handdator

Visa fullständig version : Benpres - gränsen till spruta blod ur öronen?


Pompere
2008-08-29, 14:19
Tjenare!

Idag var det benpass för min del och mitt schema ser ut såhär
(Har uteslutit knäböjen för att jag har fått en viss smärta runt höften varje gång jag har försökt mig på den..)

Bensträckare i maskin: 4x6-8
Sittande lårcurl: 3x8
Benpress: 3x8
liggande lårcurl: 3x8
Stående vadpress: 4x10


Nu till "problemet".
På första repet vid mitt tredje set på benpressen så kände jag hur "nånting" steg sig högre och högre upp från magen till huvudet medans jag pressade allt jag kunde, och precis innan jag klarade första repet var det världens tryck som steg sig mot öronen och det kändes verkligen som att det skulle spruta blod ut från öronen.. riktigt läskigt var det..

Men sedan under de resterande 7repsen var det lugnt. Det var bara det där första repen som är så satans tung som det verkligen skrämde skiten ur mig..

Så till min fråga nu: Är det lönt att verkligen ta i sådär mycket (till failure) eller ska man tare någorlunda lugnt och köra resterande övningarna extra extra hårt?

Tack på förhand!

Gislason
2008-08-29, 14:41
Hur är andningen? Finns många typer av obehag att uppleva om man tränar tungt och håller andan. Du ska kunna ta i sådär mycket utan att uppleva såna känslor.

Däremot måste du ju inte alltid sikta på failure. Har du kraft till precis 8 reps i dig så är ett set på 7 reps ett ypperligt arbetsset, jag tror inte på att man alltid måste ligga på gränsen, speciellt inte om den sista repetitionen är sämre utförd än de tidigare (kanske inte så relevant i just benpressen dock).

Pompere
2008-08-29, 14:59
Jag hyperventilerar innan jag ska trycka ut skiten så jag har allt focus på benen och utförande, sen tar jag en halvdjupt andetag och håller den inom mig enda tills första repet är slutfört.
Jag kanske borde försöka blåsa ut sakta men säkert medans jag utför första repet?
Är inte riktigt high på det där med andningen men har funkat bra i resterande övningarna men det är just benpressen, då det tar så jäkligt, som jag nog failar med andningen..

mangs
2008-08-29, 15:07
Jag hyperventilerar innan jag ska trycka ut skiten så jag har allt focus på benen och utförande, sen tar jag en halvdjupt andetag och håller den inom mig enda tills första repet är slutfört.
Jag kanske borde försöka blåsa ut sakta men säkert medans jag utför första repet?
Är inte riktigt high på det där med andningen men har funkat bra i resterande övningarna men det är just benpressen, då det tar så jäkligt, som jag nog failar med andningen..


Om det nu var så otäckt som du sade, varför fortsatte du träna?

Det finns tre saker jag vill säga.

1. Hyperventilera inte innan setet. Du lurar kroppen att du har mer syre än du har (kan svimma pga det). Ta några djupa lugna fina andetag och koncentrera dig.

2. andas ut lite luft och släpp på trycket i den positiva fasen (när du pressar bort från dig). Buktrycket är viktigast i negativa fasen samt när du börjar pressa ifrån.

3. Failure innebär att man misslyckas med en repetition dvs du kan inte utföra den eller fler efterkommande reps i det setet. Vad jag förstår var det inte detat du upplevde.

Det låter lite som om det slog lock för öronen samt att du tappade buktrycket. Ett tips med andingen är att andas in mellan varje reps, hålla andan och släppa ut lite luft i den positiva fasen.

Pompere
2008-08-29, 15:25
Jag fortsatte träna för att trycket kändes bara läskigt under första repet och resterande 7 rep var det inga problem alls.

Men ska förbättra min andnings-teknik, definitivt.

Men om min andningsteknik inte skulle kunna bättras (rent teoretiskt), skulle jag isåfall kunna köra lite lugnare på benpressen och försöka köra riktigt hårt på resterande benövningarna.. Eller är benpressen en sådan pass viktig övning att det är verkligen bra om man pressar ut sig till max?
Ganska dum fråga egentligen kanske, men ville bara kolla hur ni gör, för jag ser massa lirare som inte pressar ut sig helt till max under benpressen och tar det mycket lugnare än mig själv.

mangs
2008-08-29, 15:33
Personligen är benpress den övning som jag tar i mest utav alla. Händer ofta att det slår lock för öronen och jag får tunnelseende samt blodtrycksfall om jag reser mig snabbt efteråt. Dock tänker jag mycket på andningen så i ditt fall skulle jag börja om och ta det lite lugnare samt fokusera på andningen. Benpress är en bra massabyggare eftersom man kan pressa sig helt slut utan att riskera att få stången över sig.

Detta gäller alltså när man vill bygga styrka och massa, vill du bara träna för välbefinnandet och för att hålla igång behöver du inte alla pressa dig så hårt. Det är i så fall bättre att du lassar av lite vikt och tar det lugnare.

martikainen
2008-08-30, 09:27
har samma "problem", efter benpressen så måste jag sitta kvar 2-3 minuter för att inte ramla ihop när jag ställer mig upp pga blodtrycksfallet.
Tycker bara det känns gött att man tagit ut så så mycket.
Och håller med om att första reppen i sista setet är värst, känns som man kan jämföra det med ett flygplan, krävs mest bränsle i starten :P

Pompere
2008-08-30, 18:31
Ja
Jag måste vila något oerhört mycket mellan seten på benpressen.
Det tar verkligen allt på en, orkar knappt mage-övningar efteråt.
Underbar övning :)