförmyndare för fortsatt dialog.

shadowfire
2008-08-29, 22:26
För övrigt så vill du ha ett jobb så emailar du inte, utan ringer eller besöker dem. Låna en telefon, säg att du är utan egen telefon just nu men att du behöver jobb och boka ett besök. Företag vill säkert ha dig, sätt igång och sök på allvar nu.

JärnJane
2008-08-29, 22:35
Tyvärr så är det sanningen,sedan så bodde jag i norge då när poste krånglade till det,hade varken telefon eller dator vid det tillfället, försökte låna på jobbet men man fick inte ringa utomlandnummer..och sedan så visste jag inte om att jag inte hade fått någon post pga hade ingen kontakt med mina päron som posten skulle ha skickats till.men när jag åkte hem efter över 1 månads jobb (var ledig) så fick jag veta vad som skett så jag ringde adressändringar och de sa att jag inte gjort nån adress ändring så då kontaktade jag posten och frågade vad som har skett och berättade för dom att adressändringar ej fått in nån adressändring från posten och då sa de att de hade skickat till adr ändringar.. så jag fick göra en ny adress ändring dock ,men det tog ett tag innan det blev färdigt 2 veckor innan posten började rulla fram,fick även veta att posten hade sparat alla brev som ej kom fram till min nya adress,de knackade på hos min far och lämnade breven hos honom..tycker väl att de kunde gjort det lite tidigare!!! försökte ta bort anmärkningen ringde till det företaget men det var försent..

När det gäller jobben som jag har sökt så har jag sparat en hel del så jag har det liggnandes men de jobbena har jag dock inte fått,hade sparat nästan alla jobb som jag vet att sök tiden ej är ute, på min mobil!!!! så det är därför jag är så desperat att hitta min mobil.
största delen av jobbena jag sökt så är inte söktiden slut men hoppas att det är det snart och att nån av de vill ha MIG !!
Tror att jag kommer få städ jobbet så länge de emailar mig tillbaks,Har nämligen emailat de och sagt att de ska ringa till min vänns mobil men har ej fått svar från dom ännu..
sedan så vet jag inte EXAKT alla jobb jag sökt men har sparat de flesta tur det..eller tur o tur,spelar ingen roll nu idag när min mobil är borta!!

Tro det eller ej,sedan fråga de med Adhd hur lätt det är att ha koll på saker!!

Bla bla bla.... ursäkter ursäkter, det känns inte som att du vill ha hjälp, du vill bara beklaga dig och ha medlidande *whatever*

Men om jag förstår dig rätt så var du ändå i norge 1 månad då när inte posten kom fram där hemma, så då spelar det ju egentligen ingen roll om posten hade krånglat eller ej, du var ju ändå borta. kontakt med hemmet kan man alltid ha så länge man är i civilisationen, internetcafe, telefonkiosker etc. eller var du mitt ute i bushen o sökte jobb?

Vidare, vad gäller jobb. sitt inte o vänta på att ansökningstiden ska gå ut, oftast så sker en löpande rekrytering och du behöver inte vänta med att ringa upp tills sista ansökningsdatum gått ut. ring upp eller maila själv är bästa sättet att ta sig ett jobb, ligg på som en igel! att vänta på att bli uppringd och få ett jobb ger inte lika stor chans till jobbet.

Sen adhd, snälla sluta var ett offer och skyll på att det minsann inte är så lätt bla bla bla.

kamma dig och ta ansvar!

itsmylife
2008-08-30, 14:28
Bla bla bla.... ursäkter ursäkter, det känns inte som att du vill ha hjälp, du vill bara beklaga dig och ha medlidande *whatever*

Men om jag förstår dig rätt så var du ändå i norge 1 månad då när inte posten kom fram där hemma, så då spelar det ju egentligen ingen roll om posten hade krånglat eller ej, du var ju ändå borta. kontakt med hemmet kan man alltid ha så länge man är i civilisationen, internetcafe, telefonkiosker etc. eller var du mitt ute i bushen o sökte jobb?

