handdator

Visa fullständig version : Simmarna i OS


berra_berra
2008-08-28, 20:36
Jag såg lite simning under OS och la märke till hur biffiga alla var... Speciellt bröstpartiet...

Då tänkte jag :smash: Sån kropp vill jag också ha!

Nu till frågan... är det någon som vet hur en simmare tränar... förutom all simning så klart... :confused:

Ekman_
2008-08-28, 20:37
Jag såg lite simning under OS och la märke till hur biffiga alla var... Speciellt bröstpartiet...

Då tänkte jag :smash: Sån kropp vill jag också ha!

Nu till frågan... är det någon som vet hur en simmare tränar... förutom all simning så klart... :confused:

Simning ger ju ganska mycket muskler

Gymmar väll kanske också?

berra_berra
2008-08-28, 20:39
Simning ger ju ganska mycket muskler

Gymmar väll kanske också?

tänkte mer om någon hade nått träningsprogram för simmare :)

jwzrd
2008-08-28, 20:40
En intressant fråga innan alla byggartards börjar spamma tråden med 300 överavancerade scheman: tror ni att de tränar 4 bröstövningar, 4x10 eller kanske säg... enbart bänkpress ett par set tillsammans med all simning? Om denna styrketräning räcker för ett fint rack, vad gör ni alla kn00bs med era proffsscheman?

Nimille
2008-08-28, 20:43
tänkte mer om någon hade nått träningsprogram för simmare :)
Vad ska du med det till?
Att börja träna som en elitsimmare i OS låter inte som någon bra ide.

Du kan ju kolla på en simmares kropp, vilka muskler är överdimensionerade? När du vet det så vet du ju vad du ska träna lite extra. En muskel kan ju bara växa, så träna på tills du får önskad volym bara.

Mr. Athletic
2008-08-28, 21:14
En intressant fråga innan alla byggartards börjar spamma tråden med 300 överavancerade scheman: tror ni att de tränar 4 bröstövningar, 4x10 eller kanske säg... enbart bänkpress ett par set tillsammans med all simning? Om denna styrketräning räcker för ett fint rack, vad gör ni alla kn00bs med era proffsscheman?

Flera mils simning om dagen, hård som lös (dvs snabba/aggressiva intervaller och lugnare), bygger en sådan kropp.

Jag_Emil
2008-08-28, 22:46
En simmare har mardrömsträning. Så där har du något att bita i.

Björkvedens mästare
2008-08-29, 04:58
Simmare simmar mest inte mycket annat. Jag tycker att gymnaster har snyggare kroppar, simmarna ser ju inte kloka ut med sina groteskt stora ryggar och axlar.

Hallberg
2008-08-29, 07:05
simmarna ser ju inte kloka ut med sina groteskt stora ryggar och axlar.
Håller med dig om att gymnasterna har snyggare (över-)kroppar, men _groteskt_ stora ryggar/axlar på simmarna?
http://i15.photobucket.com/albums/a392/elvibora/kv04/6_3_michael_phelps.jpg
http://www.stefannystrand.se/files/images/9.jpg

skaparn
2008-08-29, 07:24
Det enda jag vet, utan att ha tränat simning särskilt seriöst alls, är att det finns snabbare vägar till rejäla rattar än att träna simning. Däremot så är det betydligt coolare att träna fjärilssim tre timmar per dag i intervallform än att tillsammans med sina gymnasiepolare iklädda flipflops träna bänkpress med passare som bicepscurlar din rep 2-10.

Hallberg
2008-08-29, 07:35
Det enda jag vet, utan att ha tränat simning särskilt seriöst alls, är att det finns snabbare vägar till rejäla rattar än att träna simning. Däremot så är det betydligt coolare att träna fjärilssim tre timmar per dag i intervallform än att tillsammans med sina gymnasiepolare iklädda flipflops träna bänkpress med passare som bicepscurlar din rep 2-10.

+1
Finns ju en hel del hälsofördelar med att röra på sig också (jämfört med att ligga still på en bänk)

sunkan
2008-08-29, 11:30
+1
Finns ju en hel del hälsofördelar med att röra på sig också (jämfört med att ligga still på en bänk)

det ena behöver ju inte utesluta det andra, bara för att man tränar bengtpress så kan man fortfarande löpträna eller varför inte simma.

Pelle2
2008-08-29, 11:33
det ena behöver ju inte utesluta det andra, bara för att man tränar bengtpress så kan man fortfarande löpträna eller varför inte simma.

+100

Hallberg
2008-08-29, 11:51
det ena behöver ju inte utesluta det andra, bara för att man tränar bengtpress så kan man fortfarande löpträna eller varför inte simma.

