handdator

Visa fullständig version : HJÄLP mig räkna på formeln.


Helsingborg
2008-08-28, 18:27
JAG HAR STOR JÄVLA ÅNGEST.

Jag använder http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

82kg 178cm 18år!

Jag får mitt basala till 1962.584kcal per dag. Gångrar jag då med 1.2 (sitta framför datorn hela dagen får jag cirkus 2300kcal.

Alltså 2300kcal är mitt behov för att stå i samma vikt om jag sitter framför datorn. Ska jag då deffa måste jag äta för 1700kcal.

Sedan börjar huvudvärken!!!!

Jag har trasslat in mig i räkningen och min egen hjärna.
Jag motionerar för 1000kcal då lägger jag till 1000kcal till 2200kcal då får jag 3200kcal-500=2700kcal för att gå ner??

Eller så tar jag och gångrar med 1.6 då får jag 2700kcal direkt ungefär.
Sedan minus 500kcal ==== 2200kcal för att gå ner i vikt.

Alltså kan man inte först gångra 1.2 och sedan lägga till aktiviteter?

Snälla någon säg att jag ska äta för 2200kcal för att gå ner i vikt det har jag hållt på med i 2veckor nu. Men just nu ikväll fick jag HELT plötsligt trassel med hjärnan.



Hjälp seriöst.

Eddie Vedder
2008-08-28, 18:31
Jag citerar alltid in samma text när den här frågan dyker upp så jag slipper skriva samma sak om och om igen:

Ett bra sätt att räkna ut din TEE om du är typen som tränar och sen inte gör så mycket mer än så är att ta en relativt låg aktivitetsnivå, säg 1.4, som du sedan adderar med 0.05 x antal timmars intensiv aktivitet per vecka (motsvarande t.ex. löpning) och/eller 0.025 x antalet timmars lägre intensitets träning per vecka (typ styrketräning).

Om du då gissar att ditt liv utöver träningen är såpass inaktivt att 1.4 stämmer bra (det här är alltså HELT hypotetiskt nu då jag inte har en aning om ditt övriga liv och siffran i mitt exempel kan således vara helt fel) men att du dessutom tränar konditionsträning två timmar per vecka (0.05 x 2), promenerar två timmar (0.025 x 2) och styrketränar två timmar (0.025 x 2) kan du alltså plussa på 0.2 till din aktivitetsfaktor.

Summa sumarum 1.6.:)

Kanske kan det vara till mer hjälp.

Helsingborg
2008-08-28, 18:36
Jag citerar alltid in samma text när den här frågan dyker upp så jag slipper skriva samma sak om och om igen:



Kanske kan det vara till mer hjälp.


Jag går på 2200kcal. Jag tror inte man kan först addera med en siffra och sedan lägga till motion för det finns ju bara 24h och de har ju räknat på 24h.

Även om jag trassla in mig där.

Eddie Vedder
2008-08-28, 18:46
Jag går på 2200kcal. Jag tror inte man kan först addera med en siffra och sedan lägga till motion för det finns ju bara 24h och de har ju räknat på 24h.

Även om jag trassla in mig där.

Hehe, ja faktiskt. Jag tror inte riktigt jag inser vad du menar.:)

Det finns ju sätt att räkna in allt man gör under hela dagen, där varje aktivitet har ett MET-värde, och då få ut ett PAL-värde för hela ens dag men sådana uträkningar tar lång tid, är krångliga samt att man med stor sannolikhet gör fel. Det är väldigt lätt att feluppskatta sin aktivitetsnivå samt att begrepp som "lätt" eller "ansträngande" o.s.v. är väldigt godtyckligt.

Men t.ex. www.caloriesperhour.com funkar ju om du känner att det krånglet känns befogat.:) Sedan finns även denna som är något mellanting mellan att enbart uppskatta sin aktivitetsnivå och skriva in varenda liten timmes aktivitet: http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html

Helsingborg
2008-08-28, 18:58
Hehe, ja faktiskt. Jag tror inte riktigt jag inser vad du menar.:)

Det finns ju sätt att räkna in allt man gör under hela dagen, där varje aktivitet har ett MET-värde, och då få ut ett PAL-värde för hela ens dag men sådana uträkningar tar lång tid, är krångliga samt att man med stor sannolikhet gör fel. Det är väldigt lätt att feluppskatta sin aktivitetsnivå samt att begrepp som "lätt" eller "ansträngande" o.s.v. är väldigt godtyckligt.

Men t.ex. www.caloriesperhour.com funkar ju om du känner att det krånglet känns befogat.:) Sedan finns även denna som är något mellanting mellan att enbart uppskatta sin aktivitetsnivå och skriva in varenda liten timmes aktivitet: http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html

Jag menar jag kan inte först ta mitt basala på runt 1.9 gångra med 1.2 får jag 2200 och sedan lägga till att jag springer för 1000kcal.

Eddie Vedder
2008-08-28, 19:04
gångra med 1.2 får jag 2200 och sedan lägga till att jag springer för 1000kcal.

Jo det kan du.

Helsingborg
2008-08-28, 19:08
Jo det kan du.


OKEJ :S:S då kommer jag upp till 3200kcal ska jag då dra ifrån 500kcal så blir det 2700kcal....


Sedan kan man tänka så här med.

Jag äter mat för 3200kcal tränar för 1000kcal. Då är jag på 2200kcal alltså en stilla dag framför datorn då behövs 500minus för en deff.

Då kan man både hamna på 2700kcal och 1700kcal på precis samma principer.

z_bumbi
2008-08-28, 19:34
Och räknar du ett genomsnitt på en vecka så får du en siffra som stämmer enligt formeln, enklare är bara att registrera kosten i en vecka så får du en bättre siffra att utgå ifrån.

Helsingborg
2008-08-28, 20:03
Och räknar du ett genomsnitt på en vecka så får du en siffra som stämmer enligt formeln, enklare är bara att registrera kosten i en vecka så får du en bättre siffra att utgå ifrån.


oKEJ.. Frågan är fortfarande inte besvarad man jag antar att enda riktiga sättet är att ta basala och gångra med aktivitetsfaktor.

Snorkelfarsan
2008-08-31, 23:06
Jag har haft precis samma problem som du har, jag vet inte riktigt hur jag ska räkna... Alla dessa olika ekvationer och uträkningar kan bara ge dig en ungefärlig bild av hur du borde äta så det enda riktigt är egentligen att försöka och sedan se om du lyckas, gör du inte det ja då har du gjort nåt fel.

När jag räknar på BMR plus aktivitesfaktor så är det det som gäller, eller så får du räkna med ditt BMR plus alla aktiviteter du gjort under dagen. själv har jag kommit fram till att jag exempelvis en dag då jag tränar i cirka en timme och gör lite andra små sysslor hemma samt kanske går lite också - men mest sitter framför datorn gör av med runt 3000 kcal, har ett BMR på ca 1800. Tränar jag desto hårdare och kanke går en del eller jobbar stående så kanske jag hamnar på upp emot 3300-3500.
Använd flera olika uträkningsmetoder och på flera olika sidor och räkna även på det du äter under några dagar eller kanske nån vecka, sen får du en ganska bra bild av hur mycket du gör av med och hur mycket du behöver äta. testa även den här sidan om du inte redan gjort det:

Uppladningen (http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.items.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open)