handdator

Visa fullständig version : Benhinneinflamation i underarmen?


JakeTheSnake
2008-08-29, 12:42
Tja. började få ont i benet på underarmen när jag kör vissa gymmövningar, speciellt Biceps och Vings, innan sommarlovet. När jag hade uppheåll från träningen på sommaren så försvann det onda. Nu när jag börjat träna igen kom det tillbaka nästan på en gång. Någon som vet vad man ska göra åt det?

Verkade ju inte hjälpa med vila. Har inte lika ont nu som innan sommaren men det känns och är jobbigt. Är mest rädd att det ska bli som innan sommaren för då kunde jag knappt träna.*grr*

Muaytudd
2008-08-29, 13:14
Tja. började få ont i benet på underarmen när jag kör vissa gymmövningar, speciellt Biceps och Vings, innan sommarlovet. När jag hade uppheåll från träningen på sommaren så försvann det onda. Nu när jag börjat träna igen kom det tillbaka nästan på en gång. Någon som vet vad man ska göra åt det?

Verkade ju inte hjälpa med vila. Har inte lika ont nu som innan sommaren men det känns och är jobbigt. Är mest rädd att det ska bli som innan sommaren för då kunde jag knappt träna.*grr*

Låter som ngn överbelastning helt enkelt. Stressfaktur etc. Fast ärligt talat har jag ingen aning om man kan få det i armen.

Du har inte fått ngn. smäll på armen typ spark etc?

JakeTheSnake
2008-08-29, 13:55
Nä ingenting. Fick känningar första gången när jag skulle maxa i curlingstång. Sen blev det bara värre så ja sluta träna de övningar som gjorde ont. det gick över och nu kommer det tillbaka igen när jag börjar träna igen...
Borde kanske ringa läkaren?

JakeTheSnake
2008-08-29, 14:05
Kan förstå att det blev en överbelastning när jag försökte höja vikterna. Men sen under mitt sommaruppehåll så känndes det bra igen. Men nästan direkt när jag började träna igen efter sommarens uppehåll började det göra ont igen, men inte lika mycket. Tycker de borde ha blivit bättre på två månader utan att känna av något i underarmen

Guddi
2008-08-29, 15:22
Vilka vikter började du träna med efter uppehållet? Styrka kan sitta kvar ganska länge men det betyder inte att kroppen är redo för krafterna.

Hur många set och repetitioner kör du där underarmarna är inblandade?

JakeTheSnake
2008-08-29, 21:02
Kör Biceps 2 ggr i veckan och det är då underarmen är mest inblandad. Brukar köra på 35kg 8 reps och 3 set på curlingstång. Klarade 40+ innan sommaren.

Mitt biceps pass brukar bestå av:
3*8 35 kg Curlingstångs curls
2*8 27.5-30 kg scottcurls
2*8 10 kg konsentrationscurls

Men tog något mindre precis efter sommaren

JakeTheSnake
2008-08-29, 21:03
Tränar också underarmen specifikt ibland. Men tycker det brukar ta ganska mycket i den när man tränar biceps

Guddi
2008-08-29, 21:28
Du håller väl i stången när du kör övningar för rygg med? Troligen så kör du för mycket repetitioner för att dina armar ska klara av det. Att du får ont i just curlstång kan bero på stela supinatorer. sök så hittar du massor...

JakeTheSnake
2008-08-30, 09:13
ok tack:) ska kolla det. Aa men det är i just den rörelsen när jag curlar ner det gör ont. Det är värst i scottcurls

Svennen
2008-08-31, 07:38
Jag undrar om jag kan ha fått samma, benhinneinflammation eller nåt. Har tidigare haft benhinneinflammation i benet, och det sitter på samma ställe fast i armarna, alltså mellan benet och köttet. Hänger ni med :Virro Har det sista kört hantelcurl 15 x 3, tungt, iaf för mig. Samma vikter (tror jag) som jag hade när jag körde 8 x 3. Käkar iaf Voltaren nu som jag hade hemma för säkerhets skull. Hjälper väl sådär. Tror ni det kan vara benhinneinflammaton?

JakeTheSnake
2008-08-31, 10:31
Har samma kännsla att det är mellan benet och köttet:P ska ringa läkare på måndag

z_bumbi
2008-08-31, 10:52
I de flesta fallen är det nog en fråga om rörlighet och det finns x antal trådar som tar upp samma typ av problem. Man är stel i utåtrotation av handen och stretchar man det så brukar det alltså lösa sig.

JakeTheSnake
2008-08-31, 17:40
ok, tänkte på det med så har börjat stretcha mer nu:). Ska ändå ringa läkaren å kolla om man kan få nått bra som gör att det inte gör nt när man tränar

JakeTheSnake
2008-09-02, 09:44
Ok, var hoss läkaren immorse och det var en inflamation. Ska ta det lungt när jag tränar så kommer det att gå över. Fick också voltaren utskrivet så det ska gå fortare

gnagaren
2008-09-02, 12:08
Jag hade också samma problem för några år sedan, men jag fortsatte att träna på och blundade för smärtan och det ledde till att underarmarna kom ifatt överarmarna i styrka och då försvann problemen.
Annars säger jag ZON; "Varför behandla hela kroppen.... Det är nog dessutom billigare och fungerade superbra när jag hade benhinneinflammation i benet :thumbup:

Gymfjollan
2008-09-02, 12:10
du kan ju köra det flesta övningar , om du använder dragremmar ! det avlastar underarmarna REjält ! :)

lycka till med rehab

JakeTheSnake
2008-09-02, 15:33
Jag hade också samma problem för några år sedan, men jag fortsatte att träna på och blundade för smärtan och det ledde till att underarmarna kom ifatt överarmarna i styrka och då försvann problemen.
Annars säger jag ZON; "Varför behandla hela kroppen.... Det är nog dessutom billigare och fungerade superbra när jag hade benhinneinflammation i benet :thumbup:

Ok, har testat fortsätta träna men det blev bara värre och värre så kör nog som läkaren sa så ja slipper det onda.
Haha ZON:) ska inhandlas:P

JakeTheSnake
2008-09-02, 15:35
du kan ju köra det flesta övningar , om du använder dragremmar ! det avlastar underarmarna REjält ! :)

lycka till med rehab

ok, tack ska testa dragremmarna. aa skönt att jag ändå kan köra mycket. Det är mest biceps som lider av skadan:P. Men jag ska ju träna även biceps och de övningar som gör ont på lätta vikter annars kommer jag bara bli stel och inflamationen kan bli värre:). så det är ju en bra

garm
2008-09-02, 17:48
Vad tog du kontakt med för läkare?

JakeTheSnake
2008-09-02, 20:03
Ja bara ringde vårdcentralen. Lätt å snabt

Bajjeen
2008-09-04, 21:36
jag har samma problem.. känner dock av det främst när jag kör bicepscurl med en rak stång t.ex. skivstången.. hantlar känns nästan inget och curlstången känns lite men långt ifrån så mycket som med en rak stång!

ett tips för att känna det mindre är när du lägger tillbaka vikten, lägg den på ställningen men håll emot fortfarande och släpp sakta, det hjälper iaf mig att få mindre ont!

i övrigt har jag snackat med en hel del styrkelyftare då jag har turen att vara i kontakt med en styrkelyftarklubb, och de har sagt till mig att det är pga. mina underarmar ligger efter i styrka, vilket jag förstår då jag i princip aldrig har fokuserat träningen på dom! *flex*

nu kör jag dock underarmar 2 ggr/vecka (oftast måndag och torsdag) för att komma ikapp. så det bästa sättet för att slippa problemen är helt enkelt att träna upp underarmarna så att de orkar med, dock är nog underarmar bland det TRÅKIGASTE som man kan träna på gymmet ^^ men det är ju en annan femma *gah!*

Erik__
2008-09-04, 21:46
Du håller väl i stången när du kör övningar för rygg med? Troligen så kör du för mycket repetitioner för att dina armar ska klara av det. Att du får ont i just curlstång kan bero på stela supinatorer. sök så hittar du massor...

hur tänker jag när jag vill få det till att pronatorerna är stela om man inte kan ha ett fullt supinerat grepp?

JakeTheSnake
2008-09-05, 11:48
ok ska testa lägga dom på ställning.
Mm förstod att det var underarmarna som låg efter i styrka anars borde jag inte ha fått inflamation i underarmen efetrsom det beror på överbelastning. Så har även jag börjat träna underarmarna två gånger i veckan:). och japp det är tråkigt:P
Tack för tippsen

Guddi
2008-09-05, 13:59
hur tänker jag när jag vill få det till att pronatorerna är stela om man inte kan ha ett fullt supinerat grepp?Du tänker rätt :) det är jag som skrev fel... :em:

Givetvis är det rörligheten i supination som ska tränas och då är det pronatorerna som måste "förlängas"...

j2b
2008-09-05, 19:56
har haft samma problem och läst att många andra också haft det, egentligen bara att träna på och kanske ta det lite lugnare när smärtan blir för jobbig.

för mig blir det bättre med hantlar än curlstång när jag har ont så det kan ju vara ett tips

jebu
2008-09-05, 20:22
Något som hjälper för mig är att hålla tummen på samma sida som resten av fingrarna då jag bicepscurlar med rakstång, alternativt inte nyper så hårt runt stången.

JakeTheSnake
2008-09-05, 21:05
ok nice, tack för alla tipps ska testas nästa träning. Tycker det redan känns mycke bättre