handdator

Visa fullständig version : mobiltelefon och samtal som bryts


grisbil3n
2008-08-27, 23:48
Börjar bli jävligt irriterad på min telefon en Ericsson K500i lr nåt. Samtalen bryts mellan varven, typ efter 5-6 minuter oftast. Beror detta på telefonen lr abonnemanget?

Exhale_
2008-08-27, 23:50
Har du Halebop?

Jag har nämligen haft liknande problem med Halebop förr. Långt ifrån varje samtal men det hände då och då.

hahavaffan
2008-08-27, 23:51
Min jävla Nokia vägrar ringa upp ibland. Det sitter ett litet hänglås vid den gröna ring-telefonen på skärmen, och så går det inte. PÄSS.

grisbil3n
2008-08-27, 23:55
Nej har comviq, knock-out lr kompis minns inte, kanske nåt annat haha. Men det är iaf comviq.

Lellan
2008-08-28, 00:10
Jag tror det beror på den du ringer till. Eller dig. Om du är tråkig.

Nä skämt åsido, har du kollat så att du använder rätt nät?

xidde
2008-08-28, 06:07
Jag har exat samma fel som dig grisbil3n. Fast jag har Sony Ericsson W200i och Halebop! Ganska så irriterande

Chuck
2008-08-28, 06:21
Jobbar med mobiltelefoni så jag vågar mig på att hävda att det är telefonen det beror på.

Alm
2008-08-28, 06:26
Comviq har ju inte särskilt bra täckning förhållandevis, som operatör.

Sen beror det ju på om du har en GSM eller en 3G telefon. Det senare gör att din telefon kommer åt samtliga tillgängliga nät och därmed kan förbättra din täckning. Där det inte finns gsmtäckning kan det finnas 3g täckning och tvärtom. SE W200i är endast en gsm telefon t.ex.

Enda negativa med 3G är att telefonen förbrukar 3 gånger så mycket batteri när man ringer via 3g nätet. Smällar man får ta.

z_bumbi
2008-08-28, 06:51
Den enklaste lösningen är att skrika hallå i telefonen femton gånger i rad för att se om du har fått kontakt igen, så verkar i alla fall alla som åker tåg göra. :smash:

Står du still eller sitter verkar brytningsfrekvensen vara lite väl hög men går du runt i en stad etc så finns det inte täckning överallt. Sen är det bara telia som har bra täcknnig på gsm-nätet i halva landet vilket kanske inverkar.

daja
2008-08-28, 07:11
Enda negativa med 3G är att telefonen förbrukar 3 gånger så mycket batteri när man ringer via 3g nätet. Smällar man får ta.

Tyvärr är det inte bara under ett pågående samtal som 3G förbrukar mycket mer batteri, det gör den även i stand-by då den kommunicerar betydligt mer med nätet än vad den behöver göra över GSM.

Till TS, är du oftast på samma plats när det bryts, eller är det oavsett var du befinner dig? Om det är det senare så skulle jag lägga mina pengar på att det är något med din mobil, i annat fall är det nätet som har dålig täckning.

Krille 87
2008-08-28, 21:15
Det borde vara telefonen det är fel på. Jag kom ihåg de gamla NEC telefonerna som klippte samtalen hela tiden. De lurarna kunde in "Roama" vilket betyder, byta mast, utan när du rörde dig och kom in i området till en ny mast så klipptes samtalet. Men detta är en SEM telefon så det känns väldigt märkligt om så skulle vara fallet.

Täckningen på Sveriges bebodda platser är förhållandevis bra idag hos alla operatörer. Spelar inte så jättestor roll idag vilken operatör man använder sig av så länge man håller sig inom de bebodda delarna. Gå till butiken och kolla läget.

Det e så gaalet irriterande när samtalen klipps!!!!!!!!!!!

grisbil3n
2008-08-29, 02:51
Perfekt, då skaffar jag en ny telefon. Tack!

the_PL_man
2008-08-29, 06:59
Tyvärr är det inte bara under ett pågående samtal som 3G förbrukar mycket mer batteri, det gör den även i stand-by då den kommunicerar betydligt mer med nätet än vad den behöver göra över GSM.

Till TS, är du oftast på samma plats när det bryts, eller är det oavsett var du befinner dig? Om det är det senare så skulle jag lägga mina pengar på att det är något med din mobil, i annat fall är det nätet som har dålig täckning.

När det gäller 3G, så kommer det en del features i Release 8 som är "batterisparande". En annan anledning till högre effekförbrukning i en WCDMA telefon torde vara att den använder 2,1 GHz bandet jmf GSM 900MHz band.

/the_PL_man

skaparn
2008-08-29, 07:14
Vad glad jag blir. Jag trodde min SEW610 var den enda telefonen som betedde sig så.

Tyvärr får jag inte byta operatör förr än årsskiftet, och jag tänker inte blada uppkontanter för en ny när man så fort man yppar orden "jag vill byta operatör" dränks av ett regn telefoner som operatörerna kastar på en.

Nitrometan
2008-08-29, 07:50
Tyvärr får jag inte byta operatör förr än årsskiftet,
Varför byta operatör? De flesta som är insatta vet att det inte spelar nån större roll vilken operatör man har (sålänge man bor i de bebodda områdena i Sverige). Det är telefonen du ska byta.