handdator

Visa fullständig version : Domar att läsa om på internet?


Karl Johansson
2008-08-28, 08:24
Hej,

Vart kan man läsa om domar som blivit utgivna för förtal, sexuellt ofredande, datorintrång osv? Dvs vad resultatet blir vid olika brott, böter, fängelse osv.

Har hittat några men det måste finnas ett arkiv då det blir allmänt känd efter det går till dom antar jag.

Finns det nånstan att läsa om olika brott och dess dom?

Kinsei
2008-08-28, 08:30
Alla domar finns inte på internet, även om de i och för sig är offentliga.
Högsta domstolens domar finns dock på deras egen hemsida. Vägledande avgöranden från Högsta domstolen och hovrätterna finns i olika databaser, men dessa är betaltjänster som kräver abonnemang. Det är i princip omöjligt att få en sammanställning över "alla domar" för ett visst brott.

De brotten du nämner ger i alla fall i regel böter.

Mantus
2008-08-28, 14:32
Hej,

Vart kan man läsa om domar som blivit utgivna för förtal, sexuellt ofredande, datorintrång osv? Dvs vad resultatet blir vid olika brott, böter, fängelse osv.

Har hittat några men det måste finnas ett arkiv då det blir allmänt känd efter det går till dom antar jag.

Finns det nånstan att läsa om olika brott och dess dom?

Ett sätt är att söka på t.ex. förtal, chansen finns då att du stöter på en av alla examensarbeten som juriststuderande gjort. Dessa brukar i sin tur ha en del domar i källförteckningen som behandlar ämnet, därefter söker du på de domarna och chansen finns då att de kommer fram.
Ett mycket enklare sätt är att gå till valfritt välsorterat bibliotek och leta upp en bok om straffrätt alternativt Karnovs lagkommentar el dyl. och där läsa små referat av dylika domar. Vissa bibliotek är även anslutna till Rättsbanken eller Karnovs digitala media och i sådana fall kan du´oftast få tag i domar du söker genom sökord.

Varför vill du få ut domar om just de åtalspunkterna?

sunkan
2008-08-28, 14:35
Varför vill du få ut domar om just de åtalspunkterna?

*popcorn*

Grisen
2008-08-28, 16:47
Jag vet inte alls vad du ska göra. Men det är ganska svårt för en oinsatt och bara sätta sig att läsa domar så där rätt upp och ner och sen försöka dra slutsatser från det. Tycker du borde fråga en jurist.