Det håller jag absolut med om, men det är inte helt ovanligt med folk som har gymträning som enda fysiska aktivitet. (Jag har själv tävlat i SL så det är inte så att jag avskyr bänkpress direkt...)

mangs
2008-08-29, 12:22
Jag skulle tro att de flesta simmare likt alla övriga elitidrottare kompleterar sin grenspecifika träning med styrketräning. Oftast handlar det då om basövningar. För simmare handlar det nog mer om basövningar för överkroppen än för benen. Därför skulle jag gissa på bänkpress, olika roddar mm och kanske lite ryck och stöt.

Annars tror jag mest de lägger sitt krut på att ta ut sig i bassängen och då är det bättre att inte köra sig slut i gymmet dagarna i ända.

Simning är bra träning men är du ute efter att bygga muskler snababst sä är ren styrketräning ett bättre alternativ. Glöm inte bort att simmarna du ser i OS har simmat flera timmar varje dag i nästan hela sina liv och eftersom de är elit har de också oftast rätt genetiska förutsättningar för att tåla hård belastning samt muskelbygge etc.

Agda 56 som motionssimmar 3 ggr i veckan är normalt inget massa-monster precis.

Martin Löwgren
2008-08-29, 14:47
Håller med dig om att gymnasterna har snyggare (över-)kroppar, men _groteskt_ stora ryggar/axlar på simmarna?
http://i15.photobucket.com/albums/a392/elvibora/kv04/6_3_michael_phelps.jpg
http://www.stefannystrand.se/files/images/9.jpg

De där är nåt som lever kvar att simmare skulle vara grova. Vart kommer de ifrån? Visst de har inte särskillt mycket kroppsfett men breda ryggar och grova, njaaa.

Förövrigt har de inga benmuskler och det är fan de fulaste som finns.

Pompere
2008-08-29, 15:14
+1


Tycker verkligen inte de är grova på nåt sätt.

Otto GROV
2008-08-29, 15:43
Jag såg lite simning under OS och la märke till hur biffiga alla var... Speciellt bröstpartiet...

Då tänkte jag :smash: Sån kropp vill jag också ha!

Nu till frågan... är det någon som vet hur en simmare tränar... förutom all simning så klart... :confused:

Skulle tro att dom flesta eller alla sprint simmare kör en del styrketräning.
Dom kör övningar som dom kan ha nytta av i simningen, En hel del dragövningar lär det bli. Tror många simmare är rätt starka i just dragövningar.
Säkert en del explosiv träning också, Annars är det säkert övningar där flera muskelgrupper använd som prioteras.

Vill du ha en simmar kropp ska du börja priotera lågt bf, Samtidigt som du kör nått vettigt styrketräningsprogram med bra övningar som bas.

Otto GROV
2008-08-29, 15:49
De där är nåt som lever kvar att simmare skulle vara grova. Vart kommer de ifrån? Visst de har inte särskillt mycket kroppsfett men breda ryggar och grova, njaaa.

Förövrigt har de inga benmuskler och det är fan de fulaste som finns.

Alla jämför inte med byggare. I en vanlig svensons ögon ser dom flesta elit simmare både vältränade å grova ut.

Danny Devito
2008-08-29, 15:58
Alla jämför inte med byggare. I en vanlig svensons ögon ser dom flesta elit simmare både vältränade å grova ut.

+1

Martin Löwgren är tråkig. Dissar jämt alla andra idrottare.

Erdbeere
2008-08-29, 16:05
Finns ju några fransmänn som har lite kött ^^

http://cache.daylife.com/imageserve/09Jc5jTgQDgvM/610x.jpg

redbrigade
2008-08-29, 16:10
Kör Phelps diet på 12 000kalorier om dagen, så kommer du få resultat direkt !

Floddan
2008-08-29, 16:37
Finns ju några fransmänn som har lite kött ^^

http://cache.daylife.com/imageserve/09Jc5jTgQDgvM/610x.jpg

Fan va franska dom såg ut!

Yankeee
2008-08-29, 16:49
Förövrigt har de inga benmuskler och det är fan de fulaste som finns.

Nu pratar du i nattmössan igen.

obesogen
2008-08-29, 17:25
Det finns överlag väldigt lite studier som tyder på att styrketräning skulle ge någon som helst prestationsförbättring i vattnet. Dock har de flesta studier använt sig av maskinträning och durationen på träningen är ofta inte längre än 8-12 veckor.
Det är mycket svårt att "kopiera" rörelser på land till vattnet, motståndet är också självfallet helt annorlunda.
Michael Phelps ska enligt egen utsago aldrig ha lyft en vikt i hela sitt liv.
Om man inte är Michael Phelps tror jag dock att det finns en viss fördel med att köra en del styrketräning, främst i skadeförebyggande syfte.
För en simmare på hög nivå är det extremt viktigt att kunna hålla höften i draget, det behövs en hel del styrka för att klara det, vilket inte Nystrand klarade under OS. Fransmännen däremot, de hade tränat upp den funktionen utomordentligt. Det, i kombination med den nya dräkten som gör att man får ett bättre flytläge vilket gör att man kan ha mer muskler och lägre bf% ska ha varit en bidragande orsak enligt vissa simtränare till att det gick hyfsat för Frankrike.