Vidare, vad gäller jobb. sitt inte o vänta på att ansökningstiden ska gå ut, oftast så sker en löpande rekrytering och du behöver inte vänta med att ringa upp tills sista ansökningsdatum gått ut. ring upp eller maila själv är bästa sättet att ta sig ett jobb, ligg på som en igel! att vänta på att bli uppringd och få ett jobb ger inte lika stor chans till jobbet.

Sen adhd, snälla sluta var ett offer och skyll på att det minsann inte är så lätt bla bla bla.

kamma dig och ta ansvar!

Ursäkter, well den finns inga ursäkter är ett av mina motton ... kanske skulle läsa på lite om Adhd innan man säger något.. googla etc om adhd's kognitiva beteende..
Sedan så skyller jag inte på adhdn för det är ju inget man kan hjälpa om man har det eller ej.. men läs hur vissa har det som adhd..
Sedan så går jag ju som sagt på jobbsökarkursen (som är ett "tvång" av ams,tycker det är bra oxå) och man får lära sig mycket hur man söker jobb, och jag har gjort det som de lärt mig och säger till mig att göra Även om det tar ett tag att göra det.. och vad de har sagt till mig är att ligga i mitten inte vara för på för att då kan man verka för desperat och då kan företagen bli skrämd, utan att jag ska vänta ett tag sedan när det har gått ca 2 veckor utan att ha hört nått då ska jag försöka kontakta dom för att alla har rätt att veta hur det ligger till,företagen borde kontakta sökanden oavsett om den fått jobb eller ej, villket väldigt få har gjort till mig men har mailat de utan svar dock, endel har mailat tillbaks.men jag tycker alla säger så olika om hur man ska söka jobb,och jag lyssnar ju mer på ams pga de borde ju veta mer,men jag vet inte längre på vad o vem jag ska lyssna på spec när alla säger 100000 olika saker så man blir ju en aningen förvirrad ;)
Försöker lära mig att lyssna på MIG själv och på vad JAG vill (man kan ju få råd från andra dock) men det är svårt,borde finnas kurs i att tro på sig själv,samt våga säga nej :) ...


Ang att man inte ska maila utan ringa eller besöka när man ska söka jobb.. well maila är ju något de flesta företagen vill att sökande ska göra (maila cv:n) det är iaf det enda jag har sett.

sedan till frågan som det igentligen handlar om alltså lånet..så tack till alla som gav råd ska tjata på han som lånade pengarna så han blir med till banken..så vi kan reda ut det här med lånet,så allt kan lugna ner sig när det gäller lånet!!!

Baha
2008-08-30, 16:01
Många klanar nog egentligen i onödan, allt är inte så enkelt för vissa heller.

men prata med borgernäran, prata med in polare och prata med banken och gör ditt bästa för att verkligen fixa det hela.


Lycka till iaf, hoppas det verkligen fixar sig för dig oavsett omständigheterna så är det ingen rolig situation.*flex*

Krille 87
2008-08-30, 16:48
Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här. Du tar inte åt dig, det är alltid någon annas fel. Börja ta ansvar ffs!!

"Det har krånglat med A-kassan så jag har inte fått ersättning på 4 månader och därför inte kunnat amortera". Känns inte det viktigare att ta tag i ersättningen från A-kassan vilket vara din enda inkomst istället för att hoppas att banken kommer betala av halva ditt lån, vilket är något av det dummaste jag hört, sorry asså! Du e snett på det!

petah
2008-08-30, 18:37
Jag har vart arbetslös ett tag har ska få ersättning från a-kassan men de krånglar så de har ej betalat ut på ca 4 månader.
Nu till problemet.. Jag har ett banklån på xxx xxx antal tusen och de hotar med att jag kommer bli tvungen att betala hela summan till dom samt att den som står som borgenär kommer betala vilket jag ej vill, samt att jag förstår banken att de är ganska så arga för att jag ej betalt men jag har ju inte haft någon inkomst så då är det inte så lätt som de på banken tror det är och jag skulle gjärna betala samt har försökt göra allt för att betala de månaderna jag ej haft inkomst, hade ett samtal med en av de på banken där hon sa
- Ta bara något jobb,vilket jobb som helst även om du bara får 2000 kr och betala hela den lönen till oss,spelar ingen roll om du får svälta eftersom lånet är viktigare.

tycker väll att det var lite väl att ta i när man pratar till en kund!!

