handdator

Visa fullständig version : Tillräckligt med mat?


akerstrom
2008-08-28, 16:37
Hej undrar ifall ni tycker att jag käkar för lite!?

Frukost: 2 mackor med smör och ost på, plus 5dl mjölk eller vatten

Lunch: 1-2 Stora portioner enligt tallriksmodellen(1 portion för mig är som 1,5 för alla andra i klassen om jag jämför)

Mellanmål: 2mackor med pålägg plus vatten eller annan dryck.

Innan träning: en banan
Efter träning: Shaker mer kolloz vassle protein

Kvällsmat: 2 portioner mat. normal stora

Innan jag lägger mig och sover 2-3 mackor, plus någon frukt

Dålig information kanske, har inte mätt kcal på målen.. men tänk ett vanligt mål som tex köttfärssås och makaroner plus sallad och 3 glas mjölk..

Nimille
2008-08-28, 16:44
Tillräckligt för vad? Om du deffar och går ner i vikt i lagom takt på den kosten så är den tillräcklig. Om du bulkar och går upp i vikt i lagom takt på den kosten så är den tillräcklig. Om du ligger på energibalans och ligger stilla i vikt på den kosten så är den tillräcklig.

Allt beror ju på ändamålet.

Ch4rles
2008-08-28, 16:46
Det kan vi omöjligt veta. Tillräckligt med mat för vad? Om du vill gå upp i vikt men inte gör det är antagligen maten inte tillräcklig. Det är bara du som kan svara på frågan.

Eddie Vedder
2008-08-28, 16:54
Inte nog med att ditt matintags energiinnehåll inte kan avgöras utifrån den otillräckliga informationen, vi vet ju inte ens ETT DUGG om dig heller.

Dels säger du inget om dina mål, vilket redan påpekats, men informationen om dig är ju helt obefintlig. Är du en 17-årig triathlonkille på 90kg eller en 45-årig dam som jobbar på kontor och sitter framför TV:n på kvällen?

Kön, ålder, vikt, hur mycket och vad tränar du om du nu tränar? Hur ser ditt liv ut i övrigt, sitter du mest framför datorn, tar du bilen eller promenerar du överallt, jobbar du eller går i skolan m.m.?

Det kan mycket väl vara en energirik och nyttig kost, ingen tvekan om det. Mer kan man inte ens gissa det minsta om.

akerstrom
2008-08-28, 17:33
till bulk! är 204cm 96kg+ 17år kille

tränar gym 4dagar veckan

sitter i skolan från 08,30 till 16,00
cyklar 6km till och från skolan varje dag!

sen så tar jag det ganska lugnt hemma

Nimille
2008-08-28, 17:35
Går du upp i vikt i önskvärd takt?
Om ja, då äter du tillräckligt.
Om nej, då äter du inte tillräckligt.

Svårare än så är det väl inte?

akerstrom
2008-08-28, 17:38
Går du upp i vikt i önskvärd takt?
Om ja, då äter du tillräckligt.
Om nej, då äter du inte tillräckligt.

Svårare än så är det väl inte?

nej går inte upp i vikt, gjorde det i 3-4 månader men har stannat av nu... undra vad ni tycker att man kan lägga till mer mat någonstans frukost, lunch ect,ect

tror jag behöver 3500-400kcal varje dag (utifrån tester)

Sniggel
2008-08-28, 17:39
Går du upp i vikt i önskvärd takt?
Om ja, då äter du tillräckligt.
Om nej, då äter du inte tillräckligt.

Svårare än så är det väl inte?

+1

As simple as that.

akerstrom
2008-08-28, 17:45
+1

As simple as that.

jo men tycker att jag käkar som fan, men ökar inte..

vad är en bra vikt ökning i månaden för att inte bli för överfet?

om man räknar med att inte allt blir fett

ska man sattsa på 1kg 2? 3?

Nimille
2008-08-28, 17:51
Om du söker på tex. "viktuppgång" så kommer 45st trådar upp, "bulk" ger 200st trådar.

Mao din fråga har besvarats innan, många gånger skulle jag tro.

akerstrom
2008-08-28, 17:52
Förlåt för ogenomtänkta frågor!

Fattar, är bara att käka.. kolla på vågen, väger inte mer... käka mer


Tråd Låst?

Eddie Vedder
2008-08-28, 17:53
ska man sattsa på 1kg 2? 3?