Björkvedens mästare
2008-08-29, 17:41
Det går ju hur som helst inte att bara kopiera elitens träning och tro att man ska bli lika vältränad som dom är. All den tid som dom lägger ner har inte jag iaf. inte heller förutsättningarna heller.

BigForre
2008-08-29, 17:54
Om du bara vill ha den visuella fysiken så finns det ju klart snabbare och mindre krävande vägar än att träna som en simmare.

Martin Löwgren
2008-08-30, 13:56
Alla jämför inte med byggare. I en vanlig svensons ögon ser dom flesta elit simmare både vältränade å grova ut.

Nej och jag jämför inte med Kroppsbyggare (de är ljusår ifrån en kroppsbyggare avseende muskler=

De ser ut som vilken kille som helst som kört lite konditionsträning och lite bänkpress/latsdrag - inget speciellt tycker jag iallafall.

Gymnaster på och tyngdlyftare, de har däremot bra välutvecklade muskler tycker jag men simmare, nej nej

Martin Löwgren
2008-08-30, 13:56
+1

Martin Löwgren är tråkig. Dissar jämt alla andra idrottare.

Inte börja gråta nu.....

Martin Löwgren
2008-08-30, 13:58
Finns ju några fransmänn som har lite kött ^^

http://cache.daylife.com/imageserve/09Jc5jTgQDgvM/610x.jpg

Är alltså ett sexpack och lite bröstmuskler - KÖTT?

Då får jag be om ursäkt för sånt kallar jag för discotränad och absolut inte grov eller köttig.

My bad.

Martin Löwgren
2008-08-30, 13:59
Nu pratar du i nattmössan igen.

Visa 10 simmare med riktigt bra ben så tar jag av nattmössan, annars kan du dra igen kakburken (igen) tycker jag.

jwzrd
2008-08-30, 14:01
Är alltså ett sexpack och lite bröstmuskler - KÖTT?

Då får jag be om ursäkt för sånt kallar jag för discotränad och absolut inte grov eller köttig.

My bad.

Alla har både större armar och större axlar än du har.

regus
2008-08-30, 14:03
Är alltså ett sexpack och lite bröstmuskler - KÖTT?

Då får jag be om ursäkt för sånt kallar jag för discotränad och absolut inte grov eller köttig.

My bad.

Det är köttigt för dom flesta.
Välutvecklade bröstmuskler, magmuskler, armar och axlar. Killen längst till vänster ser ut och ha en skapligt välutvecklad rygg också.


Ian thorpe har köttiga ben

http://worldwidepablo.blogs.com/worldwide_pablo/files/6_1_ian_thorpe.bmp

Martin Löwgren
2008-08-30, 14:11
Det är köttigt för dom flesta.
Välutvecklade bröstmuskler, magmuskler, armar och axlar. Killen längst till vänster ser ut och ha en skapligt välutvecklad rygg också.


Ian thorpe har köttiga ben

http://worldwidepablo.blogs.com/worldwide_pablo/files/6_1_ian_thorpe.bmp

Aja jag märker att vi har helt olika syn på köttigt. Jag tycker de idrottare som kommer närnast en köttig kropp är sprinters.

Simmaren på bilden anser jag absolut inte som varken rippad, köttig, stor eller liknande.

Han är en otumordentligt duktig simmare - det är vad han är. Tror du verkligen att om man skulle lägga upp en bild på den simmaren att folk skulle säga: wow, fan vad grov han är eller köttig? Vart är de välutvecklade, vart? Inga abs, ingen rygg, armar är inte speciellt stora (låren faktiskt godkännda), förklara gärna för mig.

Har man mål att se ut som honom (köttigt) så har man satt upp alldeles för lätta mål enligt mig, men jag kanske är för hård.

regus
2008-08-30, 14:19
Aja jag märker att vi har helt olika syn på köttigt. Jag tycker de idrottare som kommer närnast en köttig kropp är sprinters.

Simmaren på bilden anser jag absolut inte som varken rippad, köttig, stor eller liknande.

Han är en otumordentligt duktig simmare - det är vad han är.

Har man mål att se ut som honom (köttigt) så har man satt upp alldeles för lätta mål enligt mig, men jag kanske är för hård.