Jag har hört av endel människor att när de har haft ett lån och de blir arbetslös så betalade banken hälften av lånet och sedan var kunden tvungen betala resten..
Finns det inte något sådant???

Alltså är du på riktigt? Ska banken betala halva ditt lån för att du har blivit arbetslös? Tycker synd om den som gick i borgen för dig.

Edit: plus ett på förre talare, väx upp.

mela
2008-08-30, 18:49
Hade du inte jobb i Norge förut? Varför kontaktar du inte dem och kollar om du kan få jobba där igen? Lönen verkar iofs ha varit sådär men det är bättre än inget.

jenJ
2008-08-31, 12:29
Håller med att det INTE är lätt för vissa att ta tag i saker speciellt när man har sjukdom som sätter stop för det.. sedan så ska man inte utala sig om något som man inte vet något om.. så jag kan inte komma och säga att du skyller på andra saker,eftersom jag vet inte hela historien samt känner dig inte. men kan iallafall berätta att jag kännde en som hade adhd en arbetskompis var det och han var jätte glömsk,och hade faktiskt problem med många saker tex räkningar som han skulle betala och hade gjort i ordning för att gå till banken och betala,men han kom aldrig så lång för han glömde bort det hela tiden och tillslut fick han påminnelser och då kom han på att han inte betalat räkningarna,han försökte få hjälp från landstinget(tror jag det va)
nån person som skulle hjälpa honom samt stötta honom så att han ev klarar av att betala räkningar osv men landstinget sa nej,pga de skulle spara pengar de tyckte även att han inte behövde hjälp!!!
kan ju tillägga att han glömde bort att hans flickvän satt i bilen och väntade på honom,som skulle köpa något pga flickvännen behövde något från en affär, han hade träffat en arbetskompis och pratade med honom,och då glömde han bort att hans tjej höll på att klämma ut ungen i bilen!!) och ja jag tycker ju att bara det är ett skäl nog att få hjälp hehe!
Kan förstå lite hur du känner dig osv itsmylife svårt för en som ej har adhd att förstå en som har det..
Men något som jag undrar lite över är har inte någon läkare eller nån psykolog
pratat med dig ang hjälp ?? för alla har ju rätt att få hjälp.

Och är jag blind eller ser jag dåligt?? VART står det att itsmylife vill att banken SKA betala halva lånet?? tycker det står något annat..

Sedan ett råd till många här inne är ju, skaffa riktig info innan man utalar sig om något/någon som man ej vet så mycket om,tycker många gjort det tex väx upp,du skyller bara på ditt och datt, men vad vet vi om hans situation?? och om han säger att det är så så är det så helt enkelt.

Och håll er till frågan, för inte var hans fråga ska jag sluta skylla på ditt och datt... utan han behöve hjälp och information om ett lån,och då tycker jag att man ska hålla sig till det än att hoppa på honom med en massa annat som
JAG tycker nästan verkar som några försöker kalla honom lögnare.. men det är vad JAG tycker och det kanske inte hjälper honom utan får honom att må värre?? vad vet jag..

Lycka till säger jag bara och sedan så tycker jag du gör rätt i att prata med banken!

jenJ
2008-08-31, 12:29
Hade du inte jobb i Norge förut? Varför kontaktar du inte dem och kollar om du kan få jobba där igen? Lönen verkar iofs ha varit sådär men det är bättre än inget.

+1

jenJ
2008-08-31, 12:31
Bra att du går en kurs iaf, jag tycker absolut du bör få professionell hjälp att söka jobb.



Korrekt och bra skrivet.


+1


Jag läste först att du hade ADHD och funderade i ca 0,1 sek på hur det kan befria dig från ansvar. Det kan det inte. ADHD innebär inte att man är hjärndöd, ADHD innebär koncentrationssvårigheter (+ en en del andra symptom).
Har man tecknat ett banklån så är man skyldig någon pengar. Om en kompis lånar pengar av dig, lovar att betala tillbaka och sedan flyttar o skiter i att betala dig ngt i nästan ett halvår, hur skulle du må då? Vad skulle du tänka? Att det är OK för att adressändringen inte fungerade? Borde inte din kompis hört av sig då?