Runt 1kg i månaden kan säkert vara klokt ja. Men sedan märker du ju även själv vad du får ut av din viktökning. Om du har gynnsamma ökningar som dels ger en snyggare kropp och finfina ökningar i gymmet kan du ju med gott samvete brassa på lite mer. Känner du att du blir tjock i lite för snabb takt och att träningen inte ger dig de ökningr du vill ändå kanske det kan vara klokt att ligga lågt.

Tips om ökad energitäthet i maten finns det massa trådar om, tror bestämt det startats en om dagen i samma ämne únder flera dagar tillbaka nu.

Försök äta grönsaker i god variation, broccoli, spenat, paprika, lök, kokta morötter, vitkål, grönkål, olika rotfrukter etc. är jättebra. Även en och annan frukt såsom apelsin, banan, äpplen och päron t.ex.

Därutöver så bör du inte snåla på fettet om du vill få i dig enkel energi. Bred på ett ännu tjockare lager smör på mackan, välj den fetaste osten där du dessutom lägger på en skiva till samt tillsätter kaviar t.ex.*drool* Mjölkproduktern kan du välja standardvarianter av, lite extra matolja på dina måltider, ta en näve nötter då och då, slösa inte på såsen i maten, äter du redan mycket fullkorn så skadar det inte att byta ut delar av det mot raffinerade produkter som du oftast kan äta mer av utan att bli lika mätt.

Det finns hur mycket som helst och det är superenkelt.:)

Stort lycka till!:thumbup:

akerstrom
2008-08-28, 17:56
Stor tack eddie vedder, det var ungefär ett sådan svar jag sökte
STORT TACK!

Black Star Abyss
2008-08-28, 19:01
jo men tycker att jag käkar som fan, men ökar inte..

Tycker inte du käkar som fan. Några smörgåsar ger i slutändan inte mycket.

akerstrom
2008-08-28, 20:02
Tycker inte du käkar som fan. Några smörgåsar ger i slutändan inte mycket.

tänker mest på lunchen och kvällsmaten

skaparn
2008-08-29, 07:18
Att du äter mer än dina klasskamrater i skolmatsalen är väl inte så konstigt. Du är en stor bit och jag tror att du över en dag bara av att flytta runt en ganska lång och tung kropp gör av med 1,5 ggr mer än genomsnittet. Läs vad Eddie skriver samt vad som står i liknande trådar. Drick fetare mjölk och fundera på om kanske du ska avvika lite från tallriksmodellen eftersom du enligt dig själv inte lyckas öka i vikt.

Men samtidigt fanns det en del att göra med kvällsmaten. Varför inte koka upp pasta och äta en burk makrill därtill?

Alfred Nobel
2008-08-29, 07:53
Att du äter mer än dina klasskamrater i skolmatsalen är väl inte så konstigt. Du är en stor bit och jag tror att du över en dag bara av att flytta runt en ganska lång och tung kropp gör av med 1,5 ggr mer än genomsnittet. Läs vad Eddie skriver samt vad som står i liknande trådar. Drick fetare mjölk och fundera på om kanske du ska avvika lite från tallriksmodellen eftersom du enligt dig själv inte lyckas öka i vikt.

Men samtidigt fanns det en del att göra med kvällsmaten. Varför inte koka upp pasta och äta en burk makrill därtill?

Att man väger mer behöver inte betyda att man i regel äter större portioner. Vissa trivs med fler portioner, utspritt på dagen och då kan det diffa ganska mycket mellan storlekarna. Jag har en vän, som är överviktig och äter 6 måltider om dagen och rätt lite mat jämfört med mig på luncharna.

Annars är jag med i vad du menar :cool:

skaparn
2008-08-29, 08:00
Att man väger mer behöver inte betyda att man i regel äter större portioner. Vissa trivs med fler portioner, utspritt på dagen och då kan det diffa ganska mycket mellan storlekarna. Jag har en vän, som är överviktig och äter 6 måltider om dagen och rätt lite mat jämfört med mig på luncharna.

Annars är jag med i vad du menar :cool:

Jovisst, men jag kommenterade mest att han ansåg sig äta mycket just för att han åt mer än sina klasskamrater. Detta i kombination med "några mackor" instoppade här och där resten av dagen gjorde att jag inte kunde hålla mig.

akerstrom
2008-08-29, 09:13
okey, ska tänka på det!