Simmaren på bilden är inte rippad, men har köttiga ben. Jag tycker inte heller att Thorpe är köttig på överkroppen. Nog för att han är stor (195cm och 105-110kg) och skulle säkert ge ett ganska så köttigt intryck om man skulle springa in i han i verkligheten.

Simmarna på bilden innan var rippade och köttiga över bröst, axlar och armar.

z_bumbi
2008-08-30, 14:29
De flesta människor som ligger över 100 kg med en simmares nivå av kroppsfett är ganska stora.
Simmarna är däremot betydligt längre än den genomsnittliga byggaren och därför ser de mindre ut på bild, en byggare har också oftast maximerat sig för att se så stor ut vid ett givet tillfälle så bilder är alltså inte så himla intressant i en jämförelse. Det är t ex inte helt sällan jag stöter på byggare som inte ser så himla stor ut i verkligheten fast de på bilder har sett ganska imponerande ut (zapfe som off är ett stort undantaget men det har samma samband med längd som simmarna "lider" av.)

Sen kan man ju trots att det troligen förekommer doping på båda sidor fundera på hur man väljer sina referensramar om man inte tycker doping är okey..

Yankeee
2008-08-30, 14:39
Visa 10 simmare med riktigt bra ben så tar jag av nattmössan, annars kan du dra igen kakburken (igen) tycker jag.

Men om du någon gång kunde lära dig. Det är ingen som bryr sig om "bra" ur en wannabe-byggares synvinkel.
Har du inte gjort bort dig tillräckligt mycket den senaste tiden för att dra igång en sån här diskussion igen?

Mr. Athletic
2008-08-30, 14:42
De flesta människor som ligger över 100 kg med en simmares nivå av kroppsfett är ganska stora.
Simmarna är däremot betydligt längre än den genomsnittliga byggaren och därför ser de mindre ut på bild, en byggare har också oftast maximerat sig för att se så stor ut vid ett givet tillfälle så bilder är alltså inte så himla intressant i en jämförelse. Det är t ex inte helt sällan jag stöter på byggare som inte ser så himla stor ut i verkligheten fast de på bilder har sett ganska imponerande ut (zapfe som off är ett stort undantaget men det har samma samband med längd som simmarna "lider" av.)

Sen kan man ju trots att det troligen förekommer doping på båda sidor fundera på hur man väljer sina referensramar om man inte tycker doping är okey..

Ja det där tycker jag sammanfattar hela diskussionen rätt bra faktiskt :naughty:

pragmatist
2008-08-30, 15:19
Australiensiska laget i 4x100 medley som tog OS-silver. Biffar?

http://www.abc.net.au/reslib/200704/r135050_455367.jpg

(Ursäkta bildstorleken, hittade ingen mindre.)

Yankeee
2008-08-30, 17:13
Australiensiska laget i 4x100 medley som tog OS-silver. Biffar?


De är garanterat större och har bättre fysik än medelgymmaren iallafall.

Cilia
2008-08-30, 17:17
De är garanterat större och har bättre fysik än medelgymmaren iallafall.
absolut och snygga fysiker

jaosef
2008-08-30, 17:35
Såg ju ut att ha bättre ben än överkropp iaf. Kanske lite svårt att se på just den bilden å jag är verkligen inte expert ;)

Paria
2008-08-30, 17:55
De är garanterat större och har bättre fysik än medelgymmaren iallafall.

Benen, kanske. De tränas ju inte av medelgymmaren.

De som tränat någorlunda seriöst i en 2-3 år är nog i 95% av fallen förbi det där.

Tolkia
2008-08-30, 18:04
De ser ut som vilken kille som helst som kört lite konditionsträning och lite bänkpress/latsdrag - inget speciellt tycker jag iallafall.
På vilken planet bor du där "vilken kille som helst" som kört lite bänkpress ser ut som en elitsimmare? Jag skulle säga att det är fler på slumpmässigt valt standardgym inte INTE kan matcha simmarna än som kan det. Vilket inte är detsamma som att jag påstår att simmarna ser ut som Kålman.

Betar
2008-08-30, 18:36
men breda ryggar, njaaa.

http://img293.imageshack.us/my.php?image=namnlsai9.png

De där betraktas nog som bred rygg för många. Kanske inte jämfört med Mr.Olympia men garanterat bredare än de flesta på kollo.



Vet ej hur man får in bilden så den visas :/

jaosef
2008-08-30, 19:14
http://img293.imageshack.us/my.php?image=namnlsai9.png




Vet ej hur man får in bilden så den visas :/

http://img501.imageshack.us/img501/170/kayh4.jpg
Kan bero på fel format också;)

stevebc
2008-08-31, 15:03
Benen, kanske. De tränas ju inte av medelgymmaren.

De som tränat någorlunda seriöst i en 2-3 år är nog i 95% av fallen förbi det där.Källa?

:)