Är du en person som lider av ADHD eller har andra grövre störningar som inte kan hålla koll på sådant, så är det god man som gäller. Då håller denna rätt på din ekonomi och hjälper dig. Du ska isåfall ta kontakt med kommunens överförmyndare för fortsatt dialog.


ja läs på vad de andra är så kanske man inte ska säga att han är hjärn död

jenJ
2008-08-31, 15:04
läs dagen Aftonbladet en kvinna sökte 400 jobb fick 0 svar (!!!)

Liten Men Fet
2008-08-31, 15:09
läs dagen Aftonbladet en kvinna sökte 400 jobb fick 0 svar (!!!)

Du tror inte det hänger på hur hon söker? Hur ansökan ser ut och vad man har för erfarenheter?

Det är ju inte en slump att hon inte fick något svar överhuvudet taget.

WHITEFOLKS
2008-08-31, 15:21
Min sambo fick sitt uppehållstillstånd förra veckan, första hon gjorde var att skicka in ansökning på ett jobb. Hon fick komma in på intervju nästa dag.

Så 400 ansökningar och 0 "svar" verkar ju rätt extremt.

jenJ
2008-08-31, 15:29
Min sambo fick sitt uppehållstillstånd förra veckan, första hon gjorde var att skicka in ansökning på ett jobb. Hon fick komma in på intervju nästa dag.

Så 400 ansökningar och 0 "svar" verkar ju rätt extremt.

Håller med 400 ansökningar och 0 svar,låter för otroligt.. men hon kanske kom på några intervjuer men fick aldrig jobbet som hon sökt..(man vet ju aldig med AB!!)
Sedan så kanske många trodde att hon inte var bra på svenska,så de ville inte kalla in henne på intervju,men bara för att man är från ett annat land eller har ett ej icke svenskt namn så betyder inte det att den inte kan något..
Vem vet??

Liten Men Fet
2008-08-31, 15:33
Håller med 400 ansökningar och 0 svar,låter för otroligt.. men hon kanske kom på några intervjuer men fick aldrig jobbet som hon sökt..(man vet ju aldig med AB!!)
Sedan så kanske många trodde att hon inte var bra på svenska,så de ville inte kalla in henne på intervju,men bara för att man är från ett annat land eller har ett ej icke svenskt namn så betyder inte det att den inte kan något..
Vem vet??

Frågan är vilken relevans det har med det här enstaka fallet, jag kan nämna ett par av mina polare som bara sökt ett jobb och fått det direkt men det har ju lika lite relevans det.
Kontentan är att det borde inte vara så fruktansvärt svårt att hitta ett jobb om man verkligen försöker och är beredd att ta jobb man egentligen inte vill ha och som ligger en bit bort från hemmet.

jenJ
2008-08-31, 16:02
Frågan är vilken relevans det har med det här enstaka fallet, jag kan nämna ett par av mina polare som bara sökt ett jobb och fått det direkt men det har ju lika lite relevans det.
Kontentan är att det borde inte vara så fruktansvärt svårt att hitta ett jobb om man verkligen försöker och är beredd att ta jobb man egentligen inte vill ha och som ligger en bit bort från hemmet.


Ja,man har ju större chans att få ett jobb om man söker i hela landet även grannländer än att man enbart söker i 1 kommun då har man mindre chanser.

jakke
2008-09-08, 17:23
bumo. Hur gick det? Kanske bäst lösa detta innan du funderar på att dra till Norge.

Björkvedens mästare
2008-09-08, 17:40
Hoppas det löser sej, Skaffa en ny mobil och ring till företagen, hör med polare om vilka som behöver folk, kontakter är allt. Mailansökningar är blä.
Ps. jag gillar google reklamen där nere, passar bra i den här tråden, uppmutranade och hoppfullt liksom. Ds.