handdator

Visa fullständig version : mellanmål / snacks


victorious
2008-08-28, 20:07
Ponera att du har träning om ett tag, du är lite hungrig men har inte tid att laga till något ordentligt. En bar av något slag hade vart perfekt för att få lite extra energi innan träning, men 20 spänn vill du inte slänga iväg..

Banan och en proteinshake för all del, men har ni några andra tips på små snacks/mellanmål man kan ta före träning eller så? Nån som har nåt recept på hemmagjorda proteinbars möjligtvis, går det att göra nå goda? Annars? Ideér välkomnas

MyungChul
2008-08-28, 20:12
Hemmagjorda proteinbars är ju inte heller gratis.

Finns ju faktiskt ett själ till att proteinbars är relativt dyra jämförelsevis med Snickers etc.

Nån skön smoothie kan man ju alltid göra.

3dl yoghurt, 1 banan och 1dl apelsinjuice. Blir väl en 7-8 kronor.

Cilia
2008-08-28, 20:17
sån smoothies brukar jag göra. Brukar köra på yoggi mini citron. Det blir en god blandning. Funkar även med vaniljsmak.

Nån
2008-08-28, 20:44
Skrivet av Rune Larsson
2006-09-21
Här är mitt orginalrecept på energikakorna - lättare än du tror.
Ingredienser
Havregryn
Sirap
Socker
Grädde





Energikakorna består av havregryn som limmas ihop med knäck. Kostnaden blir ungefär 20 kronor per kilo. Man kan naturligtvis ersätta havregrynen helt eller delvis med andra ingredienser, till exempel nötter, russin, cornflakes, eller vad som helst. Jag smaksatte med hackade fikon en gång och det var mycket gott. Generellt gäller att ju större partiklarna som ska limmas ihop, desto mindre lim behövs. Lim låter inte särskilt delikat, men det är ju faktiskt fråga om att limma grynen. Bindmedel är ett alternativt ord, men det låter inte gott det heller. Ändå är det som sagt fråga om knäck.
Mät upp 7 – 8 mått havregryn i en bunke! Ett mått kan vara i stort sett vad som helst. Jag själv brukar använda en mugg som rymmer ungefär tre deciliter. Havregrynet är själva maten.


Ta en kastrull och häll i ett mått sirap, ett mått socker och ett mått grädde! Koka detta! I början blir det massor med små bubblor. Efter hand blir det allt färre men större bubblor. När det blir kratrar eller när det skiftar till en aning mörkare färg är det dags att ta av alltsammans från spisen. Det så kallade "vattenkuletestet", där man droppar lite av limmet i kallt vatten och ser om det stelnar till en kula, kan nog också duga som test på hur färdigkokat det är.


När limmet är färdigt och varm ska det hällas över havregrynen och sedan gäller det att röra om ordentligt. Medan alltsammans svalnar lite ( men inte kallnar!) tar jag fram två bakplåtar och oljar dem. En brödkavel plockar jag också fram och oljar. Därefter formar jag bollar som kavlas ut till kakor. Kakorna glättar jag med en oljad matkniv. Jag har tyckt mig märka att de håller ihop bättre om man glättar dem.


När alltsammans kallnat klipper jag upp till lämpligt stora bitar. Jag brukar förvara kakorna i plastboxar – tomma glasspaket – med smörpapper mellan lagren.

Dessa kakor har hårdtestats i verkliga sammanhang. Jag har sprungit 25-milaloppen Spartathlon och Sakuramichi (Nagoya till Kanazawa i Japan) med kakorna som huvudsaklig näringskälla och det har gått bra. De har använts på vandringar, repmöten, kanotturer, på rodden över Atlanten, men även till fikarasten på jobbet.


Vid längre pass när kroppen skriker efter energi brukar jag ha någon sådan med mig, inte direkt proteinbar men för alla löpare där ute! :hbang:

regus
2008-08-28, 20:50
Några knäckemackor med mager ost och ett glas mjölk är riktigt gott och "bra".
Det är antagligen "bra" med vanlig ost också.

blaki
2008-08-31, 17:59
Avokado med kaviar!

Alfred Nobel
2008-08-31, 19:32
Avokado med kaviar!

Det där lät inte gott, men är säkert gott då jag älskar både kaviar och avocado.

