handdator

Visa fullständig version : knäproblem


zowie
2008-08-29, 09:02
hej, kankse ni har några tipps för mig.

har lite problem med knäerna som återkomma jämt. har skippat benspark för flera veckor sen eftersom det är värst.
knäböj, utfall, lårcurl och benspark är rätt okej. dessutom cyklar jag en del under vardagar. men knäerna gör ofta lite ont och känns svag hela tiden.
vad kan man göra åt det förutom att smörja in sig med massa gel eller liknande som ändå inte hjälper?
speciella övningar, stretching?

Strosaren
2008-08-31, 09:10
Kan du vara lite mer specifik? Var på/i knäna gör det ont? När gör det ont? Har knäna varit utsatt för något trauma?

Själv har jag problem med en menisk i båda knäna. Många av de övningar du nämner kör jag ändå, för de är bra för att bygga upp musklerna runt knäet, exempelvis Quadriceps. Grejen är att du bör vara noga med belastningen. När du får ont kör du för tungt. Du kan även använda skydd över knäna för att undvika snedbelastningar. Både bra för stabilitet och värme.

Du bör också besöka en läkare (ortoped) eller en sjukgymnast för att ta reda på vad som orsakar smärtan i dina knä.

priceless
2008-09-01, 13:46
Jag har också problem med mina knän. Jag delade ut reklam för många år sen och sen dess har jag haft återkommande inflammation i knäna. Är väldigt svag i mina knän, om jag går ner på huk kommer jag knappt upp igen. Vet inte vad man ska göra för att bygga upp det på ett sätt som inte gör att dom blir så belastade? Känns som att dom ska gå av nästan :) haha.

Det känns precis som en inflammation i knät. Jag både går och cyklar och kör lite benpress för att försöka få upp styrkan i dom innan jag börjar med t.ex utfall och så vidare för det gör förjäkla ont.

zowie
2008-09-02, 06:35
hej strosaren & priceless!

fick leta efter min tråd, har inte fattat vart den hamnade, därmed ett sent svar.
alltså knäerna känns mjukt och sliten, det ät inte direkt riktigt ont. benpress fick jag sluta med, det var värsta övning. har inte heller ont när jag kör utfall, knäböj, men efter träning om jag har suttit längre vid skrivbord på jobbet och sen reser mig. och när jag cykla märks tydligt att knäerna är svaga. och det kanckar i de ibland.
hade aldrig haft en knäskada (förutom att jag som 'tomboy' i barndomen föll jämnt på knäerna), men har alltid haft minsta styrka i benen. ibland känns cyklinge så tungt i låren att man skulle tro att jag aldrig träna/cykla överhuvudtaget.
ska försöka med knäskydd och känner efter om det går bättre.
TACK!