Eddie Vedder
2008-08-31, 19:34
Avokado med kaviar!

Påläggskaviar eller typ stenbitsrom? Den senare låter jäkligt gott, det är ju dessutom väldigt gott att blanda i någon röra på gräddfil t.ex.

Men vanlig påläggskaviar blandad med avocado kändes mindre passande, det håller jag med Niklas om.

Cilia
2008-08-31, 20:08
Tänker precis som Eddie, det senare är en vanlig förrätt.

Nu kom jag och tänka på annan. Avocado med vinigrett

bear.flowertwig
2008-08-31, 20:38
Påläggskaviar eller typ stenbitsrom? Den senare låter jäkligt gott, det är ju dessutom väldigt gott att blanda i någon röra på gräddfil t.ex.

urgröpt avokado, creme fraiche, löjrom och hackad rödlök :Virro *drool*

blaki
2008-08-31, 22:00
Det där lät inte gott, men är säkert gott då jag älskar både kaviar och avocado.

Påläggskaviar eller typ stenbitsrom? Den senare låter jäkligt gott, det är ju dessutom väldigt gott att blanda i någon röra på gräddfil t.ex.

Men vanlig påläggskaviar blandad med avocado kändes mindre passande, det håller jag med Niklas om.

urgröpt avokado, creme fraiche, löjrom och hackad rödlök :Virro *drool*

Det är asgott! Passar hur bra som helst. Stenbitrom kan man ju ha om man vill finlira, men tubkaviar funkar juuust fine som ett vanligt mellis. Och lite turkyoghurt om man tycker det blir för koncentrerat.

blaki
2008-08-31, 22:02
Är det skillnad på stenbitsrom och löjrom?? Sån där kungsrom är äcklig tycker jag, är som att äta små foster för det är så stora ägg. Blä!

MyungChul
2008-09-01, 00:01
Kungsrom? Lax och forellrom är relativt stora.

Löjrom är den exklusivaste romen i Sverige. Brukar gå lös på mellan 650 och 800kr i hötorgshallen vad jag sett. Och den är inte alls lika stor.

Stenbitsromen, om jag förstått det rätt, så är det romen från havskatt.

Även, finskuren avokado blandat med kräftstjärtar, räkor och citron som gratineras på en smörstekt toast med massa parmesan på är guld som side-kick till någon skön soppa.

z_bumbi
2008-09-01, 06:48
Löjrom är den exklusivaste romen i Sverige. Brukar gå lös på mellan 650 och 800kr i hötorgshallen vad jag sett. Och den är inte alls lika stor.

Vanlig kaviar används inte i Sverige?

gatewarden
2008-09-01, 09:37
Håller med föregående talar ang Smoothies. Själv äter jag oftast grovt knäckebröd eller polarkraft med tonfisk och eventuellt lite 1% kvarg/kesella på.

Funkar bra för mig.

Slarm
2008-09-01, 09:38
stenbitsrommen kommer från fiskfamiljen stör. Honan är oätlig men ger fin som som kompensation ; )

Slarm
2008-09-01, 09:44
blev lite fel...

stenbitsrommen kommer från fiskfamiljen sjurygg. Här heter hanen stenbit och honan kvabbso fast det heter stenbitsrom ändå.

sjurygg är det mer allmäna namnet eftersom man har olika namn på fisken beroendde på vart man bor.

gorillan11
2008-09-01, 09:46
Keso.
Proteinbars.
Kesella med fun light.
Tonfiskmacka/makrillmacka.
Eller varför inte en näve med nötter.

MyungChul
2008-09-01, 23:52
Vanlig kaviar används inte i Sverige?

Jag räknar inte "kaviar" som svenskt. Om du nu menar den exklusiva sorten och inte kalles.

Tänker jag exklusiv kaviar tänker jag stör.

z_bumbi
2008-09-02, 08:10
Jag räknar inte "kaviar" som svenskt. Om du nu menar den exklusiva sorten och inte kalles.

Tänker jag exklusiv kaviar tänker jag stör.

Du menade att den skulle vara producerad i Sverige för då är jag med.

shut teh face
2008-09-02, 10:23
Risifrutti får jag aldrig nog av, så en sån och en banan är snabbt och enkelt.

MyungChul
2008-09-02, 22:19
Du menade att den skulle vara producerad i Sverige för då är jag med.

